PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آخرين و تازه ترين اخبار علمي فرهنگي



Davod
1389/07/04, 16:34
دوستان و ياران عزيز: در اين تايپك ميتوانيد آخرين خبرهاي علمي
و فرهنگي را مطالعه فرموده و منتظر خبرهاي تازه علمي فرهنگي شما دوست عزيز هم هستيم golgolgol

Davod
1389/07/04, 16:36
برنامه ای برای کاهش دروغگویی و تهمت در جامعه :-?


همشهری: معاون اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور از اجرای برنامه کاهش دروغگویی، غیبت، شایعه و... در جامعه خبرداد.

علیرضا افشار احیای ستاد امر به معروف، کمیته صیانت از حقوق شهروندی و ستاد حفاظت اجتماعی را از برنامه‌های طرح تحول اجتماعی عنوان کرد و افزود: در طرح کاهش آسیب‌های اخلاقی در جامعه برنامه‌هایی برای کاهش تهمت در جامعه برنامه‌ریزی شده است.

وی گفت: 8میلیارد و 400میلیون تومان برای ترویج حجاب و عفاف با صدا و سیما در سال89 قرارداد بسته شده است تا برنامه‌های مرتبط با ترویج حجاب و عفاف تهیه کنند، همچنین با سازمان شهرداری‌ها نیز قراردادی 20میلیارد تومانی بسته شده که برای ترویج حجاب و عفاف تبلیغ کنند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دیر بازده‌ هستند و تأثیر آن پس از 15 تا 20سال در جامعه پدیدار می‌شود گفت: شورای اجتماعی کشور در سال 88 با بهره‌گیری از نظرات بیش از 200 کارشناس از دستگاه‌های دولتی، حوزه، دانشگاه و نهادهای مردمی طرح تحول اجتماعی را تدوین و پس از تصویب در شورای اجتماعی اجرا کرد.

افشار مهم‌ترین محورهای این طرح را کاهش آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و افزود: تسهیل ازدواج آسان با همکاری سازمان ملی جوانان و خیرین ازدواج، ساماندهی مشاوره‌های خانواده و تقویت اورژانس اجتماعی، ایجاد هیأت‌های حل اختلاف در محلات و افزایش امنیت اجتماعی و اخلاقی در جامعه از مهم‌ترین برنامه‌های این طرح است.

معاون اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور در مورد اجرای طرح عفاف و حجاب در جامعه گفت: این طرح به‌عنوان برنامه ملی در مدارس، دانشگاه‌ها، مهدهای کودک و مراکز دولتی در حال اجراست که حضور طلاب جوان در مدارس کشور از مهم‌ترین این اقدامات است.

او ادامه داد: در مدارس از طریق طرح شبکه تشویقی مدارس و ریحانه‌النبی به‌دنبال آن هستیم که تأثیر خوبی در روح و روان دانش‌آموزان ایجاد کرده و آنها را به رعایت فرهنگ حجاب و عفاف تشویق کنیم.

این طرح‌ها با همکاری وزارت آموزش و پرورش و تحت نظر حوزه انجام می‌شود. معاون اجتماعی وزیر کشور گفت: برای کارکنان ادارات نیز 12 برنامه آموزشی در رابطه با حجاب و عفاف در نظر گرفته شده که این برنامه‌ها آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

افشار تصریح کرد: در دانشگاه‌ها نیز به‌دنبال ترویج گفتمان حجاب و عفاف هستیم و ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در 30دانشگاه اجرایی شده و در بقیه دانشگاه‌ها نیز با بازگشایی این طرح اجرا می‌شود که در دانشگاه‌هایی که طرح حجاب و عفاف اجرا شده استقبال خوبی از این طرح شده است.

معاون اجتماعی وزیر کشور گفت: از هیأت‌های مذهبی و تشکل‌های قرآنی نیز خواسته‌ایم برای کاهش‌ آسیب‌های اجتماعی و کاهش طلاق و تحکیم خانواده‌ها با ما همکاری کنند. در این راستا 15 برنامه با تشکل‌های قرآنی استان‌ها به تصویب رسیده است تا از ظرفیت‌های فرهنگی کشور برای کاهش آسیب‌های اجتماعی بهره ببریم.

معاون وزیر کشور از نهایی شدن طرح اطلس اجتماعی کشور خبرداد و افزود: فاز اول این طرح اجرا شده که درصورت نهایی شدن طرح آمار و اطلاعات حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی کشور به‌صورت طبقه‌بندی شده در دسترس مسئولان و عموم قرار می‌گیرد.

افشار گفت: در مورد نشاط اجتماعی تاکنون شاخصی در کشور وجود نداشته است بنابراین امکان اندازه‌گیری و رشد یا کاهش آن در جامعه ممکن نبوده است.

ما به‌دنبال آن هستیم که شاخص‌های نشاط اجتماعی را معین کنیم و از این به بعد نیز استاندارها و فرمانداران هنگامی که می‌خواهند به وزارت کشور گزارشی را ارائه کنند باید گزارش براساس شاخص‌ها باشد.

Davod
1389/07/05, 14:02
آموزش تفکر فلسفی در دوره ابتدایی از سال آینده


مهر: معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، از آموزش تفکر فلسفی به دانش آموزان دوره ابتدایی از سال تحصیلی آینده خبر داد و گفت: برای اولین بار این موضوع در برنامه درسی دانش آموزان گنجانده شده است.

فاطمه قربان، با بیان این خبر افزود: در برنامه های درسی جدید و تدوین محتوای آموزشی بر تفکر فلسفی تاکید شده و این موضوع در سند برنامه درسی ملی نیز لحاظ شده است.

پیش از این رهبر معظم انقلاب در جمع فرهنگیان خواستار ایجاد رویکرد تفکر فلسفی در دانش آموزان دوره ابتدایی شده بودند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، با بیان اینکه دانش آموزان کنونی پاسخ محور هستند، ادامه داد: از این پس محتوای کتابها به گونه ای تدوین می شود که دانش آموزان سؤال محور تربیت شوند و بتوانند برای دستیابی به پاسخ سؤال خود راههای گوناگونی را طی کنند.

قربان ادامه داد: هم اکنون کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به دنبال ایجاد رویکرد تفکر فلسفی در کتابهای اول و ششم ابتدایی که در دست تالیف است هستند.

Davod
1389/07/06, 16:34
كارنامه نهايي كنكور 89 فردا منتشر مي‌شود



معاون سازمان سنجش: برخي دانشگاه‌ها پس از اعلام نتايج نهايي آزمون كارشناسي ارشد، ظرفيت جديد اعلام كرده‌اند و ثبت نام از 11 تا 14 مهر انجام مي‌شود

كارنامه نتايج نهايي آزمون سراسري 89 فردا 7 مهر ماه منتشر مي‌شود. نتيجه نهايي آزمون سراسري 89 براي آن دسته از داوطلباني منتشر مي‌شود كه مجاز به انتخاب رشته شده‌ و در زمان‌هاي مقرر كد رشته محل‌هاي تحصيلي مورد علاقه خود را انتخاب كرده‌ بودند. داوطلبان مي‌توانند به سايت سازمان سنجش آموزش كشور به نشاني www.sanjesh.org براي مشاهده كارنامه مراجعه كنند. همچنين معاون سازمان سنجش آموزش كشور از امكان مجدد انتخاب رشته داوطلبان مجاز به انتخاب رشته آزمون كارشناسي ارشد از 11 مهرماه در مرحله تكميل ظرفيت خبر داد. دكتر حسين توكلي گفت: از آنجايي كه برخي از دانشگاه‌ها پس از اعلام نتايج نهايي آزمون كارشناسي ارشد 89، علاوه بر ظرفيت‌هاي اعلام شده، براي پذيرش دانشجو ظرفيت جديدي را اعلام كرده‌اند، داوطلبان مجاز به انتخاب رشته با توجه به كارنامه نهايي بر اساس ضوابط مي‌توانند از 11 تا 14 مهر ماه با مراجعه به سايت سازمان سنجش انتخاب رشته كنند.

اهورامزدا
1389/07/07, 14:05
ایا میدانید عمر یک انسان 70 ساله چگونه میگذرد ؟
بر اساس تحقیقات انجام شده از70 سال عمر به طور متوسط....
25 سال در خواب
8سال صرف مطالعه ویادگیری
6سال صرف استراحت وبیماری
7سال صرف تفریح و تعطیلات
5سال صرف رفت و امد
4سال صرف خوردن و اشامیدن
3سال صرف امادگی برای انجام فعالیت های یاد شده میشود به این ترتیب فقط 12 سال صرف کار مفید میشود

اهورامزدا
1389/07/07, 14:09
آیا میدانید ظلم به داوطلبان کنکور یعنی چی؟؟؟؟؟؟

در کنکور امسال بر خلاف هر سال۲متن در درس زبان وجود داشت ولی با درایت مسوولان مدت زمان پاسخگویی به سوالات به همان اندازه هر سال بود.

آیا منظور از سخت شدن کنکور اینه؟؟؟؟ ۲۵ سوال زبان را باید در۱۸ دقیقه جواب داد و با توجه به اینکه تعداد متن های زبان بیشتر شده به طور قطع مدت زمان پاسخگویی هم باید زیاد میشده. ممکن است مسوولان بگویند زمان برای همه یکسان بوده. پس من پیشنهاد جدیدی برای مسوولان برای سخت کردن کنکور دارم. میتوانند برای سخت کردن سووالات به طور مثال بگویند ۲۵ سوال زبان در۵ دقیقه و دیگر

زحمت سخت کردن سوالات را به خود ندهند.!!!!!!!!!!!!!!!!!!

آیا با کم کردن زمان پاسخگویی میتوان میزان دانش داوطلبان را سنجید؟؟؟

ظلم بعدی در درس <دینی> است.با نگاهی به سوالات ۵تا ۱۰ سال قبل میشه دید که سوالات دینی دارای گزینه های کوتاه و یک کلمه ای بودند و خواندن گزینه ها وقت زیادی نمی گرفت ولی در سال های اخیر گزینه ها به ۲ خط هم میرسد ولی باز هم با درایت مسوولان زمان پاسخگویی به سوالات ثابت مانده!!!!!!!!!!!!

سوال مربوط به تکواژ در درس ادبیات هم که فوق العاده بود. خیلی دوست دارم بدونم چند نفر به این سوال جواب دادن . این سوال دقیقا به اندازه ۵ سوال وقت می خواست. چون که همیشه ۱ جمله داده میشده و تعداد تکواژهای اون جمله رو می خواستن و ما فقط باید تعداد تکواژهای یک جمله رو حساب میکردیم ولی امسال یک جمله در سوال داده شده بود و گفته بود تعداد تکواژهای این جمله با کدامیک از گزینه ها برابر است و ما باید تعداد تکواژهای ۵ جمله رو حساب میکردیم. یعنی دقیقا وقت ۵ سوال برای یک سوال. ۱=۵ حالا کی می خواد بگه مسوولان ما با درایت نیستن؟؟؟؟

Davod
1389/07/10, 15:23
تمام كنكوري‌هاي 89 در دانشگاه‌ها پذيرش مي‌شوند



فارس: رئيس سازمان سنجش آموزش كشور گفت: تمام داوطلبان كنكور 89 در دانشگاه‌هاي كشور پذيرش مي‌شوند.

محمد حسين سرورالدين رئيس سازمان سنجش آموزش كشور با بيان اينكه تمام كنكوري‌هاي 89 در دانشگاه‌هاي كشور پذيرش مي‌شوند، تصريح كرد: داوطلباني كه در زمان اعلام نتايج كنكور 89 اسامي آنها جزء پذيرفته‌شدگان نبوده، مي‌توانند به مؤسسات غير انتفاعي براي ثبت‌نام مراجعه كنند.

وي با بيان اينكه در كنكور 89، 900 هزار نفر مجاز به انتخاب رشته شدند، اظهار كرد: داوطلبيني كه اسامي آنها در ليست قبولي‌هاي كنكور 89 نبوده است، مي‌توانند با مراجعه به دانشگاه‌هاي غير انتفاعي در مقطع كارداني ادامه تحصيل دهند.

اهورامزدا
1389/07/11, 20:27
راز اعداد در زبان انگلیسی چیست؟

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا در زبان انگلیسی اعداد به صورت 1، 2، 3‌ و… نوشته می‌شوند؟ آیا می‌دانید که نوشتن هر یک از این اعداد یک دلیل دارد و آن تعداد زاویه‌های موجود در اعداد است.

ماجرا از این قرار است که به ازای هر عدد زاویه، آن عدد خوانده می‌شود؛ مثلا عدد 1 چون تنها یک زاویه دارد، یک خوانده می‌شود. برای عدد 2 چون دو زاویه دارد، دو خوانده می‌شود و…

Davod
1389/07/13, 15:48
برگزاري كنكور تا سال 1393 ادامه مي يابد



مدير كل دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: كنكور سراسري دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور تا سال 1393 همچنان برگزار مي شود.

به گزارش خبرگزاري فارس از سمنان، عبدالامير عرفي يكشنبه شب در نخستين گردهمايي اولياي دانش آموزان پايه اول متوسطه در تالار شهيد مطهري سمنان اظهار داشت: در كنكور دانشگاه ها، امتحانات تشريحي دانش آموزان نقش خود را پيدا مي كند و در حقيقت نتيجه كنكور سراسري و امتحانات تشريحي دانش آموزان نقش اساسي در كنكور دارد.

وي اضافه كرد: بحث كنكور در كنار توجه به محتواي درسي موجود، نتيجه كنكور را براي ورود به دانشگاه ها مي سازد.

وي گفت: دليل موفقيت دانش آموزان در مجامع علمي كشور، مشاركت بالاي خانواده هاست.
عرفي همچنين در حاشيه اين مراسم از تاسيس 15 هزار دارالقرآن وتوسعه سالن هاي ورزشي در كشور خبر داد.

وي خاطرنشان كرد: در ساختار جديد، دوره ابتدايي به 6 سال افزايش و دوره متوسطه به سه سال كاهش مي يابد و دانش آموزان در دوره متوسطه اول شاخه مورد نظر خود را انتخاب مي كنند.

نارون
1389/07/14, 21:07
معاون سازمان فضایی:

در حال بررسی و تحقیق مشارکت ایران در راه اندازی ماهواره محمد (ص) هستیم.

محمد مردانی معاون فناوری فضایی سازمان فضایی كشور در خصوص ماهواره رصد گفت :طراحی و ساخت این ماهواره تمام شده ودر حال آزمایش است و قابلیت این ماهواره سنجش از راه دور و موضوعات تحقیقاتی است.

معاون سازمان فضایی كشور در خصوص اعزام انسان به فضا نیز گفت: برای اجرای این پروژه تمام دستگاه ها در كشور باید بسیج و زیرساختهای لازم ایجاد شود. در ابتدا باید ده ها راكت كاوش با موجودات زنده و مشابه انسان پرتاب شود و آزمایش های لازم تا مرحله اعزام انسان صورت گیرد. مردانی در پاسخ به سوال تبیان مبنی بر مشارکت ایران در راه اندازی ماهواره محمد (ص) که توسط پرفسور الفقیر کیهان شناس و مراکشی الاصل و در راستای اعتراض به اهانتهایی که طی چند سال گذشته به پیامبر اسلام شده بود، قرار است در سال 2013 در ونکوور کانادا به فضا پرتاب شود گفت: در حال بررسی و تحقیقات لازم در این زمینه هستیم و چنانچه در جهت پیشرفت علمی و مصالح نظام باشد قطعا مشارکت خواهیم داشت .

مردانی در خصوص احداث هشت ایستگاه فضانوردی در كشور نیز افزود: این ایستگاه ها به منظور كنترل ماهواره و دریافت اطلاعات انجام می شود و در حال حاضر دو ایستگاه زیر بار قرار دارد و سال آینده تمام این هشت ایستگاه باید تكمیل شود.

وی در خصوص اینكه مقرر شده است سازمان فضایی زیر نظر نهاد ریاست جمهوری اداره شود ، گفت: جهت گیری برآنست كه جایگاه سازمان ارتقاء یابد و شنیده ایم كه در شورای عالی اداری این مساله تصویب شده ،اما تاكنون در این زمینه نامه ای به سازمان ابلاغ نشده است.

معاون سازمان فضایی كشور در خصوص طراحی وساخت ماهواره های دانشجویی نیز گفت: براساس برنامه های دراز مدت این سازمان همواره ماهواره های یك تا 100كیلویی طراحی ، ساخته و آزمایش های لازم صورت می گیرد و این اقدام از سال جاری آغاز شده است.

مردانی همچنین گفت: از ' انوشه انصاری ' اولین زن ایرانی اعزامی به فضا دعوت شده است در هفته جاری مصادف با هفته جهانی فضا به ایران سفر كند.

Rozita
1389/07/16, 10:50
طبق اعلام این موسسه انتشاراتی، ركورد قبلی بزرگ‌ترین كتاب منتشر شده در جهان متعلق به «اطلس كلنك» بود كه در سال 1660 به‌عنوان هدیه به...

بزرگ‌ترین كتاب منتشرشده‌ در جهان، امروز در نمایشگاه كتاب فرانكفورت رونمایی شد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، برگزاركنندگان نمایشگاه كتاب فرانكفورت به‌عنوان معتبرترین رویداد ادبی جهان امروز (چهارشنبه) بزرگ‌ترین كتاب چاپ شده در دنیا را به نمایش عموم گذاشتند.
این كتاب كه یك اطلس جغرافیایی است، از سوی انتشارات "گوردون چیرز" استرالیا در 128 جلد منتشر شده و ابعاد آن 2 در 3 متر است.
طبق اعلام این موسسه انتشاراتی، ركورد قبلی بزرگ‌ترین كتاب منتشر شده در جهان متعلق به «اطلس كلنك» بود كه در سال 1660 به‌عنوان هدیه به چارلز دوم اعطا شد. اما آن كتاب یك فوت كوچك‌تر بوده و این برای اولین‌بار در جهان است كه چنین كتابی با این ابعاد منتشر شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، چاپ این كتاب یك ماه به طول انجامیده و تنها 31 نسخه از آن به چاپ رسیده است.
انتشارت "گوردون چیرز" با اعلام این كه تاكنون دو نسخه از این كتاب غول پیكر را به موزه‌ای در امارات فروخته است، ابراز اطمینان كرده كه تمام نسخه‌های منتشر شده از این كتاب كه شامل نقشه‌هایی از پنج قاره جهان است، فروخته خواهد شد.



تگ هاي مطلب:بزرگ‌ترین , كتاب , جهان , رونمایی , عکس

Rozita
1389/07/16, 11:04
http://www.pcparsi.com/uploaded/pc6cebc8a679a31e1d57a86969a2b5baf5_76279.jpg
طبق اعلام این موسسه انتشاراتی، ركورد قبلی بزرگ‌ترین كتاب منتشر شده در جهان متعلق به «اطلس كلنك» بود كه در سال 1660 به‌عنوان هدیه به...
بزرگ‌ترین كتاب منتشرشده‌ در جهان، امروز در نمایشگاه كتاب فرانكفورت رونمایی شد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، برگزاركنندگان نمایشگاه كتاب فرانكفورت به‌عنوان معتبرترین رویداد ادبی جهان امروز (چهارشنبه) بزرگ‌ترین كتاب چاپ شده در دنیا را به نمایش عموم گذاشتند.
این كتاب كه یك اطلس جغرافیایی است، از سوی انتشارات "گوردون چیرز" استرالیا در 128 جلد منتشر شده و ابعاد آن 2 در 3 متر است.
طبق اعلام این موسسه انتشاراتی، ركورد قبلی بزرگ‌ترین كتاب منتشر شده در جهان متعلق به «اطلس كلنك» بود كه در سال 1660 به‌عنوان هدیه به چارلز دوم اعطا شد. اما آن كتاب یك فوت كوچك‌تر بوده و این برای اولین‌بار در جهان است كه چنین كتابی با این ابعاد منتشر شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، چاپ این كتاب یك ماه به طول انجامیده و تنها 31 نسخه از آن به چاپ رسیده است.
انتشارت "گوردون چیرز" با اعلام این كه تاكنون دو نسخه از این كتاب غول پیكر را به موزه‌ای در امارات فروخته است، ابراز اطمینان كرده كه تمام نسخه‌های منتشر شده از این كتاب كه شامل نقشه‌هایی از پنج قاره جهان است، فروخته خواهد شد.



http://www.pcparsi.com/uploaded/pcba381aa386055535dc287aecbb4849bd_293.jpg

Davod
1389/07/16, 14:59
دو فضانورد روسی به ایران آمدند / جنگ فضایی در تهران!



مهر : فضا و کیهان از دیرباز موضوع شناخت انسان بوده و بیش از 50 سال است که انسان حضوری مستمر در فضا دارد. اگرچه هم اکنون دست ساخته های بشر از منظومه شمسی فراتر رفته اند و به لطف پروژه های علمی بزرگی چون هابل، کیهان را بهتر از گذشته می شناسیم اما هنوز ناشناخته های کیهان بیش از تصور انسان است.

کاوش در کیهان فرصتها و دستاوردهای بسیاری برای بشر داشته و امید می رود در آینده با ادامه این جستجوها بر دانش بشری افزوده شده و فرصتهای بی بدیلی برای آیندگان خلق شود. محمد فروهر دبیر برگزاری هفته جهانی فضا در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد برنامه های در حال برگزاری در این هفته و با اشاره به برپایی همایشهایی چون بازشناخت اسرار کیهان و سمینار فضا و فناوران فضایی گفت: در راستای ارتقای دانش هوافضایی جوانان و نوجوانان ایرانی در ایام برگزاری هفته جهانی فضا دو فضانورد از کشور روسیه میهمان پژوهشگاه هوا فضا هستند و مراکز علمی دانشگاهی و مدارس در صورت تمایل می توانند از این فضانوردان برای حضور در مراکز خود دعوت به عمل آورند. وی از "گئورگی گرچکو" کیهان نورد نامدار روسیه به عنوان یکی از این فضانوردان نام برد که از سال 1975 عضو فعال آکادمی بین‌المللی آستروناتیک (فضانوردی) است و نخستین پرواز وی نیز در همین سال به عنوان مهندس سفینه سایوز - 17 و سالیوت - 4 بود که 29 شبانه‌ روز به طول انجامید.

مجموعه نمایشگاهی انسان و فضا

به گزارش مهر، پژوهشگاه هوا فضا در طول هفته جهانی فضا نمایشگاه انسان و فضا شامل مجموعه ای از عکسها و اشیایی که برخی منحصر به فرد یا کم نظیر هستند را در معرض دید علاقمندان قرار داده است. از آثار موجود در این مجموعه می توان به مجموعه پاکتهای پستی اشاره کرد که عمری بیش از 20 سال داشته و توسط فضانوردان امضا شده اند. نشریات موجود در این نمایشگاه شامل روزنامه مربوط به روز پرتاب "یوری گاگارین"، ماهنامه آگانیوک در سال 2006 با تصویر روی جلد فضانورد ایرانی - انوشه انصاری - و ... است. از دیگر اشیای جالب این مجموعه موادغذایی فضایی است که در فضاپیماها و ایستگاههای فضایی مصرف می شود. همچنین تندیس های ساخت برترین مجسمه سازها، نخستین اشیای ایرانی سفر کرده به فضا، مجموعه های تمبر، کبریت، مدال و نشانهای پروازهای فضایی از جمله مواردی است که به مناسبتهای مختلف در تیراژ محدود چاپ یا ضرب شده و در این مجموعه به نمایش گذاشته شده است.

برنامه های هفته جهانی فضا

در راستای برگزاری هفته جهانی فضا همایشها و کارگاههایی برای آشنایی علاقمندان برگزار شده و در چند روز آتی نیز دایر خواهد بود. همایش باز شناخت اسرار کیهان، فضا و فناوران فضایی، سمینار پزشکی از راه دور و کارگاههای تخصصی پیش بینی زلزله و استفاده از فناوری فضایی و داده های مربوط به آن و کارگاه آموزشی استفاده از فناوری فضایی به منظور مدیریت بلایای طبیعی برگزار شد که فضانوردان روسی نیز در آن حضور داشتند. همچنین در روزهای آتی برپایی این هفته، جنگ فضا در پارک ملت تهران، پارک پردیسان و شهرستان کرج با حضور فضانوردان روسی برگزار می شود و همایش اسرار کیهان، کارگاه آموزشی ثبت فنی مقرراتی شبکه های ماهواره ای itu و سمینار کارایی سنجش از دور در مطالعات بلایای طبیعی در روزهای باقی مانده برپا می شود.

Roya
1389/07/18, 22:09
خبر آنلاین : در طول هفته گذشته، جایزه‌های نوبل پزشکی، فیزیک، شیمی، ادبیات و صلح اهدا شد. جایزه‌ نوبل در حقیقت مراسم سالانه‌ای برای تقدیر از تلاش‌های ذهنی بشر است که اهدای آن از سال 1901 آغاز شده است. بنیان‌گذار اهدای این جوایز، آلفرد نوبل، مخترع دینامیت و کارخانه‌دار سوئدی است که درخواست کرد قسمتی از ثروتش به عنوان پاداش به افرادی تعلق بگیرد که بهترین خدمات را به بشر کرده‌اند.

در طول این 109 سال بیش از 500 جایزه نوبل اهدا شده است، اما آیا می‌دانید کدام کشورها بیش‌ترین جوایز را از آن خود کرده‌اند؟ برای پاسخ‌گویی به این سوال کافی است به سراغ آرشیو بنیاد نوبل بروید تا مشخص شود کدام کشورها بزرگ‌ترین مغزهای جهان را در اختیار دارند!

در مجموع 69 کشور جهان صاحب جایزه نوبل شده‌اند و از میان آن‌ها، کشور آمریکا با بیش‌ترین تعداد جایزه‌ای که توسط دانشمندانش به دست آورده، در رده اول قرار می‌گیرد. این کشور از میان شش رشته مختلف در 5 رده بالاترین تعداد جایزه را به خود اختصاص داده است. بعد از آمریکا کشور انگلستان با 117 مدال نوبل در رده دوم قرار داد. از سوی دیگر، اگرچه کشور فرانسه که معمولا رده‌های چهارم یا پنجم را به خود اختصاص می‌دهد، در زمینه ادبیات رتبه‌های اول را از آن خود کرده است.

و اما توضیحاتی در مورد این نمودار:

• در این نمودارها، تمام جایزه‌های نوبل تا 8 اکتبر سال 2010 منظور شده‌اند.
• کشور برندگان نوبل بر اساس بیوگرافی آن‌ها که در وب سایت کمیته جایزه‌های نوبل به ثبت رسیده، تعیین شده است.
• اگر این سایت چند کشور را مرتبط با یک برنده جایزه نوبل اعلام کرده، ( برای مثال کشور محل تولد، کشور محل زندگی، کشور محل زندگی در هنگام اهدای جایزه) جایزه نوبل برای تمام این کشورها منظور شده است.
• زمانی که یک جایزه نوبل چند برنده داشته است، کشورهای هر کدام از برندگان در نمودارها منظور شده‌اند.
• جایزه‌هایی که توسط سازمان‌ها برنده شده‌اند به کشورها اختصاص داده نشده است.
• جایزه علوم اقتصادی به یاد آلفرد نوبل یک جایزه نوبل نیست، اما توسط بانک مرکزی سوئد و فرهنگستان سلطنتی علوم این کشور بر اساس قوانین جایزه نوبل اهدا می‌شود، بنابراین آنها هم در این نمودارها لحاظ شده‌اند.

Davod
1389/07/21, 09:40
تلويزيون‌هاي بي‌سيم وارد بازار مي‌شوند



به گزارش الكترونيستا، اين دو گيرنده تلويزيوني تنها 3.29 ميليمتر ضخامت دارند و در اندازه‌هاي 42 و 47 اينچ ساخته شده‌اند. هر دو تلويزيون ياد شده شامل قابليت LG EYEQ Green مي‌شوند و بر مبناي آن، ميانگين مصرف انرژي در آن‌ها 70 درصد نسبت به تلويزيون‌هاي معمولي كمتر است.

دستگاه كنترل از راه اين تلويزيون‌ها به حسگر Gyro مجهز شده است و از ديگر قابليت‌هاي آن مي‌توان به سيستم پخش تصاوير به صورت سه‌بعدي اشاره كرد.

اين دو گيرنده تلويزيوني به يك جعبه ويژه مجهز شده‌اند كه از طريق آن انرژي مورد نياز خود را به صورت بي‌سيم دريافت مي‌كنند و بر اين اساس، براي دريافت انرژي الكتريسيته نيازمند استفاده از سيم نيستند. اين تلويزيون‌ها هم‌اكنون وارد كره شده‌اند و از اواخر ماه جاري ميلادي در ديگر كشورهاي جهان به‌فروش مي‌رسند.

Roya
1389/07/22, 21:58
خبر آنلاین : این یافته بر اساس تحقیقاتی است که در مقیاس بسیار بزرگ و در سراسر جهان انجام شده است تا رفتار انسان‌ها را در فضای آنلاین بررسی کند. در این تحقیق هم‌چنین مشخص شده است منابع دیجیتال در حال تسلط پیدا کردن بر تلویزیون، رادیو و روزنامه هستند، به طوری که اکنون این رسانه‌ها انتخاب نزدیک به 61 درصد را در سراسر جهان تشکیل می‌دهند و پیش‌بینی می‌شود به زودی جای خود را به اینترنت بدهند.
این تحقیقات که توسط شرکت tns انجام شده با انجام مصاحبه از 50 هزار نفر در 46 کشور جهان صورت گرفته است. در مالزی متوسط تعداد دوستان آنلاین 233 نفر است، بعد از آن برزیل با 231 نفر و نروژ با 217 نفر در رده‌های بعدی قرار دارند.
این در حالی است که تعداد دوستان آنلاین در ژاپن فقط 29 نفر و در چین 68 نفر است.
ماتیو فروگات مدیر شرکت tns در این باره گفت: این تحقیقات نشان می‌دهد در کشور ژاپن فرهنگ دوستان کم‌تر اما نزدیک‌تر حاکم است.
اما از سوی دیگر در کشور مالزی درست برعکس این فرهنگ حاکم است. به طوری که مردم این کشور بیش‌ترین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی را دارند. مردم این کشور به طور متوسط 9 ساعت در هفته را صرف گذراندن در این سایت‌ها می‌کنند.
دومین کشور از لحاظ زمان سپری کردن در فضای آنلاین روسیه است. مردم این کشور به طور متوسط 8.1 ساعت در هر هفته را آنلاین هستند که از این میان نزدیک به 7.7 ساعت را در سایت‌های اجتماعی سپری می‌کنند.
این مطالعات نشان می‌دهد امروزه انسان‌ها بیش‌تر از سایت‌های اجتماعی در مقایسه با ای‌میل استفاده می‌کنند. یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث افزایش استفاده از سایت‌های اجتماعی شده است امکانی است که موبایل‌ها برای مردم فراهم کرده‌اند. با استفاده از این وسایل زمان دسترسی مردم‌ به فضای آنلاین بیش‌تر شده و آ‌ن‌ها می‌توانند از هر جایی به اینترنت دسترسی داشته باشند.
برای مثال در طول 12 ماه گذشته بیش از یک سوم مردم از طریق موبایل خود به شبکه‌های اجتماعی سرکشی کرده‌اند که نشان می‌دهد استفاده از موبایل برای استفاده از اینترنت به سرعت در حال افزایش است.
دانشمندان در یک تحقیق دیگر اثر سایت‌های اجتماعی را در مواقع بحرانی و فجایع ملی مورد بررسی قرار دادند. این مطالعات توسط دانشگاه ایست لاندن انجام شده است.
محققان این دانشگاه‌ها بررسی کردند که در سه شهر بریتانیایی مانند لندن، بیرمنگام و کارلیس، آیا می‌توان از این شبکه‌ها در مواقع بحرانی و فجایع ملی استفاده کرد.
پروفسور جان پرستون که این تحقیقات را انجام داده است در این باره گفت: ما معتقدیم همگام با رشد تکنولوژی، استفاده از رسانه‌هایی مانند تلویزیون و رادیو برای رساندن اطلاعات حیاتی به انسان‌ها ممکن است مانند قبل کارایی نداشته باشد. اما در عوض با استفاده از رسانه‌های مدرن‌تر نه تنها بهتر می‌توان در مواقع بحرانی به انسان‌ها اطلاع رسانی کرد بلکه می‌توان از شیوه‌های مدرن‌تری برای پیدا کردن انسان‌ها و یاری رساندن به آن‌ها بهره گرفت.
این تحقیقات نشان می‌دهد کشورهایی که جدیدا وارد دنیای دیجیتال شده‌اند فعالیت بیش‌تری در فضای آنلاین دارند، در حالی که کشورهایی که قبلا از این فن‌آوری‌ها استفاده می‌کردند تقریبا نرخ یکنواختی به خود گرفته‌اند.
برای مثال در کشور چین نزدیک به 80 درصد از کاربران اینترنتی دارای بلاگ شخصی هستند، این در حالی است که این آمار در آمریکا فقط 32 درصد است. رشد سریع رسانه‌های دیجیتال و استفاده از فضاهای مجازی به شدت در حال تغییر زندگی ماست. امروزه ما به شیوه‌های بسیار متفاوتی نسبت به 10 یا 20 سال گذشته زندگی می‌کنیم، با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنیم و از اخبار روز مطلع می‌شویم.

Davod
1389/07/26, 16:00
کشف رصدخانه خواجه نصیر در الموت



فارس: حميده چوبك مدير پايگاه الموت، اظهار داشت: «طي كاوش‌هايي كه در منطقه قلعه الموت انجام داديم به دريچه‌هايي كه برخورد كرده‌ايم كه اين فضاها قطعاً پنجره‌هايي براي ديده‌باني نبوده تا از چيزي بخواهند محافظت كنند بلكه اين دريچه‌ها رو به جنوب شرق است يعني به سوي محلي كه اولين ستاره‌ها مي‌آيند».

وي در ادامه افزود: «اين 3 دريچه‌ كه با فاصله معيني از يكديگر قرار دارند براي رصد ستارگان توسط خواجه نصيرالدين طوسي استفاده مي‌شده است».

مدير پايگاه الموت با اشاره به اينكه اين دريچه‌ها در بخش قلعه‌بالا قرار دارد، گفت: «كل قلعه الموت داراي مشخصاتي است كه نشان مي‌دهد به عنوان محلي براي رصد ستارگان استفاده مي‌شده است به طوري كه يك رصدخانه بايد حداقل 220 متر از سطح زمين بالاتر باشد كه اين ويژگي در اين قلعه نيز وجود دارد و دور تا دور آن مي‌توان ستارگان را رصد كرد».

چوبك با اشاره به اينكه در متون متعددي آمده كه آلات رصد در قلعه الموت بسيار يافت شده است، گفت: «مهم‌ترين كتاب نجوم كه دستورالمنجمين نام دارد نيز در قلعه الموت به رشته تحرير درآمده است».

وي تأكيد كرد: «با مقايسه قلعه الموت با رصدخانه مراغه مشخص است كه خواجه نصيرالدين طوسي پس از الموت، رصدخانه مراغه را مي‌سازد با اين فرضيه مي‌توان گفت از الگوي الموت براي ساخت رصدخانه مراغه استفاده كرده است».



به گزارش فارس، قلعه الموت يكي از منحصر به فرد ترين دژهاي تاريخي ايران است كه در منطقه رودبار الموت از توابع قزوين واقع شده است.

خواجه نصيرالدين محمد بن حسن جهرودي طوسي مشهور به خواجه نصيرالدين طوسي از اهالي جهرود از توابع قم بوده است كه در تاريخ 15 جمادي الاول سال 597 هجري قمري ولادت يافته است. او به تحصيل دانش، علاقه زيادي داشت و از دوران جواني در علوم رياضي و نجوم و حكمت سرآمد و از دانشمندان معروف زمان خود شد.

به گفته مدير پايگاه الموت، آثار رصد در مراغه متعلق به قرن ششم و هفتم است. golgolgol

Ario
1389/09/12, 16:13
پايلوت توليد بنزين از ضايعات پليمري توسط محقق پژوهشگاه پليمر و پتروشمي ايران با موفقيت راه‌اندازي و تست شد.

مهندس مهرداد سيفعلي، دانشجوي دکتري مهندسي پليمر پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي ايران در گفت‌وگو با خبرنگار فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اين كه ساخت پايلوت پيروليز با ظرفيت 20 کيلوگرم در ساعت براي توليد بنزين با حمايت مالي مديريت پژوهش و فناوري شرکت پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي انجام شد، اظهار كرد: پس از سه سال فعاليت مداوم، موفق به توليد بنزين و گازوئيل از مخلوط پلاستيک‌هاي ضايعاتي شديم.

وي افزود: راندمان اين پايلوت در حدود 85 درصد بوده و به عبارتي 85 درصد خوراک مصرفي به بنزين و گازوئيل تبديل شده و 15 درصد آن نيز به گازهاي سوختي تبديل مي‌شوند که در صورت صنعتي شدن طرح مي‌توان حرارت لازم براي واحد توليدي را از اين گازها تهيه كرد.

وي خاطرنشان كرد: در حدود 78 درصد از مايعات نفتي توليدي، بنزين بوده، 23 درصد گازوئيل و کمتر از يك درصد به واکس تبديل مي‌شود و تقريبا هر کيلوگرم پلاستيک‌هاي ضايعاتي - با توجه به اين‌که چگالي بنزين در حدود 0.75 گرم بر سانتيمتر مکعب است- يك ليتر مايعات نفتي توليد مي‌کند.

به گفته سيفعلي در صورت حمايت دولت و شهرداري‌ها از اين طرح مي‌توان روزانه تا 3.3 ميليون ليتر بنزين از پلاستيک‌هاي دورريز شهري و پتروشيمي‌ها توليد كرد.
وي تصريح كرد: پسماندهاي پلاستيکي با توجه به سبک و حجيم بودن آن، يکي از بزرگترين مشکلات شهرنشيني محسوب مي‌شود. اين دسته از پسماندها به صورت ميانگين تا 200 سال در محيط باقي مي‌ماند.

وي افزود: امروزه در دنيا، بازيافت و استفاده مجدد از زباله‌ها به يکي از شاخص‌هاي صنعتي تبديل شده و کشورهاي پيشرفته داراي آمار بهتري در اين زمينه بوده و کمتر از روش سوزاندن و يا دفن براي حل مشکل پسماندها استفاده مي‌شود.

دانشجوي دکتري مهندسي پليمر پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي ايران ادامه داد: در ايران بخشي از پلاستيک‌ها که غالبا شامل ظروف و لوله‌هاي پلاستيکي مي‌شود، مجددا جمع‌آوري و بازيافت مي‌شود اما بخش بزرگتري از پلاستيک‌ها شامل ظروف يک بار مصرف و پلاستيک‌هاي بسته بندي به مراکز دفن زباله سپرده مي‌شود.

سيفعلي خاطرنشان كرد: يکي از روش‌هايي که مي‌توان براي تبديل پلاستيک‌هايي که قابليت بازيافت ندارند، استفاده کرد، فرايند پيروليز است. با استفاده از اين روش مي‌توان پلاستيک‌هايي که به مراکز دفن زباله سپرده مي‌شوند و نيز پلاستيک‌هايي که در پتروشيمي‌هاي پليمري به صورت کلوخه و غيره توليد شده و قابليت مصرف را ندارند به مايعات نفتي ارزشمند تبديل كرد.

وي افزود: فرايند پيروليز عبارتست از تبديل کنترل شده پليمرها به مايعات با جرم مولکولي پايين و با حالت فيزيکي مايع و يا گاز که اين فرايند در غياب اکسيژن انجام مي‌شود.
سيفعلي در گفت‌و‌گو با خبرگزاري دانشجويان ايران تصريح كرد: تبديل اين پليمرها به مايعات و گازهاي سوختي از آن جهت ارزشمند است که خود اين مواد داراي ارزش سوختي پاييني هستند و حتي ممکن است به دليل برخي افزودني‌هاي موجود در کالاي ساخته شده که عمدتا به صورت جامد هستند، مانع از سوختن و يا کند شدن سوختن آن‌ها شود که در حين فرايند پيروليز اين مواد تجزيه شده و ماهيت خود را از دست مي‌دهند و مواد به دست آمده از پيروليز آن‌ها عاري از اين ترکيبات هستند. اين در حالي است که در اکثر موارد، مايعات و گازهاي به دست آمده از پيروليز اين ترکيبات داراي ارزش سوختي بسيار بالايي است.
اين پروژه در قالب رساله مهندس سيفعلي با راهنمايي دکتر نکومنش انجام شده و نتايج آن به تاييد شرکت پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي رسيده است.

انتهاي پيام

Ario
1389/09/13, 12:36
رييس انجمن بين‌المللي پژوهش‌هاي فلسفي(ispe) كه يك انجمن ويژه افراد فوق هوشمند است، مي‌گويد: ضريب هوشي بالا اغلب اوقات مخلوطي از رحمت و زحمت است. خيلي دور بودن از ميانگين ضريب هوشي 100 نوعي انزواي اجتناب ناپذير را با خود به همراه دارد.

به گزارش سرويس علمي ايسنا، پتريک اوشه توضيح مي‌دهد: اگر شما ضريب هوشي 160 و يا بالاتر از آن داريد، احتمالا مي‌توانيد با کمتر از يک درصد مردم ارتباط خوبي برقرار كنيد.
به گفته اوشه، در ميان حدود 600 نفر اعضاي انجمن ispe که ضريب هوشي همه آن‌ها حدود 150 و بالاتر است، انزواي اجتماعي يک تجربه مشترک است و يافتن خروجي‌هاي مناسبي براي استفاده از اين نعمت چالشي است.

وي مي‌افزايد: خيلي خوب است که آدم باهوش باشد، خيلي خوب است که از ديگران جلو باشد، اما اگر اين باهوش بودن از نقطه معيني بگذرد، شما ديگر قابل اعتماد نيستيد و با انگ‌هايي مانند خرخوان و عقده‌اي بودن مواجه خواهيد شد.

اوشه خاطرنشان مي‌كند: «مريلين ووساوانت» بايد در اين مورد خوب بداند؛ در دهه 1980، حدود 30 سال پيش، بعد از آن که او به عنوان يک دختر دانش‌آموز در آزموني در سن لويي از ايالت ميسوري شرکت کرد، موضوع ضريب هوشي وي مورد توجه قرار گرفت. در سال 1985 کتاب رکوردداري گينس پذيرفت که او در سن ده سالگي توانسته به تمامي سوال‌هاي آزمون هوش استنفورد بينه براي بزرگسالان پاسخ درست دهد. در نتيجه، در ده سالگي سن هوشي او 22 سال و 11 ماه و ضريب هوشي او عدد غير زميني و معجزه آساي 228 بود.

انتهاي پيام

Ario
1389/09/13, 13:36
محققان دانشگاه کاليفرنيا در باربارا سانتا، دو مقاله جديد منتشر کرده‌اند که در آن‌ها ساخت ذرات زيستي در حد نانو براي مبارزه با سرطان و ساير بيماري‌ها شرح داده شده ‌است. اين مطالعات رويکردهاي جديدي را با عنوان نانوزيست‌فناوري سبز ارائه مي‌کند که در آن‌ها از ترکيبات غيرمصنوعي استفاده مي‌شود.

به گزارش سرويس فناوري ايسنا، لوک جاگير، استاد شيمي و بيوشيمي دانشگاه کاليفرنيا در باربارا سانتا، توضيح مي‌دهد که در اين زمينه، تحولي در حال شکل‌گيري است که تمامي حوزه‌هاي بيوشيمي، به ‌ويژه نانوزيست‌فناوري را تحت تأثير قرار مي‌دهد. اين تحول همان درک نقش RNA در سلول‌هاست.

وي مي‌گويد: با در نظر گرفتن اين حقيقت که تا 90 درصد نقشه ژنتيکي انسان به ‌صورت RNA هستند، مشخص مي‌شود که RNA يکي از مهم‌ترين زيست‌پليمرهايي است که زندگي و حيات بر آن استوار است.

او اضافه مي‌کند: ما هنوز از درک تمامي پيچيدگي‌هاي RNA در سلول‌هاي زنده بسيار فاصله داريم.

گروه جاگير، مولکول‌هاي سه‌بعدي پيچيده‌ي RNA را بررسي مي‌کنند و معتقدند که از نانوپلي‌هيدرون‌ها مي‌توان در مبارزه با بيماري استفاده كرد. اين مولکول‌ها مي‌توانند خود را به شکل‌هاي ديگري آرايش دهند. اين کار از سوي مؤسسه‌ي ملي سلامت حمايت مي‌شود و در رابطه با تهيه‌ طرح‌هاي جديد مولکولي ثبت اختراعي، با دانشگاه کاليفرنيا در باربارا سانتا مشارکت دارد.

جاگير مي‌گويد: ما علاقه‌منديم تا از اين آرايش‌هاي RNA براي کمک به درمان هدفمند سرطان و ساير بيماري‌ها استفاده کنيم و آشکار است که RNA در شمار بسياري از فرايندهاي کليدي نقش دارد که سلامت را به همراه مي‌آورد.»

جاگير معتقد است روش‌هاي بر پايه‌ي RNA، در ارسال درمان‌هاي جديد در بدن، ايمن‌تر از استفاده از ترکيباتي مصنوعي است كه ممکن است عوارض جانبي به همراه داشته باشند.
او توضيح مي‌دهد: با استفاده از مولکول‌هاي RNA به‌ عنوان واسطه‌ي اصلي، نانوزيست‌فناوري سبز نقش خود را ايفا مي‌کند.

اين برنامه‌ي تحقيقاتي در آزمايشگاه من در دانشگاه کاليفرنيا در باربارا سانتا، با هدف همياري در علم پزشکي و زيست‌شناسي مصنوعي انجام شده ‌است. ما سعي مي‌کنيم تا از هر روشي که با اخلاق مغايرت داشته باشد و منجر به عکس‌العمل مردم شود، ممانعت کنيم. اين کار آساني نيست، اما من متقاعد شده‌ام که در درازمدت جواب مي‌دهد.

در اين تحقيق سه نوع RNA مختلف از مدل‌هاي کامپيوتري مولکولي استخراج شد: RNA آنتپريسم شامل هشت RNA، RNA مکعبي شش‌رشته‌اي و RNA مکعبي ده‌رشته‌اي. همچنين مدل‌هاي سه‌بعدي هر يک با استفاده از ميکروسکوپ کرايو- الکترون تهيه شده‌ است.

در اين خصوص دو مقاله با عنوان «آرايش اسکافول‌هاي طراحي‌شده از سليکون بر پايه‌ي RNA مکعبي» و «يک پلي‌هيدرون ساخته‌شده از tRNAها» منتشر شده‌ است.

انتهاي پيام

Ario
1389/09/13, 19:16
«دالي» پس از هفت سال به زندگي برگشت!
چهار كپي از يك گوسفند شبيه سازي مرده، متولد شدند

«دالي» گوسفند همانندسازي شده كه در سال 2003 پس از شش سال در اثر بيماري ريوي مرد، اكنون دوباره در چهار گوسفند ديگر متولد شده ‌است!

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين چهار گوسفند كه نام مستعارشان «دالي‌ها» است، كپي دقيق «دالي» - نخستين گوسفند شبيه‌سازي شده از يك سلول بالغ هستند - كه در سال 1996 به دنيا آمد.

تولد دالي يك هياهوي علمي برپا كرد اما منتقدان هشدار دادند كه فن‌آوري جديد با خود خطر بالاي سقط جنين و جنين مرده به دنيا آمده دارد و حتي آن موجوداتي كه زنده بمانند با خطر بيماري و مرگ زودرس روبرو هستند.

نياز به از بين بردن دالي در سن شش سالگي و پايان دادن به رنج وي از بيماري پيشرفته ريوي و آرتروز، به افزايش نگراني‌ها در مورد سلامت طولاني مدت حيوانات شبيه‌سازي شده منجر شد.

دالي از يك سلول غده پستاني به وجود آمد. مابقي بافت تا اين زمان در فريزر نگهداري شده و اكنون دالي‌ها از آن بوجود آمدند.

اين موضوع بدين معني‌است كه اين چهار گوسفند دقيقا شبيه يكديگر، دالي و همچنين گوسفند اولي كه از سلول وي همانندسازي شده بود، هستند.

پرفسور كيت كمپ بل كه دالي‌ها را در مزرعه‌اي در دانشگاه ناتينگهام نگهداري مي‌كند، گفت: دالي زنده و سلامت است! از لحاظ ژنتيكي اين گوسفندان خود دالي هستند.

وضعيت سلامت اين گوسفندان به طور مداوم بررسي مي‌شود.

دالي‌ها سه سال و نيم پيش به دنيا آمدند، اما موجوديت آنها تا زماني كه پرفسور كمپ‌بل در سخنراني‌اش از آنها نام برد، آشكار نشده بود اما وي مدعي شد قصد پنهان كردن آن‌ها را نداشته و راجع به اين گوسفندان با دانشمندان ديگر صحبت كرده‌ بود.

انتهاي پيام

Davod
1389/09/16, 21:18
كتاب ايران در زمان ساسانيان،
برنده جايزه انجمن بريتانيايي مطالعات خاورميانه


انجمن بريتانيايي مطالعات خاورميانه» (BRISMES)، كتاب «ايران در زمان ساسانيان» (Sasanian Persia) نوشته تورج دريايي را به عنوان يكي از سه برنده جايزه امسال «انجمن دوستي بريتانيايي-كويتي» در زمينه پژوهش‌هاي خاورميانه معرفي كرد.

«انجمن بريتانيايي مطالعات خاورميانه» طي مراسمي در روز دوشنبه با اعلام اين مطلب، كتاب تورج دريايي، پژوهشگر ايراني، را «يك شاهكار» و «كتابي واقعاً عالي» توصيف كردند.

به گفته داوران اهداي جوايز اين انجمن، كتاب «ايران در زمان ساسانيان، «در روزگاري كه اروپامحوري، باعث شده تا مطالعات دوران باستان با تحريف روبه‌رو شود، وزنه‌اي به‌موقع در برابر اين تحريف‌ها قرار داده‌است.»

جوايز اين انجمن هر ساله به بهترين آثار دانشوران تعلق مي‌گيرد كه به زبان انگليسي در موضوع خاورميانه نوشته‌شده باشد و نخستين بار در بريتانيا به چاپ رسيده‌باشد.

پرفسور دريايي در كتاب «ايران در زمان ساسانيان» مي‌كوشد به آن بخش از تاريخ كه معمولاً مورد غفلت قرار مي‌گيرد يعني تاريخ اجتماعي بپردازد و با استفاده از منابعي تازه، روند شكل‌گيري نهادهاي اداري ايران را از زمان اردشير بابكان، بنيادگذار دودمان ساساني تا روزگار يزدگرد سوم، آخرين شاهنشاه اين سلسله پي‌گيري كند. بررسي فراز و نشيب كوشش‌هاي نوادگان يزدگرد سوم براي استقرار حكومتي ايراني، در حدود يك قرن پس از شكست ساسانيان از اعراب، بخشي ديگر از اثر تحقيقي تورج دريايي را تشكيل مي‌دهد.

به گفته داوران جوايز انجمن بريتانيايي مطالعات خاورميانه، «اين كتاب بسيار عالمانه نوشته شده و مؤلف توانسته به طرز رشك‌برانگيزي به كندوكاو دقيق مسائل بپردازد و در عين حال كتابي به‌دست دهد كه براي همگان به سهولت قابل خواندن است.»

بخش‌هاي اين كتاب عبارتند از: تاريخ سياسي ايران و انيران، جامعه ايران‌شهر، اديان شاهنشاهي: دين زرتشت، دين ماني، يهوديان و مسيحيان، زبان و بازمانده‌هاي متني شهروندان، اقتصاد و ديوان‌سالاري ايران‌شهر، كتابنامه.



تورج دريايي , تاريخدان ايراني


مقايسه‌هايي كه تورج دريايي در آثار خود ميان اطلاعات به‌دست آمده از منابع اصلي قديمي، از جمله كتب عربي، با داده‌هاي به‌دست آمده از سكه‌ها و مهرهاي ساساني و مقايسه اين اطلاعات با منابع ديگر هم‌چون منابع يوناني و ارمني انجام مي‌دهد نقطه قوت در روش كار او است.

وي ستون اصلي كار پژوهشي خود را نه بر گفته‌هاي نويسندگان يوناني و نه بر داستان‌هاي كتب عربي بلكه بر اساس منابع دست اول ساساني يعني سكه‌ها و مهرها و متون پارسي ميانه بنا مي‌كند و هر جا كه تطبيق اطلاعات با منابع دست دوم و سوم نيز تصوير درستي به دست دهد از اين منابع نيز بهره مي‌برد.

نواده ناخداي پرسپوليس

دكتر تورج دريايي، پروفسور در رشته «تاريخ ايران و جوامع پارسي‌زبان» و از اعضاي هيئت مديره مركز مطالعات ايراني دكتر سموئل در دانشگاه كاليفرنيا است. وي به دو زبان انگليسي و فارسي مي‌نويسد و از او تاكنون چندين كتاب و ده‌ها مقاله به چاپ رسيده‌است كه بخشي از آثار انگليسي او به فارسي نيز ترجمه شده‌است. مديريت پروژه «ساسانيكا»، ويراستاري نشريه «نامه ايران باستان» و انتشار مقالات در گاهنامه‌هاي مهم ايران‌شناسي از ديگر فعاليت‌هاي او است.

تورج دريايي در سال ۱۹۶۷ در تهران به دنيا آمد و دوران دبستان و دبيرستان خود را در ايران و يونان گذرانده و در سال ۱۹۹۹ از دانشگاه كاليفرنيا در لس‌آنجلس دكتراي تاريخ دريافت كرد. تورج دريايي در صفحه شخصي خود در مورد پيشينه خانواده خود نيز توضيح داده و آنگونه كه از اين اطلاعات برمي‌آيد او از نوادگان ناخدا ابراهيم دريايي، ناخداي كشتي پرسپوليس است كه در بوشهر فعاليت داشت. كشتي پرسپوليس نخستين ناوجنگي مدرن بود كه دولت ايران در زمان ناصرالدين‌شاه وارد خليج فارس كرد.

در كنار تاريخ دوران ساساني، تورج دريايي در حوزه پژوهش در زبان و ادبيات فارسي ميانه، دين زرتشت و سكه‌شناسي ايراني نيز از دانشگاهيان فعال است.

از ديگر كتاب‌هاي تورج دريايي مي‌توان به «شاهنشاهي ساساني»، «شهرستان‌هاي ايران‌شهر» و«غروب يك امپراطوري» اشاره كرد و كتاب «ايران در زمان ساسانيان» او نيز توسط مهرداد قدرت ديزجي به فارسي ترجمه شده و در سال ۱۳۸۴ منتشر شده‌است.

Ario
1389/09/17, 21:58
*«مختارنامه» تاكنون 20 ميليارد هزينه داشته*
در همايش «قيام تا قيام» عنوان شد:
«داوود ميرباقري با نوراني كردن چهره حضرت ابوالفضل(ع) چندان موافق نيست»

در همايش «قيام تا قيام» با هدف نقد و بررسي سريال «مختارنامه» اعلام شد كه داوود ميرباقري همچنان در جست‌وجوي تمهيدي براي نشان ندادن چهره حضرت ابوالفضل(ع) در اين مجموعه تاريخي ـ مذهبي است.
به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در همدان، در اين همايش مدير روابط عمومي مجموعه تلويزيوني «مختارنامه» از جست‌وجوي ميرباقري براي يافتن تمهيدي براي نشان ندادن چهره حضرت ابوالفضل(ع) در اين مجموعه خبر داد.

رضا استادي در همايش «قيام تا قيام» در دانشگاه صنعتي همدان، گفت: ما در زمان ساخت سريال «مختارنامه» از خودمان مي‌پرسيديم اگر در آن دوره بوديم، چه مي‌كرديم. در اكثر مواقع فيلمبرداري گروهي از اعضاي صحنه احساساتي مي‌شدند و براي خود من ديدن تصاوير اين سريال بسيار دشوار است.

وي ادامه داد: مختار ويژگي شخصيتي لايه لايه دارد و اگر مخاطبان اين سريال را با دقت تماشا كنند، قطعا از درك اين موضوع لذت خواهند برد.

استادي درباره‌ي بحث‌ها و انتقادات مطرح شده درباره‌ي نشان دادن چهره‌ي حضرت ابوالفضل(ع) در سريال «مختارنامه»، بيان كرد: اين موضوع در سريال «مختارنامه» به چند صحنه خاص از جمله ورود امام حسن(ع) و اسرا محدود مي‌شد. آقاي ميرباقري از پرداخت مستقيم به واقعه كربلا امتناع كرد. استدلال او اين بود كه وقتي نمي‌توان چهره افراد را نشان داد باعث ابتر ماندن موضوع مي‌شود و بهتر است از حواشي اطراف موضوع استفاده كنيم.

وي ادامه داد: دقت زيادي در اين موضوع انجام شد كه در اواخر سال 87، فردي به نام فتوحي كه آشنايي با سينما نداشت، دوره تمريني طولاني ديد و تمرين شمشيربازي و اسب دواني كرد و حتي تمرين صدا هم انجام داد تا صحنه‌هاي مربوط به حضرت عباس در شاهرود، با حساسيت فراوان جلوي دوربين برود. حتي اواخر فروردين كه رييس سازمان صدا و سيما به همراه برخي نمايندگان مجلس، در شاهرود حضور داشتند، صحنه‌هاي حضرت عباس به نمايش درآمد و آنها معتقد به نزديكي‌اش به باور عمومي بودند. اما از هفته‌هاي قبل تصاويري منتشر شدند و حواشي ايجاد كردند.

استادي افزود: سازندگان سريال براي اينكه قصد داشتند تصوير فتوحي ديده نشود، در زمان بازديد سيد عزت‌الله ضرغامي، كلاه و عينك دودي به چهره فتوحي زدند تا ديده نشود. اما با انتشار عكس، اين فكر ايجاد شد كه او از بازيگران مطرح و ستاره‌هاست. حال با حواشي پيش آمده قرار شد چهره وي نشان داده نشود اما ميرباقري با تمهيداتي چون نوراني كردن چهره خيلي موافق نيست و احتمالا از كارهاي ديگري مثل انتخاب زوايايي كه چهره او معلوم نشود استفاده خواهد كرد.

وي همچنين در پاسخ به پرسشي درباره‌ي هزينه سريال «مختارنامه» بيان كرد: هزينه‌ي سريال تا كنون 20 ميليارد تومان بوده كه براي 40 قسمت آن هزينه شده است.

استادي درباره انجام كارهاي تحقيقاتي درباره‌ي اين سريال هم گفت: مختارنامه يك فيلمنامه اوليه داشت كه حاصل يك تحقيق 10 ساله بود. اما خود داوود ميرباقري هم مطالعات سنگيني انجام داد. خيلي‌ها سوال مي‌كنند مبناي شخصيت‌هاي سريال چه بوده است. واقعا هيچ منبع تاريخي نبوده كه خوانده نشده باشد، اما تاريخ در جاهايي سكوت دارد و در مورد شخصيت «مسلم»، ميرباقري به اين نتيجه رسيد كه نكته واحدي در تاريخ وجود ندارد.

وي افزود: «مختارنامه» داستان مختار است و صحنه‌هاي كربلا در بخش‌هايي اتفاق مي‌افتد كه مربوط به او باشد.

استادي همچنين با اشاره به پروژه «روز رستاخيز» به كارگرداني احمدرضا درويش گفت: در اين سريال چهره‌ي حضرت ابوالفضل(ع) و علي اكبر و چند تن ديگر نمايش داده مي‌شود.

استادي همچنين درباره‌ي رايزني‌هاي بين‌المللي براي پخش اين سريال در شبكه‌هاي خارجي گفت: ما از ابتدا كه سريال ساخته مي‌شد رايزني‌هايي براي پخش بين‌المللي آن انجام داديم. ولي به هر حال «مختارنامه» يك كار شيعي صد در صد است و قطعا حساسيت‌هايي در كشورهاي سني وجود خواهد داشت.

مدير روابط عمومي «مختارنامه» همچنين در پاسخ به پرسش دانشجويي مبني بر تاكيد داوود ميرباقري بر پررنگ كردن شخصيت زنان در سريال‌هايش، گفت: اتفاقا «مختارنامه» نسبت به اكثر سريال‌هاي تاريخي، مردانه است. در خيلي از سريال‌هاي تاريخي زنان زيادي با آرايش بسيار غليظ‌تر حضور دارند. حتي آرايش برخي از آنها كاملا امروزي است و قرار است به نيازهاي سازندگان كه احتمالا جذب مخاطب بيشتر است پاسخ دهند.


***

به گزارش ايسنا، در اين همايش كه در دانشگاه صنعتي همدان برگزار شد، محمد حسين رجبي دواني ـ مورخ و مدرس دانشگاه ـ نيز در توضيح مقطع تاريخي كه سريال «مختارنامه» در آن مي‌گذرد، گفت: اگر كوفيان مانند مردم كنوني ما بودند، امام حسين (ع) در واقعه كربلا تنها نمي‌ماند.

رجبي دواني در همايش «قيام تا قيام» گفت: از زمان خليفه‌ي دوم كه فتوحات آغاز و خسارت‌هايي به جامعه اسلامي وارد شد، مردم به دنيازدگي ميل پيدا كردند. ظاهر آن جهاد اسلامي بود اما به جايي حمله مي‌كردند كه برايشان منفعت داشته باشد. به همين خاطر بيت‌المالي تاسيس شد كه خليفه دوم با اعمال تبعيض‌هايي آن را تقسيم كرد. در زمان خليفه‌ي سوم اينها به اوج رسيد و مردم دنيوي شدند. وقتي حضرت علي (ع) به خلافت رسيد، سعي كرد جامعه اسلامي را به دروان پيامبر بازگرداند و رؤساي قبايل كه قبلا امتيازاتي داشتند با حضرت علي (ع) به مشكل خوردند.

وي ادامه داد: امام حسن (ع) وارث جنگ‌هاي علي با مسلمان‌نماها بود و بر خلاف قبل كه با غير مسلمانان مي‌جنگيدند، وقتي جنگ جمل پايان يافت همان افرادي كه تحت امر حضرت علي (ع) بودند سعي داشتند وارد بصره شوند و زن و بچه‌ها را اسير كنند. امام علي (ع) گفت اين‌ها همه ارزش دارند و بنابراين همان‌ها با علي(ع) هم مشكل پيدا كردند.

رجبي دواني افزود: امام حسن (ع) جايگاه مقدسي داشت بنابراين معاويه به او فرصت نداد و جنگ را آغاز كرد. در سپاه امام حسين اكثرا از رؤساي قبيله پيروي كرده بودند و حتي خوارج هم آمده بودند با اين انگيزه كه جنگ با معاويه تحت هر شرايطي درست است.

وي با اشاره به واقعه‌ي كربلا و ياران كم امام حسين(ع) تصريح كرد: اگر كوفيان مانند مردم الان ما بودند، مطمئنا امام حسين (ع) تنها نمي‌ماند. در زمان جنگ با عراق‌، امام خميني (ره) گفت جوانان جبهه را خالي نگذارند و چنان هجومي پيش آمد كه مراكز اعزام نيرو جا براي فرستادن نيرو نداشتند. اگر آن زمان اين جوانان بودند خودشان را به كربلا مي‌رساندند و به امام حسين (ع) كمك مي‌كردند.

رجبي دواني در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه چرا وقايع عاشورا به طور كامل و با جزئيات ثبت شده است؟ گفت: عاشورا به قدري فاجعه‌ي عظيمي بود كه مردم را در بهت فرو برد و سعي كردند تمام حوادث آن را به خاطر بسپارند؛ ضمن اينكه جنايت‌كاران كربلا وقتي برگشتند سعي كردند هر چه بوده به اميد جايزه بازگو كنند. سپاه عمر خبرنگار يا وقايع نگار هم داشت كه بسياري از حوادث را ثبت كرده بودند. بسياري را هم ائمه نقل كردند و همين‌طور جرم‌هاي هر فرد هم ثبت شده است.

انتهاي پيام

Davod
1389/09/20, 16:02
ادعای عجیب ترکیه نسبت به مولانا:-?:-?:-?


رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه برای چندمین بار و در گزارشی به مناسبت هفتصد و سی و هفتمین سالگرد رحلت مولانا جلال الدین بلخی مدعی شد که این شاعر پر آوازه ایران زمین «یکی از متفکران بزرگ ترک» بوده است!!!!!


به گزارش پایگاه تحلیلی - خبری ایران بالکان (ایربا) در این گزارش که با عنوان «بزرگداشت یاد مولانا متفکر بزرگ ترک» منتشر شده، آمده است: یاد مولانا که صدها سال است با خلق فرهنگ خوشبینی راهنما و منبع الهام بشریت است، امسال برای ۷۳۷ مین بار در شهر قونیه گرامی داشته می شود.

این گزارش به صراحت و به طور مکرر از سراینده مثنوی معنوی و دیوان شمس تبریزی به عنوان یکی از متفکران بزرگ ترک نام برده است.

تلاش چندین باره رسانه ها و برخی محافل ترکیه برای مصادره میراث فکری - فرهنگی ایرانیان در حالی صورت می گیرد که این قبیل اقدامات با واکنش خاصی از جانب نهادهای رسمی کشورمان چه در ایران و چه در کشور ترکیه مواجه نمی شود.

البته مدعیانی که هر از چندی و با استفاده از غفلت برخی مسئولان ایرانی و خلاء فرهنگی موجود در این زمینه ادعاهایی را مطرح می کنند،‌ هنوز به این شبهه پاسخ نداده اند که اگر مولانا جلال الدین بلخی ترک بوده،‌ چرا در تمام آثار منظوم او حتی یک بیت شعر به زبان ترکی وجود ندارد.

در گزارش این شبکه دولتی ترکیه همچنین می خوانیم: انتظار می رود در مراسم بزرگداشت مولانا که ۱۰ روز به طول خواهد انجامید، ٤٥ هزار تن از شخصیت های دینی و فرهنگی کشورهای مختلف شرکت کنند.

بر اساس این خبر، در چارچوب این مراسم علاوه بر برگزاری مراسم رقص سماع، پیام های مولانا به جهانیان نیز مورد بحث، بررسی و گفتگو قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایربا، رادیو و تلویزیون دولتی مدتی قبل و در گزارشی جالب توجه ضمن تلاش برای انتصاب فارابی، فیلسوف نام دار ایرانی به ترکیه، حکیم نظامی گنجوی را نیز از شاعران ترک معرفی کرده بود!

گزارش سابق این رسانه ترک زبان بدون توجه به این واقعیت که بخش قابل توجهی از ایرانیان سابق و کنونی نیز به زبان ترکی تکلم می کرده اند و این زبان صرفا منحصر به مرزهای مورد ادعا نبوده، نوشته بود: « حکیم نظامی اگرچه بیشتر اشعار خود را به فارسی که زبان شعر رایج آن دوران بود، نوشته ولی کلمات، ضرب المثل ها و مفاهیم ترکی را با مهارت خاصی در اشعار خود بکار برده، ترکها را مورد ستایش قرار داده و بارها بر ترک بودن خود تأکید کرده است.»

دو مورد از استدلال های این گزارش مبنی بر ترک بودن نظامی گنجوی، به این شرح بود: « حکیم نظامی در اسکندرنامه قهرمان داستان خود اسکندر را "ترک رومی کلاه" می نامد. به عقیده حکیم نظامی ترک، مانند آفتابی است که از دریای چین طلوع کرده و کوهساران را روشن می سازد: دگر روز کین ترک سلطان شکوه / ز دریای چین کوهه برزد بکوه»؛ همچنین « او زمانی که می خواهد بزرگترین پیغمبران، امپراتوران و فرماندهان را توصیف کند، صفت ترک را بکار می برد.»

انتشار این قبیل مطالب خلاف واقع از سوی رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه در حالی صورت می گیرد که این شبکه همچنین چندی پیش با انتشار مطلبی مشابه، مدعی شده بود که عید نوروز نیز از جمله میراث فرهنگی این کشور محسوب می شود!

طرح ادعای مذکور از سوی رسانه رسمی کشور ترکیه در حالی صورت گرفت که یکی از کارشناسان فرهنگی ایران در گفت و گویی که با یکی از رسانه های داخلی تاکید کرد: «ابوعلی سینا دانشمند ایرانی نیز در افشنه بخارا که در حال حاضر در کشور ازبکستان است متولد شده است اما جهانیان همه بر این باورند که ابن سینا یک دانشمند ایرانی است و به اندیشه و تاریخ ایران تعلق دارد.»

او در این گفتگو یادآور شده بود که «در زمان‌های قدیم نیشابور و ری به‌عنوان دو حوزه علمیه قدرتمند در منطقه شناخته شده بود و مستعدان تحصیل علوم متفاوت برای کسب علم به این دو حوزه سرازیر می‌شدند زیرا در این دو مرکز علمه اساتید برجسته‌ای حضور داشتند و مجالس علمی فراوانی وجود داشت.»

وی تاکید کرده بود:«بنابراین ایران محل تربیت و رشد اشخاص چون فارابی و ابن سینا بوده است و تفکر این اندیشمندان در ایران به بارنشسته بنابراین مطلقا اعلام می‌کنیم این اشخاص به تاریخ ایران تعلق دارند و از افتخارات ایرانیان به شمار می‌آیند.»

این کارشناس مسائل فرهنگی در عین حال تصریح کرده بود که برخی جریان‌های بیگانه سعی دارند هویت فرهنگی ایران را به اسم خود مصادره کنند و ادعاهایی از قبیل ترک خواندن مولانا، قزاق خواندن فارابی، ملاصدرا، ازبک خواندن ابن سینا، و حتی عرب نامیدن خلیج فارس، همه و همه مصداق‌های بازری از تهاجم فرهنگی هستند که در مواجهه با این جریانات باید تمهیدات ویژه‌ای را در نظر گرفت.

ایربا پیش از این در گزارشی ویژه خبر داده بود که رابرت دنیرو، ویل اسمیت و ژولیت پینوشه از جمله هنرپیشه های سرشناس خارجی هستند که برای شرکت در مراسم امسال قونیه دعوت شده اند.

طبق این گزارش نام روژه گارودی، متفکر فرانسوی ، تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس به همراه همسرش و خواهر زن تازه مسلمان شده او و همچنین هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نیز در لیست مدعوین مراسم "شب عروس" به چشم می خورد.

شاکوئل اونه آل، بسکتبالیست مشهور، یوسف اسلام،‌ خواننده مشهور مسلمان، زین الدین زیدان، نیکولاس آنلکا و فرانک ریوری، فوتبالیست های مشهور جهان از دیگر دعوت شدگان به مراسم رحلت مولانا جلال الدین بلخی هستند.

مریدان و علاقه مندان به مولانا در طول قرن‌ها، شب رحلت او را جشن گرفته و به شادی و رقص و پایکوبی و دست‌افشانی می‌پردازند؛ آن ها با این عقیده که پیرشان به معشوق ازلی پیوسته، شب رحلت مولانا به جهان باقی را "شب عروس" می نامند.

Roya
1389/09/23, 08:26
عجب روزگاري شده!! ببينيد كار به كجا كشيده كه تركيه هم ادعا و..... ........ ميكند!!!

Ario
1389/09/28, 14:37
/تحولي بزرگ در احياي ضايعات استخواني/
همانندسازي بافت طبيعي بدن با تزريق نانو ماده‌ استخواني

دانشمندان نانوماده‌اي ساخته‌اند كه در دماي بدن، به سرعت بصورت ماده‌اي استخوان شكل متبلور مي‌شود و مي‌تواند به احياي ضايعات استخواني سرعت بخشد.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بر اساس قرارداد دانشگاه براون با آئوكس مديكال يكي از سازندگان وسايل پزشكي، اين مواد بر روي حيوانات آزمايش خواهد شد.

اين ماده حاوي اسيد نوكلئيك DNA است و بستر آن Arxis ناميده مي‌شود.

به گفته وبستر، سازنده ماده جديد استخوان‌ساز، اين ماده براي تبديل به ساختار نانو، خود به خود، دورهم جمع شده، بافت طبيعي را همانندسازي كرده، سريعا در دماي بدن بصورت جامد درآمده و مي‌تواند با خواص مكانيكي بافتي كه مواد در آن تزريق شده، يكي شود.

دكتر علي خادم حسيني، استاديار پزشكي دانشكده پزشكي هاروارد، مواد وبستر را جالب خوانده و گفته است جاي نوآوري زيادي در حوزه مواد استخوان شكل وجود دارد.

امروزه معمولا صفحه‌اي فلزي براي تقويت و حمايت، وارد استخوان‌هايي مانند مفصل ران شده تا آسيب‌ها به آرامي بهبود يابد. اما فلز به مرور زمان ساييده مي‌شود و مخصوصا در بيماران جوان بايد اين قطعات را تعويض كرد.

دكتر خادم حسيني افزود: مهندسان بافت در حال تحقيق در مورد موادي هستند كه بتواند بهتر با بدن ادغام شده و دوام بيشتري داشته باشد. اگر وبستر در توليد چنين ماده‌اي براي جايگزيني كامل بجاي فلز موفق شود، اين امر تحول جديدي را ايجاد مي‌كند.

بر اساس اين گزارش، شركت آئوكس آزمايش اين مواد را در ران و زانو آغاز خواهد كرد. مارك جانسون رئيس اين شركت نيز اميدوار است كه تا سال 2013 بتواند اولين نمونه محصول را به بازار عرضه كند.

انتهاي پيام

Ario
1389/09/28, 14:47
/ماه گرفتگي زيباي يلدا/
هم‌زماني ماه گرفتگي و انقلاب زمستاني پس از ‌٤٥٦ سال


انقلاب زمستاني امسال كه روز سه شنبه اتفاق مي‌افتد قرار است با يك پديده ماه‌گرفتگي كامل همزمان شود، واقعه‌اي كه در 456 سال گذشته ديده نشده ‌است.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، انقلاب زمستاني، كوتاه‌ترين روز سال است كه با شب چله ما ايرانيان مصادف است.

ماه‌ گرفتگي كلي 30 آذرماه كه در ايران قابل رويت نيست در بخش‌هايي از شرق آسيا و اقيانوسيه، آمريكا، غرب اروپا و شمال غرب آفريقا قابل رؤيت است.

صبح روز 21 دسامبر (30 آذرماه) ماه گرفتگي كامل در آمريكاي شمالي كاملا مشهود خواهد بود.

مردم اروپا هم قادر خواهند بود مراحل آغازين ماه گرفتگي را هنگام غروب ماه مشاهده كنند.

پروسه ماه‌گرفتگي از آغاز تا پايان براي مردم ساحل شرقي آمريكا سه ساعت و 28 دقيقه به طول خواهد انجاميد. مدت زماني كه زمين به طور كامل بر ماه سايه مي‌اندازد 72 دقيقه خواهد بود.

در پي ادغام اين پديده با انقلاب زمستاني، ماه در ارتفاع بالاتري از زمين قرار خواهد گرفت چرا كه در زمان انقلاب زمستاني، شيب محوري زمين در دورترين منطقه از خورشيد قرار دارد.

طبق گزارش‌هاي ناسا، آخرين هم‌زماني انقلاب زمستاني و ماه‌گرفتگي در 1554 بعد از ميلاد مسيح بوده‌ است.

انتهاي پيام

Ario
1389/09/28, 14:51
خواب خوب انسان را زيباتر مي‌کند

پژوهشگران سوئدي ثابت کردند اين باور ديرينه که خواب خوب انسان را زيباتر مي‌کند، صحت دارد. به اين ترتيب کساني که براي مدتي طولاني بي‌خوابي مي‌کشند، کمتر جذاب و سالم به نظر مي‌رسند.

به گزارش سرويس پژوهشي ايسناي خوزستان، «خواب زيبايي» عبارتي است که به طور سنتي در غرب شناخته شده است اما بر اساس نظر پژوهشگران بنياد کارولينسکا در استکهلم اين باور قديمي فاقد شواهد علمي بود.

يك گروه تحقيقاتي از مشاهده‌گران آموزش نديده خواست که عکس 23 مرد و زن جوان را مقايسه کند. در واقع در اين پژوهش، از چهره داوطلبان دو بار عکس گرفته شده بود؛ يک بار بعد از هشت ساعت خواب مستمر و بار ديگر بعد از 31 ساعت بي‌خوابي؛ همه عکس‌ها بر اساس معيار معيني گرفته شده بودند. فاصله افراد تا دوربين يکسان بود، پوست‌شان از هر نوع لوازم آرايش پاک و همه آن‌ها با حالت صورت مشابه جلوي دوربين قرار گرفته‌ بودند. مشاهده‌گران بدون اطلاع قبلي از تفاوت زمان عکس‌برداري به اين نتيجه رسيدند که در عکس‌هايي که بعد از بي‌خوابي گرفته شده، داوطلبان کمتر جذاب به نظر مي‌رسند.

بر اساس يافته پژوهشگران سوئدي که در"نشريه علمي بريتانيا" به چاپ رسيده است، آثار خستگي و نبود شادابي در چهره افرادي که با بي‌خوابي طولاني مدت مواجه مي‌شوند، به وضوح قابل مشاهده است.

به گفته پژوهشگران اين يافته جديد تحقيقاتي در امور پزشکي بسيار مفيد واقع خواهد شد و به پزشکان کمک مي‌کند تا سريع‌تر به علايم بيماري در مريضان خود پي ببرند.

دکتر درک يان ديک، پژوهشگر امور مربوط به خواب و فيزيولوژي در مرکز پژوهش خواب در بريتانيا گفته است که تاثير بي‌خوابي از آن چه عکس‌ها نشان مي‌دهند، بسيار بيشتر است.

او در اين باره گفت: عکس‌ها در طول روز گرفته شده‌اند، هنگامي که ساعت دروني بدن ما مشخص مي‌کند که زمان بيداري است. آيا مي‌توانيد تصور کنيد که چهره آن‌ها طي شب يا ساعات اوليه صبح که ساعت دروني‌شان حکم مي‌کند بخوابند، چگونه است؟

انتهاي پيام

Ario
1389/09/28, 15:12
شاد بودن، خلاقيت شما را تقويت مي‌كند

آيا هرگز به اين فكر افتاده‌ايد كه چرا برخي افراد در بين ساعات كاري، مدت كوتاهي را به تماشاي كليپ‌هاي كمدي و خنده‌دار اختصاص مي‌دهند؟

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، ‌روانشناسان مي‌گويند: اين افراد در واقع قصد دارند با بهبود روحيه خود و شاد شدن، خلاقانه‌تر بيانديشند.

اين بار دكتر روبي نادلر، فارغ التحصيل دانشگاه وسترن اونتاريو در بررسي‌هاي خود اين باور را تاييد كرده و اظهار داشت: به طور كلي خلق مثبت و شاد، ‌خلاقيت انسان را افزايش مي‌دهد و به شما كمك مي‌كند كه با دقت‌تر و انعطاف پذيرتر مشكلات و مسائل خود را حل كنيد.

به گزارش شبكه خبري سي بي اس نيوز،‌ دكتر نادلر و دستياران وي با تغيير دادن و دستكاري روحيه و خلق گروهي از شركت كنندگان در آزمايشات به اين نتايج دست يافتند. آنها با استفاده از كليپ‌هاي موسيقي و ويدئويي، خلق افراد را تغيير دادند و در نهايت متوجه شدند كه شركت كنندگان شادتر در يادگيري و الگوبرداري خيلي بهتر و خلاقانه‌تر از داوطلبان افسرده و غمگين عمل مي‌كردند.

انتهاي پيام

Ario
1389/09/29, 15:33
با شبيه‌سازي شرايط واقعي دهان درعادات غذايي مختلف؛
محققان فناوري كشور دستگاه تست دندان مصنوعي ساختند


دستگاه ترموسيکلينگ براي تست نمونه‌هاي دندان مصنوعي توسط يک تيم سه نفره مهندسان جوان دانشگاه فردوسي مشهد طراحي و ساخته شد.

به گزارش سرويس علمي فناوري ايسنا سجاد رمضانيان، سرپرست اين تيم اظهار كرد: براي تست مواد به کار رفته در ساخت نمونه‌هاي دندان مصنوعي که توسط دندانسازان مورد استفاده قرار مي‌گيرد نياز به ايجاد شرايط واقعي موجود در دهان انسان است، لذا به همين منظور دستگاه ترموسيکلينگ طراحي و ساخته شده است.

وي افزود: اين دستگاه مي‌تواند با شبيه‌سازي شرايط واقعي که در دهان انسان متناسب با نوع عادات غذايي و اقليم هر منطقه وجود دارد، نمونه‌هاي مواد را مورد آموزش حرارتي, شيميايي و مکانيکي قرار دهد.

اين کارشناس مکانيک تصريح کرد: دستگاه ترموسيکلينگ با ايجاد شوک‌هاي حرارتي و شيميايي توسط ريزش مايع با سه دماي مختلف و تعداد چرخه‌هاي قابل تنظيم مي‌تواند شرايط موجود در دهان را که به مدت يک سال رخ مي‌دهد، در کمتر از 4 شبانه روز شبيه‌سازي کرده و مواد دندان مصنوعي را مورد ارزيابي قرار دهد.

رمضانيان خاطرنشان کرد: با ساخت اين دستگاه مي‌توان مرجعي براي استانداردسازي مواد به کار رفته در ساخت دندان مصنوعي به دست آورد که موجب بالا رفتن سطح کيفي اين مواد و فراهم‌ساختن سلامت افراد جامعه شود.

وي هزينه صرف شده براي ساخت دستگاه ترموسيکلينگ را 310 ميليون ريال عنوان کرد و گفت: ساخت اين دستگاه توسط يک تيم سه نفره از متخصصاني با گرايش‌هاي مهندسي مکانيک و برق به سفارش دانشکده دندانپزشکي دانشگاه علوم پزشکي مشهد در مدت شش ماه ساخته و به پايان رسيده است.

انتهاي پيام

Ario
1389/09/30, 15:25
روشنايي خورشيد اندازه‌گيري مي‌شود

هيات آزمايش جوي و پرتوافکني خورشيدي ناسا از سال 2003 اقدام به سنجش ميزان روشنايي خورشيد کرده است.

به گزارش سرويس علمي ايسنا خوزستان، اين آزمايش با هدف تحليل امکان وجود ناپايداري در تابش خورشيد انجام شده است.

اين هيات با استفاده از نمايشگر تابش خورشيدي sim فعاليت‌هاي پرتو افکني خورشيد را به صورت روزانه بررسي مي‌کردند.

يکي از دانشمندان اين پروژه گفت: تا به امروز دليل منطقي براي اين باور نداشتيم که ممکن است بخش‌هايي از گستره تابش به صورت ناهم‌فاز و با چرخش خورشيد تغير يابند اما اکنون به دليل دست يافتن به نتايج حاصل از نمايشگر تابش خورشيدي اقدام به طرح‌ريزي اين امکان کرديم.

انتهاي پيام

Ario
1389/09/30, 15:27
مهندسان ناسا پيشنهاد كردند:
پرتاب فضاپيما با توپ مغناطيسي و جت مافوق صوت

مهندسان ناسا طرحي را ارائه كرده‌اند كه مي‌تواند ضمن ميليون‌ها دلار صرفه‌جويي در هزينه نيروي محركه پرتاب‌هاي فضايي، امنيت فضانوردان را افزايش دهد.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين‌كار فقط به حدود سه كيلومتر ريل،‌ يك هواپيما كه بتواند با 10 برابر سرعت صوت پرواز كند و يك شوك برق كه آنقدر بزرگ باشد تا بتواند يك شهر كوچك را روش كند احتياج دارد.

اين سيستم به يك توپ مغناطيسي سه كيلومتري كه يك جت مافوق صوت را پرتاب مي‌كند مجهز است.

اين جت سپس در ارتفاع 200 هزار پايي پرواز مي‌كند. اين جت در ادامه يك بار را به مدار پرتاب كرده و به زمين باز مي‌گردد.

اين روند پيچيده‌تر از پرتاب راكت است اما مهندسان اظهار كرده‌اند كه اين روش از انعطاف بيشتري برخوردار است.

ناسا با اين فناوري مي‌تواند با كسري از نيروي محركه مورد استفاده در راكت‌هاي امروزي، در يك روز يك ماهواره 5500 كيلويي را به مدار فرستاده و در روزديگر يك فضاپيما سرنشين‌دار را به ماه بفرستد.

در ماه آوريل، باراك اوباما،‌ رئيس جمهور آمريكا از ناسا خواسته بود تا روشي كم هزينه تر از روش معمول راكتي براي پرتاب فضاپيما ارائه كند.

اين روش ممكن است به نظر جالب باشد، اما به گفته استن استار، فيزيكدان مركز فضايي كندي ناسا، مانند ساير طرح‌هاي بدون راكت براي ورود به فضا، تمام فناوري‌هاي مربوطه به اندازه‌اي پيشرفته هستند كه مي‌توان در 10 سال آينده آنها را آزمايش كرد.

انتهاي پيام

Ario
1389/10/04, 17:32
كشف گونه سوم انسان؟!
دانشمندان از كشف بقاياي گونه جديد انسان در سيبري خبر دادند

دانشمندان از كشف بقاياي يك گونه اسرارآميز انساني - به جز انسان مدرن و نئاندرتال - در غاري در سيبري خبر دادند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين اكتشاف به اين معني است كه در 30 هزار سال پيش، حداقل سه عضو مجزا در درخت خانواده انسان وجود داشته‌اند: انسان‌هاي مدرن، نئاندرتال‌ها و گونه جديدا شناسايي شده موسوم به «دنيسووا‌ها».

دنيسووا‌هاي غارنشين با بررسي دي.ان.اي دندان‌ها و استخوان‌هاي انگشت كشف شده در غاري در سيبري شناسايي شده‌اند.

آنها در طول آخرين عصر يخي هنگامي كه انسان‌هاي مدرن در حال ايجاد ابزارهاي سنگي پيچيده، جواهرات و هنر بودند، در زمين زندگي مي‌كردند.

استخوان مذكور كه متعلق به انگشت يك دختر حدودا پنج تا هفت ساله موسوم به ايكس- وومن است، در سال 2008 درغار دنيسووا در كوهستان آلتاي واقع در جنوب سيبري به همراه زيورآلات و جواهرات يافت شد.

آزمايشات موقتي در اوايل سال جاري نشان مي‌داد كه اين دختر به يك گونه كاملا جديد تعلق دارد. اكنون يك تجزيه و تحليل كامل دي.ان.اي، جايگاه وي را در درخت خانواده انسان تثبيت كرده است.

اين اكتشاف در پي كشف جنجال‌برانگيز يك گونه ديگر انسان با سه فوت قد موسوم به هابيت «Hobbit» در جزيره اندونزي در سال 2004 انجام شده است.

با اين‌حال بسياري از محققان كشف هابيت را رد كرده و مدعي شده‌اند كه استخوان‌ها متعلق به يك انسان مدرن مبتلا به اختلال رشد بوده‌است.

دنيسوواها از لحاظ فيزيكي با نئاندرتال‌ها و انسان‌هاي مدرن تنومند متفاوت بودند، اگرچه بر روي دوپاي خود راه مي‌رفتند.

دنيسوواها زماني زندگي مي‌كردند كه اجداد ما و نئاندرتال‌ها در حال ماهيگيري، شكار، استفاده از جواهرات، نقاشي ديوار غارها و كنده‌كاري‌هاي حيواني بودند.

دانشمندان تنها در دهه اخير توانسته‌اند دي.ان.اي فسيل‌ها را بازيابي كنند. پيش از اين آنها فقط مي توانستند استخوان‌ها را از روي شكل و اندازه آنها شناسايي كنند.

اين تحقيقات امروزه عصاره دي.ان.اي دنيسوواها را در ساكنان جزاير ملانزي در شمال و شرق استراليا كه شامل گينه نو نيز مي‌شود، پيدا كرده است. طبق اين تحقيقات دنيسوواها با اجداد ساكنان ملانزي پيوند خورده و سپس در سراسر آسيا پخش شدند.

گونه يافته‌شده جديد به نظر «گروه خواهر» نئاندرتال‌ها بوده و كشف اين گونه باعث به تصوير كشيده شدن چهره‌اي ديگر از تكامل و مهاجرت انسان از آفريقا (مهد انسان) شده‌ است.

انتهاي پيام

Ario
1389/10/04, 17:35
خودكار تنش‌زدا كه اضطراب شما را كاهش مي‌دهد!

يك دانشجوي دكتري طراحي صنعتي دانشگاه فناوري دلف در هلند، نمونه اوليه يك خودكار را طراحي كرده كه مي‌تواند تنش كوتاه‌مدت مصرف كننده خود را شناسايي كرده و آن را تخفيف دهد.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين «خودكار ضد تنش» ضربان قلب افراد يا واكنش گالوانيك پوستي آنها را اندازه گيري نمي‌كند و به جاي آن هنگامي كه مصرف‌كننده آن با اضطراب با خودكار كار مي‌كند، ‌آن را شناسايي كرده و متوقف مي‌كند.

اين دانشجو كه ميگول برونس آلونسو نام دارد اظهار كرد، ‌با توجه به تجربيات بدست‌آمده در اين تحقيقات، مردم در زمان ناراحتي با خودكار خود بازي مي كنند. سنسورهاي حسي اين خودكار ضد تنش، ‌حركات عصبي را شناسايي كرده، الكترومغناطيس‌هاي آن اثر توازني ايجاد مي‌كند كه طي آن خودكار به سختي جابه‌جا مي‌شود. با توقف حركات عصبي اين اثر توازني نيز متوقف مي‌شود.

آلونسو در ادامه گفت:‌ بر اساس نتايج به دست‌آمده از اين آزمايش‌ها، محصولاتي كه در جهت كاهش تنش كوتاه‌مدت عمل مي‌كنند بهتر است به طور مستقيم براي تغيير آن رفتار كار كنند تا اينكه براي مثال به مصرف‌كننده در مورد سطح تنش آنها هشدار دهند. اين روش به اين نوع محصولات كمك مي‌كند تا از راهي ساده تنش را كاهش دهند.

انتهاي پيام

Ario
1389/10/04, 17:35
خودكار تنش‌زدا كه اضطراب شما را كاهش مي‌دهد!

يك دانشجوي دكتري طراحي صنعتي دانشگاه فناوري دلف در هلند، نمونه اوليه يك خودكار را طراحي كرده كه مي‌تواند تنش كوتاه‌مدت مصرف كننده خود را شناسايي كرده و آن را تخفيف دهد.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين «خودكار ضد تنش» ضربان قلب افراد يا واكنش گالوانيك پوستي آنها را اندازه گيري نمي‌كند و به جاي آن هنگامي كه مصرف‌كننده آن با اضطراب با خودكار كار مي‌كند، ‌آن را شناسايي كرده و متوقف مي‌كند.

اين دانشجو كه ميگول برونس آلونسو نام دارد اظهار كرد، ‌با توجه به تجربيات بدست‌آمده در اين تحقيقات، مردم در زمان ناراحتي با خودكار خود بازي مي كنند. سنسورهاي حسي اين خودكار ضد تنش، ‌حركات عصبي را شناسايي كرده، الكترومغناطيس‌هاي آن اثر توازني ايجاد مي‌كند كه طي آن خودكار به سختي جابه‌جا مي‌شود. با توقف حركات عصبي اين اثر توازني نيز متوقف مي‌شود.

آلونسو در ادامه گفت:‌ بر اساس نتايج به دست‌آمده از اين آزمايش‌ها، محصولاتي كه در جهت كاهش تنش كوتاه‌مدت عمل مي‌كنند بهتر است به طور مستقيم براي تغيير آن رفتار كار كنند تا اينكه براي مثال به مصرف‌كننده در مورد سطح تنش آنها هشدار دهند. اين روش به اين نوع محصولات كمك مي‌كند تا از راهي ساده تنش را كاهش دهند.

انتهاي پيام

Roya
1389/10/06, 08:20
دانشگاه هایی که بدون کنکور دانشجو پذیرش می کنند gol


به گزارش مهر، بر اساس اعلام دانشگاهها، دانشجویان پیش از شروع هر نیمسال تحصیلی با اطلاع از شرایط پذیرش می توانند در این دوره ها شرکت کنند و در صورت پذیرش از سوی دانشگاه، بدون آزمون به مراحل بالاتر تحصیلی ارتقا یابند.

فرصت تحصیل در مقاطع بالاتر بر اساس ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشجویان ممتاز دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد داده می شود. دارا بودن حداقل معدل 16 و گذراندن حداقل 100 واحد درسی در مقطع کارشناسی دوره روزانه حضوری و دارا بودن رتبه 1 الی 5 در میان ورودیهای همان سال بخشی از این شرایط ورودی است.

برخی از دانشگاهها نیز برای پذیرش در دوره دکتری اقدام کرده اند و متقاضیان باید برای پذیرش در این دوره ها دارای گواهی رتبه کنکور آزمون سراسری کارشناسی زیر 100، گواهی رتبه کنکور آزمون سراسری کارشناسی ارشد اول تا سوم، گواهی رتبه های تحصیلی اول، دوم و سوم دوره کارشناسی، گواهی رتبه های تحصیلی اول، دوم، سوم دوره کارشناسی ارشد باشد.

گواهی مدالهای اخذ شده در المپیادهای دانشجویی اول تا سوم، گواهی مدالهای اخذ شده در المپیادهای دانش آموزی اول تا سوم، داشتن گواهی مقام اول جشنواره خوارزمی، داشتن گواهی مقام اول جشنواره خوارزمی جوان، داشتن گواهی رتبه اول تا سوم جشنواره خوارزمی، داشتن گواهی مدال یا رتبه در مسابقات علمی بین المللی معتبر و برگزیده مسابقات معتبر علمی بین المللی تیمی سخت افزاری و نرم افزاری نیز از دیگر شرایط ورود بدون آزمون به دوره دکتری در برخی از دانشگاهها است....

برخی از دانشگاههایی که این ظرفیت را برای پذیرش اعلام کرده اند، رشته های مورد نیاز خود را برای اطلاع دانشجویان منتشر کرده اند. از جمله این دانشگاهها می توان به دانشگاه صنعتی شریف اشاره کرد که در دانشکده های مهندسی هوافضا، مهندسی کامپیوتر، فیزیک، ریاضی، مهندسی شیمی و نفت، مهندسی مکانیک، مهندسی انرژی، مهندسی و علم مواد، پژوهشکده علوم فناوری نانو، مهندسی برق و مهندسی عمران دانشجوی می پذیرد.

دانشجوی بدون کنکور در مراکز بین المللی کیش و عسلویه دانشگاه پیام نور در رشته های مهندسی صنایع، حقوق بین الملل، روانشناسی، مهندسی راه و ترابری، مدیریت و جغرافیا پذیرش می شود.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشکذر در مقطع کاردانی پیوسته رشته های گرافیک، نقاشی، تأسیسات، الکتروتکنیک، کامپیوتر و حسابداری برای سال تحصیلی جدید نسبت به پذیرش دانشجوی بدون کنکور اقدام می کند.

رشته های دانشکده علوم و فنون نوین برای پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد شامل هوافضا گرایشهای (آیرودینامیک- سازه های هوا فضایی)، بیوتکنولوژی میکروبی، مهندسی پزشکی گرایشهای (بافت، بیومتریال) و مهندسی مکاترونیک است. در مقطع دکتری تخصصی (Ph.D) در رشته های نانوبیوتکنولوژی و آینده پژوهی پذیرفته می شود.

دانشگاه رازی کرمانشاه نیز در 53 رشته دانشجوی بدون آزمون می پذیرد. دانشگاه الزهرا نیز پذیرش در 51 رشته و 8 دانشکده را برای دانشجویان ممتاز درنظر گرفته است. gol

Ario
1389/10/06, 16:29
كشف نشانه‌هاي حيات در يك شهاب‌سنگ!

زيست‌ستاره‌شناسان ناسا توانسته‌اند اسيد آمينه را كه عنصر اصلي حيات محسوب مي‌شود، در يك سنگ آسماني كه تا پيش از اين تصور مي‌شد قادر به نگهداري از اين مولكول پيچيده نيست، كشف كنند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين كشف غير منتظره باعث شده كه ناسا در مورد فرضيات اوليه درباره شكل‌گيري اسيدها بازانديشي كند.

اسيدهاي آمينه مانند قطعات پازل حيات هستند، يك عنصر اساسي كه هرگونه حيات در زمين را پي ريزي مي كند.

20 گونه مختلف اسيد آمينه با تنظيمات متنوع براي ساخت ميليون‌ها پروتئين مختلف كه حيات زمين بر اساس آنها است مورد استفاده قرار گرفته است.

يك تيم تحقيقاتي به سرپرستي دكتر دانيل گلاوين از مركز پرواز فضايي گودارد ناسا، ‌اين اسيد را در سنگ آسماني اوريليت (Ureilite) كه گونه‌اي نادر از جسم آسماني است و در اثر برخورد دو شهاب‌سنگ بوجود مي‌آيد، كشف كردند. اين برخورد، گرماي آين سنگ را تا 1100 درجه سلسيوس بالا مي‌برد. اين دما هر مولكولي از جمله اسيد آمينه را به كربن سرخ تبديل مي‌كند.

اين عنصر شكننده در شهاب سنگ 2008 TC3 يافت شد كه در سال 2008 در صحراي حبشه در شمال سودان سقوط كرد.

گالوين معتقد است كه اسيدهاي آمينه پس از تاثير اوليه با وجود نبود آب براي تشكيل اين نوع اسيد بوجود آمده‌اند.

در حال حاضر اين تيم تحقيقاتي در گودارد در حال انجام آزمايش واكنش‌هاي شيميايي گازي هستند تا دريابند آيا اين مواد نيز قادر به توليد اسيدهاي آمينه بدون وجود آب هستند.

انتهاي پيام

Ario
1389/10/06, 18:08
يك ارتوپد:
تشك‌هاي طبي موجب تقويت عضلات اطراف مهره‌هاي كمرمي‌شود
بلند كردن اجسام سنگين، نشستن‌ طولاني مدت از عوامل تشديد كننده كمردردها هستند

يك ارتوپد اظهار كرد: تشك‌هاي طبي جديد و ماساژورهاي برقي موجب تقويت عضلات اطراف مهره‌هاي كمر و كم كردن اسپاسم‌هاي عضلاني مي‌شوند ولي بايد توجه داشت كه هر كمر دردي را نمي‌توان با اين روش‌ها درمان كرد.

دكتر محمد ابراهيم طاهريان در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، شايع‌ترين علت كمردردها را عدم تعادل ميان قدرت عضلات اطراف معده و فشار وارده بر ستون فقرات دانست و گفت: زماني كه اين تعادل به هم مي‌خورد، كمر درد ايجاد مي‌شود كه عمدتا به دليل رعايت نكردن امور روزمره و عدم ورزش و تقويت عضلات است.

وي علل متفاوتي را براي بروز كمردردها برشمرد كه ضعف عضلات اطراف مهره‌ها، انحراف مهره‌ها، شكستگي مهره‌ها، بيماريهاي داخلي مانند عفونت‌هاي مهره، متاستازها، گرفتگي عضلاني از اين جمله‌اند.

دكتر طاهريان با بيان اين كه سيگار كشيدن موجب تشديد كمر درد مي‌شود، افزود: بلند كردن اجسام سنگين، نشستن‌هاي طولاني مدت و عدم رعايت اصول بهداشتي كار نيز از عوامل تشديد كننده كمردردها هستند.

اين ارتوپد ابتلا به دردهاي كمري را منحصر به سن خاصي ندانست و گفت: منشا بروز كمردردها به خصوص ديسك كمري مي‌تواند منشا ژنتيكي هم داشته باشد ولي در اكثر موارد اكتسابي است.

وي آندوسكوپي را رايج‌ترين روش درمان ديسك‌هاي كمري دانست و گفت: ‌در اين روش نيازي به باز كردن و شكاف دادن نيست و پزشكان مي‌توانند با آندوسكوپ و دوربين داخل ديسك شده و قسمت آسيب ديده را درمان كنند.

دكتر طاهريان در خصوص تشك‌هاي طي جديد و ماساژورهاي برقي افزود: اهداف همه اين وسايل كم كردن اسپاسم‌هاي عضلات اطراف مهره‌ها و نهايتا تقويت عضلات اطراف مهره‌هاست و اگر هر كدام در جاي خودش استفاده شود، مي‌تواند تا حدي مثبت واقع شود ولي بايد توجه داشت كه هر كمردردي را نمي‌توان با اين روشها درمان كرد.

انتهاي پيام

Ario
1389/10/08, 12:29
/تصاوير ديدني ماه‌گرفتگي از كنار شاتل/
خسوف ماه در آستانه خسوف كيهان‌پيماي «ديسکاوري»!

چند روز پيش در حالي که کيهان نوردان ماموريت شماره 133 شاتل فضايي براي چندمين بار آماده پرواز بودند، کارشناسان ناسا متوجه بروز اشکال فني و ترک هايي در مخزن سوخت خارجي اين فضاپيماي پر درد سر شدند و لازم ديدند آنرا به آشيانه برگردانند.

به گزارش سرويس فناوري ايسنا، اين بازگشت مصادف شد با ماه گرفتگي در منطقه و عکاسان توانستند از واقعه ماه گرفتگي و شاتلي که آن نيز روزهاي روشنش به تدريج به روزگار تيره تبديل مي شود عکس هاي زيبايي بگيرند که ملاحظه مي کنيد.

کيهان پيماي ديسكاوري قرار بود با چند بار تاخير در اواسط ماه دسامبر به ايستگاه فضايي بين المللي برسد اما به دليل مشکل‌هاي پيش آمده پرتاب آن تا ماه فوريه به تاخير افتاده است.

پس از اين ماموريت فضاپيماي ديسکاوري که از سال 1984 وارد ناوگان فضايي آمريکا شده و تاکنون 34 پرواز به مدار زمين داشته، بازنشسته شده و راهي موزه خواهد شد.

از جمله مهمترين ماموريت هاي ديسکاوري مي توان به موارد زير اشاره کرد:

* پرواز شماره 51 شاتل فضايي: پرواز سناتور جيک گارن اول از اعضاي کنگره آمريکا به عنوان نخستين سياستمدار به فضا

* پرواز شماره 31 شاتل فضايي: حمل تلسکوپ فضايي هابل

* پرواز شماره 60 شاتل فضايي: پرواز سرگئي کريکالف، نخستين کيهان نورد روسيه در فضاپيماي آمريکايي

* پرواز شماره 95 شاتل فضايي: پرواز جان گلن، پيرترين ترين انسان در فضا

* پرواز شماره 92 شاتل فضايي: يکصدمين ماموريت شاتل فضايي.

انتهاي پيام

Ario
1389/10/08, 12:31
كشف يك كلان‌شهر باستاني در آفريقا

بقاياي يك كلان‌شهر باستاني در جنوب آفريقا و غرب بندر «ماپوتو» كشف شد كه حدود 435 كيلومتر مربع وسعت داشته است.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين كلان‌شهر در حقيقت قسمتي از يك جامعه بزرگتر با وسعت تقريبا 2900 كيلومتر مربع بوده و به نظر در حدود 160 هزار تا 200 هزار سال پيش از ميلاد مسيح ساخته شده ‌است.

اين سرزمين‌ها كه تا پيش از اين نيز در منظر همگان قرار داشت، توجه چنداني را به خود جلب نكرده بود تا زماني كه يك محقق به نام مايكل تلينگر به همراه دوست خلبان خود كه اين ويرانه‌ها را سال‌ها از نظر گذرانده بود تصميم به بررسي اين آثار گرفتند.

تلينگر مي‌گويد: هزاران معدن طلا طي 500 سال اخير در اين منطقه يافت شده كه اشاره به تمدني محو شده دارد كه براي هزاران سال در اين منطقه زندگي كرده و زمين را براي جست‌وجوي طلا كنده بودند.

در اين صورت ما احتمالا با مهد انسانيت روبرو باشيم، پس بايد در مورد فعاليت‌هاي اين قديمي‌ترين تمدن روي زمين تحقيق كنيم.

خرابه‌ها بيشتر از دايره‌هاي سنگي تشكيل شده‌اند. بسياري از آنها در شن دفن شده و فقط از طريق ماهواره يا هواپيما قابل مشاهده هستند. برخي از آنها نيز در اثر باد و باران از حفاظ شني جدا شده و ديوارها و ساختمان‌ها را به نمايش مي‌گذارند.

محققان در ابتدا تصور مي‌كردند اين ويرانه‌ها متعلق به قبيله‌هاي كوچ‌نشين مانند مردم بانتو بوده كه در قرن 13 ميلادي در اين منطقه ساكن شده بودند.

هيچ‌گونه شواهد تاريخي ديگري در مورد تمدني قديمي‌تر كه توانايي ساخت چنين تمدن پر جمعيتي را داشته ‌باشند، وجود نداشت اما اكنون محققان بر اين باورند كه اين ويرانه‌ها در اصل باقي مانده معابد و رصدخانه‌هاي نجومي باستاني از تمدن‌هاي باستاني هزاران سال پيش هستند.

انتخاي پيام

Ario
1389/10/08, 12:53
يك متخصص پوست و مو:
كاهش وزن سريع باعث ريزش مو مي‌شود
استرس، كندن و كوتاه كردن موها تاثيري در سفيد شدن آنها ندارد

يك متخصص پوست، ‌مو و زيبايي با بيان اين كه استرس، كندن و كوتاه كردن مو در سفيد شدن موها تاثيري ندارد، گفت: سفيدي موها تنها جنبه ارثي دارد.

دكتر فرهاد ملك زاد، متخصص بيماريهاي پوست و مو، در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، درباره شايع‌ترين علل ريزش مو در زنان و مردان گفت: در مردان بيشتر مسائل ژنتيكي و ارثي در ريزش مو مطرح موثر است و در زنان دلايل متفاوتي مانند كاهش وزن سريع، بيماري شديد كه بدن را تضعيف ‌كند، ‌افت هورمون‌ها در زمان يائسگي و كاهش وزن بعد از زايمان مي‌تواند ريزش مو را به دنبال داشته باشد.

وي ادامه داد: ريزش مو مسئله نگران كننده‌اي نيست و معمولا در بسياري از موارد برگشت پذير و قابل درمان است. ريزش 50 تا 100 تار مو در روز طبيعي است و اگر بروز اين مسئله افزايش پيدا كند مراجعه به پزشك متخصص لازم است.

دكتر ملك زاد دليل ريزش مو پس از رژيم‌هاي غذايي را كاهش وزن سريع عنوان كرد و گفت: كمبود پروتئين و فقر آهن موجب بروز اين آسيب مي‌شود بنابراين در برنامه‌هاي رژيمي بايد مواد غذايي پروتئين دار و آهن دار تجويز شود.

وي گفت: در حال حاضر داروهاي مختلفي براي درمان انواع ريزش مو تجويز مي‌شوند، بعضي از آنها به منظور برطرف كردن علت زمينه‌اي ريزش بوده و به طور غير مستقيم باعث طبيعي شدن ريزش مو مي‌شوند. بنابراين نكته مهم در درمان اين بيماري قبل از تجويز دارو، تشخيص دقيق علت ريزش مو بوده و با توجه به نوع و علت بيماري، برنامه درمان افراد متفاوت است.

وي در ادامه درباره علت سفيدي موها گفت: سفيدي مو بيشتر جنبه ارثي دارد و معمولا فاكتور خارجي‌ عامل ايجاد آن نيستند مگر اينكه فرد بيماري تيروئيد داشته يا دچار كمبود ويتامين باشد و در عين حال كه «استرس» امري شايع است ولي نمي‌تواند دليل اين عارضه باشد و قابل اثبات نيست. تاكنون مطالعات دقيقي در اين زمينه صورت نگرفته است.

انتهاي پيام

Ario
1389/10/08, 20:05
آيا انسان به سوي كندذهني پيش مي‌رود؟
كاهش قابل توجه حجم مغز انسان طي 20 هزار سال

براساس يك تحقيق جديد در مورد تغييرات اسكلت و جمجمه انسان از عصر يخي تاكنون، مغز انسان كه در بيشتر تاريخ بيولوژيكي ما در حال گسترش است، شروع به چروكيده و كوچك شدن كرده است.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در گزارشي در مجله ديسكاور آمده است: در طول 20 هزار سال گذشته، حجم متوسط مغز يك مرد از ميزان 1500 سانتي‌متر مكعب به 1350 كاهش پيدا كرده و تكه‌اي از خود را به اندازه يك توپ تنيس از دست داده است. اين موضوع در مورد زنان نيز تا حدي يكسان است. از سويي اين كوچك‌شدن اندازه مغز به نظر مي رسد سيري تكاملي را طي مي‌كند.

به عقيده محققان اگر اين سير كوچك شدن در 20 هزار سال آينده با همين سرعت پيش برود، مغز انسان به اندازه مغز هومواركتوسها، ‌انسان‌هاي اوليه كه 500 هزار سال پيش زندگي مي‌كرده و حجم مغزي آنها 1100 سانتي‌متر مكعب بود بازگردد.

به نوشته اين مجله،‌ هنوز علت اين امر و درمان آن به درستي مشخص نشده‌است.

به عقيده تعداد كمي از محققان انسان‌ها در مسير كم شدن ميزان هوش قرا دارند، اما به عقيده برخي ديگر، مغز در حال شناخت ساختار و تكوين آن است.

براساس اين تحقيقات دو امكان وجود دارد:‌ ممكن است مغز انسان كارايي بيشتري پيداكرده يا انسان‌ها به سمت كند ذهني پيش بروند!

انتهاي پيام

شکیب
1389/10/09, 16:12
محققین موشهای قطع نخاعی را به راه رفتن وا داشتند

http://www.narenji.ir/images/stories/authors2/aliasghar/5/spinal_x220.jpg

شباهت زیاد سیستم عصبی به یک سیستم الکترونیکی باعث شده تا مطالعات عصب شناسی به یکی از زمینه های مورد علاقه محققین تبدیل شود. بعنوان مثال در حال حاضر چند گروه از پزشکان رشته اعصاب دنیا مشغول تحقیق بر روی چگونگی کنترل و ارسال سیگنالهای عصبی در افراد قطع نخاعی هستند‪.‬ ‏

در این میان به تازگی گروهی از پژوهشگران دانشگاه لس آنجلس کالیفرنیا میانبری برای این کار ابداع کرده اند: "یک پل عصبی" این پل عصبی می تواند سیگنالهای عصبی برای راه رفتن را از یک طرف ضایعه نخاعی به طرف دیگر آن انتقال دهد. آنها با استفاده از این پل توانسته اند به موشهای قطع نخاعی کمک کنند که بر روی تردمیل بدوند. ‏

جالب است! اما حقیقت این است که ما هنوز فاصله زیادی تا توانایی انتقال پالسهای دلخواه و تفکیکی اعصاب داریم. به عبارت دیگر محققین ما از دو موضوع در این موفقیت سود برده اند: اول اینکه، پالسهایی که منجر به راه رفتن می شوند بر خلاف سایر پالس ها نیاز به پیچیدگی خاص و تفکیک سیگنالها برای هر دسته اعصاب و عضلات ندارد. یک پالس آهسته که به اعصاب قسمت پایینی نخاع (بعد از ضایعه) وارد شود، باعث می شود که رفلکس قدم برداشتن آغاز شود، و به محض اینکه فشار وزن هم بر پاها وارد شود، رفلکس راه رفتن ایجاد میشود. بنابر این ما تنها نیاز داریم که بدانیم چه زمانی باید پاهای عقبی موش را (که بعد از محل قطع نخاع قرار دارند) با یک پالس عصبی به راه رفتن وادار کنیم. ‏

مساله دوم این است که موشها چهار پا دارند. اینکار نه تنها حفظ تعادل را در آنها نسبت به انسان دوپا راحت تر می کند، بلکه به ما کمک می کند بدون اینکه پالسهای نخاعی قبل از ضایعه را ردگیری کنیم، بدانیم چه زمانی باید قسمت بعد از ضایعه را تحریک کنیم.چطور؟ الکترودهای EMG (اندازه گیری فعالیت الکتریکی عضلات) به پاهای جلویی موش وصل می شوند، هنگامی که موش میخواهد راه برود، این الکترودها حرکات عضلات پاهای جلویی را حس کرده و پالسی را به وسیله ای که در پشت موش قرار دارد می فرستند. سپس این وسیله کوچک سیگنال کوچکی به نخاع بعد از ضایعه می فرستند و رفلکس راه رفتن را در آنها ایجاد میکند. ‏

متناسب با شدت حرکت پاهای جلویی، پاهای عقبی هم حرکت خواهند کرد و می توان موش را به دویدن هم واداشت. این روش موش دوانی، هر چند برای این جوندگان کوچک جواب داده و یک گام مثبت تلقی میشود اما به نظر می رسد راه زیادی داریم تا این تکنیک ها در انسانهای دوپا هم موثر واقع شوند.

Ario
1389/10/09, 21:14
برخلاف تصورات قبلي
نئاندرتال‌ها سبزيجات پخته مصرف مي‌كردند

تحقيقات جديد در مورد نئاندرتال‌ها نشان مي‌دهد كه اين گروه از انسان‌ها برخلاف تصورات قبلي در مورد شيوه‌ غذايي آنها مبني بر گوشت‌خوار بودن، گياهان و سبزيجات را پخته و از آنها استفاده مي‌كردند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محققان موزه تاريخ طبيعي ملي اسميت‌يونيان در واشنگتن اين نظريه را بر اساس تكه‌هاي غذاي پيدا شده از مواد گياهي در ميان دندان‌هاي نئاندرتال‌ها مطرح كرده‌اند.

تصوير شايع از نئاندرتال‌ها بر اساس شواهد موقعيتي تاكنون اين بود كه اين دسته از انسان‌ها گوشت‌خوار بوده و همچنين مهارت‌هاي پخت غذا را نمي‌شناختند.

تجزيه و تحليل‌هاي شيميايي از استخوان‌هاي آنها نيز نشان از كم خوردن يا نخوردن سبزيجات داشت؛ اما تحليل‌هاي جديد در مورد نمونه‌هاي يافت‌شده از نئاندرتال‌ها در سراسر دنيا شواهدي را ارائه مي‌كند كه با بررسي‌هاي شيميايي قبلي متضاد است.

محققان فسيل‌هايي از دانه‌هاي سبزيجات در دندان‌هاي اين انسان‌ها يافته‌اند كه برخي پخته شده ‌بودند.

اين تحقيقات بر اين مساله اشاره دارد كه جداي از وحشي و بي‌تمدن بودن، نئاندرتال‌ها بيش از آنچه تا پيش از اين تصور مي‌شد به انسان‌هاي امروزي شبيه بوده‌اند.

تصور مي‌شود كه نئاندرتال‌ها بين 300 هزار تا 400 هزار سال پيش از آفريقا مهاجرت كرده‌اند.

حدود 30 هزار سال پيش اين گونه انساني با دلايلي كه هنوز ناشناخته باقيمانده از بين رفتند.

انتهاي پيام

Ario
1389/10/10, 12:33
كشف نخستين بقاياي جنين درون تخمي دايناسور «پتروسور»

كشف تنها جنين درون تخمي شناخته شده دايناسور بالدار «پتروسور» تائيد شده است.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر نيل نارانجو، يك ديرين‌شناس آماتور و يكي از علاقمندان به دايناسورها يك آزمايش سي‌تي اسكن بر روي فسيل‌هاي خود كه مشتمل بر شش تخم دايناسور بودند انجام داده بود كه طي آن يك جنين پتروسور محفوظ در تخم كشف شد.

اين گونه دايناسور در اواخر دوره ترياسيك تا آخر دوره كرتاسه زندگي مي‌كرده است.

از ديگر يافته‌هاي دكتر نارانجو در اين فسيل‌ها، استخوان پاي يك هادروسور و پنج يا شش تخم است كه سي‌تي‌اسكن شده و حاوي جنين بودند.

قرار است اين تخم و جنين درون آن در كنفرانس ديرينه‌شناسي سال 2011 ارائه شده و در موزه طبيعي تاريخي نارانجو در تگزاس به نمايش گذاشته شود.

اين از معدود آزمايش‌هايي بوده كه از سي‌تي‌اسكن براي آزمايش فسيل ها استفاده شده‌ است.

انتهاي پيام

Ario
1389/10/11, 14:53
تحقيقات نشان داد:
چشمها راز تشخيص زنده بودن چهره انسان هستند

نتايج يك پژوهش نشان داد: چشم‌ها راز تشخيص صورت‌هاي واقعي و زنده از غير واقعي هستند.

به گزارش سرويس پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه کرمانشاه، بر اساس نتايج تحقيق به عمل آمده توسط پژوهشگران کالج دارتموث، در زمان مقايسه تصوير انسان با عروسک، تنها عضوي از صورت که زنده و واقعي بودن صورت را نشان مي‌دهد، چشمها هستند.

در اين پژوهش به داوطلبان عکسهايي از چهره‌هاي واقعي و چهره‌هاي عروسک که کاملا واقعي به نظر مي‌رسيدند، نشان داده شد و سپس از آن‌ها درخواست شد صورتهاي واقعي و زنده را از چهره‌هاي غير واقعي تشخيص دهند.

پژوهشگران دريافتند: زماني که داوطلبان به دنبال نشانه‌هايي از زندگي در صورت تصاوير بودند، تنها چشم‌ها بودند که امکان تشخيص زنده بودن چهره‌ها را به آن‌ها مي‌دادند.

چشم‌ها تنها عضوي از صورت هستند که انسان را قادر مي‌سازند يک صورت زنده را از صورت غير زنده نظير يک عروسک تشخيص دهند.

نتايج اين پژوهش در مجله Psychological Science منتشر شده است.

انتهاي پيام

Ario
1389/10/12, 12:09
كشف نخستين جانور فناناپذير در جهان!

دانشمندان اولين گونه حيواني فناناپذير جهان را شناسايي كردند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين جانور يك گونه عروس دريايي موسوم به Turritopsis nutricula نام دارد كه مي‌تواند دوباره به مرحله اوليه پوليپ وارد شده و پس از جفت گيري، چرخه حيات خود را از ابتدا آغاز كند.

پوليپ در جانورشناسي يكي از دو نمونه يافت شده درشاخه‌هاي مرجانيان است.

اين گونه عروس دريايي مي‌تواند اين روند را به طور نامحدودي تكرار كند، به اين معني كه اين حيوان هيچ‌گاه به دليل سالخوردگي نخواهد مرد.

محققان اميدوارند كه بررسي اين گونه از عروس دريايي بتواند به پيشرفت‌هاي بزرگ علمي در معكوس كردن روند سالخوردگي در انسان منجر شود.

عروس‌هاي دريايي اصالتا به درياي كارائيب تعلق دارد اما در تمام جهان پخش شده‌اند.

انتهاي پيام

Ario
1389/10/13, 13:52
قطب شمال از كانادا به روسيه مي‌رود؟!
قطب شمال مغناطيسي به سرعت در حال جابجايي است

تحقيقات جديد نشان مي‌دهد كه قطب شمال مغناطيسي با سرعت بسيار بالايي در حال تغيير موقعيت است.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نوشته نشنال جئوگرافيك، قطب شمال مغناطيسي كه در حال حاضر در كانادا قرار دارد در چند دهه آينده ممكن است در خاك روسيه قرار گيرد.

دانشمندان بر اين باورند كه تغييرات ايجاد شده در هسته مذاب زمين مسبب اين تغيير بوده اگرچه اندازه‌گيري و پيگيري اين تغييرات بسيار مشكل است.

محققان توانسته‌اند يك اختلال را در سطح هسته شناسايي كنند كه باعث ايجاد يك طغيان مغناطيسي شده و مسؤول تغيير مكان قطب است. چگونگي تشكيل اين طغيان هنوز مشخص نيست.

قطب شمال مغناطيسي در قرن بيستم به آرامي با سرعت تقريبي 14 كيلومتر در سال به سمت شمال حركت كرده است. اخيرا اين سرعت به 55 كيلومتر در سال رسيده است.

زمين هر از چند گاهي تمايل قطبي خود را تغيير مي‌دهد. ميدان مغناطيسي به طور كامل معكوس خواهد شد.

قطب شمال در جايگاه قطب جنوب رفته و بالعكس.

اين موضوع از تاريخچه سنگ‌ها كاملا قابل بررسي است و اين مساله هر 300 هزار سال به طور كاملا تصادفي رخ مي‌دهد.

از تغيير پيشين 780 هزار سال مي‌گذرد. هنگامي كه اين انتقال پيچيده به طور كامل صورت بگيرد در زمين چندين قطب مغناطيسي وجود خواهد داشت كه قطب‌نماها را كاملا بدون مصرف خواهد كرد.

انتهاي پيام

Ario
1389/10/14, 13:48
/ايران در «ضيافت مهر تاريك»/
نخستين كسوف سال ‌٢٠١١ از شمال غرب ايران آغاز شد
تهران؛ ‌١٢ و ‌٥٠ دقيقه امروز در اوج خورشيدگرفتگي

پديده ديدني خورشيدگرفتگي جزئي از دقايقي پيش در استان‌هاي شمال غرب كشور آغاز شد.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين خورشيدگرفتگي جزئي در اروپا، نيمه شمالي آفريقا، آسيا (به جز بخشي از شرق و جنوب آن) قابل رؤيت است.

خورشيدگرفتگي در تهران ساعت 11 و 21 دقيقه آغاز و در ساعت 12 و 51 دقيقه به اوج مي رسد و تا ساعت 14 و 15 دقيقه ادامه دارد.

در تهران، ماه حداكثر 39 درصد از قرص خورشيد را مي‌پوشاند.

حداكثر اين خورشيدگرفتگي حلقوي نيز در نواحي شمالي اروپا قابل مشاهده است.

خورشيدگرفتگي 14 دي ماه، حتي در بيشترين گرفتگي خود نيز جزئي بوده و قسمتي از خورشيد قابل مشاهده خواهد بود.

براساس جدول ارائه شده از سوي شوراي مركز تقويم موسسه ژئوفيزيك تهران اين خورشيد گرفتگي از حوالي ساعت 11 و 6 دقيقه از شمال غرب كشور (آذربايجان غربي) آغاز و در حوالي ساعت 14 و 22 دقيقه در شمال شرق كشور (خراسان شمالي و رضوي) به پايان مي رسد.

طولاني‌ترين و حداكثر ميزان اين گرفت هم در استان‌هاي شمال غرب كشور و كمترين ميزان گرفت در استان‌هاي جنوبي (سيستان و بلوچستان و هرمزگان) است.

گرفت 14 دي 1389 علاوه بر ايران در برخي ديگر از کشورهاي قاره آسيا مانند افغانستان، آذربايجان، عراق، فلسطين اشغالي، يمن، قزاقستان، قرقيزستان، لبنان، سوريه، تاکستان، ترکيه و ازبکستان و بخشي از کشورهاي پهناور چين، هند، روسيه و مغولستان قابل رويت خواهد بود.

خورشيدگرفتگي در شديدترين زمان خود در زمان طلوع خورشيد در افق انگليس با 75 درصد گرفتگي بوده و سپس به طور تدريجي از ميزان آن كاسته خواهد شد.

در پاريس يا برلين اين ميزان 80 درصد و در زمان نزديك به طلوع است. در قسمت‌هاي شرقي‌تر، خورشيد در زمان اوج گرفتگي خود در آتن در ميان آسمان و 67 درصد پوشيده خواهد بود.

سال 2011 از اين جهت كه فقط چهار خورشيدگرفتگي جزئي در آن اتفاق مي‌افتد كم نظير است چرا كه تاريك‌ترين بخش سايه ماه از بالاي سطح زمين عبور مي‌كند.

علت رخداد خورشيد گرفتگي

به گزارش ايسنا، خورشيد گرفتگي زماني روي مي دهد که ماه در بين زمين و خورشيد قرار گيرد که به اين حالت ماه نو مي گويند. در اين صورت سايه ماه بر روي مناطق خاصي بر روي زمين قرار خواهد گرفت.

مسير فرضي عبور خورشيد در بين ستاره ها در آسمان را دايره البروج يا منطقه عبور خورشيد گويند که داراي 12 برج است. مدار ماه با دايره البروج 5 درجه و 9 دقيقه قوسي اختلاف دارد. در اين صورت است که هر ماهه شاهد خورشيد گرفتگي در آسمان نيستيم.

ماه در مسير حرکت خود به دور زمين در دو نقطه، خط دايره البروج را قطع خواهد كرد که به اين نقاط گره مداري ماه گويند.

زماني که ماه به بالاي دايره البروج حرکت کند، گره صعودي و زماني که به پايين دايره البروج حرکت کند گره نزولي مي‌گويند. گره هاي مداري ماه هميشه در دايره البروج ثابت نيستند و در طي دوره اي خاص جابجا مي شوند.

با توجه به اين مسائل براي به وجود آمدن خورشيد گرفتگي مي بايست گره مداري ماه بر روي خورشيد قرار گيرد تا قرص خورشيد پوشانده شود. اگر گره مداري 18.5 تا 15 درجه در اطراف خورشيد باشد شاهد گرفت جزئي خواهيم بود.

ماه و خورشيد در آسمان داراي قطر ظاهري تقريباً يکساني مي باشند. اين قطر ظاهري در حدود نيم درجه ( 30 دقيقه قوسي ) است. دور و نزديک شدن اين دو باعث تغيير در اندازه ظاهري مي شود.

اختلاف قطر ظاهري ماه و خورشيد در زماني که ماه در حضيض از زمين و خورشيد در اوج از زمين قرار داشته باشد، در حدود 2 دقيقه و 38 ثانيه قوسي مي باشد. اما هرچه اين اختلاف کمتر باشد ماه مدت زمان کمتري خورشيد را خواهد پوشاند.

ماه و سايه ماه:

سايه ماه داراي دو بخش نيم سايه و تمام سايه است. قطر ماه در حدود 3760 کيلومتر است و در مکاني قرار دارد که طول سايه آن در فضا بين 367 تا 380 هزار کيلومتر تغيير مي کند.

فاصله ماه از زمين نيز بين 350 تا 400 هزار کيلومتر متغير است. پس مدار ماه تقريباً بيضي شکل است. با بررسي اين ارقام خواهيد ديد که قله سايه ماه گاهي ممکن است برروي زمين باشد و گاهي بالاي سطح زمين.

انواع خورشيد گرفتگي

خورشيد گرفتگي جزئي:

اگر جگره مداري ماه در روي دايره البروج، منطبق بر خورشيد نباشد (18.5 تا 15 درجه در اطراف خورشيد) در اين صورت قسمتي از خورشيد در پشت ماه پنهان خواهد شد. اين نوع خورشيد گرفتگي زماني روي مي دهد که زمين وارد نيم سايه ماه شود. هرچه قسمتهاي بيشتري از خورشيد به وسيله ماه پوشانده شود درصد گرفت بالا خواهد رفت. به طور مثال درصد گرفت در 11 مهر 1385 برابر با 60 درصد در قسمتهايي از ايران بود.

خورشيد گرفتگي کامل:

در اين نوع گرفت گره مداري ماه دقيقاً منطبق بر خورشيد است. در اين لحظه خورشيد براي مدت محدودي در پشت ماه پنهان خواهد ماند. براي به وجود آمدن اين گرفت سايه ماه مي بايست بر روي زمين باشد. اگر ماه در حضيض ( نزديکترين فاصله به زمين) قرار داشته باشد، در اين صورت قله تمام سايه ماه بر روي زمين قرار خواهد گرفت و مناطق اندکي از زمين ( قطر 269 کيلومتر) شاهد خورشيد گرفتگي هستند.

مدت گرفت کامل بستگي به دور و نزديکي و ارتفاع از سطح زمين دارد اما بيشترين مدت زمان گرفت 7 دقيقه و 40 ثانيه است که در سال 1973 ( 1352 ) روي داده است. هرچه اختلاف قطر ظاهري ماه و خورشي کمتر باشد، مدت گرفت کمتر خواهد بود.

خورشيد گرفتگي حلقوي:

همانطور که ميدانيد مسير گردش ماه به دور زمين و زمين به دور خورشيد به صورت بيضي شکل است. هر مدار بيضي داراي دو کانوني است، پس خورشيد در يکي از کانوني هاي مدار زمين و زمين در يکي از کانوني هاي مدار ماه قرار دارد. اگر در زمان خورشيد گرفتگي ماه در اوج قرار داشته باشد و خورشيد در حضيض، در اين صورت قطر ظاهري ماه کوچکتر از قطر ظاهري خورشيد خواهد بود.

بر اين اساس ماه به طور کامل قرص خورشيد را نخواهد پوشاند و خورشيد در زمان گرفت کامل به صورت حلوقي ديده مي شود. در اين نوع خورشيد گرفتگي به دليل نور خورشيد تاج و شراره هاي خورشيدي را نمي توان رصد کرد.

خورشيد گرفتگي تنها براي زمين

تصادف شگفت‌آوري است كه اندازه ظاهري قمر زمين، يعني ماه، با اندازه ظاهري خورشيد برابر است. گرچه خورشيد 400 بار دورتر از ماه است اما 400 بار هم بزرگتر از آن است.

قطر بسيار بزرگ خورشيد، در اثر مشاهده از اين فاصله زياد، كاملا كوچك ديده مي‌شود. اگر اين پديده جالب توجه وجود نداشت‌، نمي‌توانستيم اطلاعات بيشتري در مورد جو بيروني خورشيد به دست مي‌آوريم. به جز زمين، در هيچ يك از سيارات منظومه شمسي پديده گرفتگي خورشيد روي نمي‌دهد.

ثبت كسوف:

مردم در زمانهاي قديم از گرفتگي خورشيد مي‌ترسيدند. آنها علت گرفتگي را نمي‌دانستند و خيال مي‌كردند كه ممكن است خورشيد براي هميشه ناپديد شود. امروزه گرفتگي كامل، براي اخترشناسان فرصت گرانبهايي است تا بخشهاي كم نورتر تاج و نيز لايه فام سپهر را مطالعه كنند.

مدتها پيش از آنكه گرفتگي رخ دهد. برنامه ريزي دقيقي صورت مي‌گيرد، تا چندين هيات در مسير گرفت مستقر شوند. اخترشناسان تلاش مي‌كنند تا محل‌هايي را انتخاب كنند كه در مدت كوتاهي، گرفتگي ابري نباشد. طي چند دقيقه قابل استفاده، دوربين‌ها و دستگاه ها، همزمان به عكسبرداري و آزمايشهاي مختلف مشغول مي‌شوند. حتي برخي از گروه‌هاي پژوهشگر در حالي كه دستگاهها را در هواپيما جاي مي‌دهند. مطالعات خود را هنگام پرواز انجام مي‌دهند. آنها با اين روش مي توانند از مزاحمت ابرها به دور باشند و نيز با پرواز هواپيما، مسير سايه ماه را دنبال كنند. از اين رو به مدت مشاهده گرفتگي چندين دقيقه افزوده مي‌شود.

اهميت علمي خورشيد گرفتگي:

ارزش علمي خورشيد گرفتگي به بررسي‌هايي است كه هنگام گرفتگي كلي مي‌توان انجام داد كه در مواقع ديگر عملا غير ممكن است. وقتي ماه قرص خورشيد را مي‌پوشاند لايه‌هاي خارجي جو خورشيد را مي‌توان رصد كرد. با پديدار شدن ستاره‌ها مي‌توان انحناي فضا - زمان را اندازه گيري كرد.

با محاسبه زمان تماس اول ماه با خورشيد مي‌توان به جزئياتي در حركت مداري ماه و زمين پي‌برد. مي‌توان ستارگان دنباله‌داري را كه در حضيض هستند را بررسي كرد.

در قرن اخير مهمترين سنجش هاي خورشيد گرفتگي اندازه گيري مكان ستاره‌هاي قابل رويت در اطراف خورشيد و تاييد تجربي نسبيت عام انشتين است كه پايه كهكشان شناسي نوين به شمار مي‌رود.

هشدار:

به علت اين که اين گرفت از نوع جزئي مي باشد، نگاه کردن به خورشيد ورصد اين پديده حتماً بايد با امکانات نجومي صورت گيرد و براي رصد بايد از فيلترهاي مخصوص خورشيدي استفاده شود.

استفاده از صفحات محافظ جوشکاري، فيلم هاي راديولوژي و يا نوارهاي مغناطيسي براي رصد خورشيد گرفتگي نامناسب بوده وحتماً به چشم فرد رصدگر آسيب جدي خواهد رسانيد.

رصد مناسب با استفاده از عينک هاي مخصوص کسوف (استاندارد) و يا اينکه به کمک تلسکوپ و فيلتر مخصوص خورشيد امکان پذير است.

انتهاي پيام

Davod
1389/10/15, 00:33
نظام‌آموزشي تغيير كرد؛ 6 سال ابتدايي، 3 سال راهنمايي و...


وزیر آموزش و پرورش با تاکید براینکه تغيير نظام آموزشي به شش ــ سه ــ سه(شش سال ابتدايي، سه سال راهنمايي و سه سال دبيرستان) به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسیده است، گفت: احتمال تغيير نظام آموزشي به 4 دوره 3 ساله در 5 سال آينده که طی چند روز گذشته مطرح شده بود، تکذیب می شود.

حميدرضا حاجي بابايي در گفت وگو با ایلنا،گفت: در چند روز اخیر بر خي رسانه‌ها از احتمال تغيير نظام آموزشي به 4 دوره 3 ساله در 5 سال آينده خبردادند که از نظر ما کذب است و باید اعلام کنم نظام آموزشي مورد نظر بر اساس سند ملي آموزش و پرورش ، همان دوره 6 ، 3 ،3 است نه چيز ديگری که مطرح شده است.

وی در رابطه با زمان اجرای این طرح گفت: هنوز زمان اجرای این طرح ابلاغ نشده است، اما از زماني كه اجراي اين تغيير ابلاغ شود، تغيير نظام آموزشي اجرا می‌شود، اما پیش‌بینی ما این است كه اين تغيير از مهر ماه سال تحصيلي آينده در مدارس كشور اجرايي شود.

حاجي بابايي تاکید كرد: هم اكنون كتاب‌هاي اول و ششم ابتدايي آماده چاپ است واستخدام نيروهاي جديد از طريق آزمون در دوره ابتدايي در واقع به نوعي آماده‌سازي براي اجراي تغيير نظام آموزشي كشور بوده است.

Davod
1389/10/15, 00:42
پیرترین و جوانترین های کنکور 90 ؛ اختلاف 78 سال

قائم مقام سازمان سنجش آموزش کشور گفت : حضور 5 متولد سال 1301 (88 ساله ) و 20 نفر متولد 1379 (10ساله) ، در بین ثبت نام کنندگان آزمون سراسری سال آینده از نکات جالب این آزمون است .

ابراهیم خدایی در گفتگو با واحد مرکزی خبر افزود:32 درصد داوطلبان آزمون سراسری سال آینده متولد سال 1371 و 20 درصد نیز متولد سال 1372 هستند.

وی تصریح کرد:حدود 47 در صد داوطلبان کنکور سال 1390 را دیپلمه های امسال تشکیل می دهند.

قائم مقام سازمان سنجش آموزش با اشاره به این مطلب که حدود 960 هزار نفر در آزمون سراسری ثبت نام کرده اند گفت : البته این تعداد واقعی داوطلبان کنکور نیست ، زیرا نزدیک به 300هزار نفر به دلیل نقص در اطلاعات سوابق شخصی وتحصیلی تا کنون موفق به ثبت نام در کنکور نشدند.

خدایی افزود : برای این دسته از داوطلبان از 25 بهمن ، مهلتی 8 روزه در نظر گرفته شده است .

وی درباره تعداد داوطلبان در گروه های مختلف آزمایشی گفت :گروه علوم تجربی با 377 هزار برای دومین سال متوالی رکورد جمعیت داوطلبان کنکور را از آن خود کرد .

قائم مقام سازمان سنجش تصریح کرد: گروه علوم انسانی با 297 هزار داوطلب ،گروه ریاضی و فنی با 248 هزار داوطلب ،گروه زبان های خارجه با 114 هزار شرکت کننده و گروه هنر با 43 هزار داوطلب درمکان های بعدی جمعیت گروه های آزمایشی کنکور سال آینده قرار دارند.

خدایی افزود : 61 درصد داوطلبان دختر و39 درصد پسر هستند ، که این درصد نسبت به سال گذشته تغییری نکرده ، هرچند در گروه ریاضی وفنی تعداد داوطلبان پسر نسبت به دختران بیشتر است .

وی درباره افرادی در مهلت مقرر ثبت نام آزمون سراسری ، نام نویسی نکرده اند،‌ گفت : این دسته از افراد متقاضی نیز همانند افرادی که پرونده آنان ناقص است ،‌ از 25 بهمن می توانند به مدت 8 روز با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش ، ثبت نام کنند.

Ario
1389/10/18, 11:15
طاس‌ها بي‌مو نيستند!

دانشمندان علت طاسي در مردان را نه فقدان مو، بلكه وجود مشكل در ساخت موي جديد اعلام كردند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) نقص ساخت به اين معني است كه موي ساخته شده به قدري كوچك و نازك است كه با چشم غيرمسلح قابل مشاهده نيست و اين باعث طاسي كلاسيك يا عقب‌نشستن خط مو مي‌شود.

اين تيم آمريكايي در گفت‌وگو با مجله كلينيكال اينوستيگيشن، سلول‌هاي بنيادي را كه مسئول توليد مو هستند، در بروز طاسي تاثيرگذار دانسته است.

متخصصان اميدوارند كه بتوانند مشكل طاسي مردان را با ترميم عملكرد اين سلول‌ها بهبود ببخشند.

در نهايت آنها اميدوارند كه بتوانند كرمي توليد كنند كه براي كمك به سلول‌هاي بنيادي در توليد موي سالم در پوست سر استفاده شود.

تيم تحقيقاتي دانشگاه پنسيلوانيا، فوليكول موي ناحيه‌هاي بي‌مو را در خوكچه ‌هندي‌هاي نر كه پيوند مو روي آنها انجام شده بود با نواحي پر مو مقايسه كردند.

اگر چه تعداد سلول‌هاي بنيادي در نواحي بي‌ مو با نواحي عادي پر مو يكسان بوده، تعداد كمتري گونه‌هاي كامل‌تر موسوم به سلول پيشرو در نواحي بي‌ مو وجود دارد.

اين تفاوت به اين معني است كه فولوكول مو در نواحي بي‌ مو از بين نرفته بلكه جمع مي‌شود و موي جديد به وجود آمده نسبت به موي نرمال بسيار ريز است.

دكتر جورج كوتزارليس كه رهبري اين تحقيقات را بر عهده دارد گفت: اين موضوع اين مفهوم را مي‌ساند كه در فعال‌سازي سلول‌هاي بنيادي كه سلول‌هاي پيشرو را در پوست سر بي‌مو تبديل مي‌كنند مشكل وجود دارد.

تا اين زمان دليل اصلي طاسي مردان نامعلوم باقي مانده اما متخصصان معتقدند كه هورمون مردانه تستوسترون در آن دخيل بوده و همچنين طاسي در خانواده ارثي است.

انتهاي پيام

Ario
1389/10/18, 11:16
پيشگيري از تصادفات رانندگي با دستگاه ضدخواب

بر اساس مطالعات يك موسسه تحقيقاتي راه و حمل و نقل در سوئد، 20 درصد تصادفات جاده‌اي به دليل خواب‌آلودگي راننده اتفاق مي‌افتد. به همين دليل يك شركت دانماركي دستگاهي ابداع كرده كه با نصب آن بر روي داشبورد خودرو از به خواب رفتن راننده جلوگيري مي‌كند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مشكل اصلي تمام رانندگان خواب‌آلود اين است نمي‌دانند چه زمان به اوج خواب‌آلودگي نزديك مي‌شوند.

دستگاه «آنتي اسليپ پيلوت» با نظارت دقيق راننده و شرايط رانندگي وي، راننده را در زمان اوج خواب‌آلودگي آگاه مي‌كند.

براي استفاده از اين دستگاه، راننده بايد يك آزمايش كوتاه را براي تعيين مشخصات خطر خود انجام دهد. براي ذخيره اطلاعات بايد دستگيره زير دستگاه را چرخاند. با اين روش چند راننده مي‌توانند از يك دستگاه آنتي اسليپ استفاده كنند.

زير دستگاه يك پايه چسبي آهن‌ربايي براي قرارگرفتن آن روي داشبورت وجود دارد.

با آغاز رانندگي، اين دستگاه به طور متناوب وضعيت خواب‌آلودگي راننده را حساب كرده و به راننده نشان مي‌دهد. اين محاسبات، 26 پارامتر مختلف از جمله مشخصات خطر راننده، ميزان خستگي، ساعت و سرعت سنج را با هم تركيب مي‌كند.

اين دستگاه از دوربين براي نظارت راننده استفاده نمي‌كند. هنگامي كه مجموعه متغييرها نشانگر خواب‌آلودگي راننده باشد، نشانگرهاي ديداري و شنيداري دستگاه به راننده اعلام مي‌كند كه بايد استراحت كند. اين استراحت بايد حداقل 10 دقيقه طول بكشد!

انتهاي پيام

Ario
1389/10/21, 14:07
تكريم كهنسالان در جامعه مورچه‌ها!

محققان دريافته‌اند كه كليد اسرارآميز موفقيت مورچه‌ها در توانايي آنها براي شناسايي اهميت سن در محل كار نهفته است.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تحقيقات در مورد مورچه برگ‌خوار در آمريكاي مركزي نشان داده كه به اعضاي جوان‌تر و نيرومندتر كلوني، كارهاي سخت‌تر در برش برگهاي جمع‌آوري شده داده مي‌شود.

دندان‌هاي تيز و جوان آنها اين كار را به خوبي انجام مي‌دهد، اما با بالا رفتن سن آنها، دندان‌هاي اين مورچه‌ها ساييده و كند مي‌شود. اما به جاي بازنشسته يا بيرون كردن مورچه‌هاي پير، به آنها نقش‌هاي ديگر كه با توانايي فيزيكي آنها سازگارتر است، داده مي‌شود.

جوندگان قديمي به حامل تبديل مي‌شوند و برگ‌ها را از محل جمع‌آوري به لانه منتقل مي‌كنند.

اين حشرات مانند انسان‌ها درك مي‌كنند كه اعضاي كهنسال گروه مي‌توانند براي جامعه كارهاي ارزنده‌اي انجام دهند.

محققان دانشگاه اورگان از ميكروسكوپ‌هاي با فناوري بالا براي مقايسه دندان‌هاي اوليه شفيره مورچه با دندان‌هاي ساييده شده مورچه حامل وحشي استفاده كردند.

آنها متوجه شدند كه دندان‌هاي نيش يك مورچه برنده، 340 بار كندتر از دندان‌هاي نيش اوليه شفيره است.

طبق اين تحقيقات، مورچه‌هايي كه دندان‌هايي پوسيده‌تر با 10 درصد توان برش داشتند، بيشتر به كارهايي حمل برگ‌ها گمارده مي‌شدند.

همچنين براساس اين تحقيقات سايش و شكستگي دندان‌ها براي تمام جانوران جونده از كوچك‌ترين اندازه تا بزرگ مشكلي اساسي است.

مورچه‌هاي برگ‌خوار در گرو‌هاي بزرگ با ساختارهاي بسيار پيشرفته و سلسله مراتب دقيق زندگي مي‌كنند.

انتهاي پيام

Ario
1389/10/22, 14:58
حصاري از نور سبز در برابر دزدان دريايي!
ليزر گمراه‌كننده‌ براي دفاع در برابر دزدان دريايي سومالي ساخته شد

دانشمندان انگليسي يك گونه جديد سلاح ليزري ساخته‌اند كه مي‌تواند اهداف در حال حركت را تا فاصله نزديك به دو كيلومتري مورد هدف قرار دهد.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شركت صنايع دفاعي bae سيستمز براي دفاع در برابر حملات دزدان دريايي به كشتي‌هاي خصوصي و تجاري در سواحل سومالي دست به ساخت اين دستگاه غير مرگبارزده است.

اين ليزر در زمان حمله دزدان دريايي، كشتي را در پوششي سبزرنگ پنهان كرده و باعث مي‌شود تا دزدان ديد درستي از كشتي پيدا نكرده يا نتوانند به آن شليك كنند.

اين دستگاه كه هم در شب و هم در روز كار مي‌كند، قرار است در منطقه آزمايشات ليزرس وركسترشاير انگليس مورد آزمايش قرار گيرد.

به گفته روي كلارك، سخنگوي شركت bae، كشتي‌رانان از اين ليزر مانند تابش نور خورشيد كه ديد طرف مقابل را تار مي‌كند براي پنهان شدن استفاده خواهند كرد.

كاركرد اين ليزر به صورت تابش متمركز يك نور سبزرنگ است كه ديد هر كسي را كه به سمت آن نگاه مي‌كند تار كرده و در نتيجه باعث سرگرداني دزدان دريايي مي‌شود.

اين شركت ليزر مذكور را براي تركيب با رادار فركانس بالايي ساخته كه مي‌تواند قايق‌هاي كوچك مورد استفاده دزدان دريايي را موقعيت‌يابي كند.

اين رادار پس از موقعيت يابي قايق‌ها، ليزر سبزرنگ را به سمت آنها هدايت مي‌كند.

اين ليزر در عين حال بي‌خطر بوده و به چشمان افرادي كه به آن خيره مي‌مانند آسيبي نمي‌رساند.

انتهاي پيام

Ario
1389/10/22, 15:01
آزمايشگاه پزشكي مجهز در جيب شما!
انجام آزمايش خون با گوشي تلفن همراه با ابتكار دانشمند ايراني ميسر شد

محققان دانشگاه «رود‌آيلند» آمريكا به سرپرستي يك استاد ايراني موفق به ساخت يك دستگاه قابل حمل براي آزمايش خون شده‌اند كه نتايج آزمايش را در كمتر از 30 دقيقه در اختيار فرد قرار مي‌دهد.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تا كنون براي آزمايش خون بايد مدت‌ها در صف آزمايشگاه ايستاده و روزها براي پاسخ آن منتظر مي‌مانديم اما دكتر محمد فقري از استادان مهندسي مكانيك دانشگاه رود‌آيلند با ساخت اين تراشه مدت پاسخ‌گويي را به كمتر از 30 دقيقه رسانده‌ است.

فقري كه رهبري اين تحقيقات را به عهده دارد، اظهار كرد: اين پيشرفت گامي بزرگ در تشخيص بيماري‌ها از طريق خون است كه بيمار مي‌تواند اين آزمايش را در يك كلينيك، مطب دكتر يا به راحتي در خانه انجام دهد. ديگر نيازي به چند روز انتظار براي نتيجه نبوده و بيماران مي‌توانند در همان روز مراجعه به پزشك، پاسخ را دريافت كنند.

با اين فناوري تراشه آزمايشگاهي، يك قطره خون روي يك كارتريج پليمر پلاستيك كه اندازه آن كوچك‌تر از يك كارت اعتباري بوده قرار گرفته و سپس اين كارت وارد يك بيوحسگر به اندازه يك جعبه كفش شده كه داراي يك طيف‌سنج مينياتوري و ميكروپمپ فيزوالكتريك است.

اين سيستم در مقايسه با دستگاه‌هاي مشابه از اندازه بسيار كوچك‌تري برخوردار بوده، حمل آن ساده‌تر و نمونه خوني بسيار كمي براي استفاده در آن لازم است.

به گفته فقري، ممكن است كارتريج‌هاي بيشتر نيز براي كشف نشانه‌هاي زيستي بيماري‌هاي ديگر طراحي شوند.

محققان در حال‌حاضر در حال كار بر روي اين دستگاه به منظور شناسايي سطوح پروتئين آميلوئيد بتا كه از نشانه‌هاي بيماري آلزايمر است، هستند. اين دستگاه همچنين مي‌تواند پاتوژن‌هاي بدخيم را از جمله اچ.آي.وي، هپاتيت b و آنفلوانزاي خوكي تشخيص دهد.

همچنين فقري از كوچك‌سازي اين فناوري تا اندازه يك برنامه قابل نصب روي گوشي‌هاي هوشمند در آينده خبر داد.

وي معتقد است كه با تعبيه بيوحسگر در كارتريج و با استفاده از انرژي رايانه‌يي گوشي همراه و همچنين قابليت‌هاي ارتباط بي‌سيم، بيماران قادر خواهند بود كه اين آزمايشات را خود انجام داده و نتايج را بلافاصله از طريق تلفن همراه به مطب پزشك خود منتقل كنند. از اين طريق بسياري از هزينه‌هاي پزشكي كاهش خواهند يافت.

انتهاي پيام

ناقوس
1389/10/22, 20:46
ممنون از ارسال های مفیدتون

Davod
1389/10/25, 21:28
تفاوت اطلاعات و کیهان از زبان دعایی ....!!!!

اين نخبگان از كشور رفتند و تبديل به سرمايه ارزشمند كشورهاي ديگر شدند اما باز هم به دليل ايمان فراوان به ايران و عرقي كه به كشور داشتند به طور كامل از وطن خود بيگانه نشده‌اند و اين آمادگي در آنها وجود دارد كه اگر روي خوش به آنها نشان دهيم خدمات خود را به كشور ارائه كنند.\m/\m/\m/

مديرمسوول روزنامه اطلاعات گفت: با كمال تاسف بايد بگوييم كه ايران يكي از كشورهايي است كه بيشترين ذخاير علمي و تكنولوژيكي خود را به خارج صادر كرده است برخي نخبگان ايراني خودشان رفتند و برخي ديگر به هر دليلي كوچانده شده‌اند برخي از نخبگان به اين دليل رفتند كه فضاي فكر و انديشه براي آنها تنگ شده بود. اين نخبگان از كشور رفتند و تبديل به سرمايه ارزشمند كشورهاي ديگر شدند.

به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام محمود دعايي كه درهمايش نقش رسانه‌ها در تعامل با ايرانيان خارج از كشور سخنراني مي‌كرد، در توصيف .اين شرايط گفت: سالها پيش يعني در دهه 60 يكي از روحانيان در منبر دلايل كوچ ايرانيان را ذكر كرد كه قابل توجه است.

اين روحاني در منبر گفت: بسياري از كساني كه درحال حاضر از ايران كوچك كرده‌اند منشي‌هاي خانم داشته‌اند كه انواع و اقسام آرايش‌هاي گوناگون را اين زنان به چهره داشتند و وقتي كه بازنشسته مي‌شدند انواع و اقسام زنان را با آرايش‌هاي گوناگون در خيابان مي‌ديدند و حظ بصري مي‌بردند، وقتي به سينما مي‌رفتند فلان هنرپيشه‌ها را مي‌ديدند و وقتي هم كه در خانه مي‌نشستند در تلويزيون گوگوش و مهستي براي آنها مي‌خواندند اما وقتي انقلاب شد همه منشي‌ها مرد شدند.

آرايش‌ها از بين رفت و حتي مردان ديگر جرات نداشتند زير چشمي به زنان نگاه كنند اگر چنين مي‌كردند گشت امر به معروف و نهي از منكر با آنها برخورد مي‌كرد در سينما هم ديگر هنرپيشه‌هاي قبلي نبودند و فيلم‌هاي كه مي‌ديدند نيز تبديل شده بود به دو چشم بي‌سو، گوركن و توبه نسوح. در خانه هم وقتي تلويزيون نگاه مي‌كردند يا احكام مي‌شنيدند و يا فقه و اگر صداي موسيقي هم به گوش مي‌رسيد از يك پاسدار بود كه سرودهاي انقلابي را زمزمه مي‌كرد اين روحاني مي‌گفت وقتي مردم با اين همه تغيير مواجه شده بودند ديگر دلشان را به چه خوش مي‌كردند و با چه چيزي خودشان را سرگرم مي‌كردند چون هيچ چيزي براي سرگرمي وجود نداشت از ايران مهاجرت مي‌كردند.:-?:-?:-?

او ادامه داد: در حال حاضر شرايط تغيير كرده است و افراط‌هاي اوايل انقلاب به تفريط كشيده شده و مشاهده مي‌كنيم كه يكي از همان هنرپيشه‌هاي اول انقلاب فيلم نوبت عاشقي را مي‌سازد كه امكان اكران ندارد، با كمال تاسف بايد بگوييم كه ايران يكي از كشورهايي است كه بيشترين ذخاير علمي و تكنولوژيكي خود را به خارج صادر كرده است برخي نخبگان ايراني خودشان رفتند و برخي ديگر به هر دليلي كوچانده شده‌اند برخي از نخبگان به اين دليل رفتند كه فضاي فكر و انديشه براي آنها تنگ شده بود.

اين نخبگان از كشور رفتند و تبديل به سرمايه ارزشمند كشورهاي ديگر شدند اما باز هم به دليل ايمان فراوان به ايران و عرقي كه به كشور داشتند به طور كامل از وطن خود بيگانه نشده‌اند و اين آمادگي در آنها وجود دارد كه اگر روي خوش به آنها نشان دهيم خدمات خود را به كشور ارائه كنند.

دعايي تصريح كرد: بايد تلاش كنيم در سايه تدبير دست‌اندركاران نظام سرمايه‌هاي فكري ايراني خارج از كشور را جذب بكنيم. فرشچيان يكي از شخصيت‌هاي رانده شده از كشور بود كه با تدبير مسئولان به ايران بازگردانده شد.

مدير مسئول روزنامه اطلاعات ادامه داد: موسسه اطلاعات اين افتخار را داشته كه براي اولين بار در تاريخ كشور براي ايرانيان خارج از كشور روزنامه منتشر كند حدود 17 سال است كه روزنامه اطلاعات براي آمريكا و اروپا روزنامه چاپ مي‌كند و اين باعث افتخار ما است.

مدير مسئول روزنامه اطلاعات ادامه داد: بخشي از هزينه‌هاي ارزي چاپ اين روزنامه را در خارج از كشور در دوره‌هاي گذشته دولت تامين مي‌كرد اما در دولت نهم و دهم متاسفانه كمك‌هاي لازم براي چاپ اين روزنامه در خارج از كشور انجام نمي‌شود و انتظار را برآورده نمي‌شود و علي‌رغم مراجعات مكرر متاسفانه هنوز موفق نشده‌ايم هزينه‌هاي لازم را از دولت دريافت كنيم اگر دولت براي انتشار روزنامه اطلاعات در خارج از كشور كمك نكند حتي ممكن است از پس هزينه‌هاي چاپ اين روزنامه در خارج از كشور برنياييم و چاپ اين روزنامه متوقف شود.

مديرمسوول روزنامه اطلاعات در پايان تاكيد كرد: هموطنان ما كه به هر دليلي وطن خود را ترك مي‌كنند مي‌توانند در ابتدا تهديد محسوب شوند اما اگر نظام اين قدرت و شايستگي را داشته باشد كه اين هموطنان را جذب كند ديگر قطعاً آنها منشا تحديد نيستند.

او ادامه داد: خوشبختانه در اين دوران و در اين دولت اراده‌اي به وجود آمده است كه ايرانيان خارج از كشور را جذب بكند.

در ابتداي مراسم، مجري برنامه هنگامي كه مي‌خواست دعايي را براي سخنراني دعوت كند گفت: من آقاي شريعتمداري را درجمع نمي‌بينم معمولاً آقاي دعايي و آقاي شريعتمداري همه جا با هم ديده مي‌شوند و عجيب است كه هنوز آقاي شريعتمداري نيامده است، بعد از اين جملات، زماني كه دعايي مدير مسئول روزنامه اطلاعات براي سخنراني به پشت تيريبون رفت گفت: احتمالاً دليل اينكه مجري برنامه آقاي شريعتمداري را با من اسم مي‌برند به خاطر اين است كه كيهان و اطلاعات را همه از قديم دوقلوهاي وابسته به نظام مي‌دانستند منتها فراموش كرده‌اند كه اكنون، يكي منشا رحمانيت و صلح و صفاست و ديگري منشا جباريت است. :x:x:x

Davod
1389/10/26, 20:01
شخصيت شناسی از طريق توييتر.....

دانشجوي اسپانيايي رشته فناوري اطلاعات برنامه‌اي طراحي كرده كه با دانستن نوع مطلب شما در توييتر ويژگي‌هاي شخصي شما را تشخيص مي‌دهد.
دانيل گايوآول روانكاو نيست بلكه پژوهشگر و دانشجوي رشته فناوري اطلاعات در دانشگاه اُويدو اسپانيا است. اين دانشجوي 30 ساله موفق به نوشتن يك برنامه شده است كه تنها با دانستن نوع مطلبي كه در توئيتر دنبال مي‌كنيد، قادر به شناخت تمام ويژگي‌هاي شخصيتي انسان است. (ويژگي‌هايي از قبيل جنسيت، سن، عقايد مذهبي، خصوصيات رفتاري و...)
اين تجربه گواه اين مطلب است كه هر چقدر هم كه افراد از طرح مسائل شخصي در شبكه هاي اجتماعي و سايت ها خودداري كنند،باز هم كساني هستند كه مي توانند به بيشتر زواياي زندگي شخصي مردم پي ببرند.
اين دانشجو براي نوشتن اين برنامه در فاصله زماني ژانويه تا اوت 2009 ، 28 ميليون پيام(توئيت) ارسال شده توسط پنج ميليون كاربر را مورد مطالعه قرار داده است. او براي هر نفر ليستي طراحي كرد كه شامل حرفه، يك بيوگرافي كوچك و مطالبي بودند كه شخص در سايت ارسال مي‌كرد و در نهايت متوجه شد كه هر فرد به چه مطالبي علاقه دارد و با مرور زمان متوجه وجوه شخصيتي افراد هم شد.gol

Ario
1389/10/27, 17:11
با تلاش پژوهشگران ايراني محقق شد:
ابداع روشي نوين در جراحي عارضه «ناخن گاز انبري» براي نخستين بار در جهان

عضو هيات علمي مرکز تحقيقات ليزر در پزشکي جهاد دانشگاهي علوم پزشکي تهران از ابداع روشي نوين در جراحي ناخن گاز انبري شکل(pincer nail) خبر داد و گفت: در اين روش جراحي با اصلاح بستر ناخن براي نخستين بار موفق به برطرف کردن اين اختلال بدون عارضه و برگرداندن زيبايي به عضو شديم.

دکتر سيد مهدي طبايي يکي از اعضاي تيم تحقيقاتي اين روش نوين در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشي ايسنا، منطقه علوم پزشکي تهران گفت: ناخن گاز انبري شکل يک اختلال ناخني است که عضو از دو طرف خميده شده و به هم نزديک مي‌شود. فاکتورهاي متعددي در ايجاد اين عارضه موثر است که ضربه و ابتلا به بعضي از بيماري‌ها از آن جمله‌اند.

وي با بيان اين‌که درمان‌هاي دارويي براي بهبود اين عارضه موثر نيست، اظهار كر د: تاکنون درمان‌هاي دارويي و روش‌هاي جراحي که استفاده مي‌شد، نتوانسته اين بدشکلي را در عضو برطرف کند و در بعضي موارد حتي به از دست رفتن ناخن منتهي مي‌شد.

طبايي ادامه داد: با ابداع روش نويني که توسط تيمي متشکل از محققين ايراني به سرپرستي دکتر غلامحسين غفارپور از استادان پوست دانشگاه علوم پزشکي تهران انجام شد، براي اولين بار در جهان جراحي ناخن گاز انبري شکل با موفقيت بر روي 11 بيمار انجام شد و نتايج آن در سي و ششمين شماره نشريه dermatologic surgery آمريکا به چاپ رسيد.

عضو هيات علمي جهاد دانشگاهي علوم پزشکي تهران تصريح کرد: در اين نوآوري جراحان پوست ايراني توانستند با خارج کردن ناخن بدشکل و جدا کردن بستر ناخن از سطح استخوان و اصلاح آن با به کارگيري روشي خلاقانه در استفاده از پروتزي مخصوص روي فلپ به نتايج بسيار قابل قبولي در زيبايي ناخن و رفع اين اختلال دست يابند.

طبايي در پايان اظهار كرد: با پيگيري‌ها و بررسي‌هايي که بر روي بيماراني که تحت اين عمل قرار گرفته‌اند، بعد از گذشت 18 ماه از مدت جراحي عارضه‌اي مشاهده نشد.

انتهاي پيام

Ario
1389/10/27, 17:13
كشف بزرگترين سياه چاله جهان با قابليت بلع كل منظومه شمسي!http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1696353-1&Lang=P

دانشمندان با استفاده از تلسكوپ مركز فضايي هاوايي موفق به كشف سياه‌چاله‌اي شدند كه مي‌تواند كل منظومه شمسي را ببلعد و وزني به اندازه 6.8 ميليارد خورشيد را دارد!

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين سياه‌چاله در كهكشان عظيم m87 واقع بوده و چهار برابر بزرگتر از مدار نپتون است كه آن را به بزرگترين سياه‌چاله فضايي تبديل كرده ‌است.

كهكشان m87 بزرگترين و دورترين كهكشان جهان است كه در فاصله 50 ميليون سال نوري از ما قرار دارد.

به عقيده محققان احتمالا اين سياه‌چاله از به هم پيوستن صدها سياه‌چاله كوچك‌تر در گذشته به وجود آمده ‌است.

تا پيش از اين دانشمندان وزن اين سياه چاله را بسيار كمتر و به ميزان سه ميليارد برابر وزن خورشيد تخمين زده بودند.

در هر صورت اين سياه‌چاله عنوان سنگين‌ترين را تا مدت زيادي حفظ نخواهد كرد؛ ستاره‌شناسان برنامه‌ريزي كرده‌اند تا در دهه آينده يك زنجيره جهاني از تلسكوپ را فراهم كنند تا بتوانند تصويري جامع از آسمان داشته باشند.

اين كار توانايي آنها را در تعيين افق رويداد و تشخيص اندازه سياه‌چاله‌هاي جهان افزايش خواهد داد.

انتهاي پيام

Davod
1389/10/29, 15:40
آخرين واژه‌های مصوب فرهنگستان زبان ( فارسي را پاس بداريم )

«بيلبورد»: «آگهي‌نما»؛ «پلاكارد»: «شعارنوشته»؛ «تراكت»: «اعلاميه»؛ و «تردميل»: «دو ثابت» از ديگر واژه‌هاي مورد اشاره‌ي روابط عمومي گروه واژه‌گزيني فرهنگستان زبان و ادب فارسي بود.
ایسنا: آخرين واژه‌هاي مصوب گروه واژه‌گزيني فرهنگستان زبان و ادب فارسي اعلام شد.

علي مهرامي - روابط عمومي گروه واژه‌گزيني فرهنگستان زبان و ادب فارسي - با اشاره به آخرين واژه‌هاي تصويب‌شده در اين گروه، آن‌ها را به اين شرح اعلام كرد: «برند»: «نمانام»؛ «ماكت»: «نمونك»؛ «لوگو»: «نشان‌واره»؛ «فيلتر»: «پالايه»؛ «ويو» (view) به اقتضاي موردي كه استفاده مي‌شود با سه معادل «ديد»، «چشم‌انداز» و «منظره»؛ «هندآوت»: «دست‌برگ»؛ «لِگو»: «همچين»؛ «اكسس»: «دست‌يابي»؛ «هِدِر»: «سَرآيند»، «فوتِر»: «پسايند»؛ «اوريگامي» بنا به اقتضاي استفاده، «كاغذتايي» و «كاغذ‌تا»؛ «هولدينگ كامپاني»: «شركت نگه‌دار»؛ «انكوباتور»: «پرديس علم و فناوري»؛ و‌ «خودرو هيبريدي»: «خودرو دونيرو».

«بيلبورد»: «آگهي‌نما»؛ «پلاكارد»: «شعارنوشته»؛ «تراكت»: «اعلاميه»؛ و «تردميل»: «دو ثابت» از ديگر واژه‌هاي مورد اشاره‌ي روابط عمومي گروه واژه‌گزيني فرهنگستان زبان و ادب فارسي بود.

Ario
1389/11/23, 14:09
علاقه خفاش‌ها به حفظ روابط دوستي طولاني‌مدت!

دانشمندان بتازگي دريافته‌اند که خفاش‌ها نيز مانند انسان از دوستي‌هاي طولاني‌مدت برخوردارند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بر اساس يک تحقيق پنج ساله بر روي اين موجودات شب‌زيست که تنها پستانداران با قابليت پرواز هستند، خفاش‌ها روابط صميمانه با خانواده و دوستان خود برقرار کرده و اين روابط را حفظ مي‌كنند.

ساختار اجتماعي اين حيوانات بسيار قوي بوده و به ساختار بين فيل‌ها، دلفين‌ها، برخي گوشتخواران و پستانداران شبيه انسان مانند شامپانزه شباهت دارد و موجب مي‌شود همه اين حيوانات از روابط دوستي طولاني‌مدت خود نگهداري كنند.

در اين تحقيق، تمام خفاش‌هاي وحشي با ميکرو تراشه‌هاي کوچکي علامت‌گذاري شده بودند که به ثبت رفتار آنها مي‌پرداختند. دانشمندان در نهايت شگفتي دريافتند که خفاش‌ها از واحدهاي فرعي اجتماعي ثابت برخوردارند که در آنها خفاش‌هاي ماده خويشاوند و غيرخويشاوند به شکل‌دهي روابط اجتماعي طولاني‌مدت مي‌پردازند.

به گفته دانشمندان، فيل‌ها، دلفين‌ها و برخي گوشتخواران و پستانداران با وجود تقسيم‌هاي مکرر و ادغام با گروه‌هاي مختلف که به "شکافت-ادغام" موسوم است، بازهم در حفظ ارتباطات اجتماعي خود کوشش مي‌كنند.

به گزارش ايسنا اطلاعات در مورد روابط اجتماعي و تقابلات بين افراد در درک تکامل گروه‌گرايي در حيوانات مانند انسان‌ها از اهميت بسيار برخوردار است؛ اما اطلاعات دقيق طولاني‌مدت در مورد چنين پوياگرايي در پستانداران وحشي کمياب است.

پژوهش دانشمندان در مورد دو اجتماع خفاشها مشخص کرد که خفاش‌ها با سن، اندازه، موقعيت توليد مثل و ارتباط خانوادگي به دنبال حفظ دوستي‌هاي طولاني‌مدت هستند.

انتهاي پيام

Ario
1389/11/23, 14:11
پژوهشگران پي بردند: اثربخشي امگا 3 در پيشگيري از نابينايي ديابتي

پژوهشگران آمريکايي تاکيد دارند که مصرف امگا 3 در پيشگيري از ابتلا به برخي از انواع کوري چشم نقش مهمي را ايفا مي‌کند.

به گزارش سرويس پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه کرمانشاه، پژوهشگران آمريکايي بيمارستان کودکان بوستون دريافتند که مصرف امگا 3 در پيشگيري از رتينوپاتي يا کوري ناشي از پارگي عروق چشمي نقش موثري دارد.

همچنين پيشگيري از ابتلا به نئوواسکولار، کوري ناشي از ديابت و دژنراسيون ماکولا از ديگر مزاياي مصرف اين ماده غذايي بسيار مهم است.

نتايج اين تحقيق که در Science Translational Medicine منتشر شد، نشان مي‌دهد که برخي از مهمترين خواص امگا 3 بر اثر تداخل دارويي از بين مي‌رود.

به نظر مي‌رسد متابوليت موجود در امگا 3 موسوم به 4-HDHA در پيشگيري از رشد غيرطبيعي عروق خوني نقش دارد.

انتهاي پيام

Ario
1389/11/23, 14:12
برخورداري گوسفندان از توانايي تصميم گيري اجرايي!

بر اساس پژوهش‌هاي جديد محققان، گوسفندها برخلاف باورهاي بسياري از مردم، باهوش هستند!

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گوسفندها كه تاكنون موجوداتي كم هوش محسوب مي‌شدند اكنون به ادعاي دانشمندان در حقيقت آنقدر باهوش هستند كه مي‌توانند تصميمات اجرايي بگيرند!

آنها همچنين از حافظه طولاني‌مدت برخوردار بوده و دوستانشان را تا دوسال در خاطر مي‌سپارند.

بر اساس تحقيقات دانشمندان دانشگاه كمبريج، گوسفندها مي‌توانند چهره‌هاي انسان يا گوسفندان ديگر را به خاطر سپرده و با مشاهده تصاوير، چهره‌ها را به خاطر بياورند. آنها همچنين مي‌توانند در آزمون‌هاي روانشناسي كه ميمون‌ها در آن با شكست روبرو شده‌اند پيروز شوند.

دانشمندان در آزمايش‌هاي خود در مقابل گوسفندان سطل‌هاي با رنگ‌هاي متنوع قرار دادند و در هر دور آزمايش در يكي از آنها غذا گذاشتند. آنها همچنين در هر دور غذا در سطل‌ها جابه‌جا كرده و رنگ و شكل سطل‌ها را نيز تغيير مي‌دادند.

گوسفندان در اين آزمايش‌ها ياد گرفتند كه طرح‌هاي مختلف را تشخيص داده و رفتارشان را مطابق با طرحي كه به آن نگاه مي‌كردند تغيير مي‌دادند. رفتار اين گوسفندان همچنين متناسب با شكل‌هاي مختلفي كه در برابرشان قرار مي‌گرفت تغيير مي‌كرد.

به گفته دانشمندان، فقط انسان‌ها و ساير پستانداران به راحتي چنين واكنش‌هايي نشان مي‌دهند و بيشتر حيوانات بزرگ ديگر در برابر آن با مشكل مواجه هستند.

به گزارش نيوساينتيست، انجام موفقيت‌آميز اين آزمايش‌ها با قشر جلو مغز ارتباط دارد كه در انسان بزرگتر از ساير حيوانات است.

به اعتقاد دانشمندان، رفتار گوسفندها در هنگام همراهي با گله با زماني كه تنها هستند بسيار تفاوت دارد.

انتهاي پيام

Ario
1389/12/01, 09:52
فضانوردي در زير آب!

سازمان فضايي فدرال روسيه از استخر عظيمي براي آموزش راه رفتن در فضا به فضانوردان برخوردار است كه بيشتر شبيه يك پارك آبي است.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، استخر «استارسيتي» كه در خارج از مسكو قرار دارد، مركز بزرگ آموزش فضانوردي است كه در آن فضانوردان به انجام تمرينات حفاظتي و توسعه مهارت‌ها در يك شاتل ساختگي زير آب مي‌پردازند.

سازمان فضايي فدرال روسيه مانند ناسا از يك استخر عظيم آبي براي تمرينات راه رفتن در فضا استفاده مي‌كند.

تمرينات آموزشي زير آب نزديك‌ترين مدل براي شبيه‌سازي بي‌وزني در فضاست كه مهندسان توانسته‌اند آن را ايجاد كنند.

فضانوردان مي‌توانند همچنين به كسب و تمرين مهارت‌هاي لازم براي اجراي عمليات‌ها در سطح خارجي ايستگاه فضايي بپردازند.

اين استخر گنجايش يك ايستگاه فضايي 20 تني را داشته و عمق آن 12 متر است. قطر استخر 23 متر بوده ، از حجمي برابر 5000 متر مكعب برخوردار است.

اين مركز آموزشي كه در سال 1980 افتتاح شده، براي آموزش فضانوردان، آزمايش مدل اجرام و انجام تحقيقات تجربي درمورد گرانش خرد شبيه‌سازي شده طراحي شده بود.

مقامات امنيتي روسيه حتي گاهي به گردشگران اجازه مي‌دهند در ماموريتي شبيه‌سازي شده شركت كنند.

در اين استخر كه با حسگرهاي بهداشتي تجهيز شده، تمام كاري كه يك فضانورد نوپا بايد انجام دهد، مانند تطبيق قد، وزن و نيازهاي پزشكي، توسط سازمان فضايي فدرال روسيه به اجرا درآمده است.

انتهاي پيام

Ario
1389/12/01, 09:55
پايان نيم قرن حاكميت بلامنازع ليزر
نخستين ضد ليزر جهان ساخته شد

دانشمندان پس از گذشت 50 سال از اختراع ليزر توانسته‌اند نخستين ضد ليزر جهان را درست كنند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين دستگاه كه دستاورد دانشمندان دانشگاه ييل آمريكا است پرتوهاي نور دريافتي با يكديگر تداخل پيدا كرده و كاملا يكديگر را خنثي مي‌كنند.

اين دستاورد مي تواند راه را براي شماري از فناوري‌هاي جديد با برنامه‌هاي كاربردي در هر زمينه از محاسبات نوري گرفته تا راديولوژي هموار سازد.

ليزرهاي متعارف كه براي اولين بار در سال 1960 اختراع شدند از يك واسط ليزري كه معمولا يك نيمه رسانا مانند آرسنيد گاليوم را مورد استفاده قرار مي‌دهد براي توليد يك پرتو متمركز از نور منسجم كه همان امواج نوري با فركانس و دامنه يكسان و هماهنگ با هم هستند استفاده مي‌كنند.

در تابستان گذشته فيزيكدانان دانشگاه ييل پژوهشي را منتشر كردند كه نظريه پشت يك ضد ليزر و اين مساله را توضيح مي‌داد كه ضد ليزر از سيليكون كه رايج‌ترين ماده نيمه رسانا است ساخته مي‌شود اما اين گروه اخيرا موفق به ساخت ضدليزر كاربردي شده‌اند كه آن را «جذب‌كننده كامل منسجم»(سي‌پي‌اي) مي‌نامند.

اين تيم كه نتايج تحقيقات آنها در مجله ساينس به چاپ رسيده است، دو پرتو ليزر را با يك فركانس خاص داخل يك حفره كه حاوي يك تراشه سيليكون بود متمركز كردند. اين تراشه، امواج نوري را به صورتي با هم هم‌تراز كرد كه امواج به طور كامل به دام افتاده و به طور نامحدودي آنقدر به جلو و عقب پرتاب مي‌شدند كه سرانجام جذب شده و به گرما تبديل شدند.

دانشمندان معتقدند كه سي‌پي‌اي مي‌تواند در آينده و در نسل‌هاي بعدي رايانه‌ها موسوم به رايانه‌هاي نوري كه از طريق نور و الكترون‌ها انرژي مي‌گيرند به عنوان سوئيچ‌ها، حسگرها و ساير قطعات نوري استفاده شود.

كاربرد ديگر اين دستاورد مي‌تواند در حوزه راديولوژي باشد كه به گفته دانشمندان قاعده كلي سي‌پي‌اي را مي‌توان براي هدف قرار دادن تابش الكترومغناطيسي در يك ناحيه كوچك از بافت‌هاي مبهم معمول بدن انسان براي اهداف درماني يا تصويربرداري مورد استفاده قرار داد.

انتهاي پيام

Ario
1389/12/01, 09:58
ساخت مرغ مگس‌خوار جاسوس در آمريكا!

وزارت دفاع آمريكا از يك هواپيماي بدون سرنشين جاسوسي پرده‌برداري كرده كه شباهت زيادي به مرغ مگس‌خوار داشته و تنها 16 سانتي‌متر طول و وزني كمتر از يك باتري قلمي دارد.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين هواپيماي كوچك جاسوسي مي‌تواند تا حدود 18 كيلومتر در ساعت پرواز كند و ساخت آن پنج سال با هزينه‌اي در حدود چهار ميليون دلار انجام شده است.

روساي ارتش آمريكا اميدوارند كه از دوربين كوچك اين هواپيماي بدون سرنشين براي جاسوسي كردن از مواضع دشمن در مناطق جنگي استفاده كنند بدون اينكه در ردياب‌هاي آنها مشخص شود و در نتيجه بتوانند آن را هردو محيط روستايي و شهري مستقر كنند.

متخصصان اميدوارند كه اين هواپيماي بدون سرنشين كه برخلاف ساير مدل‌ها كه نيازمند پروانه هستند فقط با ضربه زدن به بالهاي آن مي‌تواند به پرواز در بيايد بتواند از ميان پنجره‌هاي باز گذشته و در خطوط برق فرود بيايد.

نمايش اين هواپيما توسط شركت آئروويرونمنت، يكي از بزرگترين تامين‌كنندگان هواپيماهاي بدون‌ سرنشين دنيا هشت دقيقه به طول انجاميد و در آن اين هواپيما از يك در باز وارد ساختمان شده و بازگشت.

دوسال قبل اين شركت اولين نمونه طرح مرغ مگس‌خوار را به نمايش گذاشت كه 20 ثانيه به طول انجاميد.

آخرين پرواز هشت دقيقه طول كشيد و مهندسان انتظار دارند كه با ادامه‌دار شدن پيشرفت‌ها طول اين پروازها نيز افزايش يابد.

شركت آئروويرونمنت در حال حاضر تعدادي هواپيماي بدون سرنشين را براي ارتش آمريكا توليد كرده است.

حدود 86 درصد از سفارشات اين شركت توسط دولت انجام مي‌شود، به اين معني كه اين شركت در سال گذشته 215 ميليون دلار سفارش از وزارت دفاع آمريكا داشته است.

انتهاي پيام

Ario
1389/12/02, 17:53
گامي در درمان كچلي با ساخت داروي ضد تنش

دانشمنداني كه به مطالعه آثار تنش در روده مي‌پردازند، با نوعي تركيب شيميايي برخورد كرده‌اند كه رشد مو را تحريك مي‌كند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دانشمندان دانشگاه كاليفرنيا در لوس‌آنجلس اظهار كردند كه با انسداد هورمون تنش مرتبط با ريزش مو، موش‌هايي كه ميزان زيادي از اين هورمون را داشتند، توانستند موهاي از دست رفته را دوباره بازيابند.

به گفته اين دانشمندان، تقريبا 100 درصد موش‌ها به اين آزمايش واكنش مثبت نشان دادند و موها بطور كامل دوباره رشد كردند. همچنين طبق گفته آنها اين آزمايشات مي‌تواند حوزه‌هاي جديدي از تحقيق را در درمان ريزش موي انسان بويژه افرادي كه موهاي خود را بدليل كهولت سن يا تنش زياد از دست داده‌اند، باز كند.

اين تيم تحقيقاتي روي موش‌هاي تغيير ژنتيكي كار مي‌كردند كه ميزان هورمون تنش موسوم به عامل انتشار كورتيكوتروپيت (سي‌آر‌اف) در بدن آنها افزايش يافته بود. با افزايش سن اين موش‌هاي مبتلا به تنش مزمن، موهاي آنها خاكستري شده و در نتيجه موهاي پشت آنها شروع به ريزش كرد.

پژوهشگران به اين موش‌ها يك تركيب شيميايي مسدودكننده تنش موسوم به آسترسين-بي را كه فعاليت هورمون تنش‌زاي سي‌آر‌اف را متوقف مي‌كند، تزريق كردند. اين تزريق‌ها بطور روزانه و تا پنج روز ادامه داشت. پس از گذشت سه ماه اين موش‌ها بطور كامل موهاي خود را دوباره بدست آورده بودند.

دانشمندان همچنين اين تركيب را بر روي موش‌هاي جوان اصلاح ژنتيك شده نيز انجام دادند و متوجه شدند كه اين دارو باعث جلوگيري از كچلي اين موش‌ها مي‌شود.

اين تركيب شيميايي تاكنون فقط بر روي موش‌هاي اصلاح ژنتيك شده، آزمايش شده و مشخص نيست آيا بر روي انسان نيز همين تاثير را اعمال مي‌كند يا خير.

انتهاي پيام

Ario
1389/12/04, 13:33
درمان مجروحان با دستگاه چاپ پوست!
چاپگر پوست و اندام بدن به بازار مي‌آيد

محققان در حال ساخت يك سيستم ويژه چاپ پوست هستند كه مي‌توان در آينده از آن در درمان سربازان زخمي در مناطق جنگي استفاده كرد.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دانشمندان موسسه طب احياكننده ويك فارست آمريكا در اين طرح از چاپگرهاي جوهرافشان استاندارد كه در تمام ادارات به چشم مي‌خورد الهام گرفته‌اند.

به گفته اين دانشمندان آنها ابتدا از يك كارتريج جوهرافشان روميزي عادي استفاده كردند كه به جاي جوهر در آن سلول قرار داده بودند.

از اين دستگاه مي‌توان براي درمان پوست‌هاي آسيب‌ديده يا سوخته استفاده كرد.

اين پروژه در مراحل پيش‌باليني قرار دارد و تكميل آن تا پنج سال ديگر به طول خواهد انجاميد.

دانشگاه‌هاي ديگري نيز مانند دانشگاه كورنل و دانشكده پزشكي كاروليناي جنوبي بر روي پروژه‌هاي مشابهي كار مي‌كنند.

به گفته محققان اين دانشگاه‌ها، اندام‌ها و نه فقط پوست را مي‌توان با استفاده از تكنيك‌هاي مشابه چاپ كرد.

صدمات سوختي حدود پنج تا 20 درصد جراحات جنگي را دربرمي‌گيرد.

پروژه چاپ پوست يكي از چندين پروژه دانشگاه ويك فارست است كه شاخه‌اي از وزارت دفاع آمريكا محسوب مي‌شود.

محققان با اصلاح يك چاپگر عادي توانستند يه چاپگر زيستي بسازند. يكي از اصلاحات اضافه كردن يك بالابر سه بعدي است كه روي بافت آسيب ديده با لايه‌هاي تازه از پوست جديد ساخته مي‌شود.

سرچاپگر طراحي شده ويژه براي اين چاپگرهاي زيستي از نازل‌هاي فشاري استفاده مي‌كند.

سيستم انتقال فشاري به ايجاد يك فاصله ايمن بين بيمار و چاپگر كمك كرده و مي‌تواند با بدن‌هاي مختلف تطبيق پيدا كند.

به گزارش ايسنا، اين دستگاه مي‌تواند بسته به ميزان و نوع سوختگي در عرض چند دقيقه تا چند ساعت در هر قسمت از بدن پوست تازه و سالم بسازد.

به گفته محققان به دليل مراحل دقيق نظارتي اين پروژه زمان ورود آن به بازار مشخص نيست.

مقامات ارتش خوش‌بينانه بر اين باور هستند كه زماني كه اين وسيله مورد تاييد مقررات فدرال قرار بگيرد، نه تنها به سربازان بلكه به تعداد زيادي از افراد عادي جامعه نيز كمك خواهد كرد.

انتهاي پيام

Ario
1389/12/05, 18:56
رويايي كه محقق شد:
رانندگي با قدرت ذهن!

گروهي از دانشمندان مغز نوعي خودرو ساخته‌اند كه مي‌توان آن را تنها با قدرت ذهن راند.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين خودرو، راننده يك نوع هدست ويژه بر سر مي‌گذارد كه در اصل براي بازي‌هاي ويديويي مورد استفاده بوده و از طريق فناوري بي‌سيم با لوازم الكترونيكي خودرو مرتبط است.

تمام كاري كه راننده اين خودرو بايد انجام دهد اين است كه فقط به چپ يا راست رفتن و يا تند يا كند راندن «فكر كند» و خودرو به اين افكار واكنش نشان مي‌دهد.

اين خودرو توسط يك تيم از دانشمندان آلماني دانشگاه آزاد برلين ساخته شده و اكنون در مرحله اوليه آزمايش است.

فناوري BrainDriver با تجهيز خودرو با دوربين‌هاي ويديويي، رادار و حسگرها كار مي‌كند كه به خودرو تصويري سه بعدي و كامل از اطراف آن مي‌دهد.

راننده سپس يك كلاه خاص با 16 حسگر بر سر مي‌گذارد كه سيگنال‌هاي الكترومغناطيسي مغز را دريافت مي‌كند. اين سيگنال‌ها توسط يك رايانه تفسير مي‌شوند كه مي‌توان به آن آموزش داد كه دو الگوي خاص متفاوت به معني چپ يا راست است.

در يكي از آزمايش‌هاي نمونه اوليه، راننده با ذهن به گردش به راست فرمان داد، اگرچه بين فرمان و حركت خودرو كمي تاخير وجود داشت.

در آزمايش دوم به اين خودرو آموزش داده شد كه چهار الگو را شناسايي كند و راننده توانست سرعت را كم يا زياد كند.

اين محققان خودروي آزمايشي خود را «اثبات ايده» خوانده و اظهار كردند كه با اين حال هنوز راه زيادي تا كنترل كامل خودروها با نيروي ذهن وجود دارد.

انتهاي پيام

Ario
1389/12/07, 12:48
پيشگيري از نابينايي با كاشت رايانه در چشم

دانشمندان موفق شده‌اند براي درمان بيماران مبتلا به كوري تدريجي كوچك‌ترين رايانه جهان را بسازند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين رايانه كه ابعاد آن تنها حدود يك ميلي‌متر مربع است، نوعي دستگاه كنترل فشار است كه در چشم فرد كار گذاشته مي‌شود.

اين رايانه ممكن است به نظر كوچك برسد اما از يك ريزپردازنده با نيروي فوق پايين، يك سنسور فشار، حافظه، يك باتري قلمي فيلم، يك سلول خورشيدي و يك راديوي بي‌سيم با آنتن كه اطلاعات را به يك رادار خارجي منتقل مي‌كند برخوردار است.

اين رايانه بي‌نام كه توسط دانشمندان دانشگاه ميشيگان ساخته شده و قرار است در چندين سال آينده به بازار عرضه شود، در حال حاضر به عنوان آينده صنعت رايانه مورد تبليغ قرار گرفته است.

به گفته سازندگان اين دستگاه، سيستم راديويي آن به هيچ تنظيماتي براي پيدا كردن فركانس مناسب اتصال به يك شبكه رايانه‌يي بي‌سيم نياز ندارد.

سيستم رايانه‌يي ابداعي در حال حاضر يك دستگاه كنترل فشار است كه در چشم فرد كار گذاشته مي‌شود تا به طور مداوم پيشرفت بيماري گلوكوم (آب سياه) را كه كوري تدريجي است پيگيري كند.

انتهاي پيام

Ario
1389/12/07, 14:40
با اينكه مي‌دونم دوستان، اخبار اين تاپيك رو نمي‌خونن :( ولي بازم مطلب مي‌ذارم :) به اين اميد كه يكي بخونه و استفاده كنه

Ario
1389/12/07, 14:41
القاي داشتن سه دست با فريب مغز!

دانشمندان سوئدي موفق به ايجاد تصور داشتن سه دست شده‌اند كه آنچنان واقعي مي‌نمايد كه افراد تحت آزمايش به طور كامل وجود دست سوم را باور كرده‌اند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين نگرش عجيب كه چگونه مي‌توان مغز را فريب داد ممكن است سير رشد اندام مصنوعي شبه واقعي را براي بيماران سكته مغزي و ساير بيماراني كه توانايي استفاده از دستان خود را از دست داده‌اند سرعت بخشد.

دانشمدان سوئدي براي ايجاد اين تصور يك آزمايش برپا كردند كه در آن فرد در مقابل ميزي مي‌نشست و يك دست مصنوعي لاستيكي به رنگ پوست در كنار دست راست وي قرار داده مي‌شد.

هر دو دست حقيقي و دست مصنوعي فرد با پارچه‌اي تا شانه پوشانده شدند و تنها دو دست راست فرد در معرض ديد قرار گرفتند.

محققان سپس در يك زمان از برس‌هاي كوچك براي قلقلك دادن يك نقطه خاص در هردو دست حقيقي و مصنوعي استفاده كردند و سپس از مردان و زنان شركت‌كننده در مورد احساسشان سوال كردند.

به گزارش مجله پلوس وان، بسياري از اين افراد اظهار كردند كه با اين احساس روبرو بوده‌اند كه گويي دو دست راست دارند.

به گفته محققان، مغز در تشخيص دست واقعي با تضاد روبرو مي‌شود.

به عقيده بسياري در اين زمان مغز يكي از دوست و به احتمال قوي دست واقعي را انتخاب مي‌كند اما در كمال تعجب در اين آزمايش مشخص شد كه مغز اين مشكل را با پذيرش هر دو دست راست به عنوان تصوير درست از بدن حل مي‌كند و فرد تصور داشتن سه دست را تجربه مي‌كند.

از اين تمايل مغز براي داشتن عضو اضافي مي‌توان علاوه بر ساخت اندام مصنوعي در ميان آتش‌نشانان و براي بلند كردن اشياي سنگين نيز استفاده كرد.

انتهاي پيام

Davod
1389/12/15, 17:01
وزير آموزش و پرورش :آنقدرمي مانم تابا زور بيرونم بياندازند!!!!

ركورد سخنراني وزير آموزش و پرورش

در مراسم روز امور تربيتي كه در سالن حجاب برگزار شد، وزير آموزش و پرورش پس از قرار گرفتن پشت تريبون، نزديك به دو ساعت سخنراني كرد كه در نوع خود جالب بود. اين سخنراني آنقدر طولاني شد كه برخي از مدعوين صندلي هاي خود را ترك كردند.

تكذيب آمار افروز توسط حاجي بابايي

وزيرآموزش و پرورش در اين مراسم، از سخنان "دكتر غلامرضا افروز" رئيس سازمان نظام روانشناسي كشور كه عنوان كرده بود"بيش از 50 درصد بزهكاران كانو‌نهاي اصلاح و تربيت شهرهاي تهران، شيراز، اهواز، مشهد و زاهدان بازماندگان از تحصيل دوره راهنمايي و اخراج شدگان اين دوره هستند" انتقاد و به شدت آن را تكذيب كرد.

حاجي بابايي با اعلام اينكه بايد يك هفته مدارس را تعطيل كنيم تا همه جامعه قدر آموزش و پرورش را بدانند، گفت: چنين آماري دروغ است و اشاعه آن توسط رسانه ها آن هم در آستانه هفته امور تربيتي اشتباه است.

وي ادامه داد: چرا يكي از كارشناسان آموزشي از افتخارات هسته اي و المپيادهاي علمي و عملكرد آموزش و پرورش طي 30 سال گذشته كه ميليونها معلم آن را رقم زدند، سخن نمي گويد و به يكباره همه اينها را كنار گذاشته و به آمار دانش آموزان بزهكار اشاره مي كند.

تكذيب آمار وجود 100 هزار فرهنگي ديپلم و زير ديپلم

تكذيبيه هاي آقاي وزير به سخنان دكتر افروز در هفته جاري ختم نشد و وي رسمي ترين آمار وزارتخانه خود را كه به گفته اسدي گرمارودي رئيس مركز آمار و فناوري آموزش و پرورش دقيق ترين آمار در طول تاريخ آموزش و پرورش است، نيز تكذيب كرد.

موضوع از اين قرار بود كه هفته گذشته مركز آمار و فناوري وزارت آموزش و پرورش اعلام كرده بود كه 100 هزار نفر از فرهنگيان اين وزارتخانه داراي مدرك ديپلم و زير ديپلم هستند.

خبرنگاري وقتي اين آمار را به وزير آموزش و پرورش ارائه داده است، دكتر حاجي بابايي به سرعت و با صراحت آن را تكذيب كرده و گفته است:" اين آمار غيرواقعي است."

بد نيست آقاي وزير از رئيس مركز آمار خود بخواهد آماري را كه در اختيار رسانه ها قرار داده در اختيار وي هم قرار دهد.

حاجي بابايي: از آموزش و پرورش به زور هم نمي روم:-?:-?:-?

هيچكس با اراده خود نميرود !!! ميبرندش:d

حاجي‌بابايي كه اين هفته، روزهاي پركاري را بايت سخنراني داشت در همايش امور تربيتي آموزش و پرورش شهرستانهاي تهران گفت: «آنقدر در آموزش و پرورش مي‌مانم تا به زور مرا بيرون بيندازند و به هيچ چيز جز آموزش و پرورش فكر نمي‌كنم بنابراين همه به آموزش و پرورش كمك كنند تا به اهدافش برسد».

حاجي بابايي براي بار چندم در طول وزارت خود اين تفال خود به حافظ را در زماني كه پيشنهاد وزارت به او شده بود خواند كه" «يا كار به كام دل مجروح شود / يا مُلك تنم مَلِك بي‌روح شود/ اميد من آن است به درگاه خدا / كه ابواب سعادت همه مفتوح شود».

مدارس 6-3-3

ماه اسفند گويا زمان تصويب طرح ها و برنامه هاي آموزش و پرورش است، پس از تصويب تعطيلي روزهاي پنجشنبه مدارس ابتدايي در شوراي عالي آموزش و پرورش، نظام آموزشي 6-3-3 نيز در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شد و قرار است از سال تحصيلي آينده اجرا شود.

البته تا كنون هيچيك از مسئولان آموزش و پرورش درباره جزئيات اجراي آن سخني نگفته اند.

Davod
1389/12/15, 23:25
دانستني هايي در مورد ماهی قرمز عيد....

http://up.limotorsh.net/images/kg4q6c1kwlmo5s0dm3f.jpg

مردم بايد ماهي قرمز را بايد از اماكن مجاز همچون آكواريوم فروشي‌ها، ميادين ميوه و تره بار، مراكزي كه توسط ادارات كل دامپزشكي در هر استان مشخص شده خريداري كنند.

همچنين هنگام خريد ماهي قرمز و ديگر ماهيان زينتي از خريد ماهياني كه روي بدنشان لكه‌هاي قرمز، سفيد و سياه وجود دارد، فلس‌هايشان ريخته، باله‌هايشان پوسيده شده، زخم و برآمدگي روي بدنشان دارند، خودداري كنند.

عبدي اظهار كرد: اين نوع ماهيان نبايد در منزل كنار نور آفتاب، آشپزخانه و كنار شومينه قرار گيرند و پس از دوره نگهداري نبايد وارد منبع آبي همچون رودخانه‌ها شوند.

به گفته مديركل دفتر بهداشت و مبارزه با بيماري‌هاي آبزيان سازمان دامپزشكي به‌ازاي هر يك ماهي يك تا دو ليتر آب لازم است و از آب شهر كه داراي كلر است به هيچ وجه نبايد استفاده شود؛ دو روز آب شهر را بيرون قرار داده تا كلر آن از بين رود و سپس استفاده كنند. همچنين در هفته دو تا سه بار آب ماهيان قرمز بايد تعويض شود كه هر بار يك سوم آب ماهي‌ها عوض شود، كافي است.

وي تاكيد كرد: كودكان به هيچ وجه نبايد به آب ماهي يا بدن آنها دست بزنند و در صورت دست زدن سريعا دستشان را با آب و صابون بشويند.

عبدي اظهار كرد: سازمان دامپزشكي كشور هر ساله با نزديك شدن به ايام عيد، سيستم مراقبت فعال و غير فعال در كليه مراكز تكثير و پرورش آبزيان زينتي اعمال و از همه مراكز مجاز تكثير و پرورش استان‌ها بازديد مي‌كند.

وي افزود: با انجام نمونه‌برداري، آزمايشات ويروسي، قارچي و باكتريايي در صورت بيماري اقدام به درمان و معدوم‌سازي و قرنطينه مي‌كند. همچنين گواهي‌هاي حمل مجاز بهداشتي صادر مي‌شود.

به گفته مديركل دفتر بهداشت و مبارزه با بيماري‌هاي آبزيان سازمان دامپزشكي طي سال‌هاي اخير با اقدامات بهداشتي سازمان دامپزشكي و مراقبت‌ها، هيچ گونه بيماري خطرناكي در آبزيان زينتي مشاهده نشده است و امسال هم در صورت رعايت مسايل بهداشتي هيچ گونه مشكلي نخواهد بود.

Ario
1389/12/17, 10:27
نمايش تصاوير ديدني از بقاياي يك آتشفشان فجيع در سردترين مناطق زمين

سازمان ناسا تصاويري ديدني از پسايند يك جريان تشكيل شده از فعاليت آتشفشاني را در يكي از سردترين مناطق زمين به نمايش گذاشته است.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين تصاوير كه از آتشفشان شيولوچ در منطقه شرقي كامچاتكاي روسيه گرفته شده، بهمن‌هايي از خاكستر، گاز و سنگ فوق داغ را نشان مي‌دهد كه منجر به برخي از بزرگترين فجايع آتشفشاني مشهور از جمله دفن شهر باستاني رومي پامپي در جنوب ايتاليا و تخريب سنت پير در سال 1902 شده‌اند.

اخيرا جريانات آتشفشاني از كوهستان مراپي در اندونزي باعث ميزان زيادي از تلفات در جريان فوران آتشفشاني سال 2010 شد.

حرارت شديد (بيش از 1000 درجه)، سرعت وحشتناك (201 متر بر ساعت) و تركيب گازهاي سمي در كنار هم باعث مرگبار شدن اين پديده شده‌اند.

اين جريانات ممكن است مردمي را كه نتوانسته‌اند از آن فرار كنند سوزانده يا خفه كند.

اين تصاوير رنگ كاذب كه توسط تشعشع‌سنج انتشار و بازتاب حرارتي فضايي پيشرفته(aster) در ماهواره ناسا گرفته شده، نشان دهنده بقاياي يك جريان آتشفشاني بزرگ است.

Aster حرارت اين جريان را در زمان وقوع يا كمي پس از آن در تاريخ 25 ژانويه 2011 شناسايي كرد. اثرات گرما از رسوبات سياه سطح كه سطح نسبتا وسيعي را پوشانده بود شناسايي شد.

خوشبختانه با وجود نزديكي آتشفشان به دهكده‌هاي اطراف هيچ كس در جريان فوران و توده‌هاي آتشفشاني صدمه نديد.

انتهاي پيام

Ario
1389/12/17, 10:29
اولين شبكيه چشم مصنوعي دنيا به بازارهاي اروپا راه يافت

اولين شبكيه چشم مصنوعي دنيا، توليد شده توسط يك شركت آمريكايي، سرانجام مجوز پخش در بازارهاي اروپايي را بدست آورد.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين شبكيه كه متخصصان آن را «آرگوس 2» مي‌نامند براي افراد كه در اثر بيماري‌هاي دژنراتيو شبكيه تا حدي بينايي خود را از دست داده‌اند نقش مهمي ايفا خواهد كرد.

قيمت اين شبكيه مصنوعي كه توسط شركت آمريكايي Second Sight Medical Products ساخته شده صدهزار يورو است.

شبكيه مصنوعي از بخش‌هاي مختلفي ساخته شده است: يك عينك با دوربين فيلمبرداري عكس‌هاي گرفته‌شده را به يك نود پردازشي منتقل مي‌كند كه سپس به تكانه‌هاي الكتريكي تبديل مي‌شوند. اين تصاوير در آخر به الكترودهاي كاشته شده در شبكيه چشم مي‌رسند. كاربران اين عينك‌ها مي‌توانند اشكال را شناسايي كرده و نور را از تاريكي تشخيص بدهند.

اين دستگاه تاكنون بر روي 30 بيمار آزمايش شده و ارزيابي مثبت مقامات اروپايي منجر به دريافت تاييديه فروش كالا در بازارهاي اروپايي شده است. اين محصول از تابستان امسال در مراكز پزشكي انگليس، سوئيس و فرانسه عرضه خواهد شد.

انتهاي پيام

Ario
1389/12/19, 13:15
عكس: http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1730754-1&Lang=P

يك دانشمند دانماركي دست به ساخت جديدترين روبات انسان‌نماي ژاپني زده است؛ اين روبات به قدري شبيه انسان است كه افراد با ديدن آن در وهله اول براي چند ثانيه گيج مي‌شوند!

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين روبات كه داراي پوست، مو و ريش بزي بوده و حالات صورت آن بسيار شبيه انسان ساخته شده، «Geminoid DK» نام دارد و حاصل كار همان استوديويي است كه پيش از اين، نمونه مونث آن به نام «Geminoid F» را ساخته بود.

DK اولين مدل جمينويدي است كه بر اساس طرح هنريك اسكارف، يك دانشمند غيرژاپني از دانشگاه آلبورگ دانمارك ساخته شده و همچنين اولين مدلي است كه ريش دارد. اسكارف براي ساخت اين روبات كه از روي چهره خودش ساخته، با شركت كوكورو و موسسه بين‌المللي تحقيقاتي ارتباطات پيشرفته ژاپن همكاري كرده است. DK در ادامه راه جمينويدهاي HI-1 و F1 است كه با همكاري هيروشي ايشيگورو، روباتيك كار دانشگاه اوساكا، پدر روبات كوچك Telenoid ساخته شده‌اند.

DK مانند خواهر خود با يك سيستم ثبت حركات از راه دور كار مي‌كند كه در آن روبات به تقليد حركات فردي كه از وي فيلم گرفته شده مي‌پردازد.

انتهاي پيام

Ario
1389/12/19, 13:46
شبها حداقل 7 ساعت بخوابيد!

مطالعات جديد نشان مي‌دهد: خواب کمتر از 7 ساعت در شب علاوه بر بيماري‌هاي مزمن به مشکلاتي چون خواب آلودگي هنگام رانندگي و عدم تمرکز سر کار مي‌انجامد.

به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، منطقه علوم پزشکي تهران، طبق پژوهشي که از سوي مرکز کنترل بيماري هاي ايالات متحده در رابطه با خواب در 12 ايالت اين کشور به انجام رسيد، مشخص شد حدود يک سوم افراد بزرگسال کمتر از 7 ساعت در شب مي‌خوابند و اکثر آن‌ها طي روز خواب آلودند.

نکته قابل توجه در اين پژوهش آن است که حدود 5 درصد اين افراد اظهار كردند هر روز حين رانندگي در حال چرت زدن هستند.

بر پايه آمار سالانه تصادفات امريکا مشخص شد: خواب آلودگي و چرت زدن هنگام رانندگي موجب بروز 1500 جراحت حياتي و40 هزار جراحت غيرحياتي مي‌شود.

محققان در اين خصوص اظهار كردند: کمبود خواب همچنين با بيماري‌هاي مزمن مانند چاقي، بيماري‌هاي گردش خون و ديابت مرتبط هستند..

همچنين اين مطالعه نشان داد: افرادي که کمتر از 7 ساعت در شب مي‌خوابند، بيشتر از سايرين دچار مشکلات تمرکز و حافظه در انجام کارها مي‌شوند.

انتهاي پيام

Ario
1389/12/19, 13:48
اسپري ضد آلزايمر و سكته مغزي؟!
پژوهشگران درصدد مصون‌سازي انسان در برابر آلزايمر و سكته مغزي با واكسن جديد هستند

بيماري آلزايمر با آسيب‌ديدگي عروق در مغز مرتبط است، لذا اكثر افراد مبتلا به اين بيماري ويرانگر از طريق يك سكته مغزي دردآور و بالقوه مهلك گرفتار آن مي‌شوند. بر همين اساس تيمي از دانشمندان بر روي واکسن دو کاره‌اي پژوهش مي‌کنند که اميد مي‌رود افراد با اسپري آن در بيني هم در برابر آلزايمر و هم در برابر سکته مغزي مصون شوند.

به گزارش سرويس علمي ايسنا، هر ساله در سراسر جهان شمار زيادي از افراد به آلزايمر مبتلا مي‌شوند. آمار موجود نشان مي‌دهد که تنها در ايالات متحده از هر هشت آمريکايي يک نفر در مرحله‌اي از زندگي خود قرباني اين بيماري خانمان‌سوز مي‌شود.

گفته مي‌شود واکسن جديد نويد داده شده، آسيب‌هاي عروقي در مغز را با گردآوري نيروهاي سامانه دفاعي خود بدن ترميم مي‌كند. علاوه بر تاثيرات پيشگيرانه، اين واکسن حتي هنگامي که عارضه‌هاي آلزايمر ظاهر شده باشند نيز مي‌تواند موثر باشد.

پژوهش مربوط به اين فناوري جديد به تازگي براي چاپ در مجله علمي «journal Neurobiology of Aging» پذيرفته شده است.

دکتر فرانکل که تيم پژوهشگران اين واکسن را هدايت مي‌کند، گفت: ما با به کارگيري بخشي از دارويي که پيش‌تر به عنوان داروي آنفلوانزا آزمايش شده بود، توانستيم با موفقيت واکنش سامانه دفاعي بدن را بر ضد پروتيين‌هاي آميلوييد موجود در رگ‌هاي خوني برانگيزيم.

وي افزود: در مطالعات اوليه پيش باليني، دريافتيم که اين واکسن مي‌تواند هم از آسيب لايه‌هاي مغزي جلوگيري و هم اين‌که اختلالات شناختي را ترميم كند.

تيم پژوهشگران اين واکسن، با تعديل فناوري نوعي واکسن که شرکت داروسازي چند مليتي گلاکسو اسميت کلاين صاحب امتياز آن است، توانسته روش درماني تازه‌اي را به دست آورد که در آن يک ساز و کار طبيعي در بدن ما به کار افتاده و عليه آسيب‌هاي عروقي در مغز مبارزه مي‌کند.

فرانکل توضيح مي‌دهد که اين واکسن ماکروفاژ‌ها يا ياخته‌هاي بيگانه‌خوار - پروتيين‌هاي بزرگي که پادزاهاي خارجي را مي‌بلعند - را فعال مي‌سازد. هنگامي که اين واکسن شمار زيادي از اين ماکروفاژ‌ها را به کنش وامي‌دارد، آن‌ها گرفتگي‌هاي ناشي از انباشت آسيب پروتيين‌هاي آميلوييد موم‌مانند در سيستم عروقي مغز ما را مي‌گشايند.

انتهاي پيام

Ario
1389/12/20, 16:40
ناسا خود را از ادعاي «كشف حيات بيگانه در شهاب‌سنگ‌ها» كنار كشيد

به دنبال ادعاي مطرح شده «ريچارد هوور» درباره كشف فسيل ميكروب‌هاي بيگانه فضايي در شهاب‌سنگ‌هاي يافت‌شده در زمين، دانشمندان ارشد ناسا اعلام كردند كه شواهد علمي در حمايت از اين ادعا وجود ندارد.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سازمان فضايي ناسا به طور رسمي اعلام كرد كه مقاله «ريچارد هوور» يكي از دانشمندان ناسا كه اين ادعا را مطرح و در مجله كيهان‌شناسي منتشر كرده است، مورد حمايت نيست.

كارل پيلچر، رئيس موسسه زيست‌اخترشناسي ناسا اظهار كرد: اين ادعايي است كه هوور چندين سال است از آن حمايت مي‌كند. ما تاكنون هيچ حمايتي در مورد اين ادعاي عجيب از ديگر محققان شهاب‌سنگ‌ها دريافت نكرده‌ايم.

وي افزود: ساده‌ترين توضيح موجود براي وجود اين باكتري‌ها اين است كه آنها زميني بوده و به عبارت ديگر نتيجه آلودگي‌ها هستند.

پيلچر همچنين اضافه كرد كه شهاب‌سنگ‌هايي كه هوور در مورد آنها مطالعه مي‌كند، متعلق به 100 تا 200 سال قبل است و در دسترس انسان‌ها قرار داشته، بنابراين وجود ميكروب روي آنها قابل انتظار است.

پل هرتز، دانشمند ارشد هيات رئيسه علمي ناسا در واشنگتن در بيانيه‌اي اعلام كرد كه ناسا از يافته‌هاي هوور حمايت نمي‌كند.

وي اعلام كرد: درحالي‌كه ما براي تبادل آزاد نظرات، اطلاعات و داده‌ها به عنوان قسمتي از تحقيقات علمي و فني اهميت قائليم، ناسا نمي‌تواند تا زماني كه يك ادعا توسط ساير متخصصان واجد شرايط بازبيني نشده يا به طور كلي مورد آزمايش قرار نگرفته از آن حمايت كند. همچنين اين سازمان از واگذاري مقاله مذكور به مجله كيهان‌شناسي يا انتشار آن در اين مجله آگاه نبوده است.

وي در ادامه گفت كه اين مقاله پس از واگذاري آن در سال 2007 به مجله بين‌المللي زيست‌اخترشناسي، فرآيند نظارت را تكميل نكرده است.

هوور در مقاله خود از متخصصان دعوت كرده تا در مورد ادعاي وي تحقيق كنند و بر همين اساس حاميان و همچنين بدبينان به اين ادعا روز گذشته نظريات خود را منتشر كردند.

رودي شيلد، سردبير مجله كيهان‌شناسي از مركز زيست‌اخترشناسي هاروارد - اسميت‌سونين، از «هوور» به عنوان يك دانشمند و زيست‌اخترشناس بسيار مورد احترام و با سابقه معتبري از دستاوردهاي متنوع در ناسا، ياد كرد.

پاتريك گودون از دانشگاه ويلانولاي پنسيلوانيا در پاسخ به ادعاي هوور نوشت: درحالي‌كه شواهد به وضوح نشانگر اين مطلب است كه حيات باكتريايي در شهاب‌سنگ‌ها از ميليون‌ها سال پيش به وجود آمده، فضايي بودن منشا اين باكتري‌ها مورد ترديد است.

مايكل انگل از دانشگاه اوكلاهاما نيز گفت: به دليل اهميت اين كشف، اين امر ضروري است كه به دنبال معيارهاي جديتر و قوي‌تري به جاي شباهت ظاهري براي توضيح منشا اين ساختارهاي اعجاب‌انگيز باشيم.

مجله مذكور هنوز پاسخي به نظرات عنوان شده نداده است.

انتهاي پيام

Ario
1389/12/21, 11:24
توليد سطل‌هاي زباله خورشيدي كه پيامك و ايميل مي‌زنند!
عكس: http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1730661-1&Lang=P

سطل‌هاي زباله خورشيدي كه زباله‌هاي خود را فشرده كرده تا ظرفيت بيشتري براي جمع‌آوري زباله‌ها داشته باشند، ‌براي اولين بار در انگلستان مورد آزمايش قرار خواهد گرفت.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سطل‌هاي زباله «بيگ بلي» (Big Belly Bins) از انرژي خورشيدي براي فشرده كردن زباله‌ها استفاده مي‌كنند، به اين معني كه مي‌توانند 8 برابر سطل‌هاي زباله معمولي، زباله نگه دارند.

اين فناوري بنيادي باعث مي‌شود كه كارگران شهرداري، دفعات كمتري به تخليه آنها پرداخته و در نتيجه ميزان كربن مجموع زباله‌ها كاهش خواهد يافت.

اين سطل زباله هنگامي كه تا 85 درصد پر شود، با فرستادن يك نشانه بي‌سيم به كارگران شهرداري، آنها را آگاه مي‌كند تا آن را خالي كنند.

قيمت اين سطل زباله سازگار با محيط زيست، سه هزار پوند بوده و در حال حاضر به صورت آزمايشي در پارك گرين اندرود در كمبريج مورد استفاده قرار گرفته است.

ناگفته نماند كه قيمت سطل‌هاي زباله معمولي در اين كشور 1000 پوند است.

باب كارتر، مدير اجرايي خيابان‌ها و فضاهاي باز شهرداري كمبريج اظهار كرد كه اين سطل‌ها در روز تنها به ميزان كمي از نور خورشيد براي فعاليت خود نياز دارند.

به گفته وي، اين سطل هنگامي كه با ميزان معيني از زباله پر مي‌شود، حسگر داخل آن فعال شده و زباله‌ها را فشرده مي‌كند.

اين سطل‌ها از يك مكانيزم فشرده‌سازي براي اعمال فشار بر زباله‌ها استفاده مي‌كنند.

اين مكانيزم از مايعات هيدروليكي استفاده نكرده و تنها با يك باتري 12 ولت كه با يك پنل خورشيدي شارژ مي‌شود، كار مي‌كند.

سطل‌هاي خورشيدي، قابليت انطباق با سيم‌كارت را هم داشته و مي‌توانند در زمان پر شدن، يك پيامك يا ايميل به يك شماره خاص ارسال كنند!

انتهاي پيام

Ario
1389/12/21, 11:25
دانشمندان خاطرات محو شده از حافظه را احيا كردند

آيا تا كنون به اين مساله فکر کرده‌ايد كه اگر هيچ‌گاه نتوانيد فراموش كنيد، چه اتفاقي خواهد افتاد؟ به اين معنا كه مغز شما توانايي دسترسي به مبهم‌ترين بخش حافظه درازمدت را داشته باشد؛ گو اين كه خاطره‌ها به تازگي شكل گرفته‌اند.

به گزارش سرويس علمي ايسنا، دانشمندان براي اولين بار با پژوهش بر روي موش‌ها توانسته‌اند با دستکاري يک آنزيم در مغز خاطره‌هاي درازمدت و ضعيف را تقويت کنند.

يافته‌هاي اين پژوهش نه تنها درک ما از حافظه را ژرفا مي‌بخشد، بلکه اين اميد را نيز فراهم مي‌كند که راه‌هاي درماني براي آلزايمر و ديگر بيماري‌هاي نابود کننده حافظه پيدا شود.

پژوهشگران در اين مطالعه از ويروس‌هايي استفاده کردند تا ژن‌هايي را به نواحي از پيش تعيين شده‌اي در مغز موش‌ها منتقل كنند، با اين هدف که ميزان ماده‌اي که پروتيين کيناس ام زتا(PKMzeta) ناميده مي‌شود را افزايش يا کاهش دهند.

مطالعات پيشين نشان داده که بازداري اين آنزيم حافظه درازمدت موش‌ها را به کلي پاک کرده است و پژوهشگران قصد داشتند کشف کنند اگر بر عکس آن، پروتيين بيش فعال شود چه اتفاقي رخ خواهد داد.

تاد ساکتر، عصب شناس دانشگاه ايالتي نيويورک در مرکز پزشکي داون استيت و يکي از نويسندگان اين مطالعه، که با هدايت پژوهشگران موسسه علمي وايزمن انجام شد و در آخر هفته پيش در مجله علمي ساينس انتشار يافت، گفت: آنچه که تازه و هيجان‌انگيز و تا اندازه‌اي غيرمنتظره است، اين است که افزايش ميزان پروتيين کيناس ام زتا(PKMzeta) کاري را انجام داد که تا کنون هيچ‌گاه نشان داده نشده بود؛ اين‌که خاطره‌هاي کهنه، محو شده و ضعيف، تقويت و تجديد حيات شوند.

انتهاي پيام

Ario
1389/12/21, 13:07
برخورداري مرغ‌ها از حس همدلي!

يك پژوهش جديد در مورد ذهن مرغ‌هاي خانگي براي اولين‌بار دريافته كه اين مرغ‌ها در زمان اضطراب خفيف جوجه‌هاي خود واكنش فيزيولوژيكي و رفتاري واضحي بروز مي‌دهند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين پژوهش كه توسط گروه تحقيقاتي رفاه و رفتار حيوانات دانشگاه بريستول انگليس انجام شده اولين تحقيقي است كه نشان‌دهنده برخورداري پرندگان از يكي از مهمترين صفات به عنوان پايه يكدلي است.

اين تحقيق همچنين براي اولين بار از هر دو روش رفتاري و فيزيولوژيكي براي اندازه‌گيري اين ويژگي‌ها در پرندگان استفاده كرده است.

محققان با استفاده از يك روند كنترل‌شده آزمايشي و استفاده از پيشرفت‌هاي فني در پايش فيزيلوژيكي غيرتهاجمي دريافتند كه مرغهاي خانگي نسبت به پريشاني جوجه‌هاي خود واكنش فيزيلوژيكي و رفتاري واضحي نشان مي‌دهند.

در يكي از روش‌هاي كنترلي هنگامي كه جوجه‌ها در معرض وزش باد قرار گرفتند، ضربان قلب مرغ‌ها افزايش و دماي چشم آنها كاهش يافت. اين مرغ‌ها همچنين رفتار خود را تغيير داده و با هوشياري بالا واكنش نشان داده، كمتر خود را تميز كردند و تن صداي آنها به سمت جوجه‌هايشان بالاتر رفت.

برخي از اين واكنش‌ها پيش از اين به عنوان نشانگرهاي واكنش عاطفي در حيوانات استفاده مي‌شد. در جوجه‌هاي خانگي، زمان هوشياري آنها با ميزان ترسشان در ارتباط است.اين گروه در تحقيقات قبلي خود دريافته بودند كه مرغ‌ها از ساير همنوعان خود با سطح بالاي هوشياري و سطح پايين آراستگي دوري مي‌كنند.

محققان از مرغ‌ها براي آزمايش‌هاي خود استفاده كردند چرا كه در شرايط تجاري جوجه‌ها به طور منظم در برخورد با جوجه‌هاي ديگر علائم درد يا اضطراب را از خود نشان مي‌دهند.

انتهاي پيام

Ario
1389/12/21, 13:08
علاقه ذاتي موش‌ها به آواز خواندن!

دانشمندان دريافته‌اند كه موش‌ها با عشق غريزي به خوانندگي متولد مي‌شوند!

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، وقتي يك موش نر به نزديكي يك موش ماده مي‌رسد كه پتانسيل جفت‌گيري دارد شروع به توليد يك سري صداهاي پيچيده و سوتهايي شبيه به آواز پرندگان مي‌كند.

اگرچه صداهاي فراصوتي براي گوش انسان بلندتر از آن هستند كه شنيده شوند، اين آوازهاي عاشقانه به موش‌ها ماده اجازه مي‌دهد كه پدر فرزندان احتمالي آينده خود را با دقت بيشتري انتخاب كنند.

دانشمندان پيش از اين پي برده بودند كه موش‌ها صداهايي از خود توليد مي‌كنند كه براي انسان‌ها قابل شنود نيست. در سال 2005 دانشمندان آمريكايي دريافتند كه اين صداها از قطعات تكرار شده مانند آواز پرندگان و وال‌ها تشكيل شده‌اند.

از آن زمان محققان در حال بررسي اين موضوع هستند كه آيا اين آوازها از زمان تولد در مغز موش‌ها برنامه‌ريزي شده‌اند يا اين كه آنها را از مادران خود ياد گرفته‌اند.

اكنون يك تيم از محققان ژاپني پاسخ اين سوال را پيدا كرده‌اند. آنها از دو نژاد موش آزمايشگاهي با آوازهاي جداگانه استفاده كردند. موش‌هاي نر هر نژاد در زباله‌ها و پسماندهاي نژاد ديگر بزرگ شدند تا زماني كه از شير گرفته شدند.

سلول‌هاي اين موش‌ها در سن 10 تا 20 هفتگي مورد آزمايش و تحليل قرار گرفت. محققان دريافتند كه اين موش‌ها نه آواز مادر خوانده‌ها،‌ بلكه آواز پدر و مادر بيولوژيكي خود را مي‌خواندند.

انتهاي پيام

Ario
1389/12/22, 11:03
/تازه ترين جزئيات اززلزله بزرگ ژاپن/
تغيير‌‌١٠ سانتي متري مدارزمين و جابه جايي ‌٢.5 متري ژاپن

عكس: http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1732963-1&Lang=P

زلزله بزرگ روز جمعه ژاپن كه منجر به وقوع يك سونامي عظيم هم شد نه تنها جزيره اصلي ژاپن را به ميزان 2.4 متر جابجا كرده بلكه به گفته دانشمندان، كره زمين را هم روي محور خود حركت داده است.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كنت هودنوت،‌ يك متخصص ژئوفيزيك در سازمان زمين‌شناسي آمريكا اظهار كرد: در حال حاضر ما مي‌دانيم كه يك ايستگاه سامانه موقعيت‌ياب جهاني (GPS) به ميزان 2.4 متر جابه‌جا شده و نقشه‌اي ديگر از سازمان اطلاعات فضازمين ژاپن نشان‌دهنده يك انتقال در يك ناحيه بزرگ متناسب با همان ميزان تغيير در جرم زمين است.

گراف نشان دهنده لحظه وقوع زلزله

گزارش‌هاي موسسه ملي ژئوفيزيك و آتنشفشان‌شناسي در ايتاليا برآورد كرده كه زلزه 8.9 ريشتري زمين را به ميزان 10 سانتي‌متر در مدار خود جابجا كرده است.

سونامي در سواحل ژاپن

اين زلزله كه صبح جمعه به وقت ايران در نزديكي سواحل شرقي ژاپن اتفاق افتاد منجر به كشته‌شدن صدها تن از مردم شده و در پي آن يك سونامي با موج‌هايي به ارتفاع حدود 30 متر تمام شهرهاي ساحلي را شسته و باعث ويراني‌هاي بسياري شد. برخي از امواج تا 10 كيلومتري شهر مياجي در ساحل شرقي ژاپن رسيدند.

گردبادهاي ناشي از سونامي

پس‌لرزه‌هاي اين زلزله در 24 ساعت اول تا بيش از 160 عدد رسيد كه بزرگي 141 پس‌لرزه، 5 ريشتر و بيشتر بوده است.

يكي ديگر از يك متخصصان ژئوفيزيك سازمان زمين‌شناسي آمريكا اظهار كرد كه اين زمين‌لرزه با لغزش بيش از 18 متري صفحات تكتونيكي منجر به از هم گسيختن پوسته زمين در ناحيه‌اي با حدود 400 كيلومتر درازا و وسعت 160 كيلومتر شده است.

نقشه گرافيكي از ارتفاع امواج سونامي در ژاپن

ژاپن در ناحيه حلقه آتش اقيانوس آرام قرار دارد كه از نيوزيلند و ژاپن تا آلاسكا و سواحل غربي آمريكاي شمالي و جنوبي كشيده شده و از فعاليت بالاي لرزه‌اي و آتشفشاني برخوردار است.

دو نيم شدن جاده در پي زلزله

مقامات ژاپني در مبارزه‌اي تازه براي محدود كردن فشار رو به افزايش ناشي از زلزله و سونامي اخير بر راكتورهاي اتمي اين كشور مجبور شدند پس از تخليه مردم منطقه، بخار راديواكتيو يكي از نيروگاه‌ها را در فضا آزاد كنند.

شركت برق توكيو همچنين اعلام كرد كه احتمالا سوخت به دليل كاهش سطح آب در تجهيزات دايچي، يكي از دو نيروگاه انرژي هسته‌اي فوكوشيما در 240 كيلومتري شمال توكيو، آسيب ديده است.

مقامات، ميزان نشت تشعشعات را كم اعلام كرده‌اند.

آتش سوزي ناشي از زلزله

نائوتو سكيمورا، استاد دانشگاه توكيو، فاجعه راديواكتيوي را نامحتمل دانست.

وي اظهار كرد: از دست‌دادن مايع خنك‌كننده به معني افزايش دماست اما همچنين فعل و انفعالات را متوقف مي‌كند. حتي در بدترين شكل ممكن، احتمال دارد مقداري نشت راديواكتيو و آسيب به تجهيزات اتفاق بيفتد اما انفجاري در كار نخواهد بود. اگر عمل تخليه با دقت صورت بگيرد، احتمالا ميزان بسيار كمي نشت وجود داشته باشد. اما اين ميزان مسلما بيشتر از شعاع سه كيلومتر نخواهد بود.

مردم زلزله زده در فرودگاه هاندا

همچنين خبرگزاري‌هاي ژاپن اعلام كردند كه مقامات اين كشور تعداد 20 هزار تن را از حومه نيروگاه دايني، ديگر تاسيسات هسته‌اي فوكوشيما تخليه كردند.

آتش سوزي در شهر ياماداي ژاپن

نائوتوكان، نخست‌وزير ژاپن كه براي بازديد از اين منطقه با هلي‌كوپتر به آنجا سفر كرده بود، پيش از اين خواسته بود كه ساكنان تا شعاع 10 كيلومتري نيروگاه دايچي را از منطقه خارج كنند.

شركت برق توكيو اعلام كرد كه توانايي خود را براي كنترل فشار در برخي راكتورهاي نيروگاه دايني مانند نيروگاه دايچي از دست داده است. فشار در داخل راكتورهاي نيروگاه دايني ثابت بوده اما در لوله‌هاي مهار افزايش يافته است.

آتش سوزي پالايشگاه نفت چيلبا

به گفته وزير بازرگاني ژاپن، فشار در راكتور دايچي ممكن است تا 2.1 برابر ظرفيت طراحي‌شده افزايش يابد.

زمين‌لرزه و سونامي منجر به قطع شدن خط برق خارج سايت به نيروگاه و ژنراتورهاي ديزلي شد كه براي تامين برق اضطراري سيستم خنك‌كننده در نظر گرفته شده بود.

فرودگاه سنداي در شمال غرب ژاپن از اولين مناطق مورد هجوم سونامي

مشكل پيش‌آمده براي خنك‌كننده‌ها باعث افزايش نگراني‌ها از تكرار حادثه تري‌مايل آيلند سال 1970، بدترين فاجعه اتمي آمريكا شده‌است.

پالايشگاه ايچيبارا در چيبا در آتش

سطح تشعشع شناسايي‌شده در واحد كنترل راكتورهاي دايچي 1000 برابر بيشتر از سطح معمول گزارش شده،‌اما هنوز به ميزان لازم كه در آن كاركنان به تخليه كامل مي‌پردازند نرسيده است.

انتهاي پيام

Ario
1389/12/22, 11:06
پرده‌برداري از نمونه ‌اوليه هواپيماي فضايي 10 ميليارد دلاري
عكس: http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1733369-1&Lang=P

دانشمندان هفته گذشته از تصاوير يك مدل جديد هواپيماي فضايي بدون سرنشين پرده‌برداري كردند كه قابل استفاده مجدد است.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، آنها اميدوارند كه اين فضاپيما بتواند جايگاه بهتري نسبت به مدارگردهايي مانند شاتل‌هاي ناسا كه امسال از سرويس خارج مي‌شوند، بدست آورده و چشم‌اندازهاي بهتري از گردشگري فضايي را نمايان كند.

هواپيماي فضايي اسكايلون يك وسيله نقليه بدون سرنشين است و مهندسان كارخانه انگليسي Reaction Engines مدعي هستند كه اين وسيله دسترسي ارزان و مطمئني به فضاي خارجي را در اختيار كاربران خود قرار مي‌دهد.

آنها اميدوارند كه اين خودرو بتواند جايگريني مناسب براي شاتل ديسكاوري كه روز چهارشنبه آخرين ماموريت خود را به پايان رساند و همچنين شاتل‌هاي اندوور و آتلانتيس كه در ماه‌هاي آينده از سرويس خارج خواهند شد، باشد.

سلاح سري اين وسيله نقليه 90 متري يك موتور موشك هيدروژني موسوم به SABRE است.

اگرچه در حال حاضر اين وسيله براي پرتاب ماهواره‌ها طراحي شده، اما به گفته مهندسان اين هواپيماي فضايي كه از ظرفيت حمل 30 تا 40 مسافر برخوردار است مي‌تواند به پيشگامي در صنعت گردشگري فضايي تبديل شود.

اما در حال حاضر اين وسيله نقليه فضايي در مراحل اوليه خود قرار دارد و تا تحقق اين رويا حداقل 10 سال فاصله است.

تنها نگراني سازندگان اين وسيله در مورد سرمايه‌گذاري‌هاي مربوط به اين طرح است. ناسا تا اواخر سال 2011 پروازهاي فضايي خود را به شركت‌هاي خصوصي خواهد سپرد.

مهندسان Reaction Engines معتقدند كه مرحله بعدي ساخت اين نمونه تا 10 ميليارد دلار هزينه در بر خواهد داشت.

انتهاي پيام

Ario
1389/12/23, 15:02
بشقاب‌ پرنده رنگين يخي در آسمان انگلستان!
عكس: http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1734128-1&Lang=P

مردم جزيره وايت در انگلستان روز شنبه با يك رنگين‌كمان يخي نادر در آسمان روبرو شدند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين پديده كه به آن «خورشيد كاذب» مي‌گويند در بالاي خليج كوز در ساحل شمالي جزيره به صورت معلق ديده مي‌شد كه رگه‌هاي نور رنگي شديدي روي ابرها بازتاب كرده بود.

پديده خورشيد كاذب، زماني شكل مي‌گيرد كه نور خورشيد از ميان بلورهاي يخي معلق در جو تابيده مي‌شوند.

با فرود آمدن بلورهاي يخي،‌ آنها در يك خط قرار گرفته و به توليد يك رنگين‌كمان عمودي منجر مي‌شوند.

عكاس اين تصوير ابتدا با ديدن اين پديده به تصور اينكه با بشقاب‌پرنده روبرو شده از آن عكس گرفته است!

انتهاي پيام

Ario
1389/12/23, 15:10
هديه سونامي مرگبار ژاپن به ماهيگيران مكزيكي؟
هجوم غيرعادي ماهي‌ها به سواحل مكزيك، ماهيگيران را غافلگير كرد!

سواحل شهر بندرگاهي آكاپولكو در ايالت گوئرِرو در جنوب مكزيك در روزهاي اخير ميزبان جمعيت انبوهي از ماهي‌ها شده‌اند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) تعداد ماهي‌ها به قدري زياد است كه از بالا مانند يك لكه نفتي بزرگ ديده مي‌شوند. در واقع، هزاران ماهي ساردين، كولي، راه‌راه و ماكرل در سواحل مكزيك موج مي‌زنند.

بسياري معتقدند هجوم ماهي‌ها در اثر سونامي ژاپن اتفاق افتاده است. البته متخصصان هنوز در مورد اين واقعه نظري نداده‌اند.

ماهيگيران خوشحال با قايق‌هاي چوبي خود به دريا رفته و بدون استفاده از تور يا قلاب تنها با اكتفا به يك سطل ماهيگيري مي‌كنند.

ريچ بريج، يك زمين‌شناس سازمان زمين‌شناسي آمريكا در مورد اين واقعه مي‌گويد: اين پديده جزو وقايعي است كه انسان دوست دارد بين آنها ارتباطي ايجاد كند، ‌اما كسي چه‌مي‌داند؟‌ سونامي مي‌تواند جريانات منطقه‌ را تغيير دهد اما نمي‌توان به راحتي بين اين وقايع ارتباط ايجاد كرد.

انتهاي پيام

Ario
1389/12/23, 15:13
پيشرفته‌ترين روبات‌هاي امدادرسان ژاپني، قدرت خود را به رخ سونامي كشيدند!

عكس: http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1734070-1&Lang=P
http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1734070-5&Lang=P
http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1734070-3&Lang=P

در پي بروز زلزله و سونامي هولناك اخير در ژاپن و برجاگذاشتن ويراني‌هاي عظيم و صدها كشته و مفقود، فناوري مدرن اين كشور براي رديابي بازماندگان فاجعه و تعديل خسارات تا جاي ممكن به كمك آنها آمده است.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، زلزله شناسان همچنان از پيشگويي زمين‌لرزه حتي در بازه‌هاي زماني طولاني ناتوانند بنابراين بهترين كار ممكن در حال حاضر توسعه تاكتيك‌هاي جست‌وجو و نجات پس از زلزله است.

دو منطقه زلزله‌خيز جهان به صورت بسيار جالبي جزء دو قدرت بزرگ مهندسي روباتيك هستند. كشور ژاپن در حلقه آتش اقيانوس آرام واقع شده كه در آن صفحات تكتونيكي اقيانوس آرام و اروپايي‌آسيايي با هم برخورد مي‌كنند. اين كشور به طور متناوب در خطر زلزله قرار دارد. از اين رو به عنوان يكي از قدرت‌هاي فني دنيا به ساخت دستگاه‌هاي خاص مواقع زلزله پرداخته است.

اين اميد وجود دارد كه دستگاه‌هاي پيشرفته‌اي مانند آنچه در اين گزارش آمده بتوانند آثار تخريبي زلزله را در آينده كاهش دهند.

منطقه ديگر زلزله‌خيز دنيا كاليفرنياي امريكاست است كه محققان آنجا هم به فناوري‌هاي فوق‌العاده‌اي براي مقابله با اثرات زلزله دست يافته اند.

روبوكو، روبات امدادي اداره آتش‌نشاني توكيو

اين روبات براي مكان‌يابي و بازيابي سالم مجروحان از مكان‌هاي حادثه‌ديده به ويژه محل‌هاي بمب‌گذاري شده طراحي شده ‌است، اما از آن مي‌توان براي حوادث طبيعي نيز استفاده كرد.

اين روبات براي مكان‌يابي انسان‌ها از حسگرهاي مافوق‌صوت استفاده كرده، سپس به آرامي مجروح را به يك وسيله نقليه براي انتقال آن به محل امن منتقل مي‌كند. روبوكو همچنين از يك كپسول اكسيژن برخوردار است.

روبات هشت متري مارشكل

اين روبات بيشتر در بخش جست‌وجو كاربرد دارد. اين روبات هشت متري خود را با سيخ‌هاي نايلوني موتوري به جلو مي‌راند.

اين روبات تنها مي‌تواند چهار سانتي‌متر در ثانيه حركت كند اما در زاويه‌هاي تيز وارد شده، از شيب‌هاي 20 درجه بالا رفته و خود را از شكاف‌هاي كوچك عبور مي‌دهد. اين روبات از چشمان دوربيني برخوردار است كه مي‌تواند تصاوير محل را براي محققان فرستاده و آنها را از موقعيت آگاه كند.

روبات امنيتي خزنده

اين روبات كه تا حد زيادي به يك تابوت تانك‌شكل تشابه دارد در حقيقت كاربردي كاملا متفاوت داشته و قادر است در هر زمان يك مجروح را به جاي امن انتقال دهد. اين روبات كه براي اداره پليس يوكوهاماي ژاپن ساخته شده، قادر است يك فرد 113 كيلوگرمي را در يك پوسته ايمني جابجا كند.

اين روبات خزنده از قابليت كنترل از راه دور و همچنين از حسگرهايي برخوردار است كه بر جريان خون و ساير علائم حياتي مجروح نظارت مي‌كند.

امدادگر اسكيت‌سوار

پرفسور شيگئو هيروسه در موسسه فناوري توكيو دست به ساخت روباتي زده كه زيست‌شناسي ارگانيك را براي شناسايي راه بهتر حمل و انتقال بررسي مي‌كند. هنگامي كه اين روبات مجبور به حركت در زمين‌هاي ناهموار مي‌شود، پاهاي آن براي كار در شرايط خاص هماهنگ مي‌شود.

در زمين‌هاي صاف نيز پاهاي آن به صورت چرخ‌دار درآمده و حركت آن را ساده‌تر و سريع‌تر مي‌كند.

حسگر تنفسي

روبات كوئينس، روباتي كوچك اما كاراست كه توسط موسسه فناوري چيبا ساخته شده است. اين روبات از چهارچرخ و شش موتور الكتريكي و همچنين يك بازوي موتوري با قابليت جابجايي غذا و ساير تداركات برخوردار است.

كوئينس همچنين از حسگرهاي مادون‌قرمز و دي‌اكسيدكربن براي تشخيص تنفس و گرماي بدن انسان برخوردار است.

انتهاي پيام

Ario
1390/01/06, 22:18
استعفاي «مارك كلي» از فرماندهي آخرين پرواز «اينديور»
نگراني از سلامتي همسر، فضانورد برجسته ناسا را زمينگير كرد

مارك كلي، كيهان نورد پرسابقه آمريكايي رسما از فرماندهي ماموريت نهايي شاتل «اينديور» استعفا داد.

به گزارش سرويس فناوري ايسنا، مارك کلي رسما اعلام كرد به دليل مشكل خانوادگي از سفر به ايستگاه فضايي بين المللي كناره گيري كرده است.

گابريل گيفوردز، همسر كلي كه نماينده دموکرات آريزونا در کنگره آمريکا است روز هشتم ژانويه در حالي كه با چند نفر از ساکنان حوزه انتخاباتي اش در شهر توسان ايالت آريزوناي ديدار مي کرد مورد سوء قصد قرار گرفت و در اثر شليک گلوله اي به سرش به شدت مجروح شد. اين حادثه همچنين شش کشته و 14 زخمي ديگر نيز داشت.

مارك کلي بلافاصله پس از اطلاع از حادثه، تمرين هاي خود براي سفر به فضا را تعطيل كرد و به توسان رفت.

وي روز بعد در مصاحبه مطبوعاتي اعلام کرد ممكن است در آخرين پرواز شاتل شركت نكند.

او همچنين افزود من تا به حال سه بار به فضا پرواز کرده ام و لزومي ندارد باز هم اين کار را انجام دهم. در حال حاضر بالاترين مساله زندگي من سلامت همسرم خواهد بود.

وي از زمان تيراندازي تا به حال در کنار همسرش در بيمارستان "تيوسان" باقي مانده است.

کلي، قرار بود در پرواز ماه آوريل انديور كه آخرين ماموريت مداري شاتل محسوب مي شود به عنوان فرمانده، ايفاي نقش كند.

مارک کلي در ‏21 فوريه 1964 در اورنج از ايالت نيويورک به دنيا آمد. درجه مهندسي هوانوردي را از آموزشگاه عالي گارد ساحلي ‏نيروي دريايي آمريکا در سال 1986 گرفت و به عنوان خلبان در نيروي دريايي آمريکا مشغول به كار شد. وي 10 سال بعد به جرگه كيهان نوردان ناسا پيوست.

نخستين ماموريت فضايي او، خلباني شاتل فضايي درپرواز شماره 108 ‏بود كه از ‏پنجم تا هفدهم نوامبر 2001 به مدت 11 روز و 19 ساعت و 36 ‏دقيقه طول كشيد و نام او را به عنوان چهارصد و هشتمين فضانورد جهان و دويست و پنجاه و ‏ششمين فضانورد آمريکا در تاريخ فضانوردي به ثبت رساند.

پرواز شماره 121 شاتل فضايي دومين سفر او به فضا به شمار مي رود كه ‏از ‏4 تا 17 ژوئيه 2006 به مدت 12 روز و 18 ساعت و 36 ‏دقيقه طول كشيد. سومين ماموريت كلي فرماندهي پرواز شماره 124 شاتل فضايي‏ از ‏31 مه تا 16 ژوئن 2008 به مدت 13 روز و 18 ساعت و 13 ‏دقيقه بود به اين ترتيب جمع كل اقامت فضايي مارك كلي به 38 روز و 8 ساعت و 25 ‏دقيقه رسيد.

جالب است بدانيد كلي برادر دو قلويي به اسم اسكات دارد كه او هم فضانورد است و در سه ماموريت مداري شركت داشت و همين چند روز پيش، پس از 159 روز پرواز به زمين بازگشت.

انتهاي پيام

Davod
1390/01/07, 15:03
منشور کوروش تا 23 فروردین در ایران .....

مسئولان موزه ملی ایران باستان از ادامه نمایش منشور کوروش تا 23 فروردین خبر دادند.

به گزارش واحد مرکزی خبر؛ مدیر روابط عمومی موزه ملی ایران باستان به استقبال بی نظیر مردم از نمایش این اثر تاریخی اشاره کرد و گفت: در پی مذاکره سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با مقامات موزه بریتانیا ، منشور کوروش تا 23 فروردین در تهران باقی خواهد ماند.

شیرافکن افزود: با تمدید حضور منشور کوروش در ایران این امکان برای علاقه مندان در سراسر کشور فراهم شد تا در تعطیلات نوروز برای دیدن این اثر تاریخی به تهران سفر کنند.

وی گفت: منشور کوروش قرار است در مراسمی در 25 فروردین به موزه بریتانیا بازگردانده شود.:-?:-?

Davod
1390/01/07, 15:05
شهربانوان در قلعه مرغی \m/\m/\m/

ایسنا: هادی ایازی، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران در نشست شورای عالی فرهنگی، اجتماعی شهرداری تهران گفت: احیای فضاهای عمومی فرهنگی و اجتماعی از نیازهای اصلی بوستان ولایت است. بنابراین در این بوستان مجموعه‌هایی چون شهربانوان، شهر کودک، مراکز تفریحی و ورزشی برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد.

وی با توجه به تاکید شهردار تهران برای بهره برداری از این بوستان در سوم خرداد، گفت: به همین منظور بیشتر ابنیه و فضاهای موجود که از ساختار شهری مناسبی برخوردار است حفظ و احیا خواهد شد.

ایازی موقعیت بوستان ولایت را برای ایجاد مراکز تفریحی و فراغتی که نیاز جنوب تهران است مناسب دانست و افزود : شهرداری منطقه 19 این مراکز را در حد استاندردهای بین المللی و به شکل چشم نواز و زیبایی در مجموعه بوستان ولایت اجرا خواهد کرد.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران به زمان بهره برداری این مجموعه ها اشاره کرد و گفت: این مجموعه ها همزمان با بهره برداری از بوستان ولایت در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

فتح اللهی شهردار منطقه 19 نیز در این نشست گفت: این جلسه به منظور هماهنگی طرح‌های بوستان ولایت و پیرو چهارمین بازدیدی که شهردار تهران از بوستان ولایت در سال جدید داشتند، برگزار شد و در آن طرح‌های اعلام شده مشاور مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به احداث مجموعه شهربانوان در بوستان ولایت افزود: ضلع شمال شرقی بوستان ولایت به شهر ویژه بانوان اختصاص یافته و در این نشست 20 کاربری برای آن اعلام شد که اکثر آنها با تایید ایازی توسط شهرداری منطقه 19 به اجرا درخواهد آمد.

وی به احیا و ایجاد سه زون ورزشی فراغتی، فرهنگی اجتماعی و هنری در مجموعه شهربانواشاره کرد و اظهار داشت: این مجموعه با فضاهای قبلی ایجاد شده برای بانوان در شهر تهران متفاوت خواهد بود چراکه در این شهر بیشتر برنامه‌های تدارک دیده شده با موضوعات سرگرمی و فراغتی، هنری و زیبایی شناسی، ورزشی و هیجانی و اجتماعی و مذهبی خواهد بود که از این حیث منحصر به فرد است.

شهردار منطقه زیر بنای این مجموعه را در حدود 20 هکتار اعلام کرد و گفت: ایجاد این شهر از اقدامات بسیار مهم شهرداری تهران برای شادی و نشاط بانوان بخصوص مادران و دختران است تا در فضایی مجزا با آرامش و راحتی به تفریحات و سرگرمی های مورد علاقه خود بپردازند.:)

وی زمان بهره برداری از این پروژه را همزمان با افتتاح بوستان ولایت سوم خرداد اعلام کرد.

مهری ماه
1390/01/17, 22:07
قبوله آریو مداد شذه منم تراش میشم آریه صف مرتب کن تا بتراشونمتون.

Davod
1390/01/17, 23:06
قبوله آریو مداد شذه منم تراش میشم آریه صف مرتب کن تا بتراشونمتون.

دوست خوبم چرا بعضا تایپک های سرگرمی را با همچین تایپک هایی اشتباه
میگیرید شوخی خوبه ولی در جای مناسب به خودش!!!!!!

Davod
1390/01/19, 18:29
«شاهنامه» رکورد جهانی را شکست.....

*

یک صفحه از «شاهنامه» شاه طهماسب روز چهارشنبه به قیمت هفت میلیون و 400 هزار پوند (12 میلیون دلار) فروخته شد و رکوردی جدید در حراج آثار اسلامی در جهان ثبت کرد.

به گزارش خبرآنلاین، این صفحه مصور که بخشی از اثری حماسی است فریدون را در لباس اژدها نشان می‌دهد، او با این کار می‌خواهد پسرانش را آزمایش کند.

این صفحه بخشی از مجموعه استوارت کری ولچ، صاحب‌نظر مشهور آمریکایی و مجموعه‌دار آثار هنری اسلامی و هندی بود.

این صفحه از «شاهنامه» در حراجی آثار مجموعه ولچ در سوتبی در لندن فروخته شد. حراجی آثار ولچ در دو بخش صورت می‌گیرد و بخش دوم این حراجی ماه مه در لندن برگزار می‌شود.

مسئول حراجی درمورد «شاهنامه» گفت: «این اثر در جهان به عنوان یکی از برترین آثار مصور دستنویس در تمامی دوران‌ها و فرهنگ‌ها و یکی از بزرگترین آثار جهان شناخته می‌شود.» این درحالی بود پیشتر انتظار می‌رفت این اثر بین دو تا سه میلیون پوند به فروش برود.

رکورد قبلی اثر هنری اسلامی در یک حراجی نیز سال گذشته با فروش فرشی ایرانی متعلق به قرن هفدهم میلادی به قیمت شش میلیون و 200 هزار پوند شکسته شده بود.

حراجی سوتبی در سال 2008 موفق شد کلیدی متعلق به قرن دوازدهم را که گفته می‌شد کلید کعبه، خانه خدا است به قیمت 9 میلیون و 200 هزار پوند به فروش برساند اما متخصصان در صحت و اعتبار کلید شک داشتند و به همین دلیل این معامله لغو شد.

ولچ سال 2008 درگذشت. او شاخص‌ترین فرد در معرفی شاهکارهای اسلامی و هندی به غرب بود.

Davod
1390/01/25, 00:17
دو و نیم میلیون ایرانی هنوز بی سوادند!!!!!!

*

در حال حاضر دو میلیون و 600 هزار بی سواد در کشور وجود دارد و با تلاش های انجام شده در کشور نرخ سواد در کشور به 85 درصد رسیده است.

مهر/ علی باقر زاده بعد از ظهر امروز در همایش مشترک روسای ادارات آموزش و پرورش و نهضت سوادآموزی شهرستانهای استان مرکزی در اراک اظهار داشت: تلاش بر این است که بر اساس برنامه تا پنج سال آینده نرخ بی سوادی در گروههای سنی 10 تا 49 سال به صفر برسد.

وی با اشاره به اینکه، نرخ سواد در گروه های سنی 10 تا 49 سال کشور 92 درصد و این مهم در استان مرکزی 95 درصد است، تصریح کرد: تاکنون جشن محو بی سوادی در 100 شهرستان و 10 هزار روستای کشور برگزار شده است.

معاون آموزش و پرورش کشور، افزایش نرخ سواد و توسعه علمی را در گروی جهاد دانست و گفت: با نامگذاری سال به نام جهاد اقتصادی باید هر چه بیشتر از امکانات و فرصت ها بهره وری کرد.

باقر زاده از پالایش آمار بی سوادی در کشور و اعلام قطعی آمار در این زمینه تا پایان خرداد خبر داد.

Roya
1390/01/30, 17:42
[COLOR="Magenta"][/Cبرابرهاي پارسي براي واژگان بيگانه


OLOR]
گروه واژه ‌گزيني فرهنگستان زبان و ادب فارسي در جديدترين اقدام خود 30 واژه فارسي را به عنوان معادل غيرفارسي آنها به تصويب رساند كه واژگاني مرتبط با فضاي مجازي و رايانه در اكثريت است.

به گزارش مهر، گروه واژه‌گزيني فرهنگستان زبان و ادب فارسي تعدادي از واژه‌هاي خارجي را با معادل پارسي آنها جايگزين كرده و آنها را ابلاغ كرد و از آنجا كه مصوبات فرهنگستان به امضاي رئيس‌جمهوري مي‌رسد در نتيجه اجراي آنها الزامي است.

در بين واژه‌هايي كه چندي پيش به تصويب رسيده بود واژگاني چون تنش به جاي " تنشن tension"، عوام‌گرايي به جاي "پوپوليسم"، عوام‌گرا به جاي "پوپوليست"، مردم‌سالاري به جاي "دموكراسي" و ... ديده مي‌شد.

حال در جديدترين اقدام اين گروه تعداد ديگري واژه فارسي معادل خارجي به تصويب رسيده است.

علي مهرامي كارشناس گروه واژه‌گزيني فرهنگستان زبان و ادب فارسي در اين‌باره گفت: برچسب به جاي "ليبل"، خرد كن به جاي "چاپر chopper"، درجه‌بندي به جاي "ريتينگ"، رتبه بندي به جاي "رنكينگ"، رده‌بندي به جاي "كلاسيفيكيشن classification" به تصويب رسيده است.

وي ادامه داد: صورتك به جاي "ماسك"، قلم به جاي "فونت"، نخبگان به جاي "اليت elite"، نخبه‌گرايي به جاي "اليتيسم"، نخبه‌گرا به جاي "اليتيست"، چرخانه(بخش چرخنده هر ماشين) به جاي "روتور"، آرمان‌گرا به جاي "ايده‌آليست"، اتاقك به جاي "كابين"، تكاور به جاي "كماندو"، دربست به ازاي "چارتر" از ديگر واژگان مصوب فرهنگستان زبان است كه از اين پس به جاي معادل غيرفارسي آنها استفاده خواهد شد.

اين كارشناس فرهنگستان زبان فارسي همچنين از دو واژه دور پزشكي به جاي "تله مديسن" و بي‌درنگ به جاي "رييل تايم real time" نام برد.

مهرامي برخي واژگان كاربردي در فضاي مجازي و رايانه را اينگونه توضيح داد: گپ به جاي "چت"، گپ‌سرا به جاي "چت روم"، نت‌وند (وابسته به نت) به جاي "نتيزن netizen"، هرزنامه به جاي "اسپم"، پادهرز به جاي "آنتي اسپم"، آگهي افزار به جاي "adware"، جاسوس افزار به جاي "spyware"، نمودافزار به جاي"demoware"، دزدافزار به جاي "stealware"، ثابت افزار به ازاي "firmware"، نق افزار به ازاي "nagware"، رايگان افزار به ازاي "freeware"، بد افزار به جاي "malware" از ديگر واژگاني است كه لازم است معادل فارسي آنها استفاده شود.

اين كارشناس فرهنگستان زبان فارسي خبر داد: نقشك به جاي "icon"، شكلك به ازاي "emoticon" و چهرك به جاي "avatar" نيز به تازگي مصوب شده است.

Ario
1390/02/24, 16:49
شكست حيرت‌انگيز درمان‌هاي جديد در پي رد پيوند سلول‌هاي بنيادي

اميد دانشمندان به اينكه روزي از اعضاي پيوندي ساخت سلول‌هاي بنيادي خود استفاده كنند با شكست آزمايش‌ها بر روي موش‌ها، كمرنگ‌تر شد.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، پيوند سلولهاي بنيادي القايي شبه جنيني كه اميدها را براي درمان بيماران با بافت خود افزايش داده بود، در موش‌هاي آزمايشگاهي با واكنش قوي سيستم ايمني بدن روبرو شد.

اين نتايج احتمالا منجر به بروز موانعي در مسير دانشمنداني كه بر روي سلولهاي بنيادي القايي شبه جنيني كار مي‌كنند خواهد شد، سلولهايي متنوعي كه اين دانشمندان اميد دارند با استفاده از آنها بتوانند بيماريهاي سخت مانند تحليل و زوال عضلاني، پاركينسون و بيماري‌هاي قلبي را درمان كنند.

سلولهاي بنيادي القايي شبه سلول جنيني مانند سلولهاي بنيادي جنيني قادرند بر گونه‌هاي مختلف بافت در بدن تبديل شوند.

پس از توليد اين سلولها در سال 2006 توسط شينيا ياماناكا در دانشگاه كيوتوي ژاپن از طريق برنامه‌ريزي مجدد سلولهاي پوستي، دانشمندان اميدوارند بتوانند از آنها براي توليد جايگزين‌هاي سالم براي اندام آسيب‌ديده در اثر تصادف يا بيماري استفاده كرد.

با اين حال آزمايشات جديد نشان داده كه سيستم ايمني موشها بسياري از سلولهاي برنامه‌ريزي شده را خارجي تشخيص داده و رد كرده ‌است.

با اينكه اين آزمايش بر روي جوندگان انجام شده، يافته‌هاي جديد باعث بروز ترديدهايي در ميان جامعه پزشكي براي استفاده از اين گونه سلولها در آينده براي انسان شده است.

در آزمايشاتي كه توسط تيمي از محققان دانشگاه كاليفرنيا در سانديگو انجام شده، پژوهشگران سلولهاي بنيادي جنيني و سلولهاي بنيادي القايي شبه جنيني را كه از بافت موشها با استفاده از شيوه‌هاي متفاوت توليد شده بود، گرفتند.

سلولهاي بنيادي جنيني باعث تحريك سيستم ايمني بدن نشدند، در حالي كه سلولهاي بنيادي القايي شبه جنيني واكنش سيستم ايمني را برانگيختند. شديدترين واكنش‌ها مربوط به سلولهاي بود كه با استفاده از ويروس ساخته شده‌بودند.

محققان دريافتند كه دليل رد اين سلول‌ها توسط سيستم ايمني بدن، پروتئيني بوده كه توسط اين سلولها توليد مي‌شود.

به گفته دانشمندان به طور احتمالي مي توان سلولهاي بنيادي القايي شبه جنيني را تحت نظارت قرار داده و آنهايي را كه موجب تحريك سيستم ايمني بدن مي‌شود، دور انداخت.

محققان اميدوارند بتوانند بر اين مشكل با شناسايي راهكارهاي دقيقتر براي توليد سلولهاي بنيادي القايي شبه جنيني با توانايي پنهان شدن از معرض سيستم ايمني فائق آيند.

در اين آزمايش‌ها مشخص شد يكي از دلايل اصلي بروز اين تحريك، پروتئين Oct4 بوده است.

Oct4‌ يكي از عوامل برنامه‌ريزي مجدد است كه براي تغيير سلول پوست به سلول بنيادي القايي شبه جنيني استفاده مي‌شود.

به گفته اين محققان، انسان‌ها و موش‌ها به طور طبيعي سلولهاي توليد كننده اين نوع پروتئين را رد مي‌كنند چرا كه اين پروتئين تنها در دوره رشد جننيني به صورت سريع توليد شده و ممكن است براي اندامگان بزرگسالان خطرناك باشد.

انتهاي پيام

Ario
1390/02/24, 16:53
كنترل نامحسوس مجرمان از 300 متري زمين!
روبات پرنده اطلاعاتي، جايگزين دوربين‌هاي مدار بسته مي شود

عكس: http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1766111-1&Lang=P
http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1766111-3&Lang=P

شركت آئريون (Aeryon) دست به ساخت يك روبات پرنده جديد زده كه قرار است جايگزين سيستم دوربين‌هاي مدار بسته شود.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، ديده‌بان آئريون به پيچيده‌ترين سيستم‌هاي اطلاعاتي دنيا براي پيگيري مجرمان و جاسوسان در ميان جمعيت تجهيز شده‌ است.

كاربران اين سيستم تنها كافي‌است محلي را بر روي نقشه گوگل نصب‌شده در كنترل‌گر تماسي آن مشخص كنند تا روبات با سرعت 48 كيلومتر در ساعت به محل پرواز كرده و به ثبت فيلم با كيفيت بالا از آنجا بپردازد. همچنين اين دستگاه مي‌تواند به صورت بلادرنگ اين تصاوير را بر روي آيفون مخابره كند.

اين ديده‌بان مي‌تواند تا ارتفاع 152 متري بالا رفته و از فاصله 300 متري بر روي هدف زوم كند، بدين معني كه مي‌تواند بدون ديده ‌شدن در ماموريت‌ها مورد استفاده قرار گيرد.

چهار روتور پره‌يي آن نيز به دستگاه كمك مي‌كند كه در زمان پرواز بي صدا باشد.

اين ديده‌بان مي‌تواند تصاوير خود را به هر دستگاه الكترونيكي از رايانه گرفته تا آيفون بفرستد.

اين ديده‌بان و صفحه‌كننترل لپ‌تاپ مانند آن در يك چمدان كوچك جاي مي گيرد، از اين رو مي‌توان آن را در ميان جمعيت مستقر كرده و آنرا به طور محرمانه جابجا كرد.

يكي از مبتكرانه ترين ويژگي‌هاي اين دستگاه 50 هزار دلاري اين است كه دوربين آن قابليت اصلاح خود را داشته و در صورتي‌كه فرد تحت تعقيب با سرعت بالا نيز حركت كند، دوربين با آن همراه مي‌شود.

شركت آئرون كه در كانادا مستقر است اكنون در تلاش براي اخذ تاييديه آمريكا براي به پرواز درآوردن دستگاه خود در اين كشور است.

انتهاي پيام

Ario
1390/02/26, 12:22
150 كيلومتر سواري با هزار تومان!
موتورسيكلت الكتريكي تاشو در آلمان ساخته شد

يك شركت آلماني موتورسيكلتي با موتور الكتريكي 1000 وات توليد كرده است كه 1.5 كيلومتر را با هزينه تنها يك پني ( حدود 10 تومان) طي مي‌كند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اسكوتر تي‌پي كه نسل اول آن براي اولين بار توسط شركت‌هاي وسپا و لمبرتا به دنيا معرفي شده به سهولت قابل حمل است چرا كه تنها 139 سانتي‌مترر طول، 35 سانتي‌متر عرض و 62 سانتي‌متر ارتفاع دارد.

حتي مي‌توان اين موتور را به راحتي داخل يك قطار برد!

باتري متحرك و دوشاخه استاندارد اين دستگاه نشان از آن دارد كه براي كم‌هزينه‌تر كردن اين موتور مي‌توانيد قدرت آن را در زمان كار يا استراحت بالا ببريد.

همراه اين موتور همچنين كيف حمل آن قرار دارد كه مي‌توانيد موتورتان را در آن قرار داده و با خود سركار ببريد!

تي‌پي كه در آلمان آزمايش شده واكنون مورد استفاده قرار دارد، مخفف كلمه آلماني « Tante Paula(خاله پاولا)» است.

قيمت مدل stealthy Maximilian II اين موتور 1000واتي 2970 دلار است.

همچنين نسخه 500 واتي موسوم به Ferdinand II نيز عرضه شده كه 2150 دلار قيمت دارد.

هر دو مدل اين موتورسيكلت مي‌توانند با هر بار شارژ بيش از يك ساعت با سرعت 32 كيلومتر در ساعت حركت كنند.

انتهاي پيام

Davod
1390/02/31, 22:34
تدريس 'شكوه همسرداري' از سال جديد در دانشگاه هاي ايران:x:x

معاون امور خانواده مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري ايران خبر داده است كه كتاب 'شكوه همسرداري' از سال تحصيلي جديد در دانشگاه ها تدريس خواهد شد.

به گفته زهرا سجادي اين كتاب، در كنار كتاب 'تنظيم خانواده' به دانشجويان آموزش داده خواهد شد.

معاون خانواده مركز امور زنان به ايسنا، خبرگزاري دانشجويان ايران، گفت كه كتاب 'شكوه همسرداري' از ترم آينده در سرفصل دروس دانشگاهي قرار خواهد گرفت.

خانم سجادي اضافه كرد كه به احتمال زياد كتاب 'تنظيم خانواده' هم همراه با اين كتاب در دانشگاه ها تدريس خواهد شد و استاد مي تواند از هر دو كتاب براي واحد درسي خانواده استفاده كند.

خانم سجادي در دي ماه سال گذشته اعلام كرد كه مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري نامه نگاري هاي لازم را با وزارت علوم انجام داده تا از ترم بهمن ماه همان سال كتاب 'جمعيت و تنظيم خانواده' از فهرست كتاب هاي دانشگاهي حذف شود و 'روانشناسي ازدواج و شكوه همسرداري' به جاي آن تدريس شود.

در آن زمان، اين سخنان خانم سجادي واكنش هاي زيادي برانگيخت. برخي از كارشناسان حذف كتاب 'جمعيت و تنظيم خانواده' را در راستاي سياست هاي افزايش جمعيت دولت ارزيابي كردند.

Ario
1390/03/22, 18:36
شواهد تازه بر نظريه انتقال حيات به زمين توسط سيارك‌ها

تحقيقات جديد نشان داده كه عناصر اصلي شيميايي كه حيات را در زمين امكان‌پذير كرده‌اند احتمالا سير تكامل خود را بر روي سيارك‌ها گذرانده‌اند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين تحقيقات كه بر روي يك سنگ‌آسماني در درياچه يخ‌زده تاگيش كانادا انجام شده، تنوع زيادي در تركيبات شيميايي آلي يافت‌شده در ميان قطعات مختلف از شهاب سنگ را آشكار كرده ‌است.

محققان دانشگاه آلبرتا در تحقيقات خود اظهار كرده‌اند كه نتايج به دست آمده نشانگر اين مطلب است كه احتمالا پيدايش حيات بر روي زمين با تركيبات آلي موجود بر روي سيارك در چند ميليون سال قبل از شكل‌گيري منظومه شمسي مرتبط بوده ‌است.

تحقيقات قبلي در اين زمينه بر اين اساس بود كه دنباله‌دارها عامل انتقال عناصر اوليه حيات به زمين هستند.

دانشمندان بر اين باورند كه احتمالا شهاب‌سنگهايي كه در دوران اوليه تشكيل زمين با آن برخورد مي‌كردند مواد شيميايي لازم براي شكل‌گيري حيات از جمله قندها و اسيدهاي آمينه سازنده پروتئين‌ها را به اين سياره آورده‌اند.

انتهاي پيام

Ario
1390/03/23, 13:39
فيزيكدان‌ها چه‌طور بنزين مي‌زنند؟
توصيه‌هاي علمي براي جلوگيري از متضرر شدن در پمپ بنزين

فيزيكدان‌ها چه طور بنزين مي‌زنند؟ نشريه علمي «لذت فيزيك» در هفدهمين شماره خود توصيه‌هايي دارد درباره زمان و نحوه بنزين زدن كه مي تواند به صرفه‌جويي در مصرف بنزين خودروها كمك كند.

به گزارش سرويس علمي ايسنا، در اين مطلب توصيه شده است كه ترجيحا صبح زود كه حرارت زمين هنوز در پايين‌ترين حد قرار دارد بنزين بزنيد چون در تمام پمپ بنزين‌ها مخزن سوخت در زيرزمين قرار دارد و هر چه زمين سردتر باشد، بنزين غليظ‌تر و متراكم‌تر است.

وقتي هوا گرم مي‌شود، بنزين منبسط مي‌شود. بنابراين، خريد بنزين در بعد ازظهر و حتي شب كه هنوز هوا كاملا سرد نشده و بر بنزين اثر نگذاشته، سبب مي‌شود كه يك ليتر شما واقعا يك ليتر نباشد.

در صنعت نفت، گرانش معين و حرارت بنزين، گازوئيل و سوخت هواپيما، اتانول و ساير محصولات نفتي نقشي مهم ايفا مي‌كنند.

هر درجه حرارت كه افزايش يابد منفعت زيادي نصيب اين صنعت مي‌كند؛ اما جايگاه‌هاي سوخت داراي دستگاه جبران حرارت در پمپ‌هايشان نيستند.

وقتي مشغول بنزين زدن هستيد، دستگيره را تا آخر فشار ندهيد. اگر نگاه كنيد، مي‌بينيد داراي سه درجه است: كند، متوسط و تند. در حالت كند ميزان تبخير را كه در اثر پمپ شدن بنزين حاصل مي‌شود به حداقل مي‌رسانيد. همه شيلنگ‌ها داراي محل بازگشت بخار هستند.

اگر سريع بنزين بزنيد، مايع ديگري كه وارد مخزن بنزين شما شده بخار مي‌شود. اين بخار مكيده شده وارد مخزن زيرزميني مي‌شود به طوري كه وقتي شما بنزين مي‌زنيد، در واقع به آ‌ن ميزان كه دستگاه نشان مي‌دهد بنزين نزده‌ايد.

يكي از مهمترين نكات براي بنزين زدن اين است كه وقتي باك خودرو نصفه است،‌ بنزين بزنيد. دليل آن اين است كه هر چه بنزين بيشتري داخل باك باشد، هواي كمتري فضاي خالي آن را اشغال مي‌كند. بنزين به مراتب سريع‌تر از آن چه كه تصور مي‌كنيد تبخير مي‌شود.

مخازن ذخيره بنزين داراي سقف داخلي شناور هستند. اين سقف به عنوان نقطه صفر بين بنزين و جو عمل مي‌كند تا تبخير را به حداقل برساند.

نكته ديگري كه بايد يادآوري شود اين است كه اگر تانكر بنزين در حال تخليه به مخزن بنزين باشد و شما هم در جايگاه سوخت باشيد، در آن موقع بنزين نزنيد.

به احتمال زياد بنزيني كه تخليه مي‌شود سبب مي‌شود كه بنزين داخل مخزن به هم بخورد و آن چه از آشغال و آلودگي كه معمولا ته‌نشين مي‌شود، بالا بيايد و قسمتي از آن نصيب خودرو شما شود.

به گزارش ايسنا در هفدهمين شماره مجله «لذت فيزيك»، علاوه بر اين توصيه‌ها، مقالات و مطالب خواندني ديگري با عناوين «جهان‌هاي موازي»، «هندسه بي نهايت‌ها؛ مروري بر خواص اشكال فراكتال»، «نگاهي به تلاش‌هاي انشتين براي وحدت نيروها»، «تطابق رياضيات با دنياي واقع» و ... نيز درج شده است.

انتهاي پيام

Ario
1390/03/23, 13:48
برتري اجداد شكارچي در رقابت با انسان مدرن!
كشاورزي،‌ مقصر كوتاه‌تر شدن نسل جديد انسان؟

عكس:
http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1786368-1&Lang=P
http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1786368-3&Lang=P

متخصصان دانشگاه كمبريج اظهار كرده‌اند كه انسانها برخلاف تصور بسيار از مردم، دوران اوج خود را پشت سر گذاشته‌اند و انسانهاي مدرن 10 درصد، كوتاه‌تر و كوچكتر از اجداد شكارچي خود هستند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين محققان همچنين در اظهاراتي ديگر گفته‌اند كه مغز انسانهاي امروزي نيز كوچكتر و چروكيده‌تر از مغز انسانهاي اوليه است.

اين يافته‌ها، دانش دريافتي اخير را در مورد بلندتر و بزرگتر شدن انسانها نسبت به قبل كاملا وارونه مي‌كند، باوري كه از داده‌هاي مربوط به پيشرفتهاي فيزيكي اخير حاصل شده است.

به گفته اين دانشمندان،‌اين كاهش در 10 هزار سال اخير اتفاق افتاده است. آنها شيوه كشاورزي، رژيم‌هاي غذايي محدود و شهرنشيني را به عنوان عاملي كه سلامتي انسانها را در خطر انداخته و به گسترش بيماري منجر مي‌شوند، ‌مقصر دانسته‌اند.

اين نظريه پس از بررسي بقاياي انساني يافت‌شده در آفريقا، اروپا و آسيا پديدار شده‌ است.

طبق اولين بقايا كه از منطقه اوراسيا و متعلق به 200 هزار سال قبل است، اين انسانها بسيار بزرگتر و تنومندتر از همتايان امروزي خود بوده‌اند.

وزن يك انسان متوسط در 10 هزار سال قبل بين 79 تا 85 كيلوگرم بوده در حاليكه متوسط وزن يك انسال متوسط امروزي بين 73 تا 79 كيلوگرم است.

اين، به زماني اشاره دارد كه انسان از يك شكارچي به كشاورز تبديل شده و اين امر در 9000 سال قبل آغاز شده ‌است.

با اين كه كشاورزي مي‌تواند به توليد مواد غذايي فراوان منجر شود، تمرکز بر ميزان کمتري از مواد غذايي مي تواند باعث کمبود ويتامين و مواد معدني شده و رشد را متوقف كند.

كشاورزان اوليه در چين بر حبوبات و غلاتي مانند گندم‌سياه، برنج و ذرت تكيه داشتند كه فاقد نياسين است. نياسين نوعي ويتامين بي است كه براي رشد انسان حياتي است.

با اين حال هنوز مشخص نيست كه چرا با شيوع كشاورزي،‌ مغز انسان كوچكتر شده ‌است.

مغز يك مرد اوليه 20 هزار سال پيش در حدود 1500 سانتي‌متر مكعب اندازه‌گيري شده، در حاليكه مغز انسان امروزي تنها 1350 سانتي‌متر مكعب، با كاهشي به اندازه يك توپ تنيس است. مغز زنان نيز با اندازه‌اي تقريبا مساوي منقبض و چروكيده شده‌است.

البته اين موضوع به هيچ‌وجه به اين معني نيست كه انسان امروزي از هوشي كمتر برخوردار است. بلكه ما توانسته‌ايم از منابع اطراف خود بهترين استفاده را ببريم.

انتهاي پيام

Ario
1390/03/29, 10:18
روياي نامرئي شدن محقق مي شود؟
ساخت نخستين فرش نامرئي‌كننده جهان با همكاري يك دانشمند ايراني

تيمي از محققان دانشگاه بركلي آمريكا شامل يك محقق پست دكتري ايراني موفق به ساخت يك فرش نامرئي‌كننده شده‌اند كه مي‌تواند اجسام را در طيف نور مرئي كامل نامرئي كند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر مجيد غرقي با همراهي شش پژوهشگر ديگر در دانشگاه كاليفرنيا در بركلي توانسته‌اند از يك شيوه جديد براي پنهان كردن اجسام در زير لايه‌اي موسوم به فرش پوششي استفاده كنند.

به گفته اين محققان، تا پيش از اين پنهان كردن اجسام در فركانس‌هايي كه با چشم انسان قابل مشاهده نبودند، انجام شده‌ بود. بيشتر شنل‌هاي نامرئي‌كننده پيشين از متامواد فلزي براي پوشش‌دهي در فركانس‌هاي ريزموج استفاده كرده‌اند اما در فركانس‌هاي نوري، فلز ميزان زيادي از نور را جذب كرده و منجر به از بين رفتن بخش قابل توجهي از فلز مي‌شود. براي فركانس‌هاي مادون قرمز نيز اين محققان و ساير دانشمندان بايد شنل‌هاي عايق طراحي مي‌كردند.

اخيرا محققان دانشگاه بيرمنگام از بلورهاي تك محور به عنوان مواد پوشاننده استفاده كرده‌اند كه مي‌تواند عمل پوشش‌دهي را تنها در قطب خاصي از فركانس نور مرئي انجام دهد.

اين پژوهشگران در تحقيقات خود از شيوه‌اي موسوم به نگاشت شبه همايند (QCM) براي پنهان كردن يك شي يا طول 300 نانومتر و عرض شش ميكرون در زير يك «فرش پوشش‌دهنده» بازتابنده استفاده كردند.

اين فرش از لحاظ ظاهري مانند يك آينه نوري صاف است، از اين رو جسم و برآمدگي آن در زير فرش در نور مرئي قابل مشاهده نخواهد بود.

به گفته شيانگ‌ژانگ، رهبر اين تحقيقات، فرش پوششي بدين معني است كه مي‌توانيد يك شي‌را در زير يك لايه كه در اين پژوهش با عنوان فرش ناميده شده‌است پنهان كنيد. اين فرش مانند آينه به نظر رسيده و برآمدگي حاصله از وجود جسم در زير آن به هيچ وجه در نور مرئي قابل مشاهده نيست.

در اين پژوهش، محققان يك موج‌بر نيتريد سيليكون را در يك بستر شفاف اكسيد سيليكون نانوحفره قرار دادند كه به طور ويژه‌اي براي برخورداري از ضريب شكست پايين‌تر از موج‌بر ساخته شده بود. آنها با استفاده از شيوه نانوساخت، ‌حفره‌هاي ريز را درون نيتريد قرار داده تا يك طرح مطلوب را بدست آورده و به موج‌بر، ويژگي‌ شاخص شكست شنل پوشاننده را بدهند.

اين شيوه جديد علاوه بر پوشش‌دهي، گامي مهم را در جهت اجراي سازه‌هاي انتقال نوري در طيف مرئي برداشته است.

محققان با استفاده از شيوه انتقال نوري مي‌توانند نور را بر استفاده‌هاي كاربردي مانند ميكروسكوپ‌ها و رايانه‌هاي قدرتمند آماده كنند.

به گزارش ايسنا، مجيد غرقي كه متولد 1356 تهران است، پس از پايان تحصيلات متوسطه در دبيرستان استعدادهاي درخشان علامه حلي تهران در سال 74 با رتبه پنج وارد دانشگاه شده و تحصيلات كارشناسي و كارشناسي ارشد را در رشته الكترونيك در دانشگاه صنعتي شريف به پايان برده و از سال 81 (2003) به عنوان دانشجوي دكتري در رشته الكترونيك در دانشگاه واترلو كانادا تحصيل كرده است.

كسب «اسكولارشيپ» تحصيلي دانشگاه واترلو، جايزه يادبود دكتر Chandrashekar دانشگاه واترلو (2005-2006) و جايزه برتر Sandford Fleming Foundation (سال 2005) از جمله جوايز و افتخارات علمي اين پژوهشگر جوان ايراني است كه در حال حاضر دوره پسا دكتري خود را زيرنظر دكتر شيانگ‌ژانگ در دانشگاه بركلي مي‌گذراند.

انتهاي پيام

Ario
1390/03/29, 10:22
خاموش و روشن‌كردن حافظه با فشار يك كليد!

محققان آمريكايي موفق به ابداع شيوه‌اي شده‌اند كه در آن به معناي واقعي كلمه مي‌توان با فشار بر يك كليد، حافظه را خاموش و روشن كرد.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دانشمندان دانشگاه كاليفرنياي جنوبي با استفاده از يك سيستم الكترونيكي كه علائم عصبي مرتبط با حافظه را تكثير مي‌كند، موفق به تکرار عملکرد مغز در موش‌هايي شدند كه در درازمدت آموزش‌ديده بودند.

اين عمل حتي در زمان خوراندن مواد مخدر به اين حيوانات براي فراموشي با موفقيت اتفاق افتاد.

محققان در پژوهش‌هاي خود به موشها آموزش دادند تا براي دريافت پاداش، ‌يك اهرم خاص را به جاي ديگري فشار دهند.

اين تيم تحقيقاتي با استفاده از كاوشگرهاي الكتريكي تعبيه‌شده، به ثبت تغييرات در فعاليت مغزي موش‌ها در دو ناحيه اصلي داخلي هيپوكامپوس موسوم به نواحي ca3 و ca1 پرداختند.

تحقيقات اوليه دانشمندان نشان داده كه در فرآيند آموزش، هيپوكامپوس به تبديل حافظه كوتاه‌مدت به بلند‌مدت مي‌پردازد. نواحي ca3 و ca1 حافظه طولاني‌مدت را به وجود مي‌آورند.

محققان در آزمايش‌هاي خود، تعاملات طبيعي عصبي بين دو ناحيه را با استفاده از عوامل دارويي متوقف كردند. در اين حالت،‌ موش‌هاي آموزش‌ديده ديگر هيچ نشانه‌اي از رفتارهاي آموزشي خود در طولاني‌مدت را بروز ندادند.

اين محققان همچنين در گام بعدي دست به ساخت يك سيستم هيپوكامپوس مصنوعي با قابليت تكثير الگوي تعامل بين تعاملات ca3-ca1 زدند.

دانشمندان با فعال كردن دستگاه الکترونيکي برنامه‌ريزي شده براي تكثير عملکرد رمزگذاري حافظه توانستند قابليت حافظه درازمدت را به موش‌هايي كه اين توانايي در آنها با دارو متوقف شده‌ بود، بازگردانند.

همچنين اين محققان نشان دادند كه اگر يك دستگاه مصنوعي به همراه الكترودهاي همراه آن در حيواناتي با هيپوكامپوس عادي و كارا كاشته شود، اين دستگاه مي‌تواند به تقويت حافظه توليد شده در داخل مغز و ارتقاء قابليت حافظه موش‌هاي عادي بپردازد.

گام بعدي اين محققان، تكرار نتايج اين آزمايش‌ها در پستانداراني مانند ميمون بوده، با اين هدف كه بتوانند در نهايت پروتزهايي براي كمك به بيماران آلزايمري و سكته‌اي فراهم كنند.

انتهاي پيام

Ario
1390/03/31, 09:17
با ساخت قلب مصنوعي بدون ضربان
زندگي بدون نبض و ضربان قلب ميسر شد

در حالي كه بسياري از مردم با نبض و ضربان قلب به زندگي متصل هستند، ‌دكتر بيلي كان و دكتر بود فرازير از موسسه قلب تگزاس موفق به كشف راهي شده‌اند كه جريان خون بيماران در زمان از دست رفتن نبض ادامه يافته و آنها را زنده نگهدارند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين محققان سالها براي تكميل يك قلب مصنوعي كه از كار نيفتاده،‌ فرسوده نمي‌شود و همچنين در آن لخته‌هاي خون يا عفونت به وجود نمي‌آيد، ‌تلاش كرده‌اند.

آنها موفق به ساخت يك قلب مصنوعي شده‌اند كه به نظر مي‌تواند به اين اهداف جامه عمل بپوشاند. تنها نكته اين است كه اين دستگاه يك قلب نبوده و ضربان نداشته از اين رو نبضي وجود ندارد. اگر بيماري يكي از اين قلب‌ها را داشته باشد،‌ به نظر مرده آمده و نوار قلبي‌اش به شكل يك خط ممتد خواهد بود.

اين دستگاه جديد از نوعي فناوري استفاده مي‌كند كه از دهه 1980 براي كمك به نارسايي قلبي مورد استفاده قرار دارد. يك دستگاه كمك بطني كه نوعي دستگاه گردش خون بوده و به بطن راست يا چپ قلب كمك مي‌كند. دستگاه كمك بطني از يك روتور پره برخوردار است كه خون را گردش داده و به سمت جلو در جرياني مداوم هدايت مي‌كند.

درحالي كه دستگاه كمك بطني معمولا براي كمك به يك بخش قلب مورد استفاده قرار مي‌گيرد،‌ كان و فرازير دو عدد از اين دستگاهها را به يكديگر متصل كردند تا بتوانند دور طرف قلب را تحت پوشش قرار دهند.

اين محققان، آزمايش‌هاي خود را بر روي گوساله‌ها انجام داده و اكنون يك گوساله هشت ماهه موسوم به ابيگيل دارند كه قلب ندارد.

اين محققان قلب اين گوساله را درآورده و به جاي آن دستگاه جديد پمپاژ خود را قرار دادند.

ابيگيل اكنون براساس آزمايشات قلبي پزشكي مرده به نظر رسيده، اما يك گوساله جوان و پر انرژي است.

كان و فرازير پس از انجام آزمايش‌هاي خود بر روي 38 گوساله، تصميم به انجام آن بر روي انسانها گرفته و اين دستگاه را بدن يك مرد 55 ساله مبتلا به آميلوئيدوز قرار دادند. قلب اصلي اين فرد به دليل ابتلا به اين بيماري بسيار آسيب ديده و پزشكان تنها 12 ساعت به او مهلت زندگي داده بودند. اين فرد توانست با قلب مصنوعي تا يك ماه ديگر پيش از گسترش بيماري به ساير اعضاي بدنش زندگي كند.

اين محققان اعلام كرده‌اند كه كارهاي ديگري نيز بايد پيش از ورود اين قلب به بازار بر روي آن انجام شود.

انتهاي پيام

Ario
1390/03/31, 09:20
استاد برجسته بيوشيمي ايران در بستر بيماري

عكس: http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1790529-1&Lang=P
http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1790529-6&Lang=P

استاد برجسته بيوشيمي و عضو سابق هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران به علت نارسايي كليوي در بخش ICU بيمارستان عرفان در تهران بستري شد.

فروغ احمدي، همسر دكتر بيژن فرزامي در حاشيه ملاقات اعضاي سرويس پژوهشي ايسنا از استاد درباره وضعيت سلامت وي به خبرنگار ايسنا گفت: دكتر فرزامي به دليل نارسايي كليوي، مجاري ادرار و بالا رفتن اوره و كراتينين در بخش ICU بيمارستان عرفان بستري شده و مورد مداوا و دياليز قرار گرفته‌اند.

وي افزود: همكاران و شاگردان دكتر به محض اطلاع از وضعيت ايشان براي آگاهي از سلامت دكتر با من تماس گرفته و از چگونگي ملاقات با او پرسيدند.

عبادالله رحيم زاده از مسوولان بخش ICU بيمارستان عرفان هم با اشاره به روند روبه بهبود سلامتي دكتر فرزامي به ايسنا گفت: استاد از 17 خرداد ماه به دليل نارسايي كليوي و افت هموگلوبين خون در اين بخش مورد مداوا و سيستوسكوپي قرار گرفتند كه با توجه به روند رو به بهبود ايشان و اين كه داراي تمامي علائم استاندارد هوشياري هستند، اميدواريم در روزهاي آتي بتوانيم ايشان را به بخش منتقل كنيم.

استاد فرزامي كه از اساتيد برجسته گروه بيوشيمي دانشگاه علوم پزشكي تهران و يكي از معدود دانشمندان كشور در زمينه آنزيم‌هاست در سال 1315 در تهران متولد شده و پس از گذراندن دوره متوسطه در دبيرستان البرز پس از قبولي در آزمون ورود به دانشكده‌هاي داروسازي، دندانپزشكي و پزشكي دانشگاه تهران به توصيه يكي از دبيران خود و به علت علاقه شخصي به علوم پايه در رشته داروسازي ادامه تحصيل داده است.

وي بعد از اتمام تحصيلات و دوره سربازي در سال 1343 براي تحصيل به آمريكا رفته و پس از اتمام دوره تخصصي بيوشيمي فيزيك و آنزيم در دانشگاه راتگرز و دوره پسادكتري آنزيم در دانشگاه نورث وسترن در سال 1356 به ايران بازگشته است.

دكتر فرزامي پس از بازگشت به وطن، تدريس بيوشيمي در دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران را آغاز كرد. تلاشي پيگير در راه تعليم و تحقيق كه تا زمان بيماري و عدم امكان حضورشان در دانشگاه ادامه داشت. وي علاوه بر تحقيقات و مقالات متعدد كه به اخذ جوايزي از جمله جايزه هفتمين جشنواره خوارزمي منجر شده سه كتاب در زمينه اصول شيمي و بيوشيمي، آنزيم‌ها و بيوشيمي فيزيك به رشته تحرير درآورده است.

عوارض ناشي از سكته مغزي چند سالي است كه دكتر فرزامي را از فعاليت در دانشگاه و محيط‌هاي علمي بازداشته است اما كلام دلنشين استاد كه هيچ گاه از حركت و تلاش علمي بازنايستاده همچنان آويزه گوش صدها شاگردش است كه مي‌گفت: «شرط خوشبختي در زندگي نهراسيدن از مشكلات، پايداري و درك ارزشهاي خودمان است. بايد بدانيم اگر براي اهداف و ارزشهاي خودمان كوشش كنيم به هدف مي‌رسيم.

اشكال كار ما اين است كه سريعا در مقابل مشكلات عقب نشيني مي‌كنيم. چيزي كه براي اجتماع ما مضر است، خودكم بيني و ياس است. ما نبايد زود صحنه را خالي كنيم، تا هم خودمان زندگي پرباري داشته باشيم و هم بتوانيم به مملكت خدمت كنيم و اين خيلي ارزشمند است...»

انتهاي پيام

Ario
1390/04/09, 19:16
مغز مصنوعي هوشمند ساخته شد!

پژوهشگران دانشگاه پيتسبورگ ايالات متحده، مغز مصنوعي بسيار کوچکي ساخته‌اند که مي‌تواند فعاليت‌هاي مغزي انسان را تقليد کند.

به گزارش سرويس علمي ايسنا، منطقه مرکزي، اين مغز کوچک که از سلول‌هاي مغزي موش صحرايي درست شده است، داراي 40 هزار تا 60 هزار ياخته‌ عصبي و يک حافظه‌ کوتاه مدت است که مي‌تواند مسائل رياضي را حل کرده و قبوض تلفن همراه را پرداخت کند.

همچنين افراد مي‌توانند اين مغز کوچک را با يک سيم ارتباط دهنده که به گوش وصل مي‌شود، به سر خود متصل کنند.

پژوهشگران اين پروژه را با دنبال کردن شيوه‌اي که مغز سيگنال‌هاي الکتريکي را انتقال و به طور مؤثري ذخيره مي‌کند، گسترش داده‌اند.

مطالعات نشان مي‌دهد: هنگامي که ياخته‌هاي عصبي با جريان الکتريسيته تحريک شوند، امواج الکتريکي، اين مغز کوچک را به مدت 12 ساعت فعال نگه مي‌دارند.

پژوهشگران ادعا مي‌کنند اين مغز کوچک مي‌تواند هر فردي را نابغه کند.

انتهاي پيام

Ario
1390/04/10, 13:36
كلاغ‌هاي خبرچين، انسان‌هاي شرور را رسوا مي‌كنند!

اگر تاكنون نسبت به قارقار كردن كلاغ‌ها در برابر خطر احتمالي، كنجكاو بوده‌ايد، دانستن اين مطلب جالب است كه آنها به تقليد از والدين و همنوعان خود نسبت به افراد خطرناك واكنش نشان مي‌دهند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محققان دانشگاه واشنگتن، پنج سال پيش دريافتند كه كلاغ‌ها از قابليت تشخيص انسان‌هاي خطرناك برخوردارند.

محققان در تحقيقات خود با نقابي شبيه انسان‌هاي غارنشين، كلاغ‌هاي آمريكايي را در تله انداختند. اين كلاغ‌ها سپس تمام افرادي را كه با اين شمايل مي ديدند، دنبال كرده و به شدت قارقار مي‌كردند، اما در برابر انسان‌هاي عادي رفتاري آرام داشتند.

از آن به بعد اين محققان به بررسي واكنش كلاغ‌ها به نقاب‌ها پرداختند. دو هفته بعد از اين جريان، 26 درصد كلاغ‌ها با افراد نقاب‌دار با شدت برخورد كرده و در مدتي حدود دو سال و هفت ماه بعد اين ميزان به 66 درصد رسيد. در سال پنجم اين تعداد بيشتر شده و حتي از محدوده تحقيق به خارج درز كرده بود.

اين در حالي است كه به گفته محققان، كلاغ‌هاي جوان نيز كه در زمان وقوع حادثه اصلي به دنيا نيامده بودند نيز با كپي برداري از رفتار والدين خود با افراد نقابدار با شدت برخورد مي‌كردند.

كلاغ‌ها از دو شيوه عمده يادگيري برخوردارند. آنها يا از تجربيات شخصي خود و يا با مشاهده ديگران به يادگيري در مورد مسائل از جمله خطرات جديد مي‌پردازند.

انتهاي پيام

fatima20
1390/04/11, 16:17
آریو ممنون از اخبار خوب علمی فرهنگیت ...........خیلی جالب بود

Ario
1390/04/13, 12:25
امكان تصويربرداري تا عمق چندسانتيمتري بدن با نانولوله‌هاي کربني فلورسانس

پژوهشگران دانشگاه استنفورد موفق به ارائه روشي براي تصويربرداري شدند كه با آن مي‌توان تا عمق چند سانتيمتري درون بدن را مشاهده کرد.

به گزارش سرويس فناوري ايسنا، توسعه داروها براي مقابله يا درمان بيماري‌ها اغلب نيازمند فاز تست روي موش‌ها است. براي اين کار بايد بتوان نگاه دقيقي به‌ درون بدن موش زنده انداخت. با رنگ‌هاي فلورسانس فعلي، تنها مي‌توان چند ميليمتر زير پوست را مشاهده کرد. اخيرا پژوهشگران دانشگاه استنفورد موفق شدند با استفاده از نانولوله‌هاي کربني فلورسانس، روشي براي تصويربرداري از درون بدن موش‌ها ارائه کنند که با آن مي‌توان تا عمق چند سانتيمتري درون بدن موش را مشاهده کرد. وضوح تصوير در اين روش نسبت به روش‌هاي رايج بسيار بالاتر است.

هونگي داي، استاد شيمي دانشگاه استنفورد مي‌گويد: ما از نانولوله‌هاي کربني براي رهاسازي دارويي جهت درمان سرطان موش‌ها در آزمايشگاه استفاده کرديم، اما سوال اين است که نانولوله‌هاي کربني تزريق شده کجا رفته‌اند؟ با استفاده از نانولوله‌هاي کربني فلورسانس مي‌توانيم عمل رهاسازي دارويي را انجام دهيم، به‌طوري که هم‌زمان کار تصويربرداري انجام مي‌شود.

پژوهشگران نانولوله‌هاي کربني تک جداره را به‌ درون بدن موش تزريق کردند و به‌ محض تزريق، توانستند ببينند که نانولوله‌ها توسط جريان خون به ارگان‌هاي دروني رفتند. اين نانولوله‌هاي فلورسانس به پرتوي مستقيم ليزر پاسخ مي‌دهند و يک دوربين با ضبط امواج مادون قرمز نشر يافته از نانولوله‌ها، عمل تصويربرداري را انجام مي‌دهد. با اتصال دارو به نانولوله‌هاي کربني، محققان مي‌توانند پيشرفت دارو را در بدن موش مشاهده کنند.

کليد اثربخشي نانولوله‌هاي کربني اين است که آنها در بخش‌هاي مختلف طيف مادون قرمز نزديک درخشان هستند. بافت‌هاي زيستي به‌طور طبيعي در طول موج‌هاي زير 900 نانومتر شفاف هستند، اين محدوده دقيقا محدوده رنگ‌هاي فلورسانس آلي زيست سازگار است. بنابراين هنگام استفاده از اين رنگ‌ها، تصوير در زمينه‌ خود حاوي نويز‌هايي خواهد بود. رنگ مورد استفاده توسط اين تيم تحقيقاتي در طول موج‌هاي 1000 تا 1400 نانومتر به‌کار گرفته مي‌شود که در اين طيف، بافت‌ها کمترين درخشندگي را داشته و نويز زمينه به حداقل خود خواهد رسيد.

با انتخاب نانولوله‌هاي کربني تک جداره با قطر و تقارن‌هاي متفاوت، اين تيم تحقيقاتي توانسته است طول موج نشر را در نانولوله‌هاي تنظيم کند.

البته با اين روش نمي‌توان از اعماقي که mri يا ct قادرند تصويربرداري کنند، تصوير گرفت؛ اما راهبرد استفاده از نانولوله‌هاي کربني مي‌تواند اولين قدم در مسير استفاده از رنگ‌هاي فلورسانس به جاي سيستم‌هاي نامبرده باشد.

نتايج اين تحقيق در نشريه «مجموعه مقالات آکادمي ملي علوم» به چاپ رسيده است.

انتهاي پيام

Ario
1390/04/13, 12:31
اميدي تازه از امكان وجود آب در سياره مريخ

دانشمندان ناسا در حال مطالعه بر روي شواهد جديدي هستند كه نشان مي‌دهد رگه‌هايي از آب در زير لايه نازكي از اكسيد آهن يا زنگ سياره مريخ، مشابه شرايط موجود در سنگ‌هاي صحراي موجاوي كاليفرنيا وجود دارد.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سياره مريخ ممكن است بيشتر از آنچه تا پيش از اين تصورمي‌شد از تكه‌هاي كربنات برخوردار باشد. كربنات‌ها به مواد معدني گفته مي‌شود كه به آساني در آب‌ فراوان شكل گرفته و مي‌تواند نشانگر تاريخچه مرطوب يك سياره باشد.

اگرچه تنها تعداد كمي برون‌زد كربنات در مريخ كشف شده، دانشمندان بر اين باور هستند كه نمونه‌هاي بسيار بيشتري در زير زنگارها از ديدرس پنهان شده‌اند.

دانشمندان به دليل شباهت بيش از اندازه صحراي كاليفرنيا به شرايط خشك سياره مريخ به انجام آزمايش‌هاي زميني پرداختند.

محققان پيش از آن در پي تحقيقات يك دانشمند سياره‌اي در «ايمز» بر روي سنگ‌هاي كربنات پوشيده شده با زنگار در اين صحرا به اهميت زنگار پي برده بودند.

اكنون آنها معتقدند كه اين زنگار ممكن است به طور موقت در زماني كه مريخ قابل سكونت بوده، گسترش يافته و پس از آن سطح اين سياره به آرامي خشك شده است.

ميزان زنگار در سياره مريخ به قدري گسترده است كه مريخ‌نوردهاي روح و فرصت از ابزار سنگ زني موتوري براي كندن پوشش زنگار روي سنگ‌ها استفاده كردند تا بتوانند آنها را بررسي كنند.

ناسا قرار است در ماه اكتبر، مريخ‌نورد ديگري موسوم به Curiosity (كنجكاوي) را براي تحقيق در مورد شرايط محيطي مناسب حيات ميكروبي و امكان وجود حيات در سياره مريخ به اين سياره بفرستد.

انتهاي پيام

Ario
1390/04/14, 17:53
ساخت خودروهاي هوايي شخصي با قوانين راهنمايي رانندگي!

كميسيون اروپا يك پروژه تحقيقاتي 4.3 ميليون يورويي را براي اطمينان از رانندگي خودكار خودروهاي هوايي شخصي در آسمان با رعايت فاصله از طريق احساس وجود خودروهاي ديگر در نزديكي آنها، آغاز كرده است.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به عقيده محققان بخش فيزيولوژي زيستي موسسه مكس‌پلانك آلمان كه سرپرستي پروژه «Mycopter» را در دست دارند، اين برنامه كار بسيار بزرگي محسوب نمي‌شود، چرا كه پيش از اين موسسه فناوري ماساچوست نمونه مشابه «ترافوجيا (Terrafugia)» را مطرح كرده است.

اين شركت اميدوار است كه بتواند نمونه هواپيماي ملخ‌دار خود موسوم به «انتقال (Transiyion)» را تا سال جاري به بازار عرضه كند. اين هواپيماي سبك مي‌تواند پس از فرود در باند فرودگاه، بالهاي خود ر ا جمع كرده و مانند يك خودروي زميني حركت كند.

عليرغم پيشرفت پروژه ترافوجيا، MyCopter تنها بر روي بالگردهاي شخصي تمركز كرده‌اند چرا كه اين وسائط نيازي به فرودگاه ندارند.

اعضاي ديگر اين پروژه كه از محققان دانشگاه ليورپول انگلستان و موسسه فناوري فدرال سوئيس تشكيل شده‌اند، قصد دارند قواعدي براي پروازهاي خودمختار مانند سنجش، ازدحام، كنترل و شبيه‌سازي تعيين كرده و و رابطهاي ساده كاربري براي خلبانها ايجاد كنند.

سنجش دقيق در مركز تمركز اين پروژه قرار دارد. اين گروه در حال بررسي براي تركيبي از حسگرهاي ضدبرخورد هستند. آنها همچنين براي هر هواپيما سيگنالهاي راديويي جهت ارتباط با ساير هواپيماها و اندازه‌گيري زمان بازگشت سيگنالها براي حفظ فاصله ايمن در نظر گرفته‌اند.

اين خودروهاي هوايي شخصي احتمالا كاملا خودكار نبوده و فرد بايد براي مثال بتواند با استفاده از فناوري جهت‌يابي ماهواره‌اي، آنها را براند.

انتهاي پيام
http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1801034-1&Lang=P

Ario
1390/04/21, 12:28
همراه با همسفران عجيب و بي‌باك فضانوردان شاتل
http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1803459-1&Lang=P

آخرين شاتل ناسا، توجه بسياري را به سوي اين برنامه 30 ساله جلب كرد كه بيشتر تمركز آن بر دستاوردهاي علمي و همچنين از دست رفتن 14 فضانورد در حوادث شاتلهاي چلنجر و كلمبيا است.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان يران (ايسنا) اين در حاليست كه تنها انسان در شاتل حضور نداشته، بلكه انواع گوناگوني از حيوانات نيز براي كمك به انسانها در كشف چگونگي سازگاري حيات در فضا، انسان را در اين سفرها همراهي كرده‌اند.

در ميان اين حيوانات، مي‌توان از عروس دريايي، موشها، قورباغه، بچه قورباغه و زنبورعسل نام برد.

در اين سفر پاياني نيز 30 موش براي آزمايش تاثيرات گرانش صفر بر روي استخوانها در شاتل آتلانتيس حضور دارند. يافته‌هاي اين پژوهش مي‌تواند هم براي فضانوردان و هم بيماران مبتلا به پوكي استخوان مفيد باشد.

اولين پرواز شاتل ناسا در سال 1981 و آخرين و صد و سي و پنجمين پرواز اين برنامه در روز جمعه هشت ژوئيه (17 تير) انجام شد.

در دسامبر 1992، دانشمندان ناسا يك قورباغه ماده را بر روي شاتل اندوور به فضا فرستادند. قصد آنها از اين كار تعيين امكان توليد مثل و پرورش نوزادان در ميكرو گرانش بود، از اين رو نيمي از تخمهاي اين قورباغه در فضاي ميكروگرانشي قرار د اده شد. تمام بچه قورباغه‌ها در شرايط سلامت به زمين بازگشتند، اما آنهايي كه در ميكرو گرانش پرورش يافته بودند، به دليل عدم برخورداري از حس بالا و پايين و عدم توانايي تنفس در سطح آب، در آب غرق شدند.

فضاپيماي چلنجر در سال 1984 به همراه خود 3000 زنبورعسل را به فضا منتقل كرد. نبود گرانش در آزمايش هفت روزه‌اي كه براي ساخت كندوي عسل مشابه با شرايط زمين انجام شد، تاثيري بر اين حشرات نداشت.

دانشمندان در سال 1985 دو خز ميمون را براي آزمايش در مورد تغييرات احتمالي عادات غذايي آنها بر روي فضاپيماي چلنجر به فضا فرستادند. آنها دريافتند كه اين حيوانات نيز به حالاتي مشابه فضانوردان مانند بي‌اشتهايي و خستگي دچار شدند. اين ميمونها آخرين نمونه ميمون سانان حاضر در فضا بودند، از جمله اين ميمون‌ها باركر نام داشته و در سال 1959 بر روي موشك ژوپيتر به فضا پرتاب شد.

در ژوئن 1991، شاتل كلمبيا 2478 پوليپ عروس دريايي را به فضا منتقل كرد. آنها توانستند با موفقيت، اين موجودات را تا مرحله بعدي حياتشان يعني ephyrae پرورش دهند. اين موجودات قادر بودند كه از پايين به بالا را تشخيص بدهد. عروسهاي دريايي زميني قادر به انجام اين كار نيستند.

در سال 1997 نيز فضاپيماي آتلانتيس تعدادي اسپرم توتيا يا خارپُشت دريايي را براي آزمايش ميزان سرعت حركت آنها در گرانش سفر به فضا منتقل كردند.. محققان دريافتند كه سرعت حركت آنها در فضا سريعتر از زمين است.

پرواز سال 1998 شاتل كلمبيا نشان داد موشهايي كه در ميكرو گرانش به دنيا آمده‌اند از احساس بالا و پايين برخوردار نيستند. با اين حال، موشهايي كه استخوان شكسته داشتند با سرعت كمتري بهبود يافته و عضلات اسكلتي آنها در گرانش پايين كوچكتر مي‌شدند.

انتهاي پيام

Ario
1390/04/24, 12:18
تصاوير ديدني از انقلاب اندام‌هاي مصنوعي در دنياي دامپزشكي
عكس: http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1806376-1&Lang=P
http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1806376-2&Lang=P
http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1806376-4&Lang=P
http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1806376-9&Lang=P

افزايش اندام‌هاي مصنوعي مناسب حيوانات كه جايگزين اندام كاراي قطع‌ شده يا از كارافتاده مي‌شوند و همچنين ارتزها كه اعضاي آسيب‌ديده را مي‌بندد، در سال‌هاي اخير انقلابي در علم دامپزشكي بوجود آورده‌اند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با ورود اين ابزارها به دنياي پزشكي حيوانات، زندگي هزاران حيوان از عقابها گرفته تا فيل‌ها بهبود يافته است.

در ميان اين حيوانات، زرافه «اميد» قرار دارد كه در ژوئيه 2010 در باغ‌ وحش توپكا با يك ناهنجاري خطرناك سم به دنيا آمد كه مفاصل پايين پاي او را تا 90 درجه خم و جابجا كرده بود.

اين حيوان كه قادر به ايستادن نبود در دو ساعت اول پس از تولدش از كفش‌هاي خاص اصلاحي استفاده كرد. اين كفش‌هاي ارتز از سيستم تاندون‌هاي خارجي براي نگه داشتن سم‌هاي اميد در تراز مناسب ساخته شده بودند.

كفش‌ها، نقص تولد اميد را جبران كرده و اين زرافه كوچك به قدري خوب به درمان واكنش نشان داد كه ديگر احتياجي به استفاده از اين كفش‌ها پيدا نكرد.

انتهاي پيام

Ario
1390/04/27, 14:59
«گوگل» حافظه انسان را تنبل كرد

بر اساس يك پژوهش، پيشرفتهاي وب‌سايت گوگل با تغيير شيوه يادگيري و به خاطر آوردن اطلاعات، به حافظه انسانها آسيب زده است.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به ادعاي دانشمندان دانشگاه كلمبيا، داشتن تمام اطلاعات مورد نياز انسانها در هر مقطعي باعث شده كه افراد بطور ناخودآگاه اطلاعات زيادي را ذخيره نكنند.

محققان به بررسي نقش اينترنت در تعمير طبيعت حافظه انسان پرداختند.

براي مثال يك فرد چيزي را كه مطمئن است مي‌تواند با گردش در سايتها پيدا كند، فراموش مي‌كند. اين در حالي است كه اين امر در باره مسائلي كه در مورد قابل دسترس بودن آن اطميناني وجود ندارد كاملا برعكس است.

علاوه بر آن، انسانها اكنون بهتر قادرند جايي را كه در اينترنت مي‌توانند به جستجوي چيزي بروند بخاطر بياورند تا اينكه خود آن اطلاعات را حفظ كنند.

به گفته بتسي اسپارو، رهبر اين پژوهش،‌انسانها با ظهور موتورهاي جستجو، مجددا شيوه يادسپاري اطلاعات را برنامه‌ريزي مي‌كنند.

به گفته اين محققان، در حال حاضر ميزان اعتماد مغز افراد به حافظه اينترنتي به شيوه‌اي كاملا مشابه اطمينان آنها به حافظه دوستان و خانواده است.

اين پژوهش در نوع خود اولين محسوب شده كه بر تاثيرات موتورهاي جستجو بر ساختار حافظه انسان مي‌پردازد.

امروزه اينترنت به يك شكل اوليه از آنچه روانشناسان آن را حافظه جمعي تعاملي (Transactive Memory) تبديل شده است، خاطراتي كه براي ما اضافي بنظر مي‌رسند اما هميشه مي‌دانيم كه چگونه و كي به آن دست پيدا كنيم.

اين پژوهش در مجله ساينس منتشر شده است.

انتهاي پيام

Ario
1390/04/31, 15:25
سفري ديدني با ميكروسكوپ در دنياي خوردني‌ها!

عكس‌ها: http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1810703-2&Lang=P
http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1810703-1&Lang=P
http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1810703-3&Lang=P
http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1810703-4&Lang=P
http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1810703-5&Lang=P
http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1810703-6&Lang=P

يك دانشمند آمريكايي با تمركز ميكروسكوپي بر روي مواد غذايي از برگ ريحان گرفته تا آب‌ميوه‌ها، توانسته تصاوير واضح و خارق‌العاده‌اي را به ثبت برساند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، گري گرينبرگ 67 ساله با يك ميكروسكوپ معمولي سه بعدي به بزرگنمايي نمونه‌هايي از مواد غذايي تا 300 برابر اندازه واقعي آنها پرداخته است.

گرينبرگ با آشكار كردن ساختار منحصر به فرد مواد خوراكي و نوشيدني‌ها از اين تصاوير براي مقاصد علمي و همچنين تحقيقات هنري از طبيعت استفاده مي‌كند.

گرينبرگ كه خود ميكروسكوپ سه‌بعدي‌اش را ابداع كرده و ساخته از 21 سال قبل به توليد تصاوير با وضوح بالا پرداخته است.

به گفته اين عكاس اهل هاوايي، عوامل زيادي مانند كيفيت لنز، نور، ‌دوربين و نوع ميكروسكوپ در ثبت اين تصاوير ديدني دخيل هستند.

به اذعان گرينبرگ، عكاسي ميكروسكوپي از اجسام يك‌بعدي بسيار سخت است چرا كه ميكروسكوپ‌هاي نوري از عمق تمركز كمتري برخوردارند.

به عبارت ديگر در اين مواقع، دوربين تنها مي‌تواند يك بخش سطحي از جسم را به صورت متمركز ثبت كند در حالي كه پيش و پس زمينه از تمركز خارج هستند.

وي براي غلبه بر اين محدوديت به ثبت تصاوير در سطوح تمركز مختلف پرداخت. براي توليد يك تصوير با تمركز كامل، يك برنامه رايانه‌يي به تحليل تصاوير پرداخته، بخش‌هاي متمركز را انتخاب كرده و بخش‌هاي خارج از محدوده تمركز را از هر تصوير حذف مي‌كند. در آخر كار تمام بخش‌هاي متمركز در كنار هم جمع شده و تصوير كامل شكل مي‌گيرد.

گرينبرگ بخش هنري كار خود را در آزمايشگاه شخصي خود در خانه‌اش و بخش علمي آنرا در موسسه نجوم دانشگاه هاوايي انجام مي‌دهد.

وي كه نمونه هاي مختلف را از محققان در سراسر دنيا دريافت مي‌كند، به تازگي توسط ناسا براي آزمايش شن ماه كه در جريان ماموريت آپولو جمع‌آوري شده انتخاب شده است.

انتهاي پيام

Ario
1390/04/31, 19:32
براي برد در «سنگ، كاغذ، قيچي» چشمانتان را ببنديد!

براي پيروزي در بازي «سنگ‌، كاغذ، قيچي» چشمان خود را ببنديد چرا كه به گفته محققان اين كار به شما در كنترل اصرار ناخودآگاهتان براي تقليد حركات رقيب كمك مي‌كند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، محققان كالج دانشگاهي لندن در پژوهش خود از 45 فرد بزرگسال خواستند تا اين بازي را در حالي كه يكي از دو نفر يا هردو چشمانشان بسته بود، انجام دهند.

طبق اين پژوهش، هنگامي كه يكي از اين بازيكنان با چشم باز بازي مي‌كرد، احتمال مساوي شدن بيشتر بود؛ اما احتمال برد فرد چشم بسته از فرد چشم باز بيشتر بود.

محققان دريافتند كه افراد بينا معمولا 200 ميلي‌ثانيه پس از رقيب چشم‌بسته حركت مي‌كنند كه اين امر نشان‌دهنده واكنش ناخودآگاه تقليدي از رقيبشان بود.

پيتر انديكات، روانشناس بيمارستان آلفرد در ملبورن، اين گونه تقليد را وراي كنترل انسان دانسته و به اين موضوع اشاره كرد كه ما توسط اطرافيان به طور پي‌درپي تاثير مي‌پذيريم.

انتهاي پيام

Ario
1390/05/01, 12:26
خلاصي از گرماي تابستان با لباس مجهز به سيستم تهويه داخلي!

عكس: http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1810434-1&Lang=P
http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1810434-2&Lang=P

سفرهاي درون شهري در محيط شلوغ وسايل نقليه عمومي كه در هر زمان از سال به خصوص در تابستان افراد را در گرمايي بي‌امان قرار مي‌دهد، شايد اكنون با طرح جديد يك طراح ژاپني ديگر آنچنان آزاردهنده به نظر نرسد.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، هيروشي ايچيگايا، تكنسين سابق شركت سوني، دست به ساخت نوعي پوشاك زده كه از يك سيستم تهويه هواي داخلي برخوردار است.

اين پوشاك ژاپني از دو پنكه كوچك برخوردار است كه در پشت آن دوخته شده اند و نسيمي خنك را چه در خيابان و چه در اداره در اطراف بدن كاربر ايجاد مي‌كند.

اين طراحي با كمك به سيستم خنك‌كننده بدن كار مي‌كند. معمولا در زمان گرما، عرق در بدن توليد شده كه منجر به يك اثر خنك‌كننده مي‌شود اما لباس با به دام انداختن اين قطرات به دخالت در اين فرآيند مي‌پردازد اما اين طراحي با لايه‌اي از هواي چرخان باعث تقويت تبخير عرق مي‌شود.

دو پنكه پشت لباس، هواي تازه را داخل لباس آورده و سپس از آستين‌ها و يقه خارج مي‌شود.

رطوبت نيز از پارچه عبور مي‌كند.

اين پنكه‌ها كه از قطري چهار اينچي برخوردارند با باتري‌هاي قلمي كه تا ساعتها دوام مي‌آورند يا از طريق اتصال به يك رايانه با كابل يواس پي كار مي‌كنند.

بخشهاي اكتريكي اين دستگاه براي شست‌وشو قابل جداسازي هستند. تنها عيب اين طراحي، تاثير بادكنكي آن در اثر چرخش هوا است.

انتهاي پيام

Ario
1390/05/02, 12:29
فضاپيماهايي كه در صف فرود به مريخ‌اند

با اتمام موفقيت‌آميز برنامه شاتل ناسا و فرود شاتل آتلانتيس در پايگاه فضايي كندي، روزنامه تلگراف در گزارشي به بررسي نسل بعدي فضاپيماها براي انتقال انسان به فضا پرداخته است.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايرن (ايسنا) با به پايان رسيدن برنامه 30 ساله شاتل ناسا، به نظر مي‌رسد كه آمريكا ديگر از ابزاري براي دستيابي به فضا و ايستگاه فضايي براي حداقل چند سال آينده برخوردار نباشد و مجبور است كه فعلا بر فضاپيماهاي روسيه براي انجام اين كار تكيه كند.

ناسا كه زماني جلودار فناوري مدارگرد بوده، بطور روزافزوني به دنبال ساخت نسل بعدي فضاپيماها توسط شركتهاي تجاري خصوصي است كه بتوانند انسان و محموله‌هاي مورد نياز را به ايستگاه فضايي و فراتر از آن منتقل كنند.

در حال حاضر چهار شركت براي شركت در برنامه توسعه فضاپيماهاي سرنشين‌دار انتخاب و از سوي ناسا تامين شده‌اند.

در اينجا نگاهي مي‌اندازيم به چهار فضاپيما و همچنين پروژه خود ناسا كه فضانوردان اميدوارند بتواند روزي آنها را در مريخ فرود آورد.

خودروي سرنشين‌دار چند منظوره (mpcv)

اين فضاپيما كه در مراحل اوليه ساخت قرار دارد، از باقيمانده‌هاي فضاپيماي اوريون ساخته شده است. هنوز تاريخ مشخصي براي پرتاب اين فضاپيما تعيين نشده اما براي اعزام تا چهار فضانورد به فضاي عميق كه تاكنون هيچ انساني موفق به سفر نشده، طراحي شده است.

دريم چيسر

اين فضاپيما كه با كمك 100 ميليوني ناسا در حال ساخت توسط شركت سيرا نوادا است، مي‌تواند تا هفت فضانورد را به فضا منتقل كرده و مانند پيشينيان خود در فرودگاه فرود بيايد. انتظار مي‌رود كه اين فضاپيما تا سال 2015 آماده شود.

Cst-100

اين فضاپيما توسط شركت بوئينگ در حال طراحي و ساخت بوده كه براي انتقال فضانوردان و محموله‌هاي لازم به ايستگاه فضايي بين‌المللي در نظر گرفته شده‌است. ناسا تاكنون 100 ميليون دلار بودجه خود را در اختيار اين شركت قرار داده و قرار است تا سال 2015 آماده شود.

دراگون

شركت اسپيس ايكس در سال 2010 به عنوان اولين شركت خصوصي براي ارسال فضاپيماي يدون سرنشين به مدار و بازگرداندن آن به زمين معرفي شد.

اين فضاپيما در گامي جلوتر از رقيبانش قرار است اواخر امسال اولين پرواز خود به ايستگاه فضايي را انجام داده و تا سال 2014 تا هفت فضانورد را به مدار منتقل كند.

خودروي فضايي

از ميان چهار فضاپيماي خصوصي، اطلاعات بسيار كمي از خودروي فضايي كه توسط شركت بلواوريجين در حال ساخت است، در دست است. اين شركت تا كنون 25 ميليون دلار از ناسا براي ساخت فضاپيمايي با قابليت حمل هفت فضانورد دريافت كرده كه قرار است بر روي موشك اطلس 5 به فضا پرتاب شود.

انتهاي پيام

Ario
1390/05/04, 14:35
آزمايش جديد فيزيكدانان در اثبات نظريه انيشتين:
سفر در زمان امكان ندارد...

به گفته‌ فيزيكدانان در هنگ كنگ، آنها توانسته‌اند اثبات كنند كه يك تك فوتون از تئوري انيشتين در مورد اين كه هيچ چيز نمي‌تواند سريعتر از نور حركت كند، پيروي كرده، از اين رو سفر در زمان امكان ندارد.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) محققان دانشگاه علوم و فناوري هنگ‌كنگ در تحقيقات خود نشان داده‌اند كه يك فوتون، کوانتوم بنيادي نور از قانون ترافيك جهان مانند امواج كلاسيك الكترومغناطيسي پيروي مي‌كند.

احتمال سفر در زمان، حدود 10 سال پيش، هنگامي كه دانشمندان انتشار سريعتر از نور پالس‌هاي نوري را در برخي رساناهاي خاص كشف كردند، مطرح شد؛ اما بعدها مشخص شد كه اين خاصيت يك تاثير بصري بوده، ‌با اين حال دانشمندان تصور كردند كه شايد بتوان يك فوتون را سريعتر از نور حركت داد.

محققان هنگ‌كنگي اما بر اين باور بودند كه نظريه انيشتين صحيح بوده، از اين رو براي پايان بخشيدن به اين بحث دست به اندازه‌گيري سرعت نهايي يك تك فوتون زدند كه تا پيش از آن انجام نشده بود.

اين آزمايشات نشان داد كه حتي يك تك فوتون نيز از اين قانون پيروي كرده و معلول نمي‌تواند پيش از علت اتفاق بيفتد. با اين آزمايش، بحثهاي موجود در مورد سرعت درست انتقال اطلاعات با يك فوتون پايان گرفت.

به گفته اين محققان، اين پژوهش از كاربري‌هاي بالقوه ديگري با ارائه تصوير بهتري از انتقال اطلاعات كوانتومي براي دانشمندان برخوردار است.

انتهاي پيام

Ario
1390/05/12, 10:38
«اژدهاي سرخ» براي بررسي ارزانتر مريخ

جست‌و‌جوي نشانه‌هاي احتمالي حيات بر روي سياره مريخ مي‌تواند به شيوه‌اي ارزانتر انجام شود.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، ناسا در حال حاضر در حال همكاري با شركت خصوصي «اسپيس ايكس» براي برنامه‌ريزي يك ماموريت بررسي نشانه‌هاي حيات در خاك مريخ است.

سخت‌افزار علمي ناسا قرار است بر روي كپسول «دراگون اسپيس‌ايكس» كه از سوي اين شركت براي حمل محموله و فضانورد به ايستگاه فضايي بين‌المللي در حال ساخت است به مريخ پرتاب شود.

به گفته محققان، ماموريت «دراگون (اژدها) قرمز» كه تا سال 2018 براي پرتاب آماده خواهد شد، قرار است يك محموله 400 ميليون دلاري يا كمتر را به اين سياره منتقل كند.

البته اين نام، رسمي نبوده و از سوي طراحان اين كاوشگر بر روي آن نهاده شده است.

محققان در حال ساخت مفهوم دراگون قرمز براي ماموريت اكتشافي ناسا با هزينه‌اي ارزان هستند.

ناسا تاكنون سه كانديداي اكتشافگر را بررسي كرده كه يكي از آنها قرار است در سال 2016 پرتاب شود. هزينه اين ماموريت بدون احتساب هزينه دستگاه پرتاب حدود 425 ميليون دلار خواهد بود.

البته دراگون قرمز در ميان اين سه كانديداي اكتشافي نبوده و ناسا 18 ماه ديگر فراخوان ديگري براي طرح‌هاي اكتشافي انجام خواهد داد. در صورتي كه اين كپسول در آن فراخوان انتخاب شود در سال 2018 به سوي سياره مريخ پرتاب خواهد شد.

البته دراگون قرمز، ماموريت بعدي مريخ نخواهد بود. ناسا در حال حاضر در تلاش براي ارسال مريخ‌نورد «كيورياسيتي» (كنجكاوي) به مريخ بوده كه بخشي از ماموريت 205 ميليارد دلاري آزمايشگاه علمي مريخ به شمار مي‌رود. زمان پرتاب اين پروژه براي ماه نوامبر برنامه‌ريزي شده و در اگوست 2010 در مريخ فرود خواهد آمد.

با وجود سخت و خشك بودن سطح مريخ، ماموريت «اژدهاي قرمز» قرار است خاك سياره سرخ را تا يك متر حفر كرده و نمونه‌هايي از يخ آب احتمالي موجود در زير سطح آن را جمع‌آوري كند.

انتهاي پيام

Ario
1390/05/12, 10:42
تصاوير تصورات دانشمندان از تولد جهان
عكس: http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1819274-1&Lang=P
http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1819274-2&Lang=P
http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1819274-5&Lang=P

دانشمندان آزمايشگاه سرن در تصاويري رايانه‌اي دست به خلق تصورات خود از تولد جهان زده‌اند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين تصاوير كه در ابتدا شبيه تصاوير آتش‌بازي در آسمان شب به نظر مي‌رسند، نتيجه آزمايشات اين دانشمندان در آزمايشگاه سرن، خانه برخورد دهنده بزرگ هادروني در ژنو هستند.

محققان در تلاش براي تعيين دقيق چگونگي بوجود آمدن جهان، دست به بازسازي انفجارهاي زيراتمي با استفاده از ذرات اتمي سرب زده‌اند كه از نظر آنها شبيه واقعه احتمالي در زمان انفجار بزرگ است.

حركت ذرات در جريان آزمايش در سرن

برخورد ذرات با سرعت نور در خلا منفي 271 درجه سلسيوس و ايجاد نورافشاني

محقان ذرات سرب را در شتاب‌دهنده 25 كيلومتري با سرعت نور پرتاب كرده و اين ذرات با برخورد در فضاي خلاء منفي 271 درجه سلسيوس، نمايش نور فوق‌العاده‌اي ايجاد كردند.

به گفته دانشمندان، با برخورد دو اتم سرب با ذرات بنيادي مانند پيون، يكي از ذرات پايه تشكيل‌دهنده اتم از محيط خارج مي‌شود.

زيراتمهايي مانند اينها شامل اجزاي اوليه اتمها بوده و در جهان رايج هستند. از اين رو با بررسي اين ذرات بنيادي مي‌توان از ذرات تشكيل‌دهنده جهان و شايد اسرار چگونگي آغاز جهان اطلاع يافت.

جهت خطوط نشان‌دهنده حركت ذرات پس از برخورد و رنگها نشانگر شدت آنهاست

دانشمندان با استفاده از شيوه پيگيري مسير حركتي حيوانات يا هواپيماها به اندازه‌گيري مسيرهاي حضور و حركت ذرات پرداختند.

در اين حالت شما قادر به ديدن خود ذرات نبوده و تنها مسيرهاي به جا مانده را دنبال مي‌كنيد. اين رنگها براي نمايش قدرت آنها توسط دانشمندان به صورت رنگي درآمد كه در آن زرد و قرمز نشانگر انرژي ضعيف‌تر و آبي نشانه قدرت بالاتر است.

آزمايشگاه سرن براي كنترل نيروهاي غيرقابل تصور ايجاد شده است. هنگامي كه دانشمندان از 9300 آهن‌ربا براي منفجر كردن دو يون فوق سريع سرب با هم استفاده مي‌كنند، حرارت ايجاد شده 100 هزار برابر دماي خورشيد است.

اما براي كاربري اين مغناطيسها از ابرشاره هليوم استفاده شده تا حلقه شتاب‌دهنده را تا منفي 271 درجه سلسيوس خنك كند.

انتهاي پيام

Ario
1390/05/25, 14:28
خودرو بدون‌ راننده چيني با موفقيت آزمايش شد

روزنامه «چاينا ديلي» در خبري اعلام كرد: يك خودروي بدون‌راننده چيني در برنامه‌اي آزمايشي در ماه ژوئيه توانسته مسير 280 كيلومتري را با سرعت 88 كيلومتر در يكي از اتوبانهاي شلوغ اين كشور طي كند.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جالب‌تر اين كه اين خودرو بدون كمك سامانه موقعيت‌ياب جهاني (جي‌پي‌اس) و تنها با استفاده از دوربين‌هاي ويدئويي و حسگرهاي رادار براي مشاهده جاده و ساير خودروها به حركت مي‌پردازد.

اين خودروو كه Hongqi HQ3 نام دارد، توسط دانشگاه ملي فناوري دفاعي چين توليد شده و با يك سيستم هوش مصنوعي اختصاصي در بدنه آن كنترل مي‌شود.

بنا به اعلام «چاينا ديلي» ، اين خودرو در مرحله آزمايشي، مسير طولاني بين دو مركز استان «چانگشا» و «ووهان» را در كنار ديگر خودروها و با تغيير مسير طي كرده است.

البته از آن جا كه اين خودرو اساسا بر نشانه‌هاي بصري تكيه دارد، آزمايش آن در روز صورت گرفته بود؛ زيرا كمبود نور و شرايط بد هوايي ماه مه‌گرفتگي، ممكن است حسگرهاي اين خودرو را از كار بيندازد.

از لحاظ اين فناوري، چين در مرحله عقب‌تري نسبت به آمريكا قرار دارد. برخي ايالات آمريكا اكنون در تلاش براي تصويب قوانيني براي خودروهاي بدون راننده بوده و خودروي بدون راننده گوگل در حال حاضر حدود 10 هزار ساعت را طي كرده است.

تيم سازنده اين خودرو تصميم دارد با همكاري گروه خودروسازي بزرگ «فاو» يك نمونه تجاري اين خودرو را در آينده توليد كند.

انتهاي پيام

Ario
1390/05/29, 16:34
ميليون‌ها الماس در هر شعله شمع مي‌سوزد!

دانشمندان دانشگاه سنت اندروز دريافته‌اند كه هر سوسوي شعله شمع حاوي ميليون‌ها الماس ريز است.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حدود 1.5 ميليون قطعه از اين جواهر براق در هر ثانيه ايجاد مي‌شود.

البته نكته نااميدكننده اين كه اين الماس‌ها به قدري ريز هستند كه 300 هزار تكه آن بر روي نوك سوزن جاي خواهند گرفت. آنها همچنين در كمتر از يك چشم بر هم زدن ناپديد مي‌شوند.

دانشمندان به دنبال راهي هستند كه بتوانند در آينده اين الماس‌ها را جمع‌آوري كنند.

اين كار مي‌تواند جايگزين مناسبي براي الماس‌هايي كه در مناطق جنگي آفريقا جمع‌آوري شده و همچنين كمك حال صنايعي باشد كه از الماس براي هر چيز از تيغه‌هاي اره گرفته تا لگن مصنوعي استفاده مي‌كنند.

دانشمندان از مدتها قبل به دنبال پاسخ اين سوال هستند كه شعله شمع از چه چيزهاي ساخته شده است.

ابن محققان توانسته‌اند فيلتري بسازند كه مي‌توان با آن ذرات مركز شعله را با وجود دماي بالاي 1400 درجه سانتيگراد استخراج كرده و آنها را به آزمايش بگذارند.

دانشمندان در نهايت شگفتي متوجه شدند كه كربن موجود در موم شمع، هر چهار نوع كربن خالص را شكل داده كه از جمله آنها الماس و گرافيت يا همان نوک مداد است.

كربن خالص مي‌تواند ساختارهاي مختلف را بسته به چيدمان اتمها و اتصال آنها به يكديگر، بسازد.

به گفته محققان، هر كدام از اشكال مختلف ساختار كربني تحت شرايط خاص ايجاد مي‌شود.

در حال حاضر ذرات الماس در اثر گرما به دي‌اكسيدكربن تبديل مي‌شوند.

برنامه كنوني دانشمندان بررسي شعله‌هاي كباب‌پز براي امكان وجود الماس نوپا در آن و تاثيرات احتمالي آن بر مواد غذايي كباب‌شده هستند.

انتهاي پيام

samaneh2
1390/05/29, 23:30
خیلی جالب بود ممنون

mortezagavadi
1390/05/30, 11:36
10 گوشی فوق گران‌قیمت جهان (+عکس)

دنیای اقتصاد: تلفن همراه این روزها به یک وسیله ضروری تبدیل شده که در اختیار اکثر افراد قرار دارد. اگر تا چند سال پیش برای کاربران برقراری تماس از طریق این دستگاه با یکدیگر یا در نهایت ارسال یک پیام کوتاه از اهمیت بالایی برخوردار بود، امروزه بسیاری به امکانات یک گوشی و سپس طراحی آن اهمیت می‌دهند. .



مواردی مثل اینکه تلفن همراه چه سیستم‌عاملی است یا دوربین آن چند مگاپیکسل و حافظه آن چقدر است و... از با اهمیت‌ترین نکاتی است که کاربران هنگام خرید یک تلفن همراه به آن دقت می‌کنند. با فراگیر شدن تلفن‌همراه در جامعه امروزی گروهی از کاربران که دوست دارند طعم تفاوت و خاص بودن را در حوزه دیجیتال بچشند برخی شرکت‌های این حوزه را به سمت تولید محدود گوشی‌های گران‌‌قیمت کشانده‌اند. به طوری که در حال حاضر تولید گوشی‌های پوشیده شده با الماس و طلا با قیمت‌های باورنکردنی در حال افزایش است . بسیاری از این گوشی‌ها از نظر امکانات از گوشی‌های هوشمند امروزه نه تنها چیزی بیشتر ندارند، بلکه اغلب ضعیف‌تر هم به نظر می‌رسند، بنابراین قیمت گران آنها نه به خاطر امکانات که به خاطر نوع طراحی و جواهراتی است که در آنها به کار رفته است.

در این گزارش لیستی از 10 تلفن همراه گران در جهان را می‌خوانید:


10تلفن همراه. نوکیا با ظاهر لامبورگینی
گوشی نوکیا مدل 8800 لامبورگینی از 3 باند GSM پشتیبانی می‌کند. در واقع این پوشش 3 باند به کاربران خاص این گوشی این امکان را می‌دهد تا از گوشی خود در 5 قاره جهان استفاده کنند. این گوشی مانند گوشی‌های معمولی موجود در بازار مجهز به حافظه داخلی، صفحه نمایش رنگی TFT و دوربین است. این تلفن بوسیله شیشه ضد خش که از یاقوت کبود ساخته شده محافظت می‌شود. هر چند قیمت این گوشی منتشر نشده است، اما به نظر می‌رسد یکی از دلایلی که باعث شده این گوشی در رده گوشی‌های گرانقیمت جهان قرار بگیرد، استفاده از نام برند لامبورگینی روی این گوشی باشد. همچنین صفحه نمایش مورد استفاده در این گوشی، زنگ آهنگ به کارگرفته شده در آن و ویدئو‌های مستند موجود روی گوشی مربوط به برند لامبورگینی است.


9تلفن همراه. نوکیا 8800 با روکش طلا
در رده نهم گرانترین گوشی‌های سال 2011 باز هم نام گوشی نوکیا مدل 8800 اما این بار با روکش طلا دیده می‌شود. امکانات این مدل از گوشی هم مانند مدل معمولی نوکیا 8800 است، اما با این تفاوت که روکش این گوشی با طلا پوشش داده شده است. نسخه طلایی نوکیا 8800 مانند یک تلفن‌همراه هوشمند دارای یک صفحه نمایش TFT با 62000 رنگ و دوربین SVGA .5 است. مجهز بودن به ام ام اس، اس ام اس، پورت USB، بلوتوث، پشتیبانی از نرم افزار جاوا، پخش MP3، ضبط ویدئو، رادیو FM از دیگر امکانات این گوشی دو هزار و 700 دلاری است.


8تلفن همراه. نسخه ویژه موتورلا V220
شرکت موتورلا یکی دیگر از برند‌های بازار گوشی تلفن همراه است که همین چند روز پیش بخش تولید کننده این شرکت توسط شرکت گوگل خریداری شد. شرکتی که معلوم نیست با این خرید علاوه بر تولید گوشی برای اکثر کاربران به فکر تولید گوشی‌های گران‌قیمت خواهد بود یا خیر. اما پیش از این که موتورلا توسط گوگل خریداری شود،‌این برند هم برای عقب نماندن از بازار گوشی‌های گران قیمت چندین مدل گوشی با روکش طلا و الماس روانه بازار کرده بود. یکی از این گوشی ها که در رده هشتم گوشی‌های گران‌قیمت سال 2011 هم قرار گرفته مدل V220 این شرکت است. این نسخه ویژه که قیمت آن 51 هزارو 800 دلار است، توسط پیتر آلیسون، طراح اتریشی طراحی شده است. این تلفن لوکس هم، امکانات نسخه معمولی مدل V220 را داراست با این تفاوت که در طراحی ظاهری این گوشی، 1200 الماس در پانل جلویی تلفن همراه به کار گرفته شده و صفحه کلید گوشی هم با به‌کارگیری 18 گرم طلا طراحی شده است.


7تلفن همراه. Vertu Diamond
برند ورتو که همیشه در لیست گرانترین گوشی‌های تلفن همراه قرار دارد این بار با مدل الماس خود در رده هفتم گوشی‌های گران‌قیمت جهان قرار دارد. در این مدل از گوشی آنقدر طلا و الماس به کار گرفته شده که شاید حمل و نقل آن به مکان‌های مختلف کمی برای کاربرانش خطر ساز باشد. تمامی بدنه این گوشی از الماس‌های بسیار کوچک پوشیده شده و برای پوشش صفحه کلید آن نیز از 18 گرم الماس کمک گرفته شده است. البته طراحی بدنه این گوشی به همین میزان الماس خلاصه نمی‌شود؛ چرا که در بدنه این گوشی از بهترین جنس پلاتینیوم بهره گرفته شده و در طراحی آن حتی از سرامیک‌هایی مشابهی استفاده شده که در شاتل فضایی به کار گرفته می‌شود. تا کنون 200 دستگاه از این گوشی در سراسر جهان به فروش رسیده است. اگر شما هم قصد خرید این گوشی را دارید، بهتر است بدانید که باید قیمتی در حدود 88 هزار دلار کنار بگذارید.


6تلفن همراه. شاهزاده آیفون
مدل‌های مختلف گوشی‌های آیفون به طور معمولی جزو گوشی‌های لوکس بازار تلفن‌همراه به حساب می‌آیند. حالا فکرش را بکنید که در طراحی این گوشی ۱۳۸ قطعه الماس جلا داده شده هم به کار گرفته شود. در طراحی این گوشی آیفون که توسط پیترآلیسون اتریشی طراحی شده،‌ 75/17 گرم الماس و 18 گرم طلای سفید استفاده شده است. این نسخه از آیفون با قیمت 176 هزار و 400 دلار به فروش می‌رسد.


5تلفن همراه. تلفن هوشمند با الماس سیاه
پنجمین گوشی گران‌قیمت توسط شرکت VIPN طراحی شده است. بدنه این تلفن همراه از تیتان و پلی کربنات ساخته شده ولی روکش آینه با تزئین الماس این گوشی را متمایز می‌کند.
به نظر ارزش این گوشی تنها به استفاده از میزان الماس‌ها یا طلاهای به کار گرفته در طراحی گوشی خلاصه می‌شود؛ چرا که این گوشی از امکانات فنی خیلی خاصی برخوردار نیست. این گوشی مجهز به پردازنده 400 مگاهرتزی اینتل، دوربین 4 مگاپیکسلی و صفحه نمایش TFT‌با 256 رنگ است. این گوشی توسط Jaren Goh طراحی شده و قیمت آن سیصد هزار دلار است.


4تلفن همراه. ورتو با مار کبری
چهارمین گوشی گران قیمت توسط Boucheron جواهرساز مشهور فرانسوی طراحی شده است. مدل کبرای برند ورتو نسخه محدود از این گوشی است که تا کنون تنها 8 عدد از آن ساخته شده است. در طراحی این گوشی دو قیرات الماس با برش گلابی، دو چشم زمرد و 439 یاقوت به گونه‌ای کنار هم دیگر قرار گرفته‌اند که شکل یک مار کبری را روی گوشی به نمایش می‌گذارند. در مجموع 21 قیرات الماس و یاقوت قرمز به کار گرفته شده، درخشندگی خاصی به این گوشی داده است.


3تلفن همراه. تلفنی با روکش طلای سفید
این تلفن‌همراه توسط JSC Ancort تولید شده اما در اصل توسط طراح مشهور پیتر آلیسون طراحی شده است.
این گوشی گران قیمت هوشمند به وسیله طلای سفید پوشیده شده و از 50 الماس و 8 الماس آبی کمیاب برای طراحی آن کمک گرفته شده است.
درکلید میانی و لوگوی Ancort که روی گوشی به کار گرفته شده از 18 قیرات طلا استفاده شده است.
این تلفن با قیمت یک میلیون و سیصد هزار دلار به فروش می‌رسد.


2تلفن همراه. تلفنی برای یک فرد خاص
Goldvish LeMillion توسط امانوئل‌گوئیت طراحی شده است. این تلفن همراه بیشتر شبیه به یک شمشیر کوچک است که سر تا سر آن با الماس‌های ریز پوشانده شده است. براساس گزارش‌های منتشر شده در این تلفن همراه که به خاطر تمایز و خاص بودنش در کتاب رکوردهای جهانی گینس 2008 نیز به ثبت رسیده از VVS1 و الماس‌هایی با 18 گرم طلای سفید استفاده شده است.
ویژگی‌های فنی این تلفن همراه یک میلیون و سیصد هزار دلاری، مانند تلفن‌های معمولی موجود در بازار همراه با 2 گیگابایت حافظه داخلی، رادیو FM، دوربین دیجیتال، پخش‌کننده موسیقی و بلوتوث و.. است. گفته می‌شود این تلفن همراه گران قیمت تنها در اختیار یک کاربر قرار دارد


1تلفن همراه. آیفون در صدر
بالاخره گرانترین و لوکس‌ترین گوشی تلفن همراه مربوط به گوشی آیفون محصول شرکت APPLE‌ می‌شود. این تلفن همراه گران قیمت جهان در سال 2009 به نمایش گذاشته شده است. در طراحیGoldstriker iPhone، از 271 گرم وزن گوشی 22 گرم طلای خالص به کار رفته است.
همچنین قاب اطراف این گوشی با 200 الماس پوشیده شده است. اما این تمام طلا و الماس‌های به کار گرفته شده در این گوشی لوکس نیست؛ چرا که در لوگوی شرکت اپل که همان سیب گاز زده معروف است، 53 الماس کوچک به کار گرفته شده و تنها کلید مجهز روی گوشی نیز با 1/7 گرم الم

Ario
1390/06/05, 16:54
روايت سقوط يک شهاب سنگ بر سنگي باستاني
كشف سرنخي جديد از علت سقوط يک تمدن بزرگ در چين

باستان شناسان مي‌گويند: يک نقش سنگي متعلق به 5 هزار سال پيش در مغولستان داخلي واقع در شمال چين، يک شهاب سنگ را در حال سقوط نمايش مي‌دهد.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه کرمانشاه، وو جياکاي، مسوول انجمن حفاظت از نقش‌هاي سنگي در مغولستان در اين باره معتقد است: صخره‌اي که اين نقش بر روي آن قرار دارد در کوه داهي در شهر چيفنگ واقع شده که در آن تصاوير انسان‌ها، خانه‌هاي گنبدي و يک گلوله آتشين دنباله‌دار که از آسمان در حال پايين آمدن است، نمايش داده شده است.

وي تاکيد دارد: اين نقش بيانگر بازگشت انسان‌هاي ماقبل تاريخ از شکار به خانه‌هايشان است که در همين زمان يک شهاب سنگ سقوط مي‌کند.

وو مي‌افزايد: در همين منطقه چند سال پيش يک مجموعه ديگر از نقش‌هاي سنگي پيدا شده که انسان‌هايي را در حال فرار، مارها را در حال خزيدن و پرندگان را در حال پرواز نشان مي‌دهد که شايد پيامد برخورد شهاب سنگ با زمين است.

وو مي‌گويد: در اين منطقه در حدود هزار کنده کاري وجود دارد که به نظر مي‌رسد توسط انسان‌هاي عصر نئولتيک در هونگشان خلق شده‌اند. شايد اين عکس علت ناپديد شدن فرهنگ پيشرفته هونگ شان را شفاف‌تر كند.

انتهاي پيام

Ario
1390/06/05, 16:58
/کشف علت مرگ اسرارآميز فک‌هاي دريايي/
شباهت صداي پره کشتي‌ها با آواي نرها، فك‌هاي ماده را به قربانگاه مي‌كشد

دانشمنداني که روي مرگ اسرارآميز فک‌هاي دريايي با جراحت‌هايي وحشتناك روي بدن آنها تحقيق مي کردند، اکنون بر اين باورند که گونه ماده اين حيوان کشش مرگباري به برخي پروانه کشتي ها دارند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، کارشناسان بر اين گمانند که اين فک‌ها به دليل شباهت صوتي صداي پره کشتي ها با صداي جفتگيري فکهاي نر به سوي قتلگاه خود کشيده شده اند.

از هفت فک يافت شده در خط ساحلي فايف در اسکاتلند که دچار آسيب‌هاي وحشتناک بودند، پنج حيوان، ماده بودند.

محققان بخش پژوهشي پستانداران دريايي در دانشگاه سنت اندروز اکنون در حال پژوهش مجدد بر روي تعداد بيشتري از فک‌هاي کشته شده در اين منطقه هستند.

آنها بر اين باورند که مزارع بادي ساحلي باعث افزايش ترافيک کشتيراني شده اند.

اين محققان با تحليل اين مرگها دريافتند که تقريبا تمام حيوانات کشته شده در طول تابستان، فک‌هاي ماده بوده‌اند در حالي که در زمستان بيشتر آنها فکهاي جوان بودند.

در ابتدا اين دانشمندان کاملا گيج شده بودند تا اينکه فرضيه احتمال جذب فکهاي ماده به سوي پروانه هاي کشتي مطرح شد. آنها اکنون پس از انجام آزمايش‌هاي صوتي بر روي فکهاي تحت نگهداري و همچنين آزاد، درستي اين فرضيه را اثبات کرده اند.

اين در حالي است که آنها هنوز نتوانسته اند توضيحي براي علت مرگ گونه هاي جوانتر پيدا کنند.

مرگ حداقل 50 فک دريايي در اين ناحيه باعث شگفتي کارشناسان شده بود، چرا که تمام آنها از يک آسيب برش مانند مرده بودند. از سال گذشته تاکنون اين تعداد به 90 فک رسيده است.

انتهاي پيام

Ario
1390/06/06, 11:32
تامين سوخت نسل بعدي خودروها از روزنامه‌هاي باطله

دانشمندان دانشگاه تيولين موفق به كشف يك ميكروارگانيسم توليدكننده سوخت زيستي شده‌اند كه از روزنامه باطله تغذيه مي‌كند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،‌ باكتري «tu-103»، سلولز موجود در روزنامه را به بوتانل تبديل مي‌كند كه مي‌توان از آن به عنوان جايگزيني براي بنزين استفاده كرد.

دانشمندان ابتدا اين باكتري را در مدفوع حيوانات كشف كرده و از آن زمان به كشت آن پرداختند و فرآيندي را توليد كردند كه به اين ماده اجازه توليد بوتانل از سلولز را مي‌دهد.

سلولز در تمام گياهان سبز يافت شده و از وافرترين مواد آلي در زمين است. اين محققان در آزمايش‌هاي خود توانستند از روزنامه به عنوان منبع سلولز استفاده كنند. با اين كه باكتري‌هاي ديگري با قابليت توليد بوتانل در طبيعت موجود هستند، اما آنها به محيط بدون اكسيژن نياز دارند كه هزينه‌هاي توليد را بالا مي‌برد؛ درحالي كه باكتري tu-103 مي‌تواند در زمان حضور اكسيژن، زنده مانده و كاربري داشته باشد.

اگرچه اتانل نيز از سلولز گرفته مي‌شود، بوتانل از چندين جهت بر آن برتري دارد؛ از جمله اين كه بوتانل به همان شكل در تمام موتورهاي خودروي اصلاح‌نشده قابل استفاده بوده؛ مي‌توان آن را از طريق خطوط لوله موجود پمپاژ كرد؛ از خورندگي كمتري برخوردار و حاوي انرژي بيشتري است.

از آن جا كه اين ماده از سلولز توليد شده، علاوه بر كاهش قيمت سوخت مي‌تواند انتشار دي‌اكسيدكربن و دود را نيز تا حد زيادي كاهش دهد.

انتهاي پيام

Ario
1390/06/18, 02:08
فيزيكدانان در يك قدمي پاسخ معماي وجود ابرذره «هيگز»

فيزيك‌دانان آمريكايي نسبت به دستيابي به اطلاعات كافي در خصوص وجود يا عدم وجود ذره بوزن هيگز كه براساس برخي نظريه‌ها گفته مي‌شود جهان از اين ذره به وجود آمده است ابراز اميدواري كردند.

به گزارش سرويس فناوري ايسنا، در صورت عدم موفقيت دانشمندان در رسيدن به اين ذره، دانشمندان جهان بايد در مورد مدل استاندارد فيزيك ذرات 40 ساله كه چگونگي عملكرد جهان را توصيف مي‌كند، تجديد نظر كنند.

محققان اطلاعاتي در مورد «رد وجود بوزون هيگز با جرمي در محتمل‌ترين محدوده» را مورد بررسي قرار دادند.

دانشمندان آمريكايي با برخورددهنده تواترون از 28 سال پيش و محققان سازمان اروپايي پژوهش‌هاي هسته‌يي (سرن) از سال 2010 در تلاش بوده‌اند كه بوزون به عنوان ذره‌اي فرض شده كه پس از انفجار بزرگ در 7/13 ميليارد سال پيش موجب جرم‌دار شدن ماده شده است را در آن محدوده شناسايي كنند.

به گفته‌ دانشمندان هر دو مركز بايد چندين رويت از هيگز پيش از اعلام كشف، انجام شود و براي اطمينان از وجودشان به صورتي كه به نظر مي‌رسند، دقيقه به دقيقه آنها را به دقت بررسي كرد.

ذره‌ها در دو دستگاه – برخورد دهنده هادروني بزرگ بيضي شكل سرن و برخورد دهنده‌ مدور اما كوچك تواترون – در نزديكي سرعت نور با هم مي‌شكنند و بي‌نظمي اوليه ماده‌ي به سرعت گذرنده را در كسر كوچكي از ثانيه پس از انفجار بزرگ از نو ايجاد مي‌كند.

نتيجه‌ اين برخوردها در حافظه رايانه ضبط شده و توسط دانشمندان سراسر جهان براي هر گونه اثري از هيگز به عنوان يك عنصر كليدي مدل استاندارد از هر پديده‌ي جديد مورد بررسي قرار گرفت.

به گفته محققان سرن، حجم زيادي از اطلاعات جمع‌آوري شده مي‌تواند امكان رسيدن به نتيجه‌ي اوليه‌ – هيگز و يا بدون هيگز – در اواخر سال جاري را براي آنها فراهم كند.

انتهاي پيام

samaneh2
1390/06/18, 11:13
خلاصي از گرماي تابستان با لباس مجهز به سيستم تهويه داخلي!

عكس: http://www.isna.org.ir/main/picview.aspx?pic=pic-1810434-1&lang=p
http://www.isna.org.ir/main/picview.aspx?pic=pic-1810434-2&lang=p

سفرهاي درون شهري در محيط شلوغ وسايل نقليه عمومي كه در هر زمان از سال به خصوص در تابستان افراد را در گرمايي بي‌امان قرار مي‌دهد، شايد اكنون با طرح جديد يك طراح ژاپني ديگر آنچنان آزاردهنده به نظر نرسد.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، هيروشي ايچيگايا، تكنسين سابق شركت سوني، دست به ساخت نوعي پوشاك زده كه از يك سيستم تهويه هواي داخلي برخوردار است.

اين پوشاك ژاپني از دو پنكه كوچك برخوردار است كه در پشت آن دوخته شده اند و نسيمي خنك را چه در خيابان و چه در اداره در اطراف بدن كاربر ايجاد مي‌كند.

اين طراحي با كمك به سيستم خنك‌كننده بدن كار مي‌كند. معمولا در زمان گرما، عرق در بدن توليد شده كه منجر به يك اثر خنك‌كننده مي‌شود اما لباس با به دام انداختن اين قطرات به دخالت در اين فرآيند مي‌پردازد اما اين طراحي با لايه‌اي از هواي چرخان باعث تقويت تبخير عرق مي‌شود.

دو پنكه پشت لباس، هواي تازه را داخل لباس آورده و سپس از آستين‌ها و يقه خارج مي‌شود.

رطوبت نيز از پارچه عبور مي‌كند.

اين پنكه‌ها كه از قطري چهار اينچي برخوردارند با باتري‌هاي قلمي كه تا ساعتها دوام مي‌آورند يا از طريق اتصال به يك رايانه با كابل يواس پي كار مي‌كنند.

بخشهاي اكتريكي اين دستگاه براي شست‌وشو قابل جداسازي هستند. تنها عيب اين طراحي، تاثير بادكنكي آن در اثر چرخش هوا است.

انتهاي پيام
ممنون از مطالب مفیدت
اما من نتونستم عکس هاشو ببینم

samaneh2
1390/06/18, 11:16
آزمايش جديد فيزيكدانان در اثبات نظريه انيشتين:
سفر در زمان امكان ندارد...

به گفته‌ فيزيكدانان در هنگ كنگ، آنها توانسته‌اند اثبات كنند كه يك تك فوتون از تئوري انيشتين در مورد اين كه هيچ چيز نمي‌تواند سريعتر از نور حركت كند، پيروي كرده، از اين رو سفر در زمان امكان ندارد.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) محققان دانشگاه علوم و فناوري هنگ‌كنگ در تحقيقات خود نشان داده‌اند كه يك فوتون، کوانتوم بنيادي نور از قانون ترافيك جهان مانند امواج كلاسيك الكترومغناطيسي پيروي مي‌كند.

احتمال سفر در زمان، حدود 10 سال پيش، هنگامي كه دانشمندان انتشار سريعتر از نور پالس‌هاي نوري را در برخي رساناهاي خاص كشف كردند، مطرح شد؛ اما بعدها مشخص شد كه اين خاصيت يك تاثير بصري بوده، ‌با اين حال دانشمندان تصور كردند كه شايد بتوان يك فوتون را سريعتر از نور حركت داد.

محققان هنگ‌كنگي اما بر اين باور بودند كه نظريه انيشتين صحيح بوده، از اين رو براي پايان بخشيدن به اين بحث دست به اندازه‌گيري سرعت نهايي يك تك فوتون زدند كه تا پيش از آن انجام نشده بود.

اين آزمايشات نشان داد كه حتي يك تك فوتون نيز از اين قانون پيروي كرده و معلول نمي‌تواند پيش از علت اتفاق بيفتد. با اين آزمايش، بحثهاي موجود در مورد سرعت درست انتقال اطلاعات با يك فوتون پايان گرفت.

به گفته اين محققان، اين پژوهش از كاربري‌هاي بالقوه ديگري با ارائه تصوير بهتري از انتقال اطلاعات كوانتومي براي دانشمندان برخوردار است.

انتهاي پيام
ولی اگر می شد چه کار ها که می شد بکنیم..
ولی نه همون بهتر که نمیشه اون موقع فاجعه ای بزرگتر از بمب اتم رخ می داد

Ario
1390/06/19, 17:41
ممنون از مطالب مفیدت
اما من نتونستم عکس هاشو ببینم
احتمالا سرعت اينترنتت پايين بوده چون من امروز از همين لينك عكسا رو باز كردم

Ario
1390/06/29, 18:19
در روزهاي گرم تابستان مغز خود را با خميازه خنك كنيد!

اگر چه خميازه تا به امروز به عنوان نشانه‌اي از خستگي و ملالت محسوب مي‌شد، به گفته دانشمندان ممكن است نشانه‌اي از داغ‌ شدن سر هم باشد.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، پژوهش انجام شده توسط اندرو گالوپ، دستيار تحقيق فوق دكتري دپارتمان بوم شناسي و زيست شناسي تکاملي دانشگاه پرينستون براي اولين بار از انسانها براي نمايش تغييرات در بسامد خميازه كشيدن مبني بر فصلهاي مختلف استفاده كرده‌است.

همچنين طبق اين تحقيقات، افراد در زماني كه دماي محيط از دماي بدن بيشتر مي‌شود، كمتر خميازه مي‌كشند.

گالاپ به همراه محققان مركز علوم حشرات دانشگاه آريزونا در مجله Frontiers in Evolutionary Neuroscience گزارش كرده‌اند كه اين اختلاف فصلي نشان دهنده اين مطلب است كه ممكن است خميازه به عنوان شيوه‌اي براي تنظيم حرارت مغز كاربرد داشته باشد.

اين محققان در پژوهش خود به بررسي بسامد خميازه 160 داوطلب در زمستان و تابستان ايالت آريزونا پرداختند. آنها دريافتند كه اين افراد در زمستان‌ها بيشتر خميازه كشيده‌اند در حالي كه در تابستان، با حرارت مساوي يا بيشتر محيط از دماي بدن، اين مساله كاملا عكس بود. از اين رو آنها نتيجه گرفتند كه مغز در دماهاي بالاتر چاره‌اي براي دفع گرما نداشته و بر مبناي نظريه تنظيم حرارت خميازه، از آن براي خنك شدن با ورود هوا به مغز استفاده مي‌كند.

به نظر مي‌رسد تاثير خنك‌كننده خميازه در پي افزايش جريان خون در مغز بوجود آمده كه در اثر كشيده شدن آرواره و همچنين تبادل حرارتي مخالف با هواي محيط در اثر نفس عميق ايجاد مي‌شود.

به ادعاي اين محققان، اين اولين پژوهشي است كه به نمايش بسامد خميازه در فصول مختلف پرداخته است. كاربرد اين مطالعه نه تنها در دانش فيزيولوژيكي بلكه براي درك بهتر بيماريها و شرايطي مانند ام‌اس و صرع بسيار جالب توجه است.

انتهاي پيام

Ario
1390/07/02, 03:03
توسط محققان ایرانی؛
سيستم ديجيتالي شست‌وشوي دست معلولان قطع عضو ساخته شد

محققان يك شركت دانش بنيان موفق به ساخت سيستم ديجيتالي شست‌وشوي دست جانبازان و معلولان قطع عضو شدند كه قادر است طي مدت 15 تا 20 ثانيه تمام سطح دست را با آب گرم و صابون شست‌وشو دهد.

به گزارش خبرنگار فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جعفرآقازاده، مديرعامل شركت سازنده اين دستگاه و کارشناس الکترونيک و مهندسي پزشکي گفت: اين سيستم به صورت يك دستگاه الكترومكانيكي شامل دو محور شست‌وشوست كه به يكديگر وصل بوده و طي يك حركت دوراني توسط يك موتور دي سي، پاشش آب به همراه شست‌وشوي دست‌ها انجام مي‌گيرد.

وي تصريح كرد: اين دستگاه شامل سيستم هوشمند الكترونيكي است كه با فرو بردن دست در قسمت شست‌وشو، سيستم تحريك شده و شروع به شستن دست‌ها مي‌كند و با ريختن مايع ضد عفوني و پاشش آب توسط فيلچرها، سيستم، آب كف‌آلود را به تمامي نقاط دست رسانده و شست‌وشوي كامل و استاندارد را انجام مي‌دهد.

همچنين قسمت‌هاي مكانيكي اين سيستم شامل محور فيلچرهاي شست‌وشو، چرخنده و محور شفت موتور و همچنين داراي يك محفظه است كه اجزاي مكانيكي داخل آن قرار مي‌گيرد.

به گفته وي، آب موجود در مخزن توسط هيترها كنترل مي‌شود و آب ولرم در دماي معين به صورت خودكار هميشه موجود است كه هدر رفتن آب را تا 80 درصد كاهش مي‌دهد.

مديرعامل شركت سازنده اين دستگاه، وزن سبك، قابليت جابجايي، شست‌وشوي اتوماتيك، توان مصرفي پايين و صرفه‌جويي در مصرف آب را از ويژگي‌هاي اين سيستم عنوان كرد و به ايسنا گفت: سيستم ايمني بدن افراد در انتقال بيماري‌ها بي‌تاثير نيست و كودكان و سالمندان در مقايسه با ديگران بيشتر در معرض بيماري‌هاي گوناگون هستند.

وي درخصوص ويژگي‌هاي اين دستگاه گفت: اين سيستم بهترين ابزار براي شستن صحيح دست‌هاست و به افراد در شست‌وشوي صحيح كمك مي‌كند؛ به طوري كه تمامي سطوح اعم از كف، پشت و مچ دست و لابه‌لاي انگشت‌ها را با آب ولرم آبكشي مي‌كند.

انتهاي پيام

Ario
1390/07/06, 18:11
كلمات خود را بنوشيد!
ساخت ماشين‌تحرير نوشيدني‌ساز با قابليت تركيب انواع نوشيدني

يك مهندس خلاق روسي دست به ساخت يك ماشين ‌تحرير زده كه بر اساس كليدهايي كه فشرده شده، به تركيب نوشيدني‌ها مي‌پردازد.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اختراع اين مهندس روسي ملقب به مورسكويبوي از يك صفحه نمايش ال‌سي‌دي مانند برخوردار است كه هر نوشيدني را با يك حرف نمايش مي‌دهد تا كاربران از حروف به كار رفته و نوشيدني مود نظر آگاه شوند.

اين بدين معني است كه نوشيدني‌هاي مختلف را مي‌توان تنها با تايپ كلمات مختلف بوجود آورد.

به گفته مورسكويبوي، اين ماشين تحرير نوشيدني ساز در حقيقت اولين ساخته وي محسوب مي‌شود.

كاربر براي استفاده از اين فناوري ابتدا بايد يك بطري آب يا شير را در بالاي دستگاه قرار دهد. اين كار مايع اوليه نوشيدني را فراهم مي‌كند. جريان اين مايع با تنظيم‌كننده جريان با روش وريدي كه در داروخانه‌ها موجود است، باز و بسته مي‌شود.

هر كليد به يك سرنگ متصل است كه در آن رنگ‌هاي مختلف مايعات گوناگون قرار دارد. با فشرده شدن آن كليد، محتويات داخل سرنگ آن به داخل يك جداكننده فرستاده و از آن وارد لوله‌هاي مختلف شده كه سپس به نمايش در خواهد آمد.

بخش‌هاي مختلف اين نمايش بسته به آن حرف خاص با مايع مورد نظر پر مي‌شود. براي مثال حرف a از هفت بخش ساخته شده از اين رو مايع از سرنگ متصل به اين كليد وارد هفت لوله شده و هركدام يك بخش جداگانه را پر مي‌كنند. اين دستگاه همچنين از تنظيم‌كننده‌هايي براي كنترل سرعت ججريانات مايعات برخوردار است.

در اينجا، نوشيدني‌ها با مايع پايه مخلوط شده، سپس از سوراخ كنار دستگاه وارد ليوان خواهد شد.

مورسكويبوي در وب‌سايت خود اشاره كرده مي‌توان نوشيدني‌ها را بر مبناي حدس ساخت.

براي مثال a مي‌تواند نماد سيب و l نماد ليمو باشند.

انتهاي پيام

Ario
1390/07/09, 16:24
شگفتي دانشمندان از مهندسي مورچه‌ها در ساخت برج‌هاي مجهز به سيستم تهويه!

مهارت خانه‌سازي پيچيده مورچه‌ها، هنوز هم دنياي علم را انگشت به دهان نگه داشته و اكنون محققان موفق به كشف كلون‌هاي زيرزميني شده‌اند كه تا هفت ميليون مورچه در آن هر كدام از سيستم تهويه داخلي برخوردارند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، براي سالها، دانشمندان در جست‌وجوي اين سؤال بودند كه چگونه مورچه‌هاي كوشا قادر به حفظ دماي لانه خود در نقطه مناسب، براي رشد هستند؟

اكنون تحقيقات جديد نشان داده كه اين حشرات دست به ساخت برج‌هايي با ساختار خاص مي‌زنند كه تهويه لازم براي رشد مطلوب در لانه‌ها را ارائه مي‌كند.

طبق پژوهشي كه در مجله Insect Behaviour منتشر شده، مورچه‌ها با احتياط كامل دست به ساخت برج‌ها با ديوارهاي بسيار متخلخل مي‌پردازند و بدين ترتيب به هوا، اجازه ورود و خروج از ميان حفره‌ها را مي‌دهند.

پيش از اين، دانشمندان در مورد اين برج‌ها اطلاعاتي داشتند؛ اما اين پژوهش براي اولين بار در مورد چگونگي ساخت آنها توضيح داده است.

محققان يك كلوني از مورچه‌هاي علف‌خوار را به آزمايشگاه برده و به آزمايش شيوه‌هاي لانه‌سازي آنها با مواد مختلف پرداختند.

به اين مورچه‌ها خاك رس، ‌شن درشت و شن ريز داده شد و دانشمندان به طور منظم، ميزان مواد را تغيير داده و بر روي آنها براي شبيه‌سازي باران، آب ريختند.

محققان سپس با پايان يافتن ساخت برج‌ها، به بررسي و تحليل تنظيمات مواد ساختمان در زير ميكروسكوپ پرداختند. يافته‌ها، گوياي آن بود كه مورچه‌ها با كنار هم چسباندن ذرات شن و توپهاي كوچك خاك رس كه با دهانشان قالب‌گيري كرده بودند،‌ به ساخت اين بناها دست مي‌زدند.

با بارش آب،‌ اين ديوارها فشرده شده و در همين زمان مورچه‌هاي كارگر به سرعت مواد را جدا كرده و ديوارها را ترميم مي‌كنند.

به گفته دانشمندان اين تحقيق مؤيد آن است که برج‌هاي تهويه در حقيقت سازه‌هاي ساخته‌شده براي مقابله با رسوب غيرفعال خاک هستند و اين شيوه در ميان ديگر نمونه‌هاي مورچه نيز مورد استفاده است.

انتهاي پيام

Ario
1390/07/16, 15:53
كنترل مغزي ميمون‌ها، راهي به سوي ساخت اسكلت خارجي با قابليت حس و لمس براي معلولان!

دانشمندان دانشگاه «دوك» توانستند در اولين نمايش تعامل بين مغز يك ميمون و يك جسم مجازي، گامي به سوي اهداي توانايي راه رفتن و استفاده از دستهاي مصنوعي به بيماران فلج بردارند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در اين آزمايش دو ميمون آموزش‌ديده توانستند تنها با استفاده از فعاليت مغز خود، يك دست مجازي را حركت داده و طرح اجسام مجازي را شناسايي كنند.

از پيشرفتهاي اين آزمايش به نسبت آزمايش‌هاي قبلي مي‌توان به فرآيند تجربه احساس لامسه اشاره كرد كه در بيماران فلج به عنوان يك راه‌ حل اساسي براي قضاوت در مورد استحكام اجسام و كنترل آنها محسوب مي‌شود.

نتايج اين پژوهش نشان مي‌دهد كه ممكن است بتوان در آينده نوعي اسكلت خارجي روباتيك ساخت كه افراد بتوانند از آن براي حس و لمس استفاده كنند.

در بخش اول اين پژوهش كه در مجله «نيچر» منتشر شده، محققان به عنوان جايزه به ميمون‌هاي بي‌دم جهت استفاده از دستانشان به منظور كنترل يك دسته فرمان براي جستجوي اجسام روي صفحه رايانه، غذا دادند.

محققان سپس اين دسته را از رايانه جدا كرده و به ميمون‌ها اجازه دادند تا با قدرت مغزي خود، دست مجازي روي صفحه رايانه را حركت دهند.

اين محققان يكي از اهداف خود را براي استفاده از اين فناوري اين موضوع عنوان كرده‌اند كه بتوانند يك ورزشكار جوان معلول را براي شركت در مراسم افتتاحيه جام جهاني فوتبال 2014 در برزيل آماده كنند.

اين آزمايش قرار است از سال 2012 در برزيل انجام شده و توسط موسسه علوم عصب‌شناسي در ناتال ادامه پيدا كند.

انتهاي پيام

Ario
1390/07/22, 16:37
ستاره‌هاي چشم شما، كليد بينايي مجدد نابينايان!

زماني كه خيلي سريع از جاي خود بلند مي‌شويد، شاهد ستاره‌هاي درخشاني در جلوي چشمان خود خواهيد بود كه شايد به بينايي مجدد افراد نابينا كمك كند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، محققان موسسه فناوري ماساچوست در كمبريج قصد دارند با بررسي بخش مغزي مسوول اين نقاط ريز درخشان به نابينايان در دستيابي مجدد به بينايي كمك كنند.

اگر بخش‌هاي خاصي از مغز كه به پردازش اطلاعات مي‌پردازند با يك عامل مانند ضربه به سر، فعال شوند، نورهاي ريزي در ديد انسان ايجاد مي‌شود. انسان مي‌تواند اين نورها را با چشم بسته و حتي در صورت نابينا بودن تجربه كند.

محققان موسسه فناوري ماساچوست به تحريك اين نواحي مغزي در ميمون‌ها پرداختند تا شكل اين نورها را در منظر اين حيوانات شناسايي كرده و زمان بروز آنها در خط بينايي اين حيوانات مشخص كنند.

اين محققان ابتدا به ميمون‌ها آموزش دادند تا به دو نقطه بر روي يك صفحه رايانه خيره شده و نگاه خود را به نقطه بزرگتر ببرند. آنها سپس الكترودها را در قشر بينايي اوليه اين ميمونها كه مسوول پردازش اطلاعات بصري هستند، قرار دادند.

در مرحله بعدي اين دانشمندان يكي از دو نقطه روي صفحه رايانه را برداشته و آن را از طريق تحريك يك بخش از فشر بينايي با يك نقطه نوراني جايگزين كردند. اگر ميمون‌ها نگاه خود را به سوي اين نقط حركت مي‌دادند، بدان معني بود كه اين ستاره از اندازه بزرگتر يا رنگ روشنتري از نقطه اول برخوردار است.

هدف اين دانشمندان، جفت كردن تحريكات الكتريكي قشر بينايي با يك دوربين كوچك است كه به دانشمندان كمك خواهد كرد تا قشر بينايي را با الگوي فعاليتي تحريك كنند كه اطلاعات به دست آمده توسط دوربين را تفسير كرده و نوعي بينايي را به افراد نابينا هديه دهد.

انتهاي پيام

F598
1390/07/23, 14:35
هزارو یک پاسخ علمی:اندازگیرهای بنیای چیست و چه فواید برای ما دارد؟اگر از شخص بخواهید که سنگ برزگی را برایتان توضف کند وبگویدو که ان سنگ ده ضربدر هشت است و ورزن ان یک و فاصله آن با جاده مساوی صد و شمادر مدت دو می توانید به آنجا برشید بدون شک در هیچ مورد به آگاهیهای قبلی شما نیفزوده است اما اگر او بگوید که سنگ ده متر ارتفاع.هشت متر عرضو یک تن ورزن دارد و در صدمتری جاده قرار گرفته و شما در مدت دو دقیقه به آن می رسید.شما توصیف خوبی از سنگ و محل آن به دست آورده اید.دوست محمدی golgolgol

Ario
1390/08/04, 15:40
پايان عمر «بوق» ؟
فناوري هشدارهاي هوشمند خودروها به يكديگر، جايگزين بوق و فرياد رانندگان!

با وجود پيشرفت فزاينده فناوري، رانندگان هنوز از بوق يا حركت دست و فرياد براي ارتباط استفاده مي‌كنند؛ اما فناوري جديد يك طراح هندي به رانندگان اجازه خواهد داد تا پيامهاي خود براي رانندگان ديگر را از طريق گوشي‌هاي هوشمند در شبكه ال‌اي‌دي در پشت خودرو به نمايش بگذارند.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در حال حاضر اين شبكه چراغهاي ال‌اي‌دي كه توسط گاگانديپ سينگ ساخته شده، به نمايش پيامهاي از پيش برنامه‌ريزي شده پرداخته؛ اما در آينده قابليت‌هاي بيشتري در آن گنجانده خواهد شد.

پيامهاي از پيش تعيين‌شده اين فناوري شامل جملاتي چون «آهسته برانيد»، «فاصله را رعايت كنيد» و «گردش به چپ» است.

در تصاوير و فيلمهاي اوليه اين دستگاه مي‌توان شاهد پيامهايي در شيشه عقب خودرو فولکس اين طراح بود.

چراغهاي ال‌اي‌دي با دست بر روي يك شبكه، لحيم شده و در فواصل دو سانتيمتري بر روي شيشه عقب خودرو قرار گرفته‌اند.

وضوح تصوير 38 x16 اين صفحه، آن را براي پيامهاي كوتاه دو كلمه‌اي، ايده‌آل مي‌كند. در اين حالت، حروف از سمت چپ به راست بر روي اين صفحه حركت مي‌كنند.

لحيم كردن اين شبكه به هم دو روز به طول انجاميده و مدارهاي تغذيه‌كننده پيامها نيز با دست برنامه‌ريزي شده‌اند.

از نكات جالب اين طراحي استفاده از علائم خاص مانند فلشهايي است كه به جهت مناسب اشاره مي‌كنند.

اين دستگاه با يك ريزكنترل‌گر اوليه AT89C51 كنترل مي‌شود.

به گفته سينگ، فاصله موجود در ميان ال‌اي‌دي‌هاي ريز اين دستگاه باعث شفافيت كامل شيشه عقب شده و از اين رو مي‌توان از آن در زمان رانندگي استفاده كرد.

سينگ اكنون در تلاش براي افزودن يك دريافت‌كننده بلوتوث به اين دستگاه بوده تا رانندگان بتوانند آن را از طريق تلفن همراه خود به روز رساني كنند.

انتهاي پيام

Ario
1390/08/04, 16:46
اولين دست مصنوعي كه تلفن همراه شد!

يك مرد معلول توانست با كمك متخصصان مركز توانبخشي و مسؤولان ارتباطات شركت نوكيا، به عنوان اولين دارنده دست مصنوعي برخوردار از سيستم گوشي همراه در جهان معرفي شود.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تروور پريداوكس انگليسي كه از زمان تولد با نقص فقدان دست چپ روبه‌رو بوده، تا پيش از اين براي استفاده از گوشي تلفن همراه هوشمند خود مشكل داشت؛ اما اكنون مي‌تواند بدون حركت دادن گوشي، اقدام به تماس يا ارسال پيامك از روي دست فايبرگلاس و لمينت خود كند.

اين مدير غذايي 50 ساله به استفاده از فناوري روز گوشي هوشمند علاقه‌مند بود اما استفاده از اين تلفن‌ها نيازمند برخورداري از هر دو دست است و پريداوكس براي حل مشكل خود از متخصصان مركز حركت‌بخشي اكستر و مسؤولان بخش ارتباطات نوكيا خواست تا يك اندام مصنوعي خاص براي وي بسازند.

اين متخصصان يك چارچوب فايبرگلاس به رنگ پوست را براي قرار دادن گوشي تلفن همراه ساخته و گوشي نوكيا c7 وي را در آن قرار دادند.

به گفته پريداوكس، تلفن همراه به راحتي در اين اندام جا گرفته و در صورت نياز براحتي قابل خروج است. وي اين فناوري را براي بسياري از معلولان و مجروحان فاقد دست مفيد خوانده است.

استيو گاليچان، متخصص ساخت پروتز، اس استريت، كارشناس فني و سارا بنت طي پنج هفته دست به ساخت اين اندام مصنوعي خاص براي پريداوكس زدند. آنها يك فيبر چند لايه را براي گوشي تلفن همراه ساخته و آن را در داخل اندام مصنوعي قرار دادند تا پريداوكس بتواند گوشي خود را در آن جاسازي كند.

پريداوكس از سن سه سالگي از دست مصنوعي استفاده مي‌كند. وي ابتدا از شركت اپل براي اين منظور درخواست كرده بود، كه با عدم همكاري آنها مواجه شد. سپس به سراغ شركت نوكيا رفته و موفق به عملي كردن برنامه خود شد.

انتهاي پيام

Ario
1390/08/15, 20:26
روانشناس مشهور آلماني، متقلب از آب درآمد!

روانشناس اجتماعي مشهور آلماني كه طي سالهاي گذشته بسيار معروف و خبرساز شده بوده، متقلب از آب درآمد.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «ديدريك استاپل» كه به جاي انجام آزمايشات ميداني به ساخت داده‌هاي جعلي دست مي‌زد، در مطالعات خود در مورد پديده‌هاي اجتماعي، ادعاهايي كرده بود كه از آن جمله مي‌توان به پرخاشگر شدن انسانهاي گوشتخوار و وجود رفتار تبعيض‌گرايي بيشتر در ميان دانشمنداني كه در آزمايشگاهاي آشفته و درهم كار مي‌كنند، اشاره كرد.

گزارش اوليه كه در وب‌سايت دانشگاه تيلبورگ منتشر شده، از پيگيري كارهاي اين روانشناس و همكارانش توسط سه دانشگاهي كه وي را در طول دوران كاري‌اش استخدام كرده بودند، سخن گفته و همچنين پايان‌نامه وي نيز مورد سؤال قرار گرفته است.

دانشگاه تيلبورگ كه كارفرماي كنوني استاپل بوده، وي را تا پايان اين تحقيقات از كار معلق كرده است.

پيم لوت، رييس كميته بازرسي پژوهش‌هاي استاپل اظهار كرده كه تا كنون مشخص شده كه 30 مقاله وي بر اساس اطلاعات دروغين بوده و كار بر روي ساير مقالات كه بيش از 150 پژوهش هستند ادامه دارد.

تاكنون اين طور به نظر مي‌رسد كه استاپل با خودداري از انجام مطالعات ميداني براي پژوهش‌هاي خود از داده‌هاي مغزي‌اش جهت پشتيباني مطالعاتش بهره مي‌برد. جالب اين كه به گفته دانش‌آموزان استاپل، آنها هيچ گاه مجبور به گذراندن مطالعات ميداني براي قبول شدن در دروس وي نبودند.

استاپل با انتشار بيانيه‌اي از كار خود اظهار تاسف و شرمندگي كرده، اگرچه اين كار ديگر براي وي سودي در بر نخواهد داشت. اين رفتار استاپل زماني رو شد كه برخي از دستياران تحقيقاتي وي به اوضاع مشكوك شده و از مقامات دانشكده تقاضاي بازرسي در پژوهش‌هاي وي كردند.

استاپل كه تنها 46 سال دارد، احتمالا براي اختلاس از بودجه دانشگاه و آسيب به اعتبار همكاران و دانشجويانش مجازات خواهد شد. بطور مسلم وي كار خود در دانشگاه را از دست داده و حتي احتمال از دست دادن مدرك وي نيز وجود دارد.

انتهاي پيام

Ario
1390/08/15, 20:27
كل اينترنت به اندازه يك توت‌فرنگي وزن دارد!

براساس محاسبات رياضي، حجم كل اطلاعات اينترنت به سبكي يك توت‌فرنگي بزرگ است!

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين اندازه‌گيري با تقليد از شيوه يك رياضيدان به دست آمده كه اخيرا با محاسبه انرژي حاصل شده توسط الكترونها در زمان ذخيره اطلاعات و وزن اين انرژي، به اين نتيجه رسيده بود كه خوانندگان كتابهاي الكترونيكي به مرور وزن كسب مي‌كنند.

جالبتر اين كه با وجود اين وزن كلي 50 گرمي، اطلاعات واقعي درون اينترنت از وزني كمتر از يك ذره غبار برخوردار است.

براساس اين محاسبه، عدد 50 گرم، وزن تمام الكترون‌هاي موجود در الكتريسيته براي به كار انداختن اينترنت براي حدود 75 تا 100 ميليون سرور پشتيباني اينترنت بوده و رايانه‌هاي خانگي جزو آن نيستند.

كل اين ميزان به اندازه حدود 40 ميليارد وات است كه وزني معادل يك توت‌فرنگي درشت دارد.

حتي اگر بخواهيم تمام رايانه‌هاي خانگي را نيز به اين ميزان بيفزايم، وزن آنها به سختي از سه توت‌فرنگي فراتر خواهد رفت.

وزن داده‌هاي ذخيره شده در اينترنت حتي بسيار كمتر است. تعيين كميت ميزان داده موجود در اينترنت بسيار مشكل بوده و شبكه Vsauce از برآورد اريك‌اشميت در يك تاريخ خاص استفاده كرده است.

بنا به برآورد اشميت، پنج ميليون ترابايت اطلاعات در اينترنت وجود داشته كه سهم گوگل از آن تنها 0.04 درصد است.

به تخمين شبكه Vsauce، وزن كلي داده‌ها بر اين اساس، 0.02 ميليونيوم يك اونس است.

انتهاي پيام

Ario
1390/08/15, 20:33
پس از 520 روز
فضانوردان از سفر به مريخ قلابي در مسكو بازگشتند

فضانوردان سفر به مريخ قلابي پس از 520 روز با چهره‌هايي رنگ‌پريده، ماموريت خود را به پايان رسانده و از تاسيات فضايي مستقر در مسكو خارج شدند.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين تيم كه شامل سه فضانورد روس، يك فرانسوي، يك ايتاليايي- كلمبيايي و يك چيني بودند، روز گذشته (جمعه) پس از ماه ها آزمايش از تاسيساتي فضايي كه تقريبا همه شرايط سفرهاي بين‌سياره‌يي چون حبس، تنش و خستگي به جز حالت بي‌وزني را شبيه‌سازي مي‌كرد خارج شدند.

اين گروه، مغرور از دستيابي به ركورد طولاني‌ترين سفر فضايي شبيه‌سازي شده، آمادگي خود را براي سفر واقعي به سياره مريخ اعلام كردند.

به گفته ويتالي ديويدوف، معاون رييس سازمان فضايي روسيه، اين تجربه به هموار شدن مسير براي يك ماموريت واقعي به مريخ كه تا نيمه دهه 2030 امكان‌پذير خواهد شد و بايد با همكاري نزديك بين‌المللي صورت بگيرد كمك مي‌كند.

روميان چارلز، مهندس فرانسوي حاضر در اين ماموريت در خاطرات خود نوشته است: تيم بين‌المللي ما با موفقيت ماموريت مريخ 500 را به پايان رساند. ما با خوشحالي و غرور به سوالي كه يك سال و نيم پيش در مورد قابليت انسان براي تحمل فيزيكي و روانشناسي حبس طولاني مدت براي سفر به مريخ مطرح شد پاسخ مثبت داديم.

به گفته آناتولي گريگوريوف، نايب رييس آكادمي علوم روسيه كه بر اين تجربه نظارت داشته، اين افراد در سلامت كامل بوده و سيستم‌هاي پشتيباني از حيات كار خود را به خوبي انجام داده‌اند.

اين گروه طي دوره اين ماموريت طولاني از طريق اينترنت كه گهگاه براي شبيه‌سازي تاثيرات سفر فضايي با اختلالاتي روبرو بود، با خانواده خود و سازمان دهندگان اين برنامه ارتباط داشتند.

به گفته مديران اين برنامه، هر كدام از اعضاي اين ماموريت حدود 100 هزار دلار جايزه دريافت كردند به جز فضانورد چيني كه ميزان جايزه وي توسط مقامات چيني افشا نشده است.

اين گروه براي سه روز در قرنطينه بر سر بردند تا خطر عفونت را پيش از برگزاري يك نشست خبري كاهش دهند.

پروژه 15 ميليون دلاري «مريخ 500»‌ توسط سازمان فضايي اروپا (اسا) و موسسه روسي مشكلات زيست‌پزشكي(ribp) با هدف شبيه‌سازي يك ماموريت كامل به مريخ انجام شد.

اين فضانوردان كه در ماه ژوئن سال گذشته وارد اين ماموريت شدند، به انجام آزمايش‌هايي مانند راه رفتن بر روي مريخ كه در حقيقت يك پاركينگ خودرو در مسكو بود، پرداخته و بر سلامت و تندرستي خود نظارت مي‌كردند.

براي واقعي‌تر كردن اين ماموريت، اين تيم تاخيري 20 دقيقه‌اي را در زمان ارتباط با كنترلرهاي ماموريت در برخي نقاط خاص از سفر تجربه مي‌كردند.

محققان اميدوارند كه بتوانند از داده‌هاي جمع‌آوري شده در اين سفر براي درك بهتر چالش‌هاي فيزيكي و روانشناسي كه فضانوردان در يك سفر واقعي به فضاي عميق با آنها روبرو خواهند بود، استفاده كنند.

اگر چه از جمله كاستي‌هاي اين ماموريت عدم توانايي مهندسان براي بازسازي تاثيرات گرانشي يا تابشي بود كه خلاء هايي را در نتايج آنها ايجاد كرد.

اقامت چند ماهه در گرانش صفر مي‌تواند به تغييرات قابل توجهي در عضلات منجر شود. تابش‌هاي بين‌ستاره‌يي نيز بر سلامت فضانوردان تاثيرگذار خواهند بود.

اعضاي حاضر در اين گروه شامل روميان چارلز، مهندس فرانسوي، ديگو اوربينا، مهندس ايتاليايي، الكساندر اسموليوسكي، روانشناس روس، سوخروب كامولوف، جراح روس، الكسي سيتف، مهندس روس و ونگ يوئه، مربي فضانوردي چيني بودند.

انتظار مي‌رود كه بررسي نتايج اين ماموريت براي تعيين اقدامات بعدي توسط دانشمندان مدت يك سال به طول بينجامد.

انتهاي پيام

Ario
1390/09/04, 17:31
ساخت تلفني كه خشم شما را كنترل مي‌كند!

محققان دانشگاه «کارلوس سوم» مادريد و دانشگاه «گرانادا» موفق به ساخت سيستمي شده‌اند كه قادر به شناسايي وضعيت احساسي افراد در هنگام تماس تلفني است و پاسخ‌هاي متناسب با آن ارائه مي‌كند.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، برخي سيستم‌هاي تلفن خودكار فعلي، براي پاسخگويي به افراد، گاه منجر به عصبانيت يا بروز احساسات منفي ديگر در آنها مي‌شوند كه محققان اسپانيايي به دنبال رفع اين نواقص هستند.

اين سيستم به تحليل 60 پارامتر صوتي صداي كاربران از جمله تن صدا، سرعت صحبت، مدت زمان مکث‌ها و انرژي علائم صوتي مي‌پردازد.

سيستم رايانه‌يي به ويژه براي شناسايي احساسات منفي طراحي شده كه نشانگر خشم، خستگي يا ترديد هستند.

نتيجه‌گيري اين سيستم تنها بر مبناي صداي كاربران نبوده و از روند مكالمات نيز استفاده مي‌كند. براي مثال اگر سيستم به طور مكرر متوجه منظور كاربر نشده يا از آنها تقاضاي تكرار خواسته خود را داشته باشد، فرد كاربر به احتمال زياد خسته يا عصبي خواهد شد. اين سيستم بر اساس يك شيوه آماري به دست آمده از مكالمات قبلي به حدس مسير پيشروي مكالمه پرداخته و واكننش كاربران را پيش‌بيني مي‌كند.

سيستم پس از شناسايي وضعيت روحي و مقصود فرد، مكالمه را بر اساس آن منطبق مي‌كند.

در صورتي كه فرد در مورد اطلاعات دريافتي ترديد داشته باشد، اين سيستم به ارائه اطلاعات بيشتر خواهد پرداخت. اگرچه در صورت بي‌حوصلگي يا خشمگين بودن كاربر اين كار باعث بدتر شدن اوضاع خواهد شد.

دانشمندان اسپانيايي با آزمايش نمونه پيش‌ساخت اين دستگاه بر روي انسان با مكالمات كوتاه‌تر و موفق‌تر روبرو شدند. شايد در آينده بتوان اين دستگاه را با سيستم دانشگاه بينگهامتون كه به شناسايي وضعيت احساسي كاربران رايانه با بررسي چهره آنها مي‌پردازد، تركيب كرد.

انتهاي پيام

Ario
1390/09/04, 17:34
ساز زدن، انسان را باهوش مي‌كند

دانشمندان اعلام کردند: ساز زدن ساختمان مغز را تغيير داده، انعطاف‌پذيري آن را تحريک كرده و انسان را باهوش مي‌كند.

به گزارش سرويس علمي ايسنا به باور دانشمندان، ساز زدن امکان ارتقاي مهارت‌هاي معرفتي و فکري را فراهم مي‌کند.

مطالعات پيشين به تفاوت ساختار مغزي موسيقي‌دانان و افرادي که ساز نمي‌زنند، پي برده بودند. در واقع مغز موسيقي‌دانان از دو جنبه ساختاري و عملکردي متفاوت است.

به گفته دانشمندان يک شروع ساده براي ساز زدن هم مي‌تواند فيزيولوژي عصبي مغز را تغيير دهد.

اين دانشمندان و به ويژه «لوتز جانکه» استفاده از موسيقي را براي درمان بيماري‌هاي روانشناختي پيشنهاد مي‌دهند.

بر اساس مطالعات دانشمندان، آن بخش از مغز که در پردازش موسيقي نقش دارد، در پردازش ديگر فعاليت‌ها از جمله حافظه يا مهارت‌هاي زباني نيز تأثيرگذار است.

انتهاي پيام

bnm
1390/09/05, 00:48
پايان عمر «بوق» ؟
فناوري هشدارهاي هوشمند خودروها به يكديگر، جايگزين بوق و فرياد رانندگان!

با وجود پيشرفت فزاينده فناوري، رانندگان هنوز از بوق يا حركت دست و فرياد براي ارتباط استفاده مي‌كنند؛ اما فناوري جديد يك طراح هندي به رانندگان اجازه خواهد داد تا پيامهاي خود براي رانندگان ديگر را از طريق گوشي‌هاي هوشمند در شبكه ال‌اي‌دي در پشت خودرو به نمايش بگذارند.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در حال حاضر اين شبكه چراغهاي ال‌اي‌دي كه توسط گاگانديپ سينگ ساخته شده، به نمايش پيامهاي از پيش برنامه‌ريزي شده پرداخته؛ اما در آينده قابليت‌هاي بيشتري در آن گنجانده خواهد شد.

پيامهاي از پيش تعيين‌شده اين فناوري شامل جملاتي چون «آهسته برانيد»، «فاصله را رعايت كنيد» و «گردش به چپ» است.

در تصاوير و فيلمهاي اوليه اين دستگاه مي‌توان شاهد پيامهايي در شيشه عقب خودرو فولکس اين طراح بود.

چراغهاي ال‌اي‌دي با دست بر روي يك شبكه، لحيم شده و در فواصل دو سانتيمتري بر روي شيشه عقب خودرو قرار گرفته‌اند.

وضوح تصوير 38 x16 اين صفحه، آن را براي پيامهاي كوتاه دو كلمه‌اي، ايده‌آل مي‌كند. در اين حالت، حروف از سمت چپ به راست بر روي اين صفحه حركت مي‌كنند.

لحيم كردن اين شبكه به هم دو روز به طول انجاميده و مدارهاي تغذيه‌كننده پيامها نيز با دست برنامه‌ريزي شده‌اند.

از نكات جالب اين طراحي استفاده از علائم خاص مانند فلشهايي است كه به جهت مناسب اشاره مي‌كنند.

اين دستگاه با يك ريزكنترل‌گر اوليه at89c51 كنترل مي‌شود.

به گفته سينگ، فاصله موجود در ميان ال‌اي‌دي‌هاي ريز اين دستگاه باعث شفافيت كامل شيشه عقب شده و از اين رو مي‌توان از آن در زمان رانندگي استفاده كرد.

سينگ اكنون در تلاش براي افزودن يك دريافت‌كننده بلوتوث به اين دستگاه بوده تا رانندگان بتوانند آن را از طريق تلفن همراه خود به روز رساني كنند.

انتهاي پيام



اریو جان پیام کیلو چند هیچچچچچچچچی جای بوق ودادو نمیگیره جانم بوق بزن حالشو ببر=))

Ario
1390/09/08, 21:07
وقتي خودرو، تولد شما را جشن مي‌گيرد!
در آينده مي‌بينيد: خودروهاي لمسي با قدرت درك احساسات انسان!

شركت خودروسازي «تويوتا» مفهوم جديدي از خودرو را به نمايش گذاشته كه از بدنه لمسي با قابليت تغيير طرح و اتصال به وب سايت نمايندگي براي معاينه برخوردار است.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خودروي «Fun-Vii» مخفف «اينترنت تعاملي خودرو» بر روي بدنه خود از صفحات لمسي برخوردار بوده و در زمان ورود راننده به ماشين با پيامي بر روي در به او خوشامد مي‌گويد.

تويوتا اين نمونه را در آستانه نمايشگاه موتور توكيو به نمايش گذاشته و آكيو تويودا، رئيس اين شركت اظهار كرد: يك خودرو بايد با احساسات ما تغيير كند. اگر خودرو جالب و گيرا نباشد كه ديگر خودرو نيست.

با اين كه اين شركت قصد ورود خودرو خود را در سال جاري به بازار نداشته، اما آن را مثالي براي فناوري‌هايي كه مي‌توانند در آينده در طراحي‌ها وجود داشته باشند، معرفي كرد.

شركت تويوتا در بيانه‌اي اعلام كرد: اين خودرو به نمايش ديدگاه تويوتا از آينده‌اي كه افراد، خودروها و جامعه با هم مرتبطند، مي‌پردازد.

همچنين دو طرح ديگر از خودروهاي تويوتا در اين نمايشگاه رونمايي شد.

مفهوم «FT-EV III» يك خودروي چهارسرنشين الكتريكي است كه بر مبناي طرح تويوتا آي‌كيو ساخته شده است. اين خودروي مجهز به باتري ليتيومي، با يك باتري كامل مي‌تواند تا مسافت تخميني 104 كيلومتر را تحت پوشش قرار دهد.

تويوتا با هدف ارائه يك خودروي مناسب براي سفرهاي كوتاه در سال 2012 كه بازار ايستگاه‌هاي شارژ به انگليس خواهد رسيد، در حال توسعه فناوري خودروهاي الكتريكي خود است.

مفهوم « FCV-R (خودروي سوخت سلولس-واقعيت و انقلاب)» يك خودروي خانوادگي كاربردي بوده كه از سوخت هيدروژني برخوردار است. اين طرح نشانگر گام بعدي براي ورود به بازار يك خودرو تويوتاي با سوخت سلولي تا سال 2015 است. اين خودرو با يكبار شارژ خواهد توانست تا 692 كليومتر مسافت را تحت پوشش قرار دهد.

انتهاي پيام

Ario
1390/10/10, 18:46
درخت خورشيدي با برگ‌هايي براي شارژ تلفن همراه
عكس: http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1921250-1&Lang=P
يك طراح فرانسوي دست به ساخت يك شارژر خورشيدي جديد به شكل درخت زده كه از طريق 27 برگ صفحه خورشيدي خود به جمع‌آوري انرژي لازم براي دستگاه‌هاي قابل حملي همچون آي‌فون مي‌پردازد.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، شارژر خورشيدي «الكتيري» (Electree) كه توسط ويوين مولر فرانسوي ساخته شده، مي‌تواند طي 36 ساعت و بسته به اوضاع هوا، برق كافي را براي شارژ كردن يك گوشي تلفن به دست بياورد.

كاربران مي‌توانند برگ‌هاي اين درخت را رو به خورشيد قرار دهند تا سريعتر انرژي لازم را جذب كنند.

مولر، ايده اوليه ساخت اين طراحي را از فرآيند فتوسنتز گياهان به دست آورده است.

صفحات خورشيدي سيليکوني بي نظم يك باتري را در پايه شارژ كرده و مي‌تواند هر دستگاهي را با كمك يك رابط يو‌اس‌بي شارژ كند.

ساخت اين درخت سه سال به طول انجاميده كه در ابتدا از يك پايه نقره برخوردار بود اما بعدها يك پايه پورسليني سفيد جاي آن را گرفت.

اين طراحي از يك باتري 13 هزار و 500 ميلي‌آمپر بر ساعت برخوردار است كه انرژي موجود در برگ‌ها را جمع‌آوري مي‌كند.

قيمت اين دستگاه در حدود 260 پوند است و بر روي انواع دوربين و دستگاههاي پخش موسيقي نيز قابل استفاده است.

انتهاي پيام

Ario
1390/10/17, 16:15
ساخت نخستين تلويزيون پوشيدني جهان
عكس: http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1924535-1&Lang=P

يك مهندس برق آمريكايي در اقدامي عجيب دست به ساخت لباسي زده كه در حقيقت يك تلويزيون ال‌اي‌دي قابل پوشش است.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) «ديويد فوربس» اولين كت ويديوئي خود را در سال 2009 با استفاده از مجموعه‌اي از صفحه نمايش‌هاي ال‌اي‌دي ساخت.

وي تمام اين صفحات را با زمينه قرمز رنگ به وزن 22 كيلوگرم كنار هم جمع‌آوري كرد. وي با قصد ساخت يك نمونه بهتر و سبك‌تر با استفاده از چند صفحه مدار قابل انعطاف و چندين ال‌اي‌دي توانسته يك لباس با يك صفحه نمايش تلويزيوني بزرگ بسازد.



فوربس همچنين يك صفحه مدار اضافي را براي كاهش تدريجي علائم ويديوي آنالوگ از آي‌پاد خود و سه صفحه مدار ديگر براي تفسير اين علائم به فرمان‌هايي براي ال‌اي‌دي‌ها و انتقال قدرت از دو باتري ليتيوم پليمر ساخت.

«فوربس»، اين باتري‌ها را درون جيب شلوار خود قرار داده، صفحات كنترل را بر روي شانه‌ها خود و صفحات نمايش قابل انعطاف را در پشت و جلوي كت خود چسبانده است. يك نر ماده چسبي نيز در وسط اين كت به جاي دكمه‌ها قرار گرفته است. با اين شيوه در آخر كار وزن كلي اين ابداع تنها 3.6 كيلوگرم بود.

وي اكنون اين لباس را به يك جليقه كاهش داده تا كمتر براي مردم احساس ناامني ايجاد كند! هزينه اين لباس اكنون 20 هزار دلار برآورد شده است.

آي‌پاد فوربس به يك صفحه مدار بر روي شانه چپ اين جليقه متصل شده كه از يك تراشه ديجيتالي‌سازي شده براي كاهش وضوح ويديو منطبق با صفحه نمايش لباس برخوردار است. پردازشهاي ديگر به انتقال اطلاعلات آي‌پاد به علائم ال‌اي‌دي در چهار صفحه جداگانه پرداخته و از آنجا علائم از طريق كابلهاي روباني به سه تراشه كوچك در هر صفحه مدار منعطف بر روي سينه و پشت حركت مي‌كنند.

«فوربس» براي صداي تلويزيون ساخته شده، يكي ديگر از اختراعات خود را كه از لوله تخليه و يك جفت بلندگوي قايق ساخته شده، با سيم به اين لباس متصل كرده است.

انتهاي پيام

Ario
1390/10/27, 18:19
گوشهاي طلايي براي شنيدن صداي سلول‌ها!

گوش‌هاي طلايي با قطر 60 نانومتر حساس‌ترين و دقيق‌ترين وسيله طراحي شده براي شنيدن صدا محسوب مي‌شوند.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) تيم تحقيقاتي دانشگاه لود ويگ ماكسيميليان مونيخ به سرپرستي پروفسور "الكساندر اولينگر" موفق شدند حساس‌ترين قطعه براي شنيدن صدا را بسازند.

به گفته محققان نمي‌توان آشكارساز صداي ديگري با حساسيت بالاتر از اين قطعه براي شنيدن امواج آكوستيك يافت.

ذرات نانو طلايي معلق در آب دو بار در معرض تابش ليزر قرار گرفتند. در اطراف ذرات نانو كه دور آنها آب قرار داشت، فشار، صدا و امواج ايجاد شد.

ذرات نانو در عكس العمل به صداي امواج، آهسته به عقب و جلو تكان مي‌خوردند. براي اطمينان از اين كه حركات ناشي از حركات تصادفي مولكول‌هاي آب نيست، محققان از فركانس هاي متفاوت امواج صوتي استفاده كردند.

اين ميكروفون بسيار كوچك قابليت دريافت صداها تا منفي 60 دسيبل يعني يك ميليونيوم كه گوش انسان قادر به شنيدن آن است را دارد و حساس ترين قطعه است كه تاكنون براي شنيدن طراحي شده است.

تيم تحقيقاتي اميدوار است به كمك اين تكنيك بتواند صداهاي ريزترين ساختارهاي زيستي از جمله صداي سلولها و ويروس ها را بشنود.

به گفته "چانگويي يانگ" محقق موسسه تكنولوژي كاليفرنيا، سلولهاي زنده داراي تحركاتي زير ميكروسكوپ هستند؛ اما تاكنون هيچ ميكروفوني براي ضبط صداي آنها ابداع نشده است.

شنيدن صداي سلولها به شناخت عملكرد بهتر سلولها كمك كرده و براي يافتن روش هاي درمان جديد بسيار موثر خواهد بود.

انتهاي پيام

Ario
1390/11/01, 16:16
تصويربرداري فضايي از پديده شكوفايي جلبكي
عكس: http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1933671-1&Lang=P

ماهواره اروپايي «انويست» موفق به عكس برداري از پديده شكوفايي جلبكي در اقيانوس اطلس جنوبي شد.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ماهواره «انويست» (Envisat) متعلق به آژانس فضايي اروپا ماه دسامبر سال گذشته ميلادي موفق شد در 360 مايلي شرق جزاير فالكلند در اقيانوس اطلس جنوبي از ميكروارگانيسم موسوم به فيتوپلانكتون ها كه شكلي به صورت عدد 8 لاتين و به رنگ آبي روشن تشكيل داده بودند، عكسبرداري كند.

به گفته دانشمندان پديده شكوفايي جلبكي اغلب در بهار و تابستان در همپشاير جنوبي و زماني كه فيتوپلانكتون ها براي تغذيه از اعماق به سطح اقيانوس مي آيند، روي مي دهد.

پديده كشند قرمز يا جزر و مد قرمز كه توسط پلانكتون ها به وجود مي آيد، سمي بوده و مي‌تواند باعث مسمويت و مرگ ماهي ها و ديگر حيوانات دريايي شود.

فيتوپلانكتون ها براي حذف دي اكسيد كربن از جو و توليد اكسيژن در اقيانوس ها مهم هستند و اغلب از سوي دانشمندان براي آگاهي از تغييرات آب و هوايي مورد بررسي قرار مي‌گيرند.

ماهواره «انويست» در سال 2002 ميلادي براي رصد زمين، اقيانوس ها، جو و عرقچين يخچالي (ice caps) به فضا پرتاب شد.

انتهاي پيام

Ario
1390/11/07, 12:30
رونمايي از فناوري خودروهاي «خود رو»
عكس: http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1936656-1&Lang=P

با رونمايي از تكنولوژي رانندگي خودكار "بي ام و" امكان عرضه خودروهايي با اين قابليت ظرف 10 تا 15 سال آينده قوت گرفت.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شركت "بي ام و" ‌ماه آگوست سال گذشته ميلادي سيستم هوشمند Connected Drive Connect را معرفي كرد.

هفته جاري فيلم مراحل آزمايش سيستم رانندگي خودكار (CDC) بر روي خودروي "بي ام و" سري 5 در يكي از بزرگراه‌هاي آلمان به نمايش گذاشته شد.

محصول طراحي شده توسط مهندسان شركت "بي ام و" مجهز به سيستم رادار، چند دوربين، اسكنر ليزري و سنسورهاي اندازه گيري مسافت براي دريافت اطلاعات مورد نياز است.

در صورت مسدود بودن مسير يا كندي حركت خودروهاي مقابل، سيستم به صورت خودكار با جست‌وجو براي يافتن مسير جايگزين، اقدام به تغيير مسير كرده و سپس به حركت خود در مسير قبلي ادامه خواهد داد.

نقشه‌هايي از تمامي بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها از قبل تهيه شده و سيستم بر اساس اين نقشه‌ها اقدام به حركت و تغيير مسير مي‌كند.

خودرو مجهز به تكنولوژي CDC‌ با تجزيه و تحليل داده‌هاي ترافيكي، قابليت افزايش سرعت، عبور از ساير خودروها و ترمز گرفتن خودكار را دارد.

به گفته طراحان سيستم رانندگي خودكار، تمامي قوانين راهنمايي و رانندگي در خودروهاي داراي اين تكنولوژي رعايت مي‌شود.

استفاده از سيستم رانندگي خودكار (CDC) بيشتر به عنوان يك تكنولوژي "كمك راننده" مطرح است و حضور خودرو بدون راننده طي سال‌هاي آينده تقريبا غير ممكن به نظر مي‌رسد.

نمونه اوليه احتمالا براي نمايشگاه بين‌المللي خودرو 2013 طراحي و معرفي خواهد شد.

در حال حاضر در محصولات سري i3‌ "بي ام و" از تكنولوژي كنترل تطبيقي حركت (ACC)‌ براي ترمز كردن و كاهش سرعت در هنگام ترافيك استفاده مي‌شود.

انتهاي پيام

Ario
1390/11/20, 16:10
ساخت نخستين آرواره مصنوعي جهان با فناوري پرينت سه بعدي
عكس:http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1945218-3&Lang=P
http://www.isna.org.ir/main/PicView.aspx?Pic=Pic-1945218-2&Lang=P

نخستين آرواره مصنوعي جهان كه با استفاده از فناوري پرينت سه بعدي ساخته شده‌ با موفقيت به يك بيمار 83 ساله در هلند پيوند زده شد.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محققان يك شركت بلژيكي به نام LayerWise با همكاري گروهي از اساتيد دانشگاه هاسلت اين كشور نخستين آرواره مصنوعي جهان را از جنس تيتانيوم و با استفاده از فناوري پرينت سه بعدي توليد كردند.

اين دستاورد پزشكي Additive Manufacturing به معني ساخت افزودني ناميده مي شود.

براي ساخت آرواره مصنوعي از ليزر با دقت بسيار بالا استفاده شد كه پودر تيتانيوم را به صورت لايه به لايه روي هم متصل مي كرد.

«جولز پوكنز»، محقق دانشگاه هاسلت بلژيك، اين روش درماني جديد را يك دستاورد بزرگ و نمونه بي نظير در دنيا توصيف كرد.

آرواره مصنوعي داراي چندين عملكرد مختلف از جمله تقويت عضله و ارتباط با اعصاب فك پايين است. همچنين امكان ايمپلنت دنداني يا بريج در مراحل بعدي درمان در نظر گرفته شده است.

با انجام عمل پيوند آرواره، وضعيت ظاهري صورت بيمار به حالت طبيعي درآمده است.

بيمار چند ساعت پس از عمل پيوند قادر به اداي چند كلمه بود و پس از چند روز صحبت كردن، بلعيدن و خوردن غذا را به صورت معمولي از سر گرفت.

در جراحي‌هايي از اين نوع بيمار بايد بين 14 تا 28 روز در بيمارستان بستري شود، اما در پيوند آرواره مصنوعي پرينت سه بعدي بيمار پس از چهار ساعت مرخص شد.

استفاده از فناوري پرينت سه بعدي براي ساخت قطعات ايمپلنت، زمان عمل جراحي و طول دوران نقاهت را كاهش مي دهد و خطرات عوارض پزشكي را به حداقل مي رساند.

عمل پيوند اين آرواره مصنوعي ماه ژوئن گذشته (خرداد ماه) در بيمارستاني در هلند انجام شد، اما خبر اين دستاورد مهم به تازگي منتشر شده است.

يك زن 83 ساله مبتلا به كورك استخواني (osteomyelitis) به دليل از دست دادن استخوان فك پايين تحت عمل پيوند قرار گرفت و پزشكان با گذشت حدود هشت ماه از نتيجه عمل جراحي رضايت دارند.

انتهاي پيام

Ario
1390/11/21, 21:40
پژوهشگران دريافتند:
عشق مادر، حجم منطقه يادگيري مغز كودك را بزرگتر مي‌كند

محبت ورزي به کودک در اوان زندگي ممکن است به او کمک كند تا «هيپوکامپ»، منطقه‌اي مهم در مغز كه با يادگيري، حافظه و واکنش در برابر فشارهاي عصبي مرتبط است، بزرگتر شود.

به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، پژوهش‌هاي حيواني در گذشته نشان داد که پشتيباني مادرانه در رشد هيپوکامپ، توليد سلول‌هاي مغزي و توانايي مقابله با فشارها تاثير مثبتي بر موش‌هاي جوان دارد. از طرف ديگر، مطالعات در مورد كودك انسان، ارتباطي ميان تجربه‌هاي اوان كودكي و حجم آميگدالا كه به تنظيم پردازش و ثبت واكنش‌هاي احساسي كمك مي‌كند، يافت. مطالعات پر شماري نيز نشان داد كودكاني كه در يك محيط محبت آميز پرورش مي‌يابند، در مقايسه با دوستانشان كه در محيطي عاري از ‌محبت زندگي مي‌كنند،‌ از نظر آموزشي و احساسي عموما عملكرد بهتري دارند.

تصويربرداري‌هاي مغزي اكنون فاش كرد كه عشق مادر حجم فيزيكي هيپوكامپ فرزند را تغيير مي‌دهد. در اين مطالعه، حجم هيپوكامپ كودكان مادران محبت ورز، در مقايسه با كودكاني كه مادران آنها كمتر محبت مي‌كردند، 10 درصد بزرگتر بود. پ‍ژوهش‌ها نشان مي‌دهد كه ميان هيپوكامپ بزرگتر و حافظه بهتر پيوندي وجود دارد.

دكتر «جان لوبي»، پژوهشگر اصلي اين مطالعه و روانپزشك دانشكده پزشكي دانشگاه واشنگتن در سنت لوييس ميسوري گفت:‌ ما اكنون مي‌توانيم با اطمينان بگوييم كه محيط رواني-اجتماعي تاثير ملموسي بر چگونگي رشد مغز انسان دارد. اين يافته توان حركتي تازه‌اي به اين نظريه مي‌دهد كه مي‌گويد پرورش محبت ورزانه كودكان در دوران ابتدايي زندگي آنها تاثيري مثبت بر رشدشان دارد.

انتهاي پيام

Ario
1390/12/11, 20:50
بخش گم شده «ديوار چين» كشف شد

يك محقق انگليسي موفق شد بخش گم شده ديوار چين را در منطقه‌اي خارج از اين كشور پهناور، در منطقه‌اي واقع در جنوب مغولستان كشف كند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «ويليام ليندسي» محقق انگليسي با همكاري دكتر «تيالينگ هالبرتسما» و پروفسور «باسان تودوين» استاد جغرافيا و بيابان‌شناسي مغولستان، با استفاده از تصاوير ماهواره‌اي گوگل و ‌سيستم مسيرياب (GPS) موفق به كشف اين بخش از ديوار چين شد.

بيابان گوبي، محل كشف اين بخش از ديوار چين، در 40 كيلومتري شمال مرز چين با مغولستان قرار دارد و بر روي نقشه‌هاي مغولستان به نام «ديوار چنگيزخان» مشخص شده است.

بخش كشف شده ديوار چين به طول بيش از 100 كيلومتر موازي مرز جنوبي مغولستان قرار دارد و ارتفاع ديوار در برخي مناطق تا 2.5 متر است كه از خاك و شاخه‌هايي موسوم به Saksaul ساخته شده است.

بررسي نمونه‌هاي جمع‌آوري شده از شاخه‌هاي ديوار چنگيزخان نشان مي‌دهد كه اين شاخه‌ها در قرن 12 جمع‌آوري و ديوار نيز احتمالا در همان تاريخ احداث شده است. در بخش ديگري در 24 كيلومتر دورتر، ادامه ديوار به صورت صاف و با مخروط هاي آتشفشاني كشف شد و ارتفاع ديوار در اين مناطق 1.5 متر است.

محققان پيش از اين بخش‌هايي از ديوار تپه ماننده چنگيزخان را در مناطق مختلف مغولستان كشف كرده بودند؛ اما در تحقيقات جديد محققان توانستند ديوار كاملي به طول 150 كيلومتر را در بيابان كشف كنند كه بخشي از ديوار عظيم چين محسوب مي‌شود.

به گفته «ليدنسي» با وجود نامگذاري اين ديوار به نام «چنگيزخان»، وي نقشي در احداث بخش مغولي ديوار چين نداشته است. همچنين ساختار ديوار چنگيزخان كاملا مشابه ساختار بخش هم مرز ديوار چين است.

ديوار عظيم چين در طول ساليان متمادي و در سلسله‌هاي مختلف حاكم بر اين كشور ساخته شده است.

نتايج كامل اين يافته در مجله نشنال جئوگرافيك منتشر خواهد شد.

انتهاي پيام

Ario
1390/12/20, 20:10
ويلچري براي تمام فصول!
عكس: http://87.247.183.44:1003/darvak.web.static/content/getty09.jpg/6
يك شركت آمريكايي دست به ساخت نوعي ويلچر زده كه به جاي چرخ از زنجيرهاي متحرك برخوردار است و به آن قابليت حركت در سطوح مختلف از جمله آب و گل و سنگ مي‌دهد.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ اين خودرو كه «Action Trackchair» نام داشته از دامنه 12 كيلومتري و سرعت هشت كيلومتر در ساعت برخوردار است.

اين ويلچر توسط شركت اكشن منوفكچرينگ در مينه‌سوتا و بطور خاص براي سفرهاي خارج جاده‌اي طراحي شده است.

از اين دستگاه مي‌توان به راحتي براي فصل شكار استفاده كرد و همچنين به دليل رنگ استتاري آن كاملا امكان پنهان شدن را براي كاربر آن فراهم مي‌كند.

تيم سونسون، طراح اين صندلي آن را در پي فلج شدن پسرش در جريان يك تصادف رانندگي ساخته است.

قيمت اين صندلي 9000 دلار بوده و در حال حاضر در آمريكا، كانادا، نروژ و استراليا به فروش رفته است.

انتهاي پيام