لایحه حمایت از معلولان در انتظار تایید نهایی شورای نگهبان

انوشیروان محسنی بندپی درنشست خبری با بیان اینکه بهزیستی یکی از محوری‌ترین و تخصصی‌ترین نهادهایی است که توانسته در حوزه سلامت اجتماعی وارد شود و با استفاد از راه‌کار علمی به کنترل آسیب‌های اجتماعی بپردازد افزود:
مهمترین رویکرد سازمان بهزیستی مربوط به تقویت اقدامات پیشگیرانه برای کاهش شیوع و بروز معلولیت‌ها بوده است. تجربیات جهانی نشان می‌دهد پیشگیری ، افراد بیشتری را تحت پوشش قرار داده و در مجموع به صرفه‌تر و اثربخش تر خواهد بود. در مورد اعتیاد و طلاق نیز محور اقدامات سازمان بهزیستی پیشگیرانه بوده است.

وی با اشاره به اقدامات بهزیستی در حوزه کاهش معلولیت‌زایی ، انجام غربالگری تنبلی چشم ، شنوایی سنجی،‌ ژنتیک و ... نیز افزود:
در حوزه اعتیاد نیز این سازمان بعد از شیوع شناسی مشخص کرده است که چه واقعیت‌هایی در جامعه وجود دارد و با مصرف چه نوعی از مواد مخدر و در چه سنینی مواجه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال پیشگیری از شیوع اعتیاد و گسترش مراکز اقامتی- بهبودی و اشتغال زایی برای معتادان بوده‌ایم اظهار کرد: با مجموعه این اقدامات توانسته‌ایم در حوزه اعتیاد به عنوان مهم‌ترین معضل و آسیب مداخلات خود را در زمینه مداخلات پیشگیرانه و توانمندسازی ساماندهی کنیم.

رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به آخرین وضعیت ساماندهی کودکان کار و خیابان نیز افزود:‌ تعداد این کودکان نیز در دو آمار متفاوت ۲هزار و ۲۸۰۰ نفر اعلام شده بود بعد از آنالیزی که از این کودکان به عمل آمد متوجه شدیم که ۶۵ درصد این کودکان اتباع بیگانه هستند. همچنین بقیه این کودکان نیز تا ۷۰ درصد غیر تهرانی بودند. بعد از جمع آوری این کودکان به دلیل خلاء‌های حقوقی و قضایی در صورت مراجعه پدر و مادر آنها مجبور به تحویل‌دادن آنها به والدین هستیم.

بندپی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه بودجه افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی باید افزایش قابل قبولی داشته باشد اظهار کرد:
در حال حاضر با افزایش مستمری مددجویان خانواده‌های یک نفره 148 هزار تومان دو نفره 250 تومان، سه نفره 325 هزار تومان، چهار نفره 415 هزار تومان و 5 نفر به بالا 460 هزار تومان مستمری دریافت می‌کنند که این میزان در سال 97 بر اساس تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس 10 درصد افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون ششم توسعه افرادی که پشت نوبت دریافت مستمری بهزیستی قراردارند باید تحت پوشش قرار گیرند تصحیح کرد:‌ بر اساس حکم تبصره 16 برای کاهش فقر مطلق افرادی که فاقد درآمد هستند باید از محل حذف یارانه‌ها که نزدیک به 2600 میلیارد تومان است به گروه مستمری بگیران بهزیستی اضافه شوند.

بندپی در ادامه به تشریح آخرین وضعیت لایحه حمایت از حقوق معلولان پرداخت و تصریح کرد:
این لایحه بعد از تصویب در صحن علنی مجلس در حال حاضر به شورای نگهبان رفته و منتظر تایید نهایی است. آقای کدخدایی نیز این لایحه را یکی از قوانین خوب و اثر بخش برای کاهش مشکلات معلولان دانسته تنها سه اشکال جزیی به این لایحه وارد شده که در جلسه امروز مجلس بررسی خواهد شد و تا دو سه هفته دیگر تایید نهایی آن به دست خواهد آمد. دغدغه اصلی ما همزمان با تصویب بودجه 97 این است که ردپای این قانون در بودجه سال آینده دیده شود.

وی با بیان اینکه در سال 96 در حوزه اشتغال روستایی 900 میلیارد تومان اعتبار وجود داشته است گفت: 3500 میلیارد تومان اعتبار برای اشتغال جامعه هدف از این میزان جذب شده و 32 هزار نفر از افراد تحت پوشش از اعتبار اشتغال زایی بهره‌مند شدند.

ندپی همچنین با اشاره به اینکه یارانه آذر ،‌دی و بهمن‌ماه مراکز توانبخشی همچنان پرداخت نشده است افزود:‌ این یارانه تا پایان سال پرداخت خواهد شد چرا که اعتبار آن از طریق سازمان برنامه و بودجه به خزانه اعلام شده اما به دلیل مشکل نقدیندگی هنوز پرداخت نشده است. در بودجه 97 اعتبار مراکز توانبخشی 10 درصد رشد خواهد داشت که با افزایش 4 درصد دیگر توسط مجلس به این میزان تا 14 درصد افزایش بودجه در این بخش خواهیم داشت.

منبع: ایسنا